  • 1. Data: 2017-03-13 00:08:50
    Temat: Usuwanie alergenów z powietrza
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    Mam pytanie do osób doświadczonych w walce
    z alergią (alergików?) Mam w domu królika.
    Okazało się, że po kilku miesiącach obecności
    w domu zaczął powodować reakcje alergiczne
    u niektórych domowników - głównie katar.
    Rozwiązaniem ostatecznym jest pozbycie się
    królika, ale zanim zostanie ono zastosowane
    mam pytanie do osób mających doświadczenie
    z alergiami:

    - Co właściwie powoduje taką "powietrzną"
    alergię? Na pewno nie latają w powietrzu
    włosy z sierści królika, byłoby widać.

    - Czy da się skutecznie oczyścić powietrze
    z takich alergenów?

    - Jeśli tak, to jak - oczyszczaczem powietrza
    z filtrem HEPA? Jonizatorem? Nawilżaczem?
    Lampą przeciwbakteryjną UV? Spalarką bakterii
    powietrznych (widziałem takie urządzenia
    za ok. 1000 zł)? Odkurzaczem wodnym (ma być
    włączony całą dobę?)

    - Może da się zabezpieczyć czymś samego królika?

    P.

  • 2. Data: 2017-03-13 03:24:38
    Temat: Re: Usuwanie alergenów z powietrza
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 13 marca 2017 08:08:50 UTC+9 użytkownik Piotrne napisał:
> [...]
    > za ok. 1000 zł)? Odkurzaczem wodnym (ma być
    > włączony całą dobę?)
    >
    > - Może da się zabezpieczyć czymś samego królika?

    Zacznij od rozpoznania co powoduje reację alergiczną: złuszczony naskórek zwierzaka,
    czy substancje lotne z jego moczu i/lub śliny. To jest proste badanie u alergologa.

    Drobiny złuszczonego naskórka mają poniżej 2.5 mikrometra, więc nie takie łatwe do
    filtrowania. Jonizator działa świetnie, ale wytwarza ozon który może podrażniać drogi
    oddechowe jeszcze bardziej, więc szukaj jonizatora z katalizatorem ozonu.

    Substancji lotnych pozbędziesz się filtrem węglowym, ale jego skuteczność może okazać
    się niewystarczająca, w sensie że trudno jest ustalić jak duży ten filtr ma być, bo
    nie da się łatwo zmierzyć stężenia alergenu w powietrzu, a reakcja u człowieka nie
    zawsze jest powtarzalna na tym samym poziomie.

  • 3. Data: 2017-03-13 11:21:38
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Piotrne napisał:

> [...]
    > z alergiami:
    >
    > - Co właściwie powoduje taką "powietrzną"
    > alergię? Na pewno nie latają w powietrzu

    Moja znajoma jest silnie uczulona na kota. Konkretnie, to na kota
    warszawskiego, a jeszcze dokładniej, na wszystkie koty warszawskie.
    Przez kilka miesięcy w roku mieszka ona w Zakopanem. I tam może się
    oddawać kontaktom z zakopiańskimi mruczkami, które u niej reakcji
    alergicznych nie wywołują. W pogłębionych badaniach zaobserwowano
    również, że jeden z kotów warszawskich przewieziony pod Tatry też
    po pewnym czasie przestał oddziaływać alergicznie.

    Uczone doktory tłumaczą to w ten sposób, że uczulają jakieś roztocza,
    co to w sierści kociej żyją. Ale te konkretne, to odmiana wybitnie
    nizinna, chorobę górską mają, czy cóś, bo na większych wysokościach
    nie mogą się uchować.

> [...]
    > za ok. 1000 zł)? Odkurzaczem wodnym (ma być
    > włączony całą dobę?)
    >
    > - Może da się zabezpieczyć czymś samego królika?

    W sensie żeby go czymś zaimpregnowac? Przypuszczam, że nie będzie
    tym zachwycony. Ja bym jednak udał się z tym do specjalisty. Nie
    od królików, od alergii. Niech sie wypowie co do alergenów.

    Jarek

    --
    -- Hej, Króliku, czy to czasem nie ty?
    -- Nie -- powiedział Królik, tym razem już innym głosem.

  • 4. Data: 2017-03-13 14:53:54
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 13.03.2017 o 00:08, Piotrne pisze:
    > Mam pytanie do osób doświadczonych w walce
    > z alergią (alergików?) Mam w domu królika.
    > Okazało się, że po kilku miesiącach obecności
    > w domu zaczął powodować reakcje alergiczne
    > u niektórych domowników - głównie katar.
    Odpowiem, jako długoletni alergik.
    U mnie stały kontakt z alergenami (kot, nasiona traw i kurz domowy)
    skończył się wyhodowaniem astmy.
    Radzę się poważnie zastanowić. Wiem, że żal zwierzaka i że on nic nie
    zawinił, ale sprawa nie jest błaha.
    Jacek

  • 5. Data: 2017-03-13 15:32:08
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Jacek napisał:

> [...]
    > Radzę się poważnie zastanowić. Wiem, że żal zwierzaka
    > i że on nic nie zawinił, ale sprawa nie jest błaha.

