  • 31. Data: 2017-08-13 13:40:43
    Temat: Re: Podłączenie starego zewnętrznego dysku twardego
    Od: knrdz <x...@t...cy>

    W dniu 13.08.2017 o 10:04, JoteR pisze:

    > Nie chcę. Bazuję na cenach "sklepowych". Bo udzielanie porad typu "do
    > backupu swoich danych kup se dysk na bazarze" uważam za nieodpowiedzialne.

    "Do backupu danych używaj 25-letniego dysku z szuflady" to już jest OK?

    > Dysk wytargany z laptopa (bo np. znajomy wymienił na SSD) też podłączy
    > bezpośrednio do płyty? Przydałaby się odpowiedź wątkotwórcy na pytanie, czy
    > to jest jednorazowa akcja, czy może planuje podłączać coś jeszcze. Ja na ten
    > przykład co i raz coś podłączam, a ostatnio kombinuję, jak podłączyć do
    > laptopa dysk SCSI ;->

    A nie? W drugą stronę byłby problem (wymagający +12V 3.5" podłączany do
    notebooka), ale czemu dysku z laptopa miałby nie podłączyć do
    stacjonarki wyposażonej w porty SATA, tymi samymi kablami którymi
    podpina dyski 3,5"?

    > Z tym 25-letnim to nie przesadzajmy (w 1992 r. dyski miały pojemność liczoną
    > w MB), ale generalnie masz rację, podobnie jak Jacek. Tyle, że wątkopodawca

    Ano, przesadziłem, ale niewiele - w 1998 kupiłem dysk 10GB, w 2001
    miałem już 100GB, wiec 40 były standardem jakieś 17-18 lat temu.

  • 32. Data: 2017-08-13 14:58:39
    Od: ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow>

    Dokładnie tak, nie warto kupować na 2.0

  • 33. Data: 2017-08-13 15:41:36
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "knrdz" ompcl5$o6r$...@n...news.atman.pl

    > Pozwolę sobie zauważyć, że ta przejściówka ma znacznie większą wadę - interfejs USB
    2.0, czyli o ile sprawdziłaby się żeby zgrać
    > zawartość dysku 40GB (pewnie i tak nie jest szybszy niż te ~30MB/s jakie osiągnie
    się na tym Uniteku), to jego "przyszłościowość"
    > dla większych i szybszych dysków jest wątpliwa, nawet 10-letnie dziś dyski SATA to
    transfery rzędu 100MB/s, a 5-letnie prawie 200.

    Najszybsze 2.5" dają nieco ponad 200 MB/s -- sześcioletni 7200rpm
    daje raptem 100 MB/s.

    Ale zgadzam się z tym, że USB2 jest fatalnym rozwiązaniem dla HDD.
    To jest dobre dla flaszek czy kamerek netowych...

    Dobre od strony transferu, nie od strony zajętości CPU.

  • 34. Data: 2017-08-13 15:54:24
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "JoteR" 5990081f$0$649$6...@n...neostrada.pl

    > Nie chcę. Bazuję na cenach "sklepowych". Bo udzielanie porad typu "do backupu
    swoich danych kup se dysk na bazarze" uważam za
    > nieodpowiedzialne.

    IMO lepiej mieć 10 kopii na bazarowych dyskach niż 0 na najlepszych. ;)

    > Z tym 25-letnim to nie przesadzajmy (w 1992 r. dyski miały pojemność liczoną w MB),
    ale generalnie masz rację, podobnie jak Jacek.
    > Tyle, że wątkopodawca zadał dość precyzyjne pytanie (po czym zamilkł) i proponuję
    na tym się skupić. Opłacalność finansową
    > zostawny ocenie wątkotwórcy. Jego pieniądze - jego decyzja. Ja na jego miejscu
    chwyciłbym się tego sznurka podanego przez kolegę
    > Akarma, ale pewnie "promocja" się skończy, zanim wątkopodawca dobrnie do połowy
    tego wątku ;->

    Na jego miejscu pożyczyłbym od kogoś przejściówkę, skopiowałbym dysk,
    być może bym ten dysk skasował i nadpisał, po czym odesłałbym ten dysk
    do muzeum. Jesienią 2010 r. kupiłem netbook z HDD 160 GB -- który od
    razu wymieniłem na 320 GB, a nieco później na 500 GB. IMO 160 GB to
    taka pojemna penflaszka, nie dysk.

