  • 191. Data: 2020-02-23 12:04:07
    Temat: Re: Partycja odzyskiwania
    Od: Trybun <L...@j...cb>

> [...]
    >
    > -=-
    >
    > Nauczyłbyś mnie, jak na zwykłą DVD nagrać ISO instalki 64W10. ;)
    > Ja raczej ;) spreparuję penflaszkę bootowalną z tego ISO...
    > A że wgranie na flaszkę 5 GB pochłania czas... Nie śpieszę się...
    >
    > -=-
    >
    > Nie miałem -- podczas ostatnich 48 godzin nadpisywałem wiele razy MBRy
    > różnych dysków czym popadnie, ;) ale nie uzyskałem analogicznej
    > sytuacji... ;)
    >
    > Nie liczę tych razów -- ale że szybko idzie... ;)
    > EasyBCD długo rozmyśla? przed nadpisaniem -- IMO
    > skanuje cały dysk, lub wszystkie widoczne dyski...

    Przecie instrukcja była jasna - dodaj Linuksa na dysk, płyta z Windowsem
    do napędu i próba "naprawy" MBR poprzez komendy fixboot, fixmbr, a i po
    takich zabiegach pewnie nie od razu wywołasz stan jaki ja miałem. Jak
    zepsuć dysk samymi Windowsami to nie mam pojęcia. Istota zagadnienia
    polega na tym jak Ty rozwiążesz ten problem jak go już uda Ci się go
    wygenerować.

  • 192. Data: 2020-02-23 12:04:16
    Od: Trybun <L...@j...cb>

    > "Trybun" 5e4fa029$0$521$6...@n...neostrada.pl

    > 64?

    Tak.

  • 193. Data: 2020-02-23 12:04:52
    Od: Trybun <L...@j...cb>

    > "Trybun" 5e4f9fea$0$521$6...@n...neostrada.pl

    > Ja teSZ mam na różnych dyskach.

    Aż się wierzyć nie chce,. Nie miąłem pojecie że programy do migracji
    systemów sa tak mądre.

  • 194. Data: 2020-02-23 12:04:57
    Od: Trybun <L...@j...cb>

    > "Trybun" 5e4f9fc8$0$558$6...@n...neostrada.pl

    > Nie wiem. Pytanie -- to był MBR czy GPT?
    > Na MBRach obywam się bez tych partycji -- jak dotąd...

    MBR.

  • 195. Data: 2020-02-23 23:51:15
    Od: Olek <o...@p...onet.pl>

    W dniu 23.02.2020 o 12:04, Trybun pisze:

> [...]
    > zepsuć dysk samymi Windowsami to nie mam pojęcia. Istota zagadnienia
    > polega na tym jak Ty rozwiążesz ten problem jak go już uda Ci się go

    Przestań już płakać nad tym MBR i opowiadać o cienkich serwisantach.
    Tu masz instrukcję czyszczenia MBR:
    https://www.cyberciti.biz/faq/linux-clearing-out-mas
    ter-boot-record-dd-command/

    --
    Olek

  • 196. Data: 2020-02-24 21:14:12
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Trybun" 5e525c30$0$17344$6...@n...neostrada.pl

    > Tak.

    08 lutego ściągnąłem Win10_1909_Polish_x64i.iso liczący
    4,95 GB (bajtów: 5 317 847 040) wg W10, który nie zmieści
    się na zwykłej DVD.

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 197. Data: 2020-02-24 21:18:56
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Trybun" 5e525c54$0$17344$6...@n...neostrada.pl

    > Aż się wierzyć nie chce,. Nie miąłem pojecie
    > że programy do migracji systemów sa tak mądre.

    Są kształcone -- potrafią czytać i pisać! ;)
    [to nie ludzie!]

    -=-

    Trzeba poznać start komputera:
    BIOS-->MBR-->BootSektor_aktywnej-->pliki...

    Wszędzie są sterujące kody maszynowe...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 198. Data: 2020-02-24 23:31:33
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Trybun" 5e525c27$0$17344$6...@n...neostrada.pl

> [...]
    > pojęcia. Istota zagadnienia polega na tym jak Ty
    > rozwiążesz ten problem jak go już uda Ci się go wygenerować.

    ~30 lat temu opowiadano mi przedziwne histErie o tym, jak to
    straszliwie groźny jest MBR. Po prostu wgrywasz (programów do
    tego jest bez liku!) wszystko -- uniwersalny kod (zwany czasem
    bootloadrem) maszynowy, tablice partycji (odtwarzaną z danych
    zawartych w nagłówkach partycji -- w bootsektorach, które wcale
    nie są pojedynczymi sektorami) itd... To tylko 512 NADMIAROWYCH
    bajtów zawierających:
    - uniwersalny kod maszynowy
    - tablicę partycji (dzięki niej nie trzeba przy starcie
    skanować całego dysku MBR w celu wykrycia partycji
    aktywnej, montowania partycji itd...)
    - podpisy dysku (jakoś trzeba ten dysk odróżnić od
    innych dysków w tym samym komputerze)

    https://morfikov.github.io/post/mbr-ebr-i-tablica-pa
    rtycji-dysku-twardego/

    Wrzucasz do Googli 'MBR' i masz, co chcesz!

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Master_Boot_Record

    Różne nazwy tego samego:
    - program rozruchowy
    - bootloader
    - kod maszynowy

    MBR to 512 niezbyt wrażliwych **bajtów**! W razie padu jest problem,
    ale ten problem naprawić można w chwil kilka -- niemal niezależnie
    od wielkości dysku, bo niby aby uzupełnić/odtworzyć tablice partycji,
    trzeba przeskandować cały dysk, ale zazwyczaj te partycje są ułożone
    niemal bezpośrednio po sobie, więc zwykle szybko idzie. Na końcu jest
    sygnatura dysku (podpis dysku) który można zastąpić czymkolwiek, lecz
    zły podpis poskutkuje problemem natury literaturowej...

    ZnaFCy tacy jak Kawecki opowiadali legendy o dyskach takie, jak:
    - może pracować albo pionowo albo poziomo
    (nawet podawał tolerancję odchylenia w stopniach)
    - kopię MBR trzeba/warto przechowywać w szafie pancernej ;) na dyskietce
    - sygnaturę trzeba kasować przy zabawach z partycjami, aby uniknąć
    problemu literacyjnego itd... (to nawet całkiem bliskie prawdy;
    po skasowaniu sygnatury i wygenerowaniu nowej, Win swoją własną
    partycje rozpoznać potrafi jako C -- ALE PRAWDA JEST TUTAJ
    BRUTLNIEJSZA!!! -- o czym pisałem nieraz!!!)
    - gdy sprzętowo padnie zerowy sektor dysku -- dysk jest bezwartościowy
    itd... (może tak kiedyś było, ale ogólnie raczej tak nie jest z uwagi
    na możliwość przemalowania)

    Sprzed ~30 lat pamiętam dwie wersje świata:
    - jednak dla ludzi o zdrowych zmysłach (MBR nie gryzie)
    - druga dla hecy (MBR to kluczowy element podatny na
    wszelkie tragedie)

    -=-

    Maszynista (kolejarz) opowiada dowcipy z życia wzięte...
    Kobieta wsiadła do pociągu bez biletu i zgłasza komu
    trzeba brak owego biletu, na co słyszenia:
    - Proszę nie siadać przy oknie, bo będzie drożej
    Gdy dochodzi do płacenia, kobieta zarzeka się, że
    nie siedziała przy oknie, więc nie chce dopłacić
    do biletu...

    Pojmujesz?

    -=-

    Możesz cokolwiek uczynić z MBR -- odtworzenie jest zazwyczaj
    banalnie proste. Oczywiście można założyć sytuacje nietypowe:
    - uszkodzenie mechaniczne
    - duże luki przed partycjami
    ale to też nie jest tragedią!

    -=-

    Wychowałem się wśród ludzi piszących edytorami dysku
    bezpośrednio po MBR, BS, FAT itp... Sam osobiście
    nie używałem tego tak często jak moi znajomi, ale
    w razie potrzeby zaglądałem w te miejsca bez trwogi...

    -=-

    W bootsektorach są informacje służące do odbudowy tablicy partycji.
    Te bootsektory nie są pojedynczymi sektory wbrew nazwie i zawierają
    między innymi kod maszynowy oraz informacje o danej partycji (położeniu
    partycji na dysku) umożliwiające odbudowaniu MBR.

    -=-

    Prawdopodobieństwo tego, że Kawecki nie znał prawdy o MBR
    oceniam na zerowe. IMO albo bajerował dla hecy, albo dla
    zysku.

    -=-

    Jeśli umiesz czytać ze zrozumieniem, zauważ:
    - na notebooku mam W10 i WXP
    (akurat W10 nie jest od tego notebooka,
    ale nie jest to tu istotne)
    - W10 startuje z aktywnej
    - WXP może startować zarówno bezpośrednio z aktywnej
    jak i pośrednio spod WXP.

    Powyższe znaczy, że ten sam kod maszynowy jest poprawny
    i dla WXP, i dla W10, choć znaFcy mogą twierdzić, że
    jest inaczej.

    Oczywiście Linuks czy inny system (czy cokolwiek) może wstawić
    w MBR swój własny kod maszynowy, ale to nadal TYLKO zwykłe dane
    zapisane w zwykłym miejscu dysku (nie we flaszkach itp.) które
    można po prostu napisać programami tak, jak nadpisywane są pliki...

    -=-

    Nadpisanie MBR fałszywymi danymi jest podobne do obrócenia
    książki na półce -- wszystkie litery trzeba zamalować na
    biało, po czym wydrukować od nowa...

    -=-

    Można zadać pytanie:
    - dlaczego znaFcy mamroczą o magii MBR?

    Odpowiedzi można znaleźć wiele:
    - nie znają się
    (prawdopodobieństwo bliskie zeru, bo MBR
    nie uległ zmianie od dziesięcioleci i jest
    doskonale opisany a ponadto jest łatwy do
    samodzielnego zrozumienia, gdyż to tylko
    512 bajtów)
    - chcą zamącić, by mieć klientów
    (IMO prawdopodobieństwo bardzo wysokie)
    - są tak tępi umysłowo, że MBR jest dla nich
    tajemniczy (prawdopodobieństwo bliskie zeru,
    bo jednak na co dzień nie jedzą gwoździ
    popijanych stężonym kwasem solnym, nie
    kupują samochodów w sklepach spożywczych itd...)

    -=-

    Do dziś pamiętam mgr matematyki twierdzącego, że częste
    formatowanie dyskietki niszczy ją mechanicznie na całej
    powierzchni rozmieszczaniem znaczników -- jakby nakłuwaniem...

    Człowiek (Jarek -- nazwiska nie poznałem) nie mówił tego
    z przekonaniem (raczej mówił, że trudno mu w to uwierzyć)
    ale liczył się z prawdziwością tych wieści...

    -=-

    Inny mój znajomy napisał program do zabezpieczania dysków
    oparty właśnie o zabawę z tablicą partycji. Cały urok
    programu polegał jednak nie na tej zabawie z tablicą,
    lecz na zabezpieczeniu dyskietki przed kopiowaniem...
    Program rzekomo sprzedawał, ale swego czasu przekazałem
    ów program pracowniczce (Annie Zalewskiej/Zaleskiej,
    wówczas mgr) uczelni, która chciała zapłacić (swymi
    przecież nie płaciła) i znajomy uznał coś na kształt,
    iż szkoda mu czasu na pobieranie opłat...

    -=-

    Programami typu edytor dysku bawiłem się jeszcze na PDP,
    czy raczej na SM-4 pod RSX-11M. Przykładowo rezerwowałem
    reglamentowane miejsce tak, by na pierwszy rzut oka nie
    było widać, ile zajmuję. Przekazywałem też między plikami
    informacje ludziom, którzy wiedzieli, że tam przekazuję
    i potrafili tę informację przeczytać... (coś na kształt
    grypsów) Pamiętam, że jakaś makabrycznie ważna informacja
    pozostała na dysku do ostatniej chwili... Do dziś mam
    ,,wyrzuty sumienia'' z powodu pozostawienia newralgicznej
    informacji...

    -=-

    MBR to jeden z masy sektorów. Jeden sektor! 512 bajtów.
    Dysk o pojemności 2 TB (chyba maksymalny dla MBR) ma
    2 000 GB, 2 000 000 MB, 2 000 000 000 KB,
    2 000 000 000 000 B a MBR ma 512 bajtów,
    czyli 0.5 KiB, czyli dysk taki ma tych sektorów
    około 4 000 000 000?... Jeden z nich to MBR
    z zawartością łatwą do odtworzenia...

    Jakiś program może tam umieścić swój własny kod?
    Może. Może umieścić kod maszynowy, sygnaturę,
    informację tajną czy cokolwiek... Strata tego
    czegoś może być niemożliwa do odtworzenia, ale
    dla funkcjonowania Win to nie ma znaczenia.

    To jak stracenie ,,na zawsze'' słowa 'Google'?
    Jak je znaleźć, skoro wszystkiego szukamy właśnie w Googlach?... ;)

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 199. Data: 2020-02-25 15:14:43
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" 5e413693$1$17343$6...@n...neostrada.pl

    > WXP sięga plików rejestru ulokowanych poza partycję z literą 'C'.

    > Być może to właśnie jest powodem moich niedawnych niepowodzeń

    To było powodem moich niepowodzeń.
    Po stosownym uporządkowaniu jest OK -- mogę startować
    i z WXP, i z W10, co uczyniłem wielokrotnie bezproblemowo;
    WXP startuje i bezpośrednio z aktywnej partycji, i pośrednio
    spod W10.

