  • 21. Data: 2016-09-28 12:12:06
    Temat: Re: Pascal - ankieta
    Od: wloochacz <w...@n...spam.gmail.com>

    W dniu 2016-09-28 o 11:27, slawek pisze:
    > Dlatego właśnie szukam dobrego przykładu że Pascal jest używany do
    > czegokolwiek innego niż uczenie gimbazy jak napisać Hello World.
    >
    > Obecnie. Dokonania Nicklausa, Dona i Alfreda są niezaprzeczalne. Ale
    > ponieważ je znam, to nie tego szukam.
    To dokładnie czego szukasz?
    Mam Ci pokazać jakie programy i programiki są napisane w
    paszcalopodobnych językach?
    Najwięcej będzie jakiś ERP-Like...

    No i co u Ciebie wywołuje efekt łał, bo chyba zupełnie co innego niż u
    mnie ;-)

    --
    wloochacz

  • 22. Data: 2016-09-28 12:15:09
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Wed, 28 Sep 2016 11:32:04 +0200, Roman Tyczka <n...@b...no>
    wrote:
    > Myślę, że częściowo spełnia, spełnia też inne, ale o tym nie wiesz,
    bo go
    > nie znasz

    Wręcz przeciwnie: znam go doskonale i dlatego uważam za relikt
    nadający się do muzeum.

    > główną winę za to ponosi Borland, który go utopił 10 lat temu,
    późniejsze
    > nieporadne próby odkopania go przez nowych właścicieli są marne i
    jest jak

    Sam piszesz: marne.

    > jakich brakuje innym językom: moduły/unity pozwalające ładnie
    zarządzać

    Module widział? W Javie coś napisał? Wie do czego służą namespaces w
    C#? Albo jak to się robi w Pythonie?

    Zawsze zdumiewa mnie, jak ludzie ograniczeni w swej wiedzy gotowi są
    do wyrażania zachwytu nad tym co poza ich środowiskiem jest już
    codziennością. Normalnie czekam aż ktoś odkryje że Pascal ma pętlę
    forall (dialekt na RIAD ma, sic!), czego tak bardzo brakuje w Lisp.

    > kodem. konstrukcje try...except obsługującą wujątki czy try...except

    Takie rzeczy to ma Java, C#, C++, Python, Matlab,... i w wuj innych
    języków. Nawet w Basica był ON ERROR.

    > C nie ma obiektów, C++ brakuje try except, java czy .net nie
    kompilują
    > natywnie i żrą mnóstwo zasobów, itd.)

    Da się obiektowo programować w C, tylko trzeba to umieć (i nie jest
    to przyjemne). W C++ jest try, więc nie chrzań głupot. Java i dotnet
    kompilują do natywnego, a że robią to przez JIT, to inna sprawa.

    > Ponadto Delphi umożliwia tworzenie jednego GUI na różne platformy z
    > natywnym kompilatem, co nie jest powszechne w innych środowiskach.

    A tak poczytaj sobie co to jest Swing, Qt i takie tam.

    > postrzegany jako zabawka do nauki programowania, oraz przez dupiaty

    I tu się muszę i chcę zgodzić.

  • 23. Data: 2016-09-28 12:23:59
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Wed, 28 Sep 2016 12:09:56 +0200, wloochacz
    <w...@n...spam.gmail.com> wrote:
    > To co mi tu z BASCOMem wyjeżdżasz?

    Bo jak jest już BASCOM (bo jest, ktoś w akurat miał taki pomysł, jest
    soft i programator itd.), to wklepanie czegoś w tym BASCOMie ma jakiś
    tam sens. Vendor lock itp. W tym sensie "bo jest". (I chyba za darmo
    jednak, choć z jakimiś ograniczeniami, ale ostatnio nie sprawdzałem.)

    Czy Pascal dla MCU daje jakieś przewagi w porównaniu z C? Jest
    lepiej/taniej/szybciej?

  • 24. Data: 2016-09-28 12:24:52
    Od: slawek <f...@f...com>

    <w...@n...spam.gmail.com> wrote:
    > Podobnie jest ze Smart Mobile Studio.

    Ok

  • 25. Data: 2016-09-28 12:26:17
    Od: g...@g...com

    W dniu środa, 28 września 2016 12:15:30 UTC+2 użytkownik slawek napisał:

    > Normalnie czekam aż ktoś odkryje że Pascal ma pętlę
    > forall (dialekt na RIAD ma, sic!), czego tak bardzo brakuje w Lisp.

    ?!?!?

