  • 251. Data: 2016-10-25 18:11:14
    Temat: Re: Pascal - ankieta
    Od: "re" <r...@r...invalid>

    Użytkownik "Sebastian Biały"

    > Jeśli chodzi o Pascala to myślimy

    Ale kto konkretnie?
    ---
    My proletariusze

  • 252. Data: 2016-10-25 18:12:18
    Od: "re" <r...@r...invalid>

    Użytkownik "Sebastian Biały"

    > Cieszę się, że znalazłeś sobie ciekawą i niezagrożoną niszę zawodową.

    Ich jest całkiem sporo. O dziwo nie pracuje zawodowo jako programista
    embedded.
    ---
    Może napisz gdzie pracujesz i jako kto to będziemy wiedzieli gdzie nie iść
    ;-)

  • 253. Data: 2016-10-25 18:18:15
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-10-25 18:12, re wrote:
    > Może napisz gdzie pracujesz i jako kto to będziemy wiedzieli gdzie nie
    > iść ;-)

    Jesli spojrzysz na to z drugiej strony to może sie okazać że to nawet
    lepiej że nie przyjdziesz.

  • 254. Data: 2016-10-25 18:21:51
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-10-25 17:39, re wrote:
    > środowisko komercyjne do programowania 8051 itp w Pascalu.

    Triple oxymoron! Gratuluje[my]!

  • 255. Data: 2016-10-26 07:19:13
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Tue, 25 Oct 2016 07:59:13 +0200, Sebastian
    Biały<h...@p...onet.pl> wrote:
    > W sumie jest to o tyle istotne że C jest gorszy od czegokolwiek.
    Więc

    Pascala też?

  • 256. Data: 2016-10-26 07:59:49
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl>

    W dniu 2016-10-25 16:10, Maciej Sobczak pisze:
    > Niedawno powstało takie pojęcie jak "deeply embedded", bo niektórzy
    > nie mogą się pogodzić z postępem w hardwarze. Podsumujmy:
    > piekarnik/pralka/zmywarka sterowana mikrokontrolerem 8051 to jest
    > system embedded. Jeśli w następnej wersji piekarnika/pralki/zmywarki
    > tego samego producenta będzie mały komputerek z Linuksem, to to już
    > nie jest embedded. Dlaczego? Bo specjaliści od embedded mają
    > naruszone ego? No to sorry.

    Nie przesadzałbym, tu nie chodzi o ego... W firmie w której pracuje mamy
    takie urządzenie zaprojektowane jako jedno z pierwszych po powstaniu
    firmy, po małych modyfikacjach cały czas produkowane. Pierwszym systemem
    był oczywiście okrojony linux, bo można było to zrobić szybko i
    oprogramować i w wielu wypadkach takie coś wystarcza, jednak są miejsca,
    gdzie stworzony musiał być inny system i powstał w międzyczasie. Tak
    więc (pomijając inne problemy), sam start samego linuksa na tym
    sterowniku to ok pół minuty + start programu, który ma działać na tym
    urządzeniu. Nowy system, to samo urządzenie, system + program - czas
    startu 4 sekundy. Więc jeśli sterownik pracuje jako komunikacyjny, czy
    steruje urządzeniami, gdzie nie zależy nam na natychmiastowej reakcji
    (np sterowanie oświetleniem), tam spokojnie można użyć linuksa, jednak,
    tam gdzie chodzi o bezpieczeństwo, czas reakcji musi byc przewidywalny,
    tam linux się po prostu nie sprawdza.

    --
    Kaczus
    http://kaczus.ppa.pl

  • 257. Data: 2016-10-26 09:07:14
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    > Nie przesadzałbym, tu nie chodzi o ego...
    [...]
    > tam spokojnie można użyć linuksa, jednak,
    > tam gdzie chodzi o bezpieczeństwo, czas reakcji musi byc przewidywalny,
    > tam linux się po prostu nie sprawdza.

    I nadal nie wiemy, czy to będzie embedded, czy nie embedded.

    Przecież ja tych definicji nie wymyślam. System jest systemem embedded niezależnie od
    tego, czy tam jest Linux, czy Java, czy FPGA. System jest embedded przez sam fakt
    bycia "zaembedowanym" i nie ma znaczenia, że ktoś się osobiście nie może pogodzić, że
    na jego ulubione specjalistyczne podwórko wkraczają rozwiązania, które uważa za
    niegodne. Wraz z postępem w hardwarze rynek się rozszerza a wraz z tym rozszerzaniem
    dotychczasowa "dominacja" jakiegokolwiek rozwiązania przestaje być oczywista.

    BTW:

    https://www.google.com/search?q=ARM+Cortex+Java

    Mnie to nie dziwi.

    A jeśli chodzi o czas startu systemu - Twoja historia jest ciekawa, ale nie musiałem
    szukać zbyt długo, żeby znaleźć:

    https://www.youtube.com/watch?v=-l_DSZe8_F8

    "This demonstration shows an embedded Linux system booting in less than one second."

    Ten filmik jest z 2009 roku.