    40 GB 3,5" IMO dziś służyć może jedynie poznawaniu budowy HDD.

    40 GB nie starczy na partycję systemową W10.
    To dobre dla WinDOSa mieszczącego się na 1 GB.
    To już nawet nie starczy dla WXP z SP3 wraz
    z wszelkimi łatkami i zapasową partycją systemową.

  • 35. Data: 2017-08-13 15:57:55
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "knrdz" ompdrs$pb0$...@n...news.atman.pl

> [...]
    ale czemu dysku z laptopa miałby nie podłączyć
    > do stacjonarki wyposażonej w porty SATA, tymi samymi kablami którymi podpina dyski

    Bo trzeba to jakoś zamontować mechanicznie.

  • 36. Data: 2017-08-13 16:01:53
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Adam Nastula" omp6b8$g4c$...@m...internetia.pl

    > 1. Dysk który chcę podłączyć jest sprawny.
    > 2. Dysk nie ma pracować bez przerwy, bo będzie służyć tylko jako magazyn,
    podłączany i uruchamiany w razie potrzeby.
    > 3. Jest on rzeczywiście mały jak na dzisiejsze standardy, ale pochodzi z
    poprzedniego komputera, którego pozbyłem się jakieś 3
    > lata temu i został mi po nim właśnie wymontowany dysk. Chciałem go zagospodarować i
    wszystkie dane mieć w jednym miejscu. Dotąd
    > mam je na 2 pendrivach, jednocześnie tych danych nie jest aż tak niewyobrażalnie
    dużo, żeby nie mogły się one zmieścić na tym
    > dysku.

    IMO penflaszka jest tańsza niż przejściówka.
    I niemal na pewno poręczniejsza.

    Karty mikroSD wielkości 16 GB być może wkrótce
    będą masowo lądowały w śmietnikach -- może
    warto ;) pogrzebać.

  • 37. Data: 2017-08-13 16:51:12
    Od: knrdz <x...@t...cy>

    W dniu 13.08.2017 o 15:54, Eneuel Leszek Ciszewski pisze:

    > Na jego miejscu pożyczyłbym od kogoś przejściówkę, skopiowałbym dysk,
    > być może bym ten dysk skasował i nadpisał, po czym odesłałbym ten dysk

    Przeczytaj OP jeszcze raz. Wygląda na to, że autor wcale nie chce z tego
    dysku nic zgrywać, tylko przerobić go na zewnętrzny dysk do backupów.
    Gdyby to było możliwe za darmo to czemu nie (dla jakichś mało ważnych
    danych), ale skoro najtańsze markowe przejściówki na USB to 30-40 zł, to
    nie warta skórka wyprawki, jak pisałem za te 30 lepiej kupić jakieś
    pendrive'y.

    > 40 GB nie starczy na partycję systemową W10.
    > To dobre dla WinDOSa mieszczącego się na 1 GB.
    > To już nawet nie starczy dla WXP z SP3 wraz
    > z wszelkimi łatkami i zapasową partycją systemową.

