  • 21. Data: 2016-09-20 12:05:38
    Temat: Re: Pisanie programów do obliczeń symbolicznych
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    On Monday, September 19, 2016 at 12:30:02 PM UTC+2, Nemrod wrote:

    > O tym nie rozmawiamy.

    > Dokładnie. I są problemy które wymagają postaci "wymnożonej",
    > co oczywiście w ogólnym wypadku jest sprzętowo nieosiągalne.

    Nie wiem czy dokładnie o to chodzi. Ja używałem CAS w odwrotnym
    przypadku. A mianowicie:

    1) Miałem dużo operacji i chciałem wzoru najbardziej uproszczonego,
    czyli oczekiwałem od CAS aby skomplikowany algorytm zastąpił
    równoważnym algorytmem o mniejszej ilości operacji.

    2) Miałem równanie i nie chciałem męczyć maszyny jakąś numeryczną
    metodą rozwiązywania równań, więc CAS zamieniał równanie na ciąg
    skończony operacji elementarnych.

    I w jednym i w drugim przypadku komputer myślał za mnie. Miałem chyba
    20 równań. W 19 przypadkach CAS znalazł wzory szybko i sprawnie, na
    pewno szybciej niż ja. Ja tylko przeklepałem wzory matematyczne na
    kod w C++. W dwudziestym przypadku CAS sobie nie poradził, ale może
    to była moja wina, bo uczyłem się obsługi CAS może godzinę, może
    nie umiałem go zmusić do myślenia w tym 20tym przypadku.

    > A zatem ślepa wiara, że komputer jest w stanie wszystko wyliczyć,
    > jest niczym nieuzasadniona. Algorytmy nie będą myśleć
    > za człowieka.
    Nie wiemy czym jest myślenie, a odważyłeś się napisać, że komputery
    nie będą myślały za człowieka. Nie wiem czy komputery lepiej myślą
    niż ludzie, ale w niektórych dziedzinach, w których myślenie wydaje
    się ważne, komputery już sobie radzą znacznie lepiej niż ludzie.

    Pozdrawiam

  • 22. Data: 2016-09-20 13:15:33
    Od: Borneq <b...@a...hidden.pl>

    W dniu 20.09.2016 o 12:05, M.M. pisze:
> [...]
    > to była moja wina, bo uczyłem się obsługi CAS może godzinę, może
    > nie umiałem go zmusić do myślenia w tym 20tym przypadku.

    Jakiego programu użyłeś? Jakie to były wzory, szczególnie ten 20-ty?

  • 23. Data: 2016-09-20 13:18:12
    Od: Borneq <b...@a...hidden.pl>

    W dniu 19.09.2016 o 20:05, bartekltg pisze:
    > Akurat podałeś problem łatwy do rozwiązania na kartce,
    > ale kosztowny dla głupiego programu.

    Na kartce problem, gdzie mamy wykładniczą ilość członów?

  • 24. Data: 2016-09-20 13:40:31
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On Tuesday, September 20, 2016 at 1:18:09 PM UTC+2, Borneq wrote:

    > Na kartce problem, gdzie mamy wykładniczą ilość członów?

    przecież widać, jak jest zbudowany.
    Ma 2^50 jednomianów, ponumerujmy te jednomiany od 0 do 2^50-1

    Dla j-tego jednomainu, jeśli na k-tej liczbie w zapisie
    binarnym j jest 0, jednomian zawiera czynnik z_{2*(k-1)},
    nie zawiera natomiast czynnika z_{2*(k-1)+1},
    Jeśli na k-tym iejscuy jest 1 - odwrotnie.

    Nie wiem po co mi taka lista, ale na kartce ją "mam".

    Zresztą, pierwsze co należy dla tego wyrażenia zrobić
    to podstawić
    x_i = z_2i + z2i+1
    y_i = z_2i - z2i+1
    Wtedy nasz straszny wzór zamienia się na
    x_1*x_2*...*x_50,
    funkcja, którą dość łatwo sobie wyobrazić,
    za to pozostała połowa wymairów (y_i) nie gra zadnej roli.

    pzdr
    bartekltg

  • 25. Data: 2016-09-20 14:22:55
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    > Na kartce problem, gdzie mamy wykładniczą ilość członów?