  • 26. Data: 2016-09-28 12:26:26
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Wed, 28 Sep 2016 12:03:52 +0200, wloochacz
    <w...@n...spam.gmail.com> wrote:
    > Odpowiem Ci w Twoim stylu - klamerki zajmują za dużo wierszy w
    stosunku
    > do swojej szerokości w znakach i przez to wyglądają koślawo.

    Bo trzeba wszystko w jednej linii.

  • 27. Data: 2016-09-28 12:27:14
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Wed, 28 Sep 2016 12:12:06 +0200, wloochacz
    <w...@n...spam.gmail.com> wrote:
    > Najwięcej będzie jakiś ERP-Like...

    Ok, zapamiętać.

  • 28. Data: 2016-09-28 12:36:38
    Od: slawek <f...@f...com>

    <w...@n...spam.gmail.com> wrote:
    > No i co u Ciebie wywołuje efekt łał, bo chyba zupełnie co innego
    niż u
    > mnie ;-)

    Na przykład: Kicad. No dobrze, TeX też ;) Chyba nie muszę tłumaczyć
    dlaczego mordka?

    1. Ma być narzędziem. 2. Ma nie być narzędziem dla programistów. 3.
    Ma być powszechnie używane, także komercyjnie. 4. Ma dobrze działać i
    ładnie wyglądać.

  • 29. Data: 2016-09-28 13:00:04
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl>

    W dniu 2016-09-28 11:32, Roman Tyczka pisze:
> [...]
    > jest. Niemniej jeśli chodzi o sam język (zarówno Delphi jak i open sourcowy
    > Free Pascal) to są to nowoczesne i sprawne języki, łączące wysokopoziomową
    > obiektwość z ficzerami typu generyki itd. z niskopopziomowością C czy ASMa.
    > Ponadto sam język pomimo zarzutów typu "begin/end" (śmiesznych zarzutów, bo
    > choćby samo IDE pisze te słowa automatycznie) ma kilka ciekawych cech
    > jakich brakuje innym językom: moduły/unity pozwalające ładnie zarządzać
    > kodem. konstrukcje try...except obsługującą wujątki czy try...except

    dotąd prawda, ale sam wpadasz w to co zarzucasz swojemu adwersarzowi...

    > chroniącą zasoby, i inne rzadko spotykane w jednym pakiecie (bo w praktyce
    > C nie ma obiektów, C++ brakuje try except, java czy .net nie kompilują
    > natywnie i żrą mnóstwo zasobów, itd.)

    w C można emulować obiekty i działa to bardzo sprawnie (technologie
    takowe zostały opracowane dość dawno, np BOOPSI), w c++ masz wyjątki,
    więc nie wiem o czym piszesz, pamięciożerność, w kontekście nowszych
    delphi to niestety też nie jest dobry przykład, ten sam program, z
    czystą forma kompiluj delphi 5, oraz najnowszym i zobacz jak różni się
    kod wynikowy....

    > Ponadto Delphi umożliwia tworzenie jednego GUI na różne platformy z
    > natywnym kompilatem, co nie jest powszechne w innych środowiskach.

    ojojoj coś zniknąłeś kompilatory typu gcc, środowisko qtcreator itp....

    > Zatem ma parę wartych uwagi cech, ale przez to, że jest stereotypowo
    > postrzegany jako zabawka do nauki programowania, oraz przez dupiaty
    > marketing przepadł w zawodach i choć się trochę ostatnio podnosi to raczej
    > nigdy nie już będzie istotny.

    to prawda, aczkolwiek, miał 2 doły, z jednego Borland wyszedł tworząc
    Delphi (pamiętam na pierwszym roku studiów mowiono mi, że Pascal nie ma
    przyszłości, wtedy uwierzyłem, a do dzis zarabiam na tym, że w liceum
    poznałem Pascala i później uczyłem się nowszych wersji)

    > ps. co do szkół to mam znajomego nauczyciela w technikum informatycznym i
    > od niego wiem, że z pascala wycofali się wiele lat temu, obecnie jadą na
    > C++ i JS

    O szkoły, to było w kontekście rezygnacji z Pascala, jako języka do
    wyboru na maturze.

    --
    Kaczus
    http://kaczus.ppa.pl

  • 30. Data: 2016-09-28 13:02:49
    Od: Roman Tyczka <n...@b...no>

    On Wed, 28 Sep 2016 12:26:26 +0200, slawek wrote:

    > stosunku
    >
    > Bo trzeba wszystko w jednej linii.

    Nie, bo trzeba nabijać puste LOC ;-)

    --