  • 11. Data: 2016-09-28 07:34:01
    Temat: Re: Pascal - ankieta
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Tue, 27 Sep 2016 10:52:06 -0700 (PDT), g...@g...com
    wrote:
    > Ponownie można spojrzeć na rzecz od drugiej strony -- Pascal jest
    > NAJPOPULARNIEJSZYM językiem stosowanym do nauki programowania
    > w polskich szkołach.

    Masz jakieś konkretne obiektywne dane? Czy też po prostu wiesz to z
    własnego ze szkołami (teraz?) kontaktu?

  • 12. Data: 2016-09-28 07:51:10
    Od: slawek <f...@f...com>

    wrote:
    > to kwestia od kilkunastu minut do kilku godzin.

    Opanowanie języka programowania następuje po wielu latach. Jak nie
    śnisz w tym języku, to znaczy że go jeszcze nie umiesz. Przez
    kilkanaście minut to możesz przepisać Helloworda na kartkę papieru,
    bo już zaciągnięcie i instalacja kompilatora/czegokolwiek dłużej
    trwa. Po kilku godzinach potrafisz coś. Ale jeszcze za mało, aby
    umieć zastosować nowy język w sytuacjach problemowych. Czyli trochę
    za mało do profesjonalnych zadań.

  • 13. Data: 2016-09-28 08:29:48
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Wed, 28 Sep 2016 00:08:12 +0200, Roman Tyczka <n...@b...no>
    wrote:

    > A co byś uznał za oferowanie czegoś w zamian?

    Na przykład:

    1. Duże pieniądze (asembler, Cobol), bo trudno o dobrych
    specjalistów.

    2. Niszowe zastosowania (Mathematica, Prolog, LabView), bo nie ma nic
    lepszego akurat do tego do czego dany język się stosuje.

    3. Istniejący kod (Fortran), bo po co wynajdywać LAPACK na nowo.

    4. Dostępność (VBA, BASCOM), bo akurat jest.

    5. Udogodnienia (Ratfor, Coffee Script).

    Itd. Itp.

    Pascal nie spełnia powyższych.

  • 14. Data: 2016-09-28 09:58:55
    Od: g...@g...com

    W dniu środa, 28 września 2016 07:34:03 UTC+2 użytkownik slawek napisał:

    > Masz jakieś konkretne obiektywne dane? Czy też po prostu wiesz to z
    > własnego ze szkołami (teraz?) kontaktu?

    W swoich analizach oparłem się na danych dostarczonych przez Ciebie.
    Gdybyś jednak przeczytał kolejne zdanie, pewnie zorientowałbyś
    się, że rzeczywiste dane nie mają znaczenia dla istoty mojej
    wypowiedzi.

    > Opanowanie języka programowania następuje po wielu latach. Jak nie
    > śnisz w tym języku, to znaczy że go jeszcze nie umiesz.

    To, ile czasu wymaga opanowanie języka programowania, zależy bardzo
    mocno od samego języka programowania. Na przykład BASIC dostarcza
    tylko garstkę podstawowych konstrukcji, która pozwalała wielu dzieciakom
    pisać fajne programy.
    Z drugiej strony, zrozumienie działania słowa kluczowego "static"
    w języku C jest już dużo trudniejsze, ale nie ma związku z samym
    programowaniem, ale raczej z komponowaniem systemów, i doskonale
    można sobie radzić bez niego.
    O nauce C++ nie będę nawet wspominał, bo rzeczywiście to jest
    język, którego poznanie wymaga dużo więcej pracy, niż jakiegokolwiek
    innego języka, z jakim miałem w życiu styczność.

    Co do śnienia, to chyba mamy inne doświadczenia. Nigdy nie śniłem
    w Pascalu ani w C, ani w Pythonie, ani w Bashu, ani w Perlu.

