  • 51. Data: 2018-05-13 23:16:58
    Temat: Re: Poziom RMS audio, płyta CD a dynamika dźwięku
    Od: Krzysztof Gajdemski <s...@r...org.pl>

    Jest 13 May 2018 19:50:30 GMT, Tomasz Szcześniak pisze:
    > To od dawna nieprawda. Tyczyło się to starych (naprawdę starych)
    > gramofonów, generalnie na płyty gruborowkowe.

    Dokładnie.

    > Pierwsze Bambino i
    > pochodne miały wkładkę UK4 która owszem, miała tylko jeden kierunek
    > ruchu, ale jak pojawiły się płyty stereo pojawiła się tez wkładka UK8
    > różniąca się tym od UK4, że dopuszczała ruch igły we wszystkich
    > kierunkach.

    UK8 była zgodna ze stereo? Nie masz czasem na myśli UK4M?

    k.

  • 52. Data: 2018-05-13 23:41:39
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Tomasz,

    Sunday, May 13, 2018, 9:50:30 PM, you wrote:

    > To od dawna nieprawda. Tyczyło się to starych (naprawdę starych)
    > gramofonów, generalnie na płyty gruborowkowe. Pierwsze Bambino i
    > pochodne miały wkładkę UK4 która owszem, miała tylko jeden kierunek
    > ruchu, ale jak pojawiły się płyty stereo pojawiła się tez wkładka UK8
    > różniąca się tym od UK4, że dopuszczała ruch igły we wszystkich
    > kierunkach. Inna rzecz, że jedna i druga wymagała sporego nacisku na
    > płytę i je niszczyła, ale to już niezależnie od stereofoniczności
    > nagrania. Wszystkie późniejsze (polskie) wkładki monofoniczne AFAK były
    > już stereo-friendly.

    Ostatnia polska wkładka krystaliczna mono (stosowana w serii
    plastikowych gramofonów na licencji Grundiga) - podobna do UF70 ale w
    wersji mono - miała w instrukcji wprost ostrzeżenie, żeby jej nie
    stosować do płyt stereo.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 53. Data: 2018-05-14 00:07:01
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    wiadomości news:8940756841$20180513213401@squadack.com...

    > Nie zrozumiałeś. Chodzi o fizyczne niszczenie płyt.

    Nie zgadniecie, z jakim mitem zetknąłem się, tak cyrkjebałt, 35 lat temu...
    Istotą mitu, jest takie coś właśnie, co cytuję.
    ..
    ..
    powiedzmy, że tu jest długa przerwa, aby najpierw zgadnąć, potem przewinąć
    do odpowiedzi...
    ..
    ..
    ..
    Tylko, że dotyczy... taśm magnetofonowych, że zapis stereo grany na
    magnetofonie mono, ulega uszkodzeniu. Że ktoś-coś-komuś-powiedział i "nie
    odtwarzać taśm stereo na magnetofonie mono!"...
    Powiem tyle, że dużo grałem stereo taśm na mono magnecie i nie spotkałem się
    z istotnym uszkodzeniem zapisu.

    --
    Pies może złamać serce tylko raz,
    kiedy jego własne przestaje bić...

  • 54. Data: 2018-05-14 00:08:57
    Od: Tomasz Szcześniak <t...@e...com>

    Dnia 13.05.2018 Krzysztof Gajdemski <s...@r...org.pl> napisał/a:

    > UK8 była zgodna ze stereo? Nie masz czasem na myśli UK4M?

    Może. Z pamięci piszę, więc mogę się mylić, gramofonami się rzadko
    zajmuję, więc i w pamięci śladów mało zostawia.

    --
    Tomasz Szcześniak

    t...@s...pl
    FIDO: 2:480/127.134 HYDEPARK moderator
    http://www.stareradia.pl - wszystko o przedwojennej radiotechnice

  • 55. Data: 2018-05-14 00:08:57
    Od: Tomasz Szcześniak <t...@e...com>

> [...]

