  • 261. Data: 2016-10-26 15:46:40
    Temat: Re: Pascal - ankieta
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-10-26 15:26, Maciej Sobczak wrote:
    > W skrócie: nie ma takiej przestrzeni w embedach, w której C++ byłby "niezagrożony",
    "niezastąpiony", czy jeszcze niejakiś.

    Całe szczęscie nikt w tym wątku takich rzeczy nie twierdzi.

  • 262. Data: 2016-10-26 16:10:39
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Wed, 26 Oct 2016 06:26:57 -0700 (PDT), Maciej Sobczak
    <s...@g...com> wrote:
    > Rynek dzieli się na dwie części:

    > 1.5. Istnieje jakaś przestrzeń na granicy tych światów,=
    > czyli coś, co już jest twardym RT ale jeszcze nie

    To tak z ciekawości zapytam: na dwie, na trzy, czy jeszcze inaczej?

  • 263. Data: 2016-10-26 16:14:20
    Od: slawek <f...@f...com>

    <s...@g...com> wrote:
    > 2. krytyczną - tam się robi weryfikację na tak bolesnym pozi=
    > omie, że zastosowanie mają jedynie maksymalnie *uproszczone* j?=
    > ?zyki imperatywne (MISRA-C, Ada), być może uzupełnione o m=
    > etody formalne (Frama-C, SPARK). W tej działce nikt nie będzie ry=

    A tak na serio: wiesz że Ada to raczej C++ niż C?

  • 264. Data: 2016-10-26 16:15:16
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Wed, 26 Oct 2016 15:46:40 +0200, Sebastian
    Biały<h...@p...onet.pl> wrote:
    > Całe szczęscie nikt w tym wątku takich rzeczy nie twierdzi.

    No bo taki to jest Bascom. ;)

  • 265. Data: 2016-10-26 22:59:26
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    > A tak na serio: wiesz że Ada to raczej C++ niż C?

    A tak na serio: w kontekście systemów krytycznych Ada (również SPARK) to w sensie
    dostępnych elementów języka raczej Ada-83 i to jest raczej C (a właściwie MISRA-C),
    niż C++.

    Standardy procesowe wymagają, aby w projektach krytycznych stosowane były standardy
    kodowania ograniczające używany język (przykład: zakaz używania pamięci dynamicznej,
    zakaz używania wyjątków, itp., zależnie od standardu). Dlatego w tej branży nigdy nie
    mówimy o "pełnym" języku, niezależnie od tego, który to język. O swobodnym
    korzystaniu z któregokolwiek języka w tej branży nie ma mowy.

  • 266. Data: 2016-10-27 15:33:01
    Od: Adam M <a...@m...com>

    On Wednesday, October 26, 2016 at 4:59:27 PM UTC-4, Maciej Sobczak wrote:

> [...]
    mówimy o "pełnym" języku, niezależnie od tego, który to język. O swobodnym
    korzystaniu z któregokolwiek języka w tej branży nie ma mowy.

    Szanowny kolega ma 100% racji. Dodatkowo - jak juz to pisalem wczesniej branza moto
    przestawia sie szybko na generacje kodu przez Matlab/Simulink
    (https://www.mathworks.com/solutions/automotive/stan
    dards/misra-c.html)
    Powod jest bardzo prozaiczny - dostepnosc tanich programistow - dobrzy programisci do
    embedded (mowimy to o profesjonalnych, krytycznych zastosowaniach) kosztuja fortune i
    jest ich niewielu. Przejscie na Matlab/Simulink obniza prog wymagan (zwlaszcza przy
    sprawdzaniu poprawnosci algorytmu). Matlab/Simulink to taki troche Visual Basic w
    branzy embedded. Mam doczynienia z projektami w tej branzy i wieszosc nowych
    projektow jest zaczynana w Matlab/Simulink lub jest hybryda w relacji okolo 25% kodu
    w C a reszta Matlab/Simulink.

    Pozdrowienia
    Adam M.