    Choć w sumie może masz rację, bo ja robię tak, że staram się pisać
    swoje programy po polsku albo w jakimś pseudokodzie (czy to w głowie,
    czy w komentarzach), a później je przepisuję na taki czy inny
    język programowania.
    Czasem, jeśli problem jest szczególnie trudny czy skondensowany,
    używam notacji matematycznej, robiąc różne skróty notacyjne.
    Kiedy proces jest gotowy, przepisuję na taki język programowania,
    który najlepiej pasuje do kontekstu, w jakim rozwiązuję problem.

    [Czasem też może zauważam, że używanie języka naturalnego jest
    trochę nieporęczne, i dużo mniej czasu zajmuje mi wyrażenie
    jakiejś myśli w Lispie.]

    > Przez
    > kilkanaście minut to możesz przepisać Helloworda na kartkę papieru,

    kilkanaście minut to chyba w brainfucku

    > bo już zaciągnięcie i instalacja kompilatora/czegokolwiek dłużej
    > trwa.

    Czas instalacji kompilatora/czegokolwiek, to co innego, niż to,
    o czym mówiłem. Podczas pisania programu może się zdarzyć np. awaria
    prądu, albo zawieszenie komputera, ale to nie ma związku z tematem.

    Zresztą wystarczy wejść np. na https://repl.it/languages

    > Po kilku godzinach potrafisz coś. Ale jeszcze za mało, aby
    > umieć zastosować nowy język w sytuacjach problemowych. Czyli trochę
    > za mało do profesjonalnych zadań.

    Cóż, wygląda na to, że po prostu mamy inne doświadczenia
    z programowaniem. Zdarzyło mi się w moim smutnym życiu pisać
    nawet programy w C# (którego PRZENIGDY się nie uczyłem),
    i nie choć moja metodologia pracy polegała na tłumaczeniu
    zdań języka angielskiego na C# za pośrednictwem
    google/stackoverflow, nie mam podstaw żeby sądzić, że to były
    złe programy.

  • 15. Data: 2016-09-28 11:00:18
    Od: wloochacz <w...@n...spam.gmail.com>

    W dniu 2016-09-28 o 08:29, slawek pisze:

    > nic w
    Wtedy przygarnie Cię społeczność Delphi/FPC, która jest o prawda
    znacznie mniejsza, ale nie aż tak mała, żeby napisać że nie istnieje.

    > Na przykład:
    >
    > 1. Duże pieniądze (asembler, Cobol), bo trudno o dobrych specjalistów.
    Prawda, tak samo jest w Delphi.

    > 2. Niszowe zastosowania (Mathematica, Prolog, LabView), bo nie ma nic
    > lepszego akurat do tego do czego dany język się stosuje.
    Podobnie było, ale to już przeszłość.
    Chociaż dalej daje radę - chodzi o Delphi i szybkie prototypownie
    aplikacji bazodanowych, które działają produkcyjnie.

    Załóżmy taki przykład; jeśli doskonale znam Delphi oraz "tak sobie" inne
    środowiska, to do rozwiązania problemów mam wybrać np. Javę tylko
    dlatego, że Pascal jest passe?
    Mimo, że mogę w nim rozwiązać swój problem szybciej i co najmniej równie
    dobrze w Delphi niż w czymś innym?

    > 3. Istniejący kod (Fortran), bo po co wynajdywać LAPACK na nowo.
    Tu napisałbym, że jest mnóstwo legacy systemów napisanych w Delphi,
    które mają się dobrze i nie chcemy przenosić ich na nic innego, ponieważ
    to co jest, działa dobrze.

    > 4. Dostępność (VBA, BASCOM), bo akurat jest.
    O ile VBA jest, o tyle BASCOM to trzeba se zakupić.
    Zamiast BASCOM:
    http://www.mikroe.com/mikropascal/
    Może być?

    > 5. Udogodnienia (Ratfor, Coffee Script).
    > Itd. Itp.
    DWS, PAXCompiler, PascalScript, Smart Mobile Studio, Elevate WEB
    Builder, itd, itp.