    Tylko trzeba się zastanowić, czy FUT ma być
    na pl.rec.kuchnia, czy na pl.rec.zwierzaki.

    --
    Jarek

  • 6. Data: 2017-03-13 16:31:42
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-03-13 o 00:08, Piotrne pisze:
> [...]
    > Rozwiązaniem ostatecznym jest pozbycie się
    > królika, ale zanim zostanie ono zastosowane
    > mam pytanie do osób mających doświadczenie

    Jeżeli będziesz musiał domownikowi obrzydzić królika, to służę
    odpowiednim materiałem. ;)

    Króliki zjadają kał nocny czyli cekotrofy i to jest objaw prawidłowy.
    https://www.vetopedia.pl/article155-1-Krolik_zjada_s
    woje_odchody.html

    Jak się o tym dowiedziałem, wiele lat temu, to straciłem do nich sympatię.

    WM

  • 7. Data: 2017-03-13 20:07:50
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    > W sensie żeby go czymś zaimpregnowac? Przypuszczam, że nie będzie
    > tym zachwycony.

    Coś w tym stylu miałem na myśli... Wydawało mi się
    łagodniejsze niż np. golenie.

    > Ja bym jednak udał się z tym do specjalisty. Nie
    > od królików, od alergii. Niech sie wypowie co do alergenów.

    Specjalista orzekł tydzień temu, że to jest alergia
    na królika. Ale na którą część królika, nie powiedział.
    Królik od tego czasu jest w zamkniętym pomieszczeniu.
    Problem z alergią jest raczej poważny. Kilka tygodni
    temu prawdopodobnie z tego powodu zrobiło się ostre
    zapalenie rogówki wymagające nocnej wizyty w szpitalu
    okulistycznym.

    Już wcześniej szukałem metod usuwania alergenów.
    Sprawdziłem filtr Fisherprice z filtrem HEPA i jonizator.
    Ze skutkiem raczej słabym. Dlatego pytałem o doświadczenia
    z innymi rozwiązaniami.

    Ciekawie wyglądają urządzenia AirFree Air Purifier. Ale mam
    wątpliwości do skuteczności działania. Według opisu,
    powietrze z pomieszczenia ma tam wchodzić "samo" na skutek
    konwekcji (nie ma żadnego wentylatora). W środku jest
    ogrzewane do kilkuset stopni, co powoduje zniszczenie
    alergenów. Potem powietrze jest chłodzone i opuszcza
    urządzenie. Wydaje mi się, że na przetworzenie całego
    powietrza nawet z małego pomieszczenia (np. 20 m3)
    trzeba byłoby czekać bardzo długo. A koszt eksperymentu
    byłby raczej wysoki - taki oczyszczacz kosztuje ok. 1000 zł.

    P.

  • 8. Data: 2017-03-13 21:02:22
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Piotrne napisał:

    > Coś w tym stylu miałem na myśli... Wydawało mi się
    > łagodniejsze niż np. golenie.

    > Specjalista orzekł tydzień temu, że to jest alergia
    > na królika. Ale na którą część królika, nie powiedział.

    Inżynier to by podzielił problem na części, a potem sprawdzał
    je po kolei (mam nadzieję, że królik tego nie czyta, bo by
    zszedł na zawał).

> [...]
    > temu prawdopodobnie z tego powodu zrobiło się ostre
    > zapalenie rogówki wymagające nocnej wizyty w szpitalu

    I tu zaczyna być poważnie. Taka rogówka, to się nie regeneruje.

> [...]
    > trzeba byłoby czekać bardzo długo. A koszt eksperymentu
    > byłby raczej wysoki - taki oczyszczacz kosztuje ok. 1000 zł.

    Mnie na szczęście żadne alergie się nie imają. Ale widziałem
    jak to działa. Ma się wrażenie, że przez sama obecność,
    wystarcy zbliżyć się do kota na kilka metrów. Żaden Air Free,
    Air Purifier, ani nawet Air Force One tu na nic -- wystarczy
    jedna cząsteczka, by wywołać reakcję. Nadmierne oczyszczanie
    może przynieść skutek taki, że poza tą jedną alergią, przyplączą
    się dalsze.

    --
    Jarek

  • 9. Data: 2017-03-13 21:23:50
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2017-03-13 o 14:53, Jacek pisze:

> [...]
    > skończył się wyhodowaniem astmy.
    > Radzę się poważnie zastanowić. Wiem, że żal zwierzaka i że on nic nie

    A kto zawinił?

  • 10. Data: 2017-03-13 22:32:59
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 13.03.2017 16:31, WM wrote:

> [...]
    woje_odchody.html

    > Jak się o tym dowiedziałem, wiele lat temu, to straciłem do nich sympatię.

    Dopiero co założyłeś wątek Recykling bezpośredni...
    ;]

    pzdr
    bartekltg