  • 267. Data: 2016-10-28 00:21:11
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    > branza moto przestawia sie szybko na generacje kodu przez Matlab/Simulink
    > (https://www.mathworks.com/solutions/automotive/stan
    dards/misra-c.html)

    W branży latającej również SCADE:

    http://www.esterel-technologies.com/products/scade-s
    uite/

    > Powod jest bardzo prozaiczny - dostepnosc tanich programistow

    To jest akurat słaba motywacja, i nawet prowadząca w krzaki. Tani programista zrobi
    syf na obrazku tak samo jak w kodzie.
    Spotkałem się też z równie pomyloną motywacją, że wtedy można wziąć do roboty nie
    programistę, tylko np, elektronika (bo model to taki niby schemat), ale efekt może
    być wtedy jeszcze gorszy, niż ze złym programistą.

    Tu się nie oszczędza na ludziach, tylko na roboczogodzinach, zwłaszcza po stronie
    weryfikacji.

    Zaletą tych technik jest fakt, że ich poziom opisu jest bliższy temu, co funkcjonuje
    na etapie wymagań. I jest to jednocześnie ostatni etap, bo dalej się tylko generuje.
    To skraca proces, nie tylko na osi czasu, ale też na osi dolarów.
    Co więcej, można się pokusić o formalną weryfikację poprawności modelu względem
    wymagań, co jest słabo wspierane przez tradycyjny kod w tradycyjnym języku. Co prawda
    wtedy nie ma mowy o "tanich programistach" albo o obniżaniu progu dla inżynierów -
    wręcz przeciwnie - ale projekt jako całość może wyjść dużo taniej, i o to właśnie
    ostatecznie chodzi.

    A najśmieszniejsze jest to, że te techniki naszybciej wchodzą do użycia w branżach,
    które z natury obowiązujących regulacji są najbardziej konserwatywne i zwykle
    kojarzone z archeologią i paleo-techniką. Ot, niespodzianka.

  • 268. Data: 2016-12-02 17:28:35
    Od: Roman Tyczka <n...@b...no>

    On Mon, 26 Sep 2016 15:57:54 +0200, slawek wrote:

    > Pytanie: kto z was osobiście użył w ciągu minionego dziesięciolecia
    > Pascala (ew. Delphi, Free Pascala,...) do czegokolwiek co uważa za
    > sensowne? Ile to było LOC i dlaczego Pascal był lepszy niż np. D czy
    > F albo C?
    >
    > IMO Pascal is dead prawie tak jak Algol68 (Fortran to zombi, jest
    > martwy, ale wciąż chodzi). Jeżeli już, miałbym chwytać się za coś z
    > begin i end, to Ada, bo - choć jakaś drętwa - to ma to, tamto i
    > siamto - czego być może nie ma C++ czy PHP.

    https://community.embarcadero.com/blogs/entry/digita
    l-painting-app-expresii-powered-by-delphi-brings-rea
    listic-watercolors-to-life

    --
    pozdrawiam
    Roman Tyczka

  • 269. Data: 2016-12-21 10:05:40
    Od: Robert Largon <s...@g...com>

    Używałem Pascala, Delphi i używam Lazarusa. Należy zauważyć, że język Pascal
    ewoluował. Pascal jest dostosowywany do zmieniających się wymagań. Dodawane są do
    niego nowe trendy. Poza tym istnieje grupa entuzjastów tego języka.To dlatego
    przetrwał i jest w użyciu. Podobnie jak w przypadku mikrokontrolera 8051. Są nowsze,
    bardziej wypasione a on ciągle cieszy się dużym zainteresowaniem.

  • 270. Data: 2016-12-21 21:37:07
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-12-21 10:05, Robert Largon wrote:
    > mikrokontrolera 8051. Są nowsze, bardziej wypasione a on ciągle cieszy się dużym
    zainteresowaniem.

    Błagam, tylko bez takich sciem jak "dużym" :D Lata 80te *naprawdę* już
    mineły i dzisiaj "duzym" cieszy się wszystko tylko nie ten zabytek.