    > Pascal nie spełnia powyższych.
    Naprawdę?
    No nie wydaje mi się.

    --
    wloochacz

  • 16. Data: 2016-09-28 11:27:58
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Wed, 28 Sep 2016 00:58:55 -0700 (PDT), g...@g...com
    wrote:
    > Gdybyś jednak przeczytał kolejne zdanie, pewnie zorientowałb=
    > yś
    > się, że rzeczywiste dane nie mają znaczenia dla istoty mojej
    > wypowiedzi.

    Właśnie dostałeś nominację do cytatu miesiąca. ;)

    Ad rem. Ostatni program w Pascalu napisałem dwa lata temu i było to
    raczej dla zabawy (zamiana liczby dziesiątej na ciąg złożony ze słów
    jeden, dwa i mnóstwo...). Jakieś ćwierć wieku temu zrobiłem w Pascalu
    jakiś program robiący coś użytecznego - sterował jakąś aparaturą
    (Fluke), robił wykresy - było tego może 3k LOC, może ze dwa razy
    tyle, może mniej. A zaczynałem Pascal od Pascala na kartach
    perforowanych...

    Przejrzałem hall of fame projektu Lazarus i muszę przyznać, że ani
    jeden przykład nie wywołał zachwytu połączonego z zdziwieniem.
    Wszystko to co tam było jest zupełnie powszechne dla Javy or C# or
    Pythona. Niektóre rzeczy to nawet Small Basic robi lepiej.

    Dlatego właśnie szukam dobrego przykładu że Pascal jest używany do
    czegokolwiek innego niż uczenie gimbazy jak napisać Hello World.

    Obecnie. Dokonania Nicklausa, Dona i Alfreda są niezaprzeczalne. Ale
    ponieważ je znam, to nie tego szukam.

  • 17. Data: 2016-09-28 11:32:04
    Od: Roman Tyczka <n...@b...no>

    On Wed, 28 Sep 2016 08:29:48 +0200, slawek wrote:

> [...]
    >
    > 4. Dostępność (VBA, BASCOM), bo akurat jest.
    >
    > 5. Udogodnienia (Ratfor, Coffee Script).

    Myślę, że częściowo spełnia, spełnia też inne, ale o tym nie wiesz, bo go
    nie znasz i opierasz się na mitach. Ale faktem jest, że jest niszowy i
    główną winę za to ponosi Borland, który go utopił 10 lat temu, późniejsze
    nieporadne próby odkopania go przez nowych właścicieli są marne i jest jak
    jest. Niemniej jeśli chodzi o sam język (zarówno Delphi jak i open sourcowy
    Free Pascal) to są to nowoczesne i sprawne języki, łączące wysokopoziomową
    obiektwość z ficzerami typu generyki itd. z niskopopziomowością C czy ASMa.
    Ponadto sam język pomimo zarzutów typu "begin/end" (śmiesznych zarzutów, bo
    choćby samo IDE pisze te słowa automatycznie) ma kilka ciekawych cech
    jakich brakuje innym językom: moduły/unity pozwalające ładnie zarządzać
    kodem. konstrukcje try...except obsługującą wujątki czy try...except
    chroniącą zasoby, i inne rzadko spotykane w jednym pakiecie (bo w praktyce
    C nie ma obiektów, C++ brakuje try except, java czy .net nie kompilują
    natywnie i żrą mnóstwo zasobów, itd.)
    Ponadto Delphi umożliwia tworzenie jednego GUI na różne platformy z
    natywnym kompilatem, co nie jest powszechne w innych środowiskach.
    Zatem ma parę wartych uwagi cech, ale przez to, że jest stereotypowo
    postrzegany jako zabawka do nauki programowania, oraz przez dupiaty
    marketing przepadł w zawodach i choć się trochę ostatnio podnosi to raczej
    nigdy nie już będzie istotny.

