  • 21. Data: 2019-04-04 15:24:01
    Temat: Re: Pomiar natężenia prądu - uszkodzony multimetr
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Krystek <s...@k...art.pl> wrote:

    > Wczoraj podłączyłem próbniki do niego, by zbadać natężenie na
    > krokodylkach wychodzących z prostownika zrobionego ze starego zasilacza
    > komputerowego.

    Brawo :)

    > Pokrętłem wybrałem 10A dotknąłem próbnikami krokodylków -
    > zaiskrzyło, ale pokazał 3,5. Nie wiem, czy nie za długo trzymałem te
    > próbniki, ale gdy je odsunąłem i przełączyłem na pomiar prądu stałego na
    > 20V i ponownie dotknąłem krokodylków to zaczął mi pokazywać jakieś
    > bzdury.

    Napięcia stałego, nie prądu, jak rozumiem.

    Szczerze mówiąc wątpię, żeby mu się krzywda stała od tego pomiaru. Tam
    jest przecież solidny bocznik. Stawiam że te 3,5 A miałeś, bo przewody
    ograniczyły (oryginalne przewody od takich mierników nadają się do pomiaru
    napięcia ale nie prądu, w środku są cieniutkie).

    Rozbierz ten miernik (uwaga na wypadające kulki z pokrętła), wyczyść styki
    pokrętła i płytkę pod pokrętłem sprayem Kontakt i może zadziała.

    --
    Eksperymentalnie: http://facebook.com/groups/pl.misc.elektronika

  • 22. Data: 2019-04-04 15:30:59
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Krystek <s...@k...art.pl> wrote:

    > Zasilacz ma dodatkowy, wyprowadzony na obudowę wkręcany bezpiecznik -
    > sprawdziłem go i jest tam wstawiony 400 mA. Bo to przerobiony z
    > zasilacza komputerowego prostownik-nabijacz akumulatorów.

    Jeśli taka mała wartość to pewnie po stronie pierwotnej. Przed udarem z
    naładowanych kondensatorów wyjściowych nie zabezpieczy.

    > Procek zgłupiał po walnięciu prądem.

    Wątpliwe...

    > Teraz dopiero przeczytałem instrukcję i jest tam napisane, że maksymalny
    > pomiar prądu o natężeniu do 10A powinien trwać nie dłużej, niż 10 sekund
    > a kolejny taki pomiar można wykonywać nie wcześniej, niż po przynajmniej
    > 15 minutach od poprzedniego pomiaru.

    To tylko żeby bocznik się za bardzo nie nagrzał i miał szansę się
    schłodzić przed kolejnym pomiarem.

    --
    Eksperymentalnie: http://facebook.com/groups/pl.misc.elektronika

  • 23. Data: 2019-04-04 15:36:15
    Od: viktorius <v...@i...pl>

    W dniu 2019-04-04 o 14:05, J.F. pisze:
    > Użytkownik "viktorius"  napisał w wiadomości grup
    ..

    > Jakos bananow nikt nie wsadzal.
    > A taki sposob mierzenia amperow jest jak widac popularny

    Widocznie w mojej klasie inwencja była większa ;)

    > Ale takich kondensatorow nie mielismy pod reka :-)

    Prototypowy taser, na 220V, nie dziesiątki kV
    1. Naładować w gniazdku
    2. Dotknąć ofiary
    3. Uciec

    Have fun, nikt rozrusznika nie miał, to i bezpieczne ;)
    Za cholerę nie pamiętam wartości, ale to był jakiś z radia, Miflex srebrny.
    https://www.audiostereo.pl/topic/16334-ktos-zna-ten-
    kondensatorchyba-poliester/

    --
    viktorius

  • 24. Data: 2019-04-04 15:56:13
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "viktorius" napisał w wiadomości grup
    ..

> [...]

    >Have fun, nikt rozrusznika nie miał, to i bezpieczne ;)
    >Za cholerę nie pamiętam wartości, ale to był jakiś z radia, Miflex

    Mialem podobne 0.47uF.

    Tym IMO bezpiecznika nie wywalisz. Potrzebne by bylo cos jeszcze
    wiekszego ... rozruchowy od silnika, kompensacyjny od swietlowek, a i
    to nie wiem
    czy takie 3.3uF by starczylo.

    P.S. A w zasadzie to do czego takie kondensatory wsadzano ?
    Pasowalyby do radia lampowego, ale w latach 80-tych to juz chyba nie
    robilismy lampowych.

    J.

  • 25. Data: 2019-04-04 15:58:27
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Queequeg" napisał w wiadomości grup
    ust.no1...
    Krystek <s...@k...art.pl> wrote:

    >Wątpliwe...

    Z opisu wyglada, jakby jednak zglupial.

    12V mu zaszkodzilo ? Kto wie, od strony pomiarowej spodziewa sie 2V,
    ale zasilany 9V.

    >To tylko żeby bocznik się za bardzo nie nagrzał i miał szansę się
    >schłodzić przed kolejnym pomiarem.

    Dokladnie.
    A kolega w ogole skorzystal z dziurki 10A ?

    J.

  • 26. Data: 2019-04-04 18:19:05
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Z opisu wyglada, jakby jednak zglupial.
    >
    > 12V mu zaszkodzilo ? Kto wie, od strony pomiarowej spodziewa sie 2V,
    > ale zasilany 9V.

    Jak skorzystał z dziurki 10 A to nie dostał 12 V...

    Tak... to jest podstawowe pytanie.

    --
    Eksperymentalnie: http://facebook.com/groups/pl.misc.elektronika

  • 27. Data: 2019-04-05 01:15:14
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    W dniu 2019-04-04 18:19, Queequeg pisze:

    > Jak skorzystał z dziurki 10 A to nie dostał 12 V...

    > Tak... to jest podstawowe pytanie.

    Tak jest. Skorzystałem. Na razie nie chce mi się nim dalej bawić.
    Poczekam, aż skruszeje to może jeszcze spróbuję go jakoś reanimować, ale
    marne szanse na to widzę. Przy cenie 20-kilku złotych za tego typu
    miernik taka zabawa to sztuka dla sztuki, ale jeśli ma mieć przy okazji
    walor edukacyjny to może się skuszę. Ale nowy ,multimetr i tak muszę kupić.

    K.

    --
    http://www.krystek.art.pl/

  • 28. Data: 2019-04-05 01:20:30
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    W dniu 2019-04-04 15:36, viktorius pisze:

> [...]
    >
    > Have fun, nikt rozrusznika nie miał, to i bezpieczne ;)
    > Za cholerę nie pamiętam wartości, ale to był jakiś z radia, Miflex srebrny.

    W podstawówce koledzy tak robili. Jeden z nich przyniósł kiedyś
    kondensator. Ładowanie z gniazdka 220V i szukanie ofiary. Pamiętam, że
    przy którejś próbie naładowania z gniazdka błysnęło i osmaliło dziurę.

    K.

    --
    http://www.krystek.art.pl/

  • 29. Data: 2019-04-05 09:20:28
    Od: viktorius <v...@i...pl>

    W dniu 2019-04-05 o 01:20, Krystek pisze:

> [...]
    > kondensator. Ładowanie z gniazdka 220V i szukanie ofiary. Pamiętam, że
    > przy którejś próbie naładowania z gniazdka błysnęło i osmaliło dziurę.

    Bo kondensator nie lubił, żeby jedyną rezystancją ograniczającą jego
    prąd ładowania była jego własna rezystancja wewnętrzna. W końcu
    powiedział basta i zredukował tę rezystancję do zera ;)

    --
    viktorius

  • 30. Data: 2019-04-05 09:49:48
    Od: viktorius <v...@i...pl>

    W dniu 2019-04-04 o 15:56, J.F. pisze:
> [...]
    >
    > P.S. A w zasadzie to do czego takie kondensatory wsadzano ?
    > Pasowalyby do radia lampowego, ale w latach 80-tych to juz chyba nie

    Raczej z czego je wyjęto. Każdy kto potrafił conieco dłubnąć przy
    sprzęcie, miał tego pełne szuflady, "a może sie przyda"

    --
    viktorius