    Nie pamiętam już szczegółów, a wzorków i dziedziny nie
    mogę podać. Użyłem jakiegoś darmowego programu pod linuxa.
    Cały bajer polega właśnie na tym:
    1) zainstalowałem
    2) przeczytałem tutorial po łebkach w 15 minut
    3) wpisałem dane
    4) otrzymałem wyniki z 95% skutecznoscią.
    5) zarobiłem
    6) zapomniałem.
    Pozdrawiam

  • 26. Data: 2016-09-20 15:21:50
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Mon, 19 Sep 2016 20:05:47 +0200, bartekltg <b...@g...com>
    wrote:
    > Akurat podałeś problem łatwy do rozwiązania na kartce,
    > ale kosztowny dla głupiego programu.

    Według ciebie przeprowadzenie dowodu twierdzenia o czterech barwach
    jest łatwe do przeprowadzenia na kartce? Ciekawe czemu matematycy nie
    mogli jakoś temu podołać przez ponad sto lat, poczytaj sobie
    https://pl.m.wikipedia.org/wiki/Twierdzenie_o_cztere
    ch_barwach

  • 27. Data: 2016-09-20 16:27:21
    Od: Nemrod <n...@t...crusader.knights.org>

    W dniu 2016-09-20 o 13:40, bartekltg pisze:
> [...]
    > x_i = z_2i + z2i+1
    > y_i = z_2i - z2i+1
    > Wtedy nasz straszny wzór zamienia się na

    Tak możesz zrobić, gdy masz jakieś konkretne wartości z_n {0<=n<=99}
    i jest to proste, nie ma o czym gadać. Zadanie natomiast polega na tym,
    że traktujemy wszystkie z_n jako niewiadome, i chcemy wymnożyć wszystko
    i podać wynik. Mówiąc inaczej chcemy z postaci \Pi przejść do \Sigma.
    Spróbuj teraz. Hehe :)

    --
    Nemrod Vargardsson

    Pwt 32,41 Gdy miecz błyszczący wyostrzę
    i wyrok wykona ma ręka,
    na swoich wrogach się pomszczę,
    odpłacę tym, którzy Mnie nienawidzą.
    42 Upoję krwią moje strzały,
    mój miecz napasie się mięsem,
    krwią poległych i uprowadzonych,
    głowami dowódców nieprzyjacielskich.

  • 28. Data: 2016-09-20 20:24:56
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 20.09.2016 16:27, Nemrod wrote:

    > Tak możesz zrobić, gdy masz jakieś konkretne wartości z_n {0<=n<=99}
    > i jest to proste, nie ma o czym gadać. Zadanie natomiast polega na tym,
    > że traktujemy wszystkie z_n jako niewiadome, i chcemy wymnożyć wszystko

    Przecież to zamiana wspołrzednych, czyli włqśnei transformata wykonana
    na niewiadomych. Taka, ze wieomian 100 zmienynch wygląda w nowych
    zmiennych ładniej.
    Jakobian, jeśli potrzebny, to 2^50.

    pzdr
    bartekltg

  • 29. Data: 2016-09-20 21:12:01
    Od: Nemrod <n...@t...crusader.knights.org>

    W dniu 2016-09-20 o 20:24, bartekltg pisze:
    > Przecież to zamiana wspołrzednych, czyli włqśnei transformata wykonana
    > na niewiadomych. Taka, ze wieomian 100 zmienynch wygląda w nowych
    > zmiennych ładniej. (...)

    To i tak ci nic nie da. Żeby się o tym przekonać zastosuj teraz
    transformatę odwrotną do tego "ładniejszego" wielomianu.
    Chcemy konkretnego wyniku przejścia od \Pi do \Sigma.

    To teraz tak się uczy metody operatorowej, że rozwiązując
    równanie, wyznacza się tylko transformatę i to już koniec,
    bo wygląda "ładniej"? O tempora, o mores :P

  • 30. Data: 2016-09-20 21:25:13
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 20.09.2016 21:12, Nemrod wrote:

> [...]
    > równanie, wyznacza się tylko transformatę i to już koniec,
    > bo wygląda "ładniej"? O tempora, o mores :P

    Wydaje mi się, ze cały czas myślisz o czymś więcej niż
    napisałeś w postach.

    pzdr
    bartekltg