  • 11. Data: 2017-08-22 20:20:39
    Temat: Re: Pomiar rezystancji w mikroprocesorze
    Od: jacek <j...@w...pl>

    W dniu 2017-08-22 o 18:04, Pszemol pisze:

    > Nie wiem czy rozumiem Twoj pomysł... chcesz tą nieznaną rezystancję wpinać
    > gdzie dokładnie?

    Np. zamiast wzorcowego rezystora lub szeregowo co kto woli...

    --
    pzdr, j.r.

  • 12. Data: 2017-08-22 20:21:32
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Janusz" <j...@o...pl> wrote in message

    > Tak, w czym widzisz problem, używasz wzm na 5V R2R, i procka też na 5V
    > zasilania.

    Dużo dyskretnych połączeń - miałem nadzieję na coś sprytniejszego
    w jednej kostce krzemu, najchętniej w samym mikrokontrolerze,
    jak mam teraz.

    > Taką z jaką dobierzesz rezystory, opampa i wykalibrujesz, ja mam miernik 6
    > 1/2 cyfry podobnie zrobiony, mierzy od 2k do 20M, najgorsza dokłądność to
    > 0,05%+20 na 20M zakresie a na 2k ma 0,02%+5, sam widzisz że to co
    > najmniej dwa rzędy lepiej niż Ty chcesz uzyskać.
    > Tu masz schemat źródła prądowego 24 str górny lewy róg
    > http://tnij.at/169847
    > na schemacie jest błąd połączenia tranzystora TR4 bramka zwarta ze źródłem
    > linia powinna się skończyć na źródle.

    Fajny ten schemat :-) Co to za strzałki wszędzie??? :-)))

    > Dlatego proponuję ci przełączanie zakresów tranzystorami, 2-3 zakresy
    > powinny Ci wystarczyć.

    No jasne, czyli nie op-amp i tranzstor tylko op-amp i 3-4 tranzystory? :-)
    Na razie mam tam malutką kosteczkę pipeczkę cpu i mało co więcej
    się zmieści... wiadomo że wszystko da się wydłubać na tranzystorach,
    ale szukałem czegoś sprytniejszego. Dzięki.

  • 13. Data: 2017-08-22 22:37:58
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    tisearch=Search-EN-Everything

    > Muszę się wczytać w to co proponujesz jak bede miec wiecej czasu bo mi sie
    > pojawil jakis pomiar temperatury i nie rzuca się w oczy naturalne
    > rozwiązanie pomiaru R.

    W mojej propozycji masz naturalny pomiar rezystancji PT100, który jest
    funkcyjnie tożsamy z temperaturą.
    Dokładność pomiarów zależy od dokładności Rref, taki 0.1% można tanio kupić.
    Regulowane źródło prądowe przyda się do zmiany zakresu.
    K.

  • 14. Data: 2017-08-23 10:10:12
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    Pszemol wrote:

    > Może i można, ale to trzebaby pamiętać jak robiły to te sławne 7106 te 30
    > lat temu ;-)

    W wielkim skrócie:
    Zobacz schemat multimetru na 7106
    Zasada taka:
    Prąd (nie musi być superdokładny) płynie przez szeregowo połączone Rx i
    Rc(zwzorcowy). Mierzysz spadek na Rx wejściem przetwornika a na Vref
    podajesz napięcie na Rc. ADC wykonuje operację Vin/Vref (taka jego zasada) i
    w wyniku masz Rx (albo odwrotnie).
    Dostajesz dokładność uzależnioną tylko od Rc.

    jp

  • 15. Data: 2017-08-23 13:54:38
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "jacek pozniak" <j...@f...pl> wrote in message

> [...]
    > w wyniku masz Rx (albo odwrotnie).
    > Dostajesz dokładność uzależnioną tylko od Rc.

    Czyli założenie, że prąd płynie przez oba R taki sam, znamy Rc
    więc z różnicy napięć wyznaczamy Rx.

  • 16. Data: 2017-08-23 15:11:38
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2017-08-22 o 20:21, Pszemol pisze:
    > "Janusz" <j...@o...pl> wrote in message

    > Dużo dyskretnych połączeń - miałem nadzieję na coś sprytniejszego
    > w jednej kostce krzemu, najchętniej w samym mikrokontrolerze,
    > jak mam teraz.
    Może zrobić ładowanie kondesatora przez nieznany opór, komparatorem
    w procku wyzwalasz przerwanie po przekroczeniu nap odniesienia które dajesz
    na drugą nogę komparatora, zliczasz w procku czas, kondesatory możesz
    przełączać polowymi np od strony masy. Może wystarczyć na dwóch czyli
    cały układ masz wtedy
    procek, dwa kondesatory i dwa n-mosy :) i albo diodę zenera albo
    dzielnik oporowy jako nap odniesienia komparatora.

    > Fajny ten schemat :-) Co to za strzałki wszędzie??? :-)))
    Ścieszki ekranujące.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 17. Data: 2017-08-23 16:33:55
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    Pszemol wrote:

    > "jacek pozniak" <j...@f...pl> wrote in message

    > Czyli założenie, że prąd płynie przez oba R taki sam, znamy Rc
    > więc z różnicy napięć wyznaczamy Rx.
    Z ilorazu, z tym że chyba musisz dysponowoać wejściem Vref+ i Vref-.

    Czyli idąc od plusa zasilania szeregowo:
    1. Opornik ustalający, mniej więcej, prąd pomiarowy; byle stały podczas
    pomiaru.
    2. Rc na który podłączamy Vref+ i Vref-
    3. Rx na który podłączamy ADC_In
    4. Masa
    Przetwornik ADC działa wg zworu: Zakres_przetwornika*(Vin/Vref)

    Powinno działać :)

    Być może można to zmodyfikować tak aby nie był potrzebny Vref-; może da się
    tak przekształcić wzór.

    jp

  • 18. Data: 2017-08-26 02:29:40
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 23 Aug 2017 10:10:12 +0200, jacek pozniak napisał(a):

    > W wielkim skrócie:
    > Zobacz schemat multimetru na 7106

    Byl tez 7109 z interfejsem do uP.
    Ale ... one nie mialy takiego zakresu, jaki Pszemol chce.
    Trzeba by dodac przelacznik zakresow.

    J.