    Chyba nieco przesadzasz. 32-bitowy W10 zainstalowałem na netbooku z
    "SSD" o pojemności 16GB, na co dzień na tym dysku jest właśnie XP SP3 ze
    wszystkimi aktualizacjami i niezbędnymi programami (ten komputerek służy
    do diagnozowania problemów z sieciami LAN i WLAN) i jest tam jeszcze na
    tyle miejsca że mógłbym tę systemową partycję na tyle zmniejszyć, żeby
    utworzyć kolejną na której zmieściłby się jej skompresowany ghostem czy
    clonezillą obraz. Oryginalnie w tym komputerku był HDD 80GB, zamieniłem
    na to "SSD" bo działa ciut szybciej, pewnie zużywa nieco mniej energii,
    a przede wszystkim niegroźne mu niewielkie upadki (HDD, zwłaszcza 2.5"
    są bardzo wrażliwe na jakiekolwiek drgania, do tego stopnia że zbyt
    bliskie twardego dysku umieszczenie głośnika może powodować
    nieprawidłową pracę komputera, a nawet jego zawieszanie się -
    https://en.wikipedia.org/wiki/Acer_Aspire_One#AOA150
    _speaker_vibration_and_other_issues
    ).

  • 38. Data: 2017-08-13 23:05:07
    Od: "JoteR" <u...@i...eu>

    "Adam Nastula" napisał:

    > Chciałbym doprecyzować kilka kwesti

    No to dawaj:
    1. Czy ten dysk chcesz zamontować na stałe w środku nowej maszyny, czy też
    podłączać go sporadycznie?
    2. Czy to jest jednorazowa impreza, czy masz zamiar w perspektywie podłączać
    coś jeszcze?
    3. Jaki masz na to budżet?
    4. Czy masz jakieś obycie z lutownicą?

    JoteR

  • 39. Data: 2017-08-14 11:56:46
    Od: "Adam Nastula" <a...@w...pl>

    Użytkownik "JoteR" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    "Adam Nastula" napisał:

    >podłączać go sporadycznie?

    Będzie on uruchamiany od czasu do czasu, w celu aktualizacji kopii
    zapasowej. Nie będzie on zamontowany na stałe, dlatego szukam jakiegoś
    połączenia zewnętrznego.

    >coś jeszcze?

    Nie, tylko ten dysk.

    Chodzi mi właśnie o to, żeby nie musieć kupować nowego dysku, a tylko
    instalację do połączenia z komputerem, co, jak sądzę, wyniesie taniej.

    Mam.

    Adam Nastula

  • 40. Data: 2017-08-14 14:17:00
    Od: "JoteR" <u...@i...eu>

    "Adam Nastula" napisał: w wiadomości news:omrs78$lb1$1@mx1.internetia.pl...

    > Będzie on uruchamiany od czasu do czasu, w celu aktualizacji kopii
    > zapasowej. Nie będzie on zamontowany na stałe, dlatego szukam jakiegoś
    > połączenia zewnętrznego.

    Czyli w zasadzie chyba tylko przejściówka USB --> IDE.
    "Promocja" na Uniteka (używanego przez kolegę Akarma) na morelach jeszcze
    trwa ;->
    IMHO 4 dychy nie majątek, a lepiej kupić coś, co na pewno działa, niż
    zaoszczędzić dychę czy dwie i użerać się z chińskim wynalazkiem. Bo niby
    można wyprowadzić z budy zasilanie i kabel SATA z mostkiem za 2 dychy, ale
    to trochę partyzantka.

    > Nie, tylko ten dysk.

    Nadmiarowość (SATA, małe IDE) w tym przypadku raczej nie zaszkodzi ;->

    > Chodzi mi właśnie o to, żeby nie musieć kupować nowego dysku, a tylko
    > instalację do połączenia z komputerem, co, jak sądzę, wyniesie taniej.

    Tu zdania są podzielone. Ja osobiście bardziej ufałbym dyskowi, który kręcił
    się bezawaryjnie przez kilka lat w moim komputerze, niż dyskowi za ponoć 5
    dych (nawet kilkukrotnie pojemniejszemu) o nieznanej historii i kondycji.

    > Mam.

    To pytanie było w kontekście możliwości dołożenia wyłącznika zasilania dysku
    w przypadku umieszczenia go na stałe w komputerze, aby się nie kręcił bez
    sensu.

    JoteR