  • 11. Data: 2023-12-14 17:56:18
    Temat: Re: Płukanie domowej instalacji CO
    Od: PeJot <s...@n...pl>

    > Uzasadnij w logiczny sposób dlaczego ma być woda demi a nie kranowka.

    Bo zarasta kamieniem główny wymiennik.

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 12. Data: 2023-12-14 20:02:21
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    czwartek, 14 grudnia 2023 o 17:56:20 UTC+1 PeJot napisał(a):

    > Bo zarasta kamieniem główny wymiennik.
    > --
    > P. Jankisz
    > Sygnaturka zastępcza
    Bzdura. W wodzie kranowej jest zbyt mało zwiazkow wapnia i magnezu zeby mogły
    stworzyć warstwę o grubości mogacej zakłócić przenoszenie ciepła. W instalacji co nie
    ma wody biezacej tylko przez dziesięciolecia jest ta sama. A nawet jak by raz do roku
    wymieniać to te ilości kamienia jakie by powstały da się rozpuscic płaska łyżeczka
    kwasku cytrynowego na cała instalacje. Z kamieniem w domowej instalacji co jest taka
    sama bzdura jak z ładowaniem akumulatora samochodowego do gazowania i szybkim
    zamykaniu lodowki zeby nie zbankrutować przez prad.

  • 13. Data: 2023-12-15 03:28:56
    Od: "ptoki (ptoki)" <s...@g...com>

    On Thursday, December 14, 2023 at 10:56:20 a.m. UTC-6, PeJot wrote:

    > Bo zarasta kamieniem główny wymiennik.

    Niyprowda.

    Zenek dobrze prawi. Jakiekolwiek mineraly jakie byly w instalacji sie dawno osadzily
    gdzie tam badz, woda sie odgazowala i jest w praktyce lepsza od demineralizowanej.

    A filtr jest od tego aby filtrowal. To co na nim sie osadzi nie jest z wody a z samej
    instalacji.

  • 14. Data: 2023-12-15 03:30:37
    Od: "ptoki (ptoki)" <s...@g...com>

    On Thursday, December 14, 2023 at 10:53:49 a.m. UTC-6, PeJot wrote:

    > Dobrze by było, żeby ten czarny syf nie zapychał filtra, te nowe filtry
    > magnetyczne zwykle łatwo dają się czyścić. No i tym czarnym syfem
    > zapycha się wymiennik CWU. Ten akurat czyści się łatwo, ale znowu trzeba
    > dolewać świeżej wody do CO.

    No nie.

    > Instalacja zamknięta, ale dosyć często była dolewana woda. A to wymiana
    > grzejnika w łazience, a to cieknący zawór bezpieczeństwa i spadające
    > ciśnienie, a to czyszczenie wymienników jak wyżej i tak dalej.

    To napraw instalacje i nie wymieniaj wody.

    Jak bedziesz przy niej ciagle dlubal to jak se wyobrazasz wymiane cieczy za kazdym
    razem i co za roznica czy glikol zlejesz do baniaka czy te wode co tam masz?

  • 15. Data: 2023-12-15 07:37:28
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .12.2023 o 17:53 PeJot <s...@n...pl> pisze:

> [...]
    > magnetyczne zwykle łatwo dają się czyścić. No i tym czarnym syfem
    > zapycha się wymiennik CWU. Ten akurat czyści się łatwo, ale znowu trzeba

    Płucz regularnie filtry (raz o roku wystarczy), dobijaj do ciśnienia
    znamionowego i nie kombinuj bo pogorszysz sytuację. W wodzie kotłowej nie
    przybywa magicznie "syfu" - mogą tam być jakieś nieczystości z procesów
    produkcji kaloryferów i kotła, ewentualnie coś z montażu instalacji, ale
    po 1-2 sezonach filtr to wyłapie, ewentualnie coś osiądzie w zakamarkach
    kaloryferów i woda jest czysta i co najważniejsze neutralna dla
    instalacji. Co się miało z niej wytrącić to się wytrąciło, nowego brudu
    nie przybędzie.
    Jak masz jakieś nieszczelności i musisz co miesiąc dobijać - to to po
    prostu napraw.