    ps. co do szkół to mam znajomego nauczyciela w technikum informatycznym i
    od niego wiem, że z pascala wycofali się wiele lat temu, obecnie jadą na
    C++ i JS

    --
    pozdrawiam
    Roman Tyczka

  • 18. Data: 2016-09-28 11:46:16
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Wed, 28 Sep 2016 11:00:18 +0200, wloochacz
    <w...@n...spam.gmail.com> wrote:
    > Chociaż dalej daje radę - chodzi o Delphi i szybkie prototypownie
    > aplikacji bazodanowych, które działają produkcyjnie.

    Ok.

    > Załóżmy taki przykład; jeśli doskonale znam Delphi oraz "tak sobie"
    inne
    > środowiska, to do rozwiązania problemów mam wybrać np. Javę tylko

    Inny punkt widzenia. Nie ty wybierasz, ale ciebie wybierają. Znasz
    Delphi? Super! Ale już wybrano Javę, więc nie jesteś potrzebny.

    > http://www.mikroe.com/mikropascal/
    > Może być?

    Ale dla MCU standardem jest C++ używane jako C, tj. bez new i takich
    tam.

    > Builder, itd, itp.

    Źle zrozumiałeś. Ratfor to potworek, ale był użyteczny bo coś tam
    było łatwiej niż w standardowym Fortranie. Nawet jeżeli nie był
    popularny, to ludzie którzy jego używali twierdzili że im się
    przydaje, że dzięki inwestycji w naukę tego języka są bardziej.

  • 19. Data: 2016-09-28 12:03:52
    Od: wloochacz <w...@n...spam.gmail.com>

    W dniu 2016-09-27 o 20:28, M.M. pisze:
> [...]
    >>> porównana. Z dydaktycznego punktu widzenia wydaje mi się to istot=

    > Zgadzam się że to żadna różnica. Ale begin-end vs klamerki to już
    > wpływa na niekorzyść pascala - za dużo klepania.
    Uwielbiam takie argumenty o niczym...
    Odpowiem Ci w Twoim stylu - klamerki zajmują za dużo wierszy w stosunku
    do swojej szerokości w znakach i przez to wyglądają koślawo.
    Co do klepania - no nie wiem, ja naciskam ctrl+shift+b i mam kod w bloku
    begin end; z pięknymi wcięciami. To też za dużo klepania?

    --
    wloochacz

  • 20. Data: 2016-09-28 12:09:56
    Od: wloochacz <w...@n...spam.gmail.com>

    W dniu 2016-09-28 o 11:46, slawek pisze:

    > Ok.

    > inne
    >
    > Inny punkt widzenia. Nie ty wybierasz, ale ciebie wybierają. Znasz
    > Delphi? Super! Ale już wybrano Javę, więc nie jesteś potrzebny.
    Właśnie!
    Są jeszcze inne punkty widzenia, oprócz Twojego...

    > Ale dla MCU standardem jest C++ używane jako C, tj. bez new i takich tam.
    To co mi tu z BASCOMem wyjeżdżasz?

> [...]
    > ludzie którzy jego używali twierdzili że im się przydaje, że dzięki
    > inwestycji w naukę tego języka są bardziej.
    Podobnie jest ze Smart Mobile Studio.
    To takie IDE do pisania Ajaxowych stronek (np. jako SPA) w JS, ale z
    pełnym wsparciem składni Delphi i modelem obiektowych zaczerpniętym z
    Delphi.
    I nie jest to li prosty wrapper na inny język - to całkiem sprytne
    rozwiązanie.
    Dla kogo?
    Dla tych, którzy chcą lub muszą zrobić web-app, ale nie chcą się uczyć
    całego web-dev-front-end.
    Zgoda, to nisza - ale zapełnia tę niszę całkiem łacno.

    --
    wloochacz