  • 91. Data: 2019-06-18 19:41:45
    Temat: Re: Pradu zabraklo
    Od: kk <k...@o...pl.invalid>

    On 2019-06-18 19:04, Cavallino wrote:

    > W sensie, że pompuje wodę (pod prąd rzeki) z Sanu poniżej zapory, do
    > zalewu?
    > Coś mi się nie bardzo chce w to wierzyć, na wycieczce po elektrowni nikt
    > o czymś takim nie wspominał.

    http://niusy.pl/@pl.wikipedia.org/a7a

    "
    W skład Zespołu Elektrowni Wodnych Solina-Myczkowce wchodzą:
    - zbiornik górny - Jezioro Solińskie
    - Elektrownia Wodna Solina - szczytowo-pompowa z 4 turbozespołami typu
    Francisa o mocy zainstalowanej po modernizacji 200 MW i produkcji
    rocznej 112 GWh (2 turbiny rewersyjne pompujące wodę z Jeziora
    Myczkowskiego do Solińskiego)
    - zbiornik dolny - Jezioro Myczkowskie
    - Elektrownia Wodna Myczkowce - przepływowo-wyrównawcza z 2
    turbozespołami z turbinami typu Kaplana o łącznej mocy zainstalowanej 8,3 MW

    Obie elektrownie wodne są ze sobą powiązane gospodarką wodną. Pojemność
    zbiornika w Myczkowcach pozwala na pracę elektrowni Solina z pełną mocą
    w ciągu 5-6 godzin.
    "

  • 92. Data: 2019-06-18 21:48:39
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 18.06.2019 o 07:25, Dominik Ałaszewski pisze:

    > Nie wynika. Ale energię importujemy też ze Szwecji przez połączenie
    > prądu stałego. Jak widać, w celu importu energii synchronizacja
    > systemów nie jest niezbędna ;-)

    Wiem - nawet napisałem, jakie są możliwości spinania
    niezsynchronizowanych systemów - to też napisałem.

    > A to fakt.

    > Mapka pokazuje elementy sieci.
    > https://www.pse.pl/documents/20182/32630243/plan_sie
    ci_elektroenergetycznej_najwyzszych_napiec.jpg
    > Linia 750 kV istnieje, zauważ, że w legendzie nie masz "eksploatowane"
    > tylko "istniejące" :-)
    >
    > Import z Ukrainy odbywa się przez linię 220 kV Zamość-Dobrotwór:
    > https://tinyurl.com/yy2kvfzz
    >
    > Jak wynikałoby z:
    > https://miedzynarodowa-energetyka.cire.pl/pliki/2/mo
    zer1.pdf
    > najprawdopodobniej dwa bloki z ukraińskiej elektrowni zsynchronizowane
    > są z naszym systemem (pracują tylko na jego rzecz).

    To też z grubsza wiem. Ale sam przyznasz, że upraszczassz sprawę mówiąc,
    że to wszystko wisi na stronie pse. Zresztą nie do ciebie pisałem, bo
    widzę, żeś ogarnęty, a do nieogara kogucika.

    Shrek

  • 93. Data: 2019-06-18 21:50:38
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 18.06.2019 o 17:05, J.F. pisze:

    > Ale ja o czym innym - jak cos p* i nam elektrownie stana w trybie
    > awaryjnym, to potem sie okazuje, ze aby uruchomic elektrownie potrzebny
    > jest prad.
    > Duzo pradu w przypadku weglowych.
    > I to m.in. Solina ma umozliwic rozruch innej elektrowni.
    >
    > Wiec izolowanie jej od reszty kraju, to taki sobie pomysl ... aczkolwiek
    > moglaby np przyjmowac tani ukrainski niezsynchronizowany prad w nocy i
    > oddawac w szczycie do krajowej sieci.

    Nikt nie pisał, że solina miałabny być wyspą - raczej przeciwnie - jeśli
    wyspa miałaby być po naszej stronie to odbiorniki, nie elektrownie -
    kiedyś tak białystok dział.

    Shrek

  • 94. Data: 2019-06-18 22:33:29
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Wychodzi ze ty wszystko z grubsza, jak wiejski przyglup, wiesz.

  • 95. Data: 2019-06-19 10:29:03
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 18.06.2019 Shrek <...@w...pl> napisał/a:

    > To też z grubsza wiem. Ale sam przyznasz, że upraszczassz sprawę mówiąc,
    > że to wszystko wisi na stronie pse. Zresztą nie do ciebie pisałem, bo

    Przyznam, upraszczam.

    Ale jest to łatwe do znalezienia ogólnie.

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 96. Data: 2019-06-19 12:12:14
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...

    >Nikt nie pisał, że solina miałabny być wyspą - raczej przeciwnie -
    >jeśli wyspa miałaby być po naszej stronie to odbiorniki, nie
    >elektrownie - kiedyś tak białystok dział.

    Sugerowales, zeby Bieszczady taka wyspa zrobic, a Solina w
    Bieszczadach lezy :-)

    J.

  • 97. Data: 2019-06-19 12:27:04
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    W dniu 17-06-2019 o 23:42, J.F. pisze:

    >O efekt ich majstrowania przy tym temacie.

    Wydaje mi sie, ze mimo narzekan widze tych wiatrakow coraz wiecej.