    > Instalacja zamknięta, ale dosyć często była dolewana woda. A to wymiana
    > grzejnika w łazience, a to cieknący zawór bezpieczeństwa i spadające
    > ciśnienie, a to czyszczenie wymienników jak wyżej i tak dalej.

    No ale nie dolewałeś tam wody z kałuży, tylko zapewne czystą wodociągową.
    Takie "techniczne" dolewki są bez znaczenia dla jakości wody kotłowej.
    Jak by było inaczej to by nie działały kotły z wymiennikami przepływowymi
    lub ogrzewacze przepływowe, gdzie w wymienniku podczas kąpieli jest ciągle
    świeża woda wodociągowa, podgrzewana do np. 70 st. Przecież cała
    instalacja CWU pracuje ciągle na wodzie wodociągowej i działa.

    TG

  • 16. Data: 2023-12-15 14:10:35
    Od: PeJot <s...@n...pl>

> [...]
    > nowego brudu nie przybędzie.
    > Jak masz jakieś nieszczelności i musisz co miesiąc dobijać - to to po

    Dobra, przyjmuję do wiadomości. Ale wypadało mi jednak zainstalować
    jakiś porządny filtr z magnesem, ktoś coś poleci ? Na razie mam zwykły
    filtr siatkowy i mało miejsca pod kotłem.

    Tymczasem wcześniej czy później będę musiał wymienić kocioł.

> [...]
    > kąpieli jest ciągle świeża woda wodociągowa, podgrzewana do np. 70 st.
    > Przecież cała instalacja CWU pracuje ciągle na wodzie wodociągowej i

    Tu się nie zgodzę - odkamienianie wymienika CWU kwasem jest wg DTRki
    zwykłą czynnością serwisową.

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 17. Data: 2023-12-15 14:26:19
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .12.2023 o 14:10 PeJot <s...@n...pl> pisze:

    > Dobra, przyjmuję do wiadomości. Ale wypadało mi jednak zainstalować
    > jakiś porządny filtr z magnesem, ktoś coś poleci ? Na razie mam zwykły
    > filtr siatkowy i mało miejsca pod kotłem.

    Zobacz w instrukcji kotła (obecnego/przyszłego) jaki jest wymagany filtr
    przed kotłem i taki zastosuj.
    Obstawiam, że zwykły siatkowy wystarczy.

    > Tu się nie zgodzę - odkamienianie wymienika CWU kwasem jest wg DTRki
    > zwykłą czynnością serwisową.

    Raz na rok, przy ciągłym przepływie wody wodociągowej. A dyskutujemy o
    instalacji CO w której było trochę dolewek :-)
    Czujesz różnicę?

    TG

  • 18. Data: 2023-12-15 16:04:09
    Od: PeJot <s...@n...pl>

    > Zobacz w instrukcji kotła (obecnego/przyszłego) jaki jest wymagany filtr
    > przed kotłem i taki zastosuj.
    > Obstawiam, że zwykły siatkowy wystarczy.

    Pudło. Producent ( 20 i parę lat temu ) w ogóle nie przewidywał
    konieczności używania filtra :)

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 19. Data: 2023-12-15 16:12:08
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .12.2023 o 16:04 PeJot <s...@n...pl> pisze:

    > Pudło. Producent ( 20 i parę lat temu ) w ogóle nie przewidywał
    > konieczności używania filtra :)

    bo może jest w środku kotła?

    TG

  • 20. Data: 2023-12-15 16:15:49
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    > Pudło. Producent ( 20 i parę lat temu ) w ogóle nie przewidywał
    > konieczności używania filtra :)

    Co to za kocioł?
    Podasz model? - u mnie przy kotle na drewno, wyprodukowanym w 1998r. na
    schemacie przed pompą CO jest umieszczony filtr siatkowy 5/4 cala. Dziwne,
    aby przy gazówce tego nie było.

    TG