    > plastikowych gramofonów na licencji Grundiga) - podobna do UF70 ale w
    > wersji mono - miała w instrukcji wprost ostrzeżenie, żeby jej nie

    OK, nie upieram się tak późnymi konstrukcjami się nie zajmuję :)

    W każdym razie problem był znany już od początku lat 60-tych i istniały
    rozwiązania.

  • 56. Data: 2018-05-14 09:30:52
    Od: robot <a...@o...pl>

    W dniu 2018-05-11 o 11:52, RadoslawF pisze:
> [...]
    wydań dla ludu co słoń na ucho nastąpił.

    > A cena ?

    Właściwe tak sama jak zwykłe. Ale zwykłe często można wysępić w niezliczonych
    promocjach na Amazonie itp.

  • 57. Data: 2018-05-14 10:46:03
    Od: Krzysztof Gajdemski <s...@r...org.pl>

    Jest Sun, 13 May 2018 23:41:39 +0200, RoMan Mandziejewicz pisze:
> [...]
    > plastikowych gramofonów na licencji Grundiga) - podobna do UF70 ale w
    > wersji mono - miała w instrukcji wprost ostrzeżenie, żeby jej nie

    Który dokładnie model gramofonu masz na myśli?

    k.

  • 58. Data: 2018-05-14 11:36:43
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Tomasz,

    Monday, May 14, 2018, 12:08:57 AM, you wrote:

    > OK, nie upieram się tak późnymi konstrukcjami się nie zajmuję :)

    W międzyczasie znalazłem - nazywało się to UK-9 a wersja stereo UF-50.

    > W każdym razie problem był znany już od początku lat 60-tych i istniały
    > rozwiązania.

    Problem był znany w momencie pojawienia się pierwszych płyt stereo. A
    wcześniej jeszcze gdy gramofonów do zapisu wgłębnego próbowano używać
    do zapisu bocznego. Później (czasy pierwszych Bambino) - która igła
    jest która - zielony czy czerwony przycisk. We wkładkach UK-9/UF-50 to
    samo - w którą stronę semafor ma być ustawiony ;)
    Takie drobiazgi jak igła zniszczona przesunięciem w poprzek płyty i
    używana nadal...

    Kultura użycia gramofonu pojawiła się w Polsce powszechniej, jak się
    pojawił pierwszy Fonomaster (ciut wcześniej był G600). Swoją drogą -
    bardzo mi się podobał.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 59. Data: 2018-05-14 14:42:21
    Od: robot <a...@o...pl>

    W dniu 2018-05-11 o 14:07, Krzysztof Gajdemski pisze:

    > Nie. Te kompresory były stosowane powszechnie i nie tylko do dynamicznej
    > orkiestry symfonicznej ale i np. nagrywania instrumentów, bo kompresja
    > dynamiki była od dawna i nadal jest uważana za jedną z najważniejszych
    > czynności podczas realizacji miksu obok equalizacji (bo takie rzeczy,
    > jak ustawienie głośności i panorama, to oczywistość).
    >
    > Oczywiście kompresora używa się tam, gdzie jest potrzebny bądź jego
    > zastosowanie jest wynikiem decyzji artystycznej. Z kompresją przegiąć
    > jest bardzo łatwo i wtedy efekty są opłakane. No ale tu się chyba
    > zgadzamy.

    A w jakich sytuacjach kompresor jest potrzebny? Tak ogólnie pytam z ciekawości.

  • 60. Data: 2018-05-14 23:09:12
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

> [...]
    >
    > Kultura użycia gramofonu pojawiła się w Polsce powszechniej, jak się
    > pojawił pierwszy Fonomaster (ciut wcześniej był G600). Swoją drogą -

    Ale czego można oczekiwać? Bambino (do odtwarzania pocztówek
    dźwiękowych) i pochodne, a potem niewiele lepsze Grundigi? Jeszcze był
    jakiś z automatem rzucającym płytę na talerz, ale rzadko go widziałem,
    byłem za młody żeby ktoś mi coś więcej o tym powiedział, a potem już ich
    nie było. Ale nawet wtedy mnie przerażało takie traktowanie płyt.
    Emanuel to już epoka G600, jak nie późniejsza.

    Pozdrawiam

    DD