    >Oczywiście - jak zwykle odwrotne niż potrzeby każdego zdrowo
    >myślącego człowieka.

    Wsrod zdrowo myslacych ludzi sa tez gornicy i wiedza - drogi wegiel to
    dobrze :-)
    A za gornikami stoi caly przemysl okolokopalniany :-)

    Poza tym zdrowo myslacy czlowiek tez musi sie zastanowic jak to z tym
    pradem bedzie - wiatraki i solary raczej nie starcza,
    chce sie miec prad, to gdzies tam w tle elektrownia musi dymic.

    >O tej kasie pisałem.

    To nadal o czyms zapomniales.
    Jeszcze ktos musi reszte zaplacic i bedzie chcial zwrotu.

    >?????
    >Jak instalacji będzie dużo, nie trzeba będzie kupować prądu od
    >obcych.

    Nadal nie rozumiesz.
    Niemcy (i z budzetu i prywatnie) krocie wydaly, zeby teraz nam
    nadwyzki sprzedawac.

    Za koszt tych kupionych nadwyzek tyle solarow i wiatrakow nie
    postawimy.

    Zreszta jaka to roznica czy zaplacimy Niemcom za prad, czy Chinczykom
    za ogniwa ?
    Albo Niemcom za wiatraki ? A moze Dunczykom a nie Niemcom.

    Musialby premier postawic na fabryki wiatrakow ... co wydaje sie
    bardzo dobrym pomyslem.

    >I leczyć skutków smrodzenia węglem i śmieciami.

    Im krotsze zycie, tym emerytura wieksza :-(

    >O dotowaniu kopalń nie wspominając.
    >Dotacje do paneli, to przy tym małe piwo i małe sumy.

    Nie w tej skali, o ktorej myslisz.

    >Całe pojezierze konińskie.
    >Niedługo i Gopło wsiąknie.

    Ale to skutek tej odkrywki chyba ?

    No coz, wegiel sie skonczy, jeziora znow zapelnia, i nawet jedno
    przybedzie :-)

    J.

  • 98. Data: 2019-06-19 12:55:53
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    W dniu 17-06-2019 o 23:44, J.F. pisze:

    >Nie - konieczność dopłat mówi o tym, że warto zainwestować w dopłaty,
    >żeby zachęcić ludzi do własnoręcznego produkowania czystego prądu.

    Nadal - prad z wegla jest tani, a prad z solarow i wiatrakow drogi.
    To moze lepiej teraz robic prad z wegla, a z inwestycjami poczekac az
    solary i wiatraki potanieja.

    A tak naprawde, to trzeba skorzystac z okazji i robic solary i
    wiatraki ... i niech inni stawiaja :-)
    Tylko pilnowac kto im doplaca, bo jak UE ... to stawiac i u nas :-)

    >Jaki artykuł, jakiego Przemka?
    >Emigrantów z ich kompleksami nie czytam.

    Ale to Niemcy pisali (chyba)

    https://www.focus.de/immobilien/energiesparen/regene
    rative_energie/negative-strompreise-deutschland-vers
    chenkt-tausende-euro-ans-ausland-die-rechnung-zahlt-
    der-verbraucher_id_8309486.html

    Najpierw Niemcy placili, zeby sobie nastawiac tych ekologicznych
    elektrowni, a teraz musza placic Francuzom, zeby od nich ten prad
    wzieli :-)

    No i ciekawe - my bierzemy drogo, czy tez staramy sie wziac za dopłatą
    :-)

    J.

  • 99. Data: 2019-06-19 13:46:05
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Wed, 19 Jun 2019 12:55:53 +0200, J.F.

    > Nadal - prad z wegla jest tani, a prad z solarow i wiatrakow drogi.

    Gdzie tak wychodzi? Przecież cena prądu z OZE spada, bez względu na to czy
    z dopłatami czy nie.

    > To moze lepiej teraz robic prad z wegla, a z inwestycjami
    > poczekac az solary i wiatraki potanieja.

    To sie robi tańsze tylko dzięki temu że jest zapotrzebowanie, a to powodują
    właśnie publiczne dopłaty. Bez tego by się to nie ruszyło i ceny by nie
    zaczęły spadać. Musi być rynek uruchomiony. To że wszyscy do tego
    dopłacają, nawet ci co TERAZ nie korzystają, nie ma znaczenia. Skorzystają
    w przszłości, jak nie oni to ich dzieci. Ja nie wiem czemu ludzie takich
    elementarnych rzeczy nie rozumieją. :P Znaczy, na zachodzie JUŻ rozumieją,
    a u nas wszyscy tylko na koniec własnego nosa bo tu i teraz muszą mieć
    fajnie.

    > A tak naprawde, to trzeba skorzystac z okazji i robic solary i
    > wiatraki ... i niech inni stawiaja :-)
    > Tylko pilnowac kto im doplaca, bo jak UE ... to stawiac i u nas :-)

    Nie ma to znaczenia kto i gdzie. Bez dopłat to się JUŻ opłaca,
    tj. gdy się ma EV i ew. dom grzany prądem.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 100. Data: 2019-06-19 16:19:53
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Wed, 19 Jun 2019 12:55:53 +0200, J.F.

    >Gdzie tak wychodzi? Przecież cena prądu z OZE spada, bