  • 11. Data: 2017-03-16 11:28:05
    Temat: Re: Pomiar wilgotności papieru metodą wagową
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Robert Wańkowski" napisał w wiadomości grup
    .pl...
    W dniu 2017-03-16 o 07:42, Konrad Anikiel pisze:
    >Ja o ciśnieniu myślę.
    >Szalkowa ok, ale elektroniczna?

    Czujnik sily jest maly i pelny stali czy aluminium.

    No ... ciekawe, odnotuje jakas roznice ?
    Mimo niewielkich wymiarow nacisk atmosfery tam jakis jest ... ale to
    chyba i mechaniczne sprezynowe wagi powinny pokazac.
    Hm, taka zwykla spiralna sprezyna ... nacisk powietrza jest chyba
    zrownowazony, dlugosci nie zmieni.

    >Bateria? Kondensator?

    Powinny wytrzymac ... ale nie zalozylbym sie.

    J.

  • 12. Data: 2017-03-16 11:32:18
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2017-03-16 o 11:28, J.F. pisze:

    > Powinny wytrzymac ... ale nie zalozylbym sie.
    A pojemność kondensatora?

    Robert

  • 13. Data: 2017-03-16 12:04:38
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >A pojemność kondensatora?

    Raczej nieistotna - balem sie o elektrolityczne, a one tylko do
    blokowania zasilania.
    Innych waga moze wcale nie uzywac.

    Pojemnosc kondensatora ceramicznego ... dobre pytanie, one bywaja
    wrazliwe na naciski.

    Jeszcze jeden wrazliwy element moze byc - wyswietlacz LCD.

    Ktos mial w komorze prozniowej takowy ?

    J.

  • 14. Data: 2017-03-16 13:42:29
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Robert Wańkowski" napisał w wiadomości grup
    pl...
    W dniu 2017-03-16 o 09:40, Konrad Anikiel pisze:
    >Skoro wkłada do eksykatora to chyba w celu niedopuszczenia wilgoci na
    >czas studzenia.

    Ja tam pamietam eksykatory bez prozni.
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Eksykator

    Ale jak widac z proznia tez sa.

    Dzis mozna pewnie wyobrazic sobie i inne - np komora wypelniona azotem
    z butli, bezwodnym azotem.

    Ciekawe, jakiego kolega uzyl ... moze prozniowego, a potem papier
    powietrza nabieral ?
    Ale to znikome roznice, ~1g na litr papieru.

    J.

  • 15. Data: 2017-03-16 21:19:05
    Od: d...@g...com

    Przeczytałem Wasze odpowiedzi i przeprowadziłem kilka prób.
    Wagi niestety nie zmieściłem do eksykatora ale zważyłem papier prosto z pieca: był
    lżejszy od tego po ostudzaniu w eksykatorze o około 0,5%, przy czym bardzo szybko
    traci on swoją temperaturę, do 30*C schodzi w około 9 sekund. W tym czasie też szybo
    nabiera wagi, więc wygląda na to, że faktycznie w grę wchodzi termodynamika. Z
    drugiej strony w te 9 sekund to akurat wyjmuję te listki i zdążę jeszcze zamknąć
    wieko eksykatora; więc i tak głównie schładza się w otoczeniu wilgoci...Sens w
    metodzie jest ale rzeczywistość trochę ją neguje.
    Dzięki za podpowiedzi!

  • 16. Data: 2017-03-17 12:52:08
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik damiankrew napisał w wiadomości
    >Wagi niestety nie zmieściłem do eksykatora ale zważyłem papier prosto
    >z pieca:
    >był lżejszy od tego po ostudzaniu w eksykatorze o około 0,5%,

    A ile tej wilgotnosci tam wczesniej bylo ?
    moze te 0.5% wagi nie ma wiekszego znaczenia dla pomiaru.

> [...]
    >więc i tak głównie schładza się w otoczeniu wilgoci...Sens w metodzie
    >jest ale rzeczywistość trochę ją neguje.

    Jesli jestes bardzo ciekawy (a zachecam, bo sam jestem ciekaw), to:
    a) przeprowadz test z innym materialem, moze jakas folia plastikowa
    czy aluminiowa, taka, co wody nie chlonie.
    ciekawe co waga pokaze przy studzeniu.

    b) moze eksykator zmiesci sie do pieca ? Podgrzac papier w eksykatorze
    wsadzonym do pieca, ostudzic w piecu, i potem wazyc.
    tylko eksykator z nowym wkladem suszacym, albo wczesniej
    wysuszonym.

    c) jesli piec elektryczny, to wprowadzic do srodka rurke, puscic
    strumyczek azotu czy CO2 z butli, atmosfera bedzie sucha,
    po wylaczeniu zostawic do ostygniecia ... ale gaz nadal puszczac.

    J.

  • 17. Data: 2017-03-17 13:51:29
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
    W dniu czwartek, 16 marca 2017 17:22:15 UTC+9 użytkownik Robert
    Wańkowski napisał:

    >Hmm, mam taką, ale nie zaglądałem co w niej siedzi.
    >Alkaliczne baterie nie mają ciśnienia.

    Ale maja elektrolit.
    Wiec cisnienie absolutne w srodku miedzy 0.0costam, adekwatnie do
    cisnienia pary elektrolitu, a ~1bar, bo jak produkowali to raczej nie
    odgazowywali i prawdopodobnie resztke powietrza z atmosfery zamkneli.
    i moze sie pojawic ~1kG sily, ktory bedzie usilowal przykrywke z
    baterii wypchnac.
    Powinna wytrzymac ... ale gwarancji pewnie nie daja.

    A jak to popularne baterie litowe 20mm srednicy, to powierzchnia
    wieksza ... ale zamkniecie chyba solidniejsze.

    >Kondziorów jakichś wielkich tam też chyba nie ma.

    Male 50uF do blokowania zasilania ma sens, a problemy te same :-)

    J.

  • 18. Data: 2017-03-18 12:32:04
    Od: d...@g...com

    > A ile tej wilgotnosci tam wczesniej bylo ?
    > moze te 0.5% wagi nie ma wiekszego znaczenia dla pomiaru.

    2% wilgotności, więc ma znaczenie.

    > Jesli jestes bardzo ciekawy (a zachecam, bo sam jestem ciekaw), to:
    > a) przeprowadz test z innym materialem, moze jakas folia plastikowa
    > czy aluminiowa, taka, co wody nie chlonie.
    > ciekawe co waga pokaze przy studzeniu.

    Niezły pomysł! Sprawdzę to przy najbliższej możliwej okazji.

    > b) moze eksykator zmiesci sie do pieca ? Podgrzac papier w eksykatorze
    > wsadzonym do pieca, ostudzic w piecu, i potem wazyc.
    > tylko eksykator z nowym wkladem suszacym, albo wczesniej
    > wysuszonym.

    Ze studzeniem może być problem bo zajmie to pewnie ponad godzinę, niestety nie będę
    miał tyle czasu.

  • 19. Data: 2017-03-21 18:25:27
    Od: d...@g...com

    I folia aluminiowa i zwykła folia PE studzą się jeszcze szybciej niż papier, na wadze
    są już prawie chłodne. Jednak nie zauważyłem takiego przybierania na wadze jak w
    przypadku papieru. Niestety mam ograniczone "uprawnienia" i nie mogę przestawiać
    urządzeń laboratoryjnych. Poza tym dam sobie już chyba spokój bo podważam wieloletnie
    badania, po pierwsze prowadzone przez bardziej doświadczone osoby odemnie, po drugie
    już ustandaryzowane, przetestowane i mające sporo odniesień.