    > ummieszczenia WXP obok 32W10 -- rozwiązanie to przyszło mi do
    > mej głowy właśnnie w efekcie rozmów z Tobą; o problemie tym
    > pisałem wcześniej:

    > "Eneuel Leszek Ciszewski" 5e2de44d$0$507$6...@n...neostrada.pl

    > Ruszyła i jako aktywna za sprawą boot.ini i spod 32W10 za sprawą BCD.
    > Obydwa starty prowadziły do uniezdolnienia WXP...

    Właśnie dlatego dochodziło do niszczenia WXP,
    że WXP sięgał po pliki rejestru do W10...

    Głupie -- nieprawdaż? Ale najwyraźniej prawdziwe.
    WXP ma spore problemy z literaturą. W10
    (itp. -- oparte o BCD) tej przypadłości nie wykazują.

    > Tym razem chcę dorzucić WXP (choćby ten, spod którego teraz piszę)
    > i skasować 32W10 na pierwszy start WXP, po czym 32W10 odkasować
    > spod WXP. Być może wystarczy samo ukrycie (hidden) partycji
    > z 32W10 na czas pierwszego startu WXP.

    Wystarczyło samo ukrycie, ale to nie był ten sam 32W10.
    Teraz chcę:
    - zainstalować na innym dysku 32W10 na F-S i wgrać na dysk obok WXP
    po czym
    - zainstalować na innym dysku 64W10 na F-S i wgrać na dysk obok WXP i 32W10

    Ale na razie ten inny dysk nie jest wolny/pusty!

    Zamierzam rozmieścić to na dysku F-S tak:
    - WXP
    - 32W10
    - 64W10
    - rozszerzona
    i startować:
    - albo bezpośrednio z WXP
    - albo bezpośrednio z 32W10
    - albo bezpośrednio z 64W10
    - albo pośrednio z WXP spod 32W10
    - albo pośrednio z WXP spod 64W10
    ale na rozszerzonej chcę wrzucić po kilka
    kopii każdego z ww. OSów tak, by móc startować
    z każdego z nich, zaczynając od 32W10 lub od 64W10.
    Ponadto na rozszerzonej ma być partycja wspólna, ze
    wspólnym Pulpitem wspólnymi programami...

    32WXP będzie korzystał z PAE; gorzej
    z 32W10 -- nie wiem, jak skorzystać z PAE.

    - preparacja flaszki z 64W10 trwa
    - ściągnięcie najnowszego 32W10
    i preparacja flaszki z tymże 32W10 trwa
    (mam spreparowaną starszą wersję 32W10)
    - instalowanie 32W10 trwa
    - instalowanie 64W10 trwa
    - kopiowanie kilku kopii każdego z OSów trwa
    (warto zlecić kopiowanie i zasnąć na kilka...naście
    godzin, aby nie przeszkadzać...)
    - ustawienia BCD nie są czasochłonne, ale też chwil kilka zajmą...

    -=-

    Na 500 GB Seagate zamierzam mieć po 3 kopie
    każdego z OSów i kilka innych WXP... Każda
    z tych kopii zajmuje miejsce... Do tego
    partycja wspólna.

    -=-

    Tak to wygląda na MBR. Jak na GPT? -- nie umiem
    tego tak rozegrać na GPT, ale F-S nie obsłuży GPT.
    Potrzebny jest program do zakładana BCD bezpośrednio
    na systemowej partycji dysku GPT -- takiego nie mam,
    bo chyba M$ stawia jakieś dziwne przeszkody...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 200. Data: 2020-02-26 02:44:39
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" 5e542fc7$0$17344$6...@n...neostrada.pl

    > 08 lutego ściągnąłem Win10_1909_Polish_x64i.iso liczący
    > 4,95 GB (bajtów: 5 317 847 040) wg W10, który nie zmieści
    > się na zwykłej DVD.

    www.eneuel.w.duna.pl/error/64w10.png
    tu widać wyraźnie, ile ma instalka 64W10
    można wygooglować, ile mieści się na DVD -- znacznie mniej

    Można spreparować bootującą penflaszkę na podstawie tego
    obrazka ISO i z tej flaszki zainstalować 64W10. Nie wiem,
    ile ma najnowszy 32W10, bo nie ściągałem od dawna, a nie
    ściągałem, bo to trwa a mnie trochę ;) brak czasu.

    Ściągnięcie obrazka ISO jest proste:
    - spod WXP, Andrida, iosa
    - spod W10, ale udając WXP itp.
    Można też skorzystać z dobrodziejstw kreacji Win...

    Czym spreparować penflaszkę? -- czymkolwiek, oby skutecznie;
    programów do tego są masy mas a ja z tego korzystam baaardzo
    rzadko...

    --