  • 31. Data: 2016-09-20 21:28:40
    Temat: Re: Pisanie programów do obliczeń symbolicznych
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 20.09.2016 15:21, slawek wrote:

    > Według ciebie przeprowadzenie dowodu twierdzenia o czterech barwach

    Czytanie ze zrozumieniem ma przezłość.

    Przykład Nemroda, czyli wielomian wielu zmiennych
    mający pierdyliard składników po rozpisaniu.

    pzdr
    bartekltg

  • 32. Data: 2016-09-21 11:18:31
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Tue, 20 Sep 2016 21:28:40 +0200, bartekltg <b...@g...com>
    wrote:
    > Czytanie ze zrozumieniem ma przezłość.

    ???

    > Przykład Nemroda, czyli wielomian wielu zmiennych

    Pogubiłeś się. Nemrod dał przykład A. Ja dałem inny przykład B.
    Nemrod określił B jako łatwy do rozwiązania na kartce papieru. Ty
    poparłeś Nemroda co do oceny przykładu B. Choć być może chciałeś w
    istocie rzeczy ocenić A.

    Fakt B jest niezaprzeczalny: dowód tw. o czterech barwach był
    przeprowadzony przy użyciu komputera. Ludzie bez takiego wspomagania
    nie dawali rady przez około sto lat. Więc nie ma co udawać że
    komputery są za głupie aby pomagać matematykom.

    Co do A: równie dobrze można narzekać że komputer nie potrafi
    wydrukować wszystkich cyfr liczby pi.

  • 33. Data: 2016-09-21 11:33:14
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 21.09.2016 11:18, slawek wrote:

> [...]
    > określił B jako łatwy do rozwiązania na kartce papieru. Ty poparłeś
    > Nemroda co do oceny przykładu B. Choć być może chciałeś w istocie rzeczy

    Nie ja. Popatrz, na co odpisuję:

    Nemrod:
    *> Zastosowanie to chyba sprawdzanie umiejętności przedszkolaków. Tutaj
    *> nawet po 50 poziomach nawiasów program się wywala. A co do dopiero by
    *> było przy setkach albo tysiącach?
    Ja
    *Akurat podałeś problem łatwy do rozwiązania na kartce,
    *ale kosztowny dla głupiego programu.

    Widzisz fragment o poziomach nawiasów? To nie ma nic wspolnego
    z czterokolorowaniem. Nemrod mówi tu o swoim przykładzie z wielomianem
    wielu zmiennych. I do tego fragmentu się tam odnoszę.

    pzdr
    bartekltg

  • 34. Data: 2016-10-02 02:27:45
    Temat: Re: Pisanie program?w do oblicze? symbolicznych
    Od: a...@m...uni.wroc.pl

    Borneq <b...@a...hidden.pl> wrote:
    > By? kiedy? taki program Derive. Maxima jest napisana w Lispie czy j?zyku
    > lispopodobnym. S? koby?y jak Matematica czy Wolfram.
    > Nic nie powinno by? przeszkod?, aby pisa? to nie w j?zykach
    > lispopodobnych ale og?lnego przeznaczenia C++ czy Javie.

    Jak chcesz to wygodnie pisac to pojawia sie troche wymagan:

    - elastyczne struktury danych (zaczynajac od list)
    - odsmiecanie (garbage collection). Np. jak piszesz

    a := f(g(x))

    i g zwraca dynamicznie zaalokowana strukture danych to chesz
    zeby ona znikenla kiedy jest niepotrzebna
    - elastyczne przeciazanie lub beztypowosc. Np.

    x * y

    moze oznaczac mnozenie funkcji, wyrazen, macierzy lub wektorow.
    Aby miec zgodnosc z tradycyjna notacja dobrze uzywac ten sam
    symbol (czyli '*') na oznaczanie mnozenia.

    Jesli podchodzisz do problemu powaznie to pewnie chcesz zeby
    program szybko dzialal a wtedy potrzebujesz szybkie procedury
    arytmetyki wielokrotnej precyzji, co na dzis oznacza wstawki
    w asemblerze.

    Ludzie pisali programy obliczen symbolicznych w roznych
    jezykach, np. Pari-GP w C, giac, ginac i Yacas w C++, jest pare
    w Javie. Jak sobie popatrzysz na Pari-GP to bedziesz wiedzial
    dlaczego C slabo sie nadaje do obliczen symbolicznych: kod
    jest dluzszy i malo czytelny w porownaniu z lepiej dobranym
    jezykiem. Java i C++ sa troche lepsze, ale praktyce tez
    maja problemy (teoretycznie templates + biblioteki wsparcia
    daja odpowiednia elastycznosc w C++).

    > Ale jak napisa?
    > nawet najprostsze narz?dzie do przekszta?cania wzor?w? Raczej nie
    > stosuje si? algorytm?w lecz pewne regu?y przekszta?ce?, kt?re program
    > musi wiedzie? jak kt?re u?y?.

    "Reguly przeksztalcen" to bylo 40 lat temu. Teraz kluczem
    sa algorytmy. Na wstepie mozesz zajrzec do ksiazki
    J.H. Davenport, Y. Siret, E. Tournier, "Computer Algebra -- Systems
    and Algorithms for Algebraic Computation" dostepnej pod:

    http://staff.bath.ac.uk/masjhd/masternew.pdf

    Jako wskazowka: jedna z najprostszych operacji jest "skracanie"
    ulamkow. Zwylke to sie robi obliczajac najwiekszy spolny dzielnik
    (GCD). Dla liczb dobrze dziala algorytm Euklidesa. Dla
    wielomianow wielu zmiennych tez mozna uzyc algorytm Euklidesa.
    Ale najpierw trzeba troche teorii. Potem okazuje sie
    ze naiwna implementacja jest powolna. Szybka implementacja
    uzywa nowych pomyslow.

    --
    Waldek Hebisch