    Wygląda na to, że z Linuksem można wystartować szybciej, niż Wasz system startuje bez
    Linuksa. :-)

    Mnie to nie dziwi.

    Ale to jest właśnie to znikające okno szansy dla C++. Dlatego twierdzę, że C++ *nie
    zdąży* wygrać wojny z C. A to, że dla kogoś to nie będzie już wtedy Prawdziwy System
    Wbudowany (TM), to już nie mój problem.

  • 258. Data: 2016-10-26 09:53:18
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl>

    W dniu 2016-10-26 09:07, Maciej Sobczak pisze:

> [...]
    >
    > Ten filmik jest z 2009 roku.
    >
    > Wygląda na to, że z Linuksem można wystartować szybciej, niż Wasz system startuje

    A wiesz, że to zależy od sprzętu, a wiesz, że szybszy procesor ma
    problemy z przejściem badań (procesory używane u nas mają poniżej
    100Mhz, choć nowe, ale jednak), które pozwoliłyby na pracę w niektórych
    miejscach, no chyba, że zainwestujesz w super pancerne obudowy izolujące
    (procesory z mniejszym taktowaniem i większym można znaleźć w podobnych
    cenach, więc tu nie chodzi o koszt tych procesorów, tym bardziej, że aby
    realizował wszystkie rzeczy taki sterownik wyposażony jest w 3 procesory).
    Dodatkowo - nie pokazał rzeczywiście co wypluwa na konsoli i co się
    dzieje, czy było to wyłaczenie, czy reset, wiesz obraz na module
    wyświetlającym tez pojawia się u nas od razu, tyle, że jest to obraz
    sprzed wyłączenia. Więc sam filmik - ładny, ale nic nie prezentuje.

    --
    Kaczus
    http://kaczus.ppa.pl

  • 259. Data: 2016-10-26 09:57:37
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-10-26 09:07, Maciej Sobczak wrote:
    > "This demonstration shows an embedded Linux system booting in less than one
    second."

    I pokazała rownież jak przez najbliższe miliard lat beda to weryfikować
    formalnie żeby dopuścić do aplikacji krytycznych z gatunku strzelanie
    poduszkami. Tak, bardzo ładne wskaźniki.

  • 260. Data: 2016-10-26 15:26:57
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    On Wednesday, October 26, 2016 at 9:58:13 AM UTC+2, Sebastian Biały wrote:

    > I pokazała rownież jak przez najbliższe miliard lat beda to weryfikować
    > formalnie

    Dalej nie rozumiesz. Albo trolujesz. W każdym razie mieszasz wątki.

    Jeszcze raz:
    Rynek dzieli się na dwie części:

    1. rozrywkową - tam jest miejsce na Javę (lustro z prognozą pogody) oraz na
    bootującego się w sekundę Linuksa do zmywarki. Tego się nie weryfikuje. To się, jak
    to ostatnio słyszałem, "nak..wia kod" i sprzedaje. W tej działce nikogo nie
    interesuje rozgrywka pomiędzy C i C++, nikt tego meczu nie będzie oglądał, bo nie ma
    na to czasu. Wybór języka będzie kwestią preferencji zespołu, tak jak to się dzieje
    na desktopach, gdzie każdy klepie w czym lubi a dyskusje pasjonują tylko flejmerów na
    grupach dyskusyjnych.

    2. krytyczną - tam się robi weryfikację na tak bolesnym poziomie, że zastosowanie
    mają jedynie maksymalnie *uproszczone* języki imperatywne (MISRA-C, Ada), być może
    uzupełnione o metody formalne (Frama-C, SPARK). W tej działce nikt nie będzie
    ryzykował wprowadzenia C++, bo wartość dodana na poziomie składni języka nie jest
    warta dodatkowej komplikacji po stronie narzędzi i ich ewentualnej kwalifikacji.

    1.5. Istnieje jakaś przestrzeń na granicy tych światów, czyli coś, co już jest
    twardym RT ale jeszcze nie zabija ludzi. Tam jest miejsce na C++ (nawet to
    nowoczesne), bo środowiska zarządzane nie mają sensu a bolesnej weryfikacji wymaganej
    przez regulacje branżowe jeszcze nie trzeba robić. Ale spokojnego snu bym się tu nie
    spodziewał, bo presja techniczna jest z obu stron.

    We wszystkich tych obszarach wchodzą (realnie) techniki generacji kodu, przy których
    dyskusja o wyższości *składni* jednego języka nad drugim jest bezprzedmiotowa.

    W skrócie: nie ma takiej przestrzeni w embedach, w której C++ byłby "niezagrożony",
    "niezastąpiony", czy jeszcze niejakiś. Zwłaszcza, że i tak go w tej przestrzeni
    jeszcze nie ma (!). W tym punkcie pozycja C++ jest gorsza, niż na desktopach, bo na
    desktopach miał silną pozycję i został częściowo wyparty, a w embedach nawet nie
    zaczął mieć silnej pozycji a konkurencję już ma.

    Jeśli są jakieś nowe argumenty, chętnie się czegoś dowiem. Ale trolować mi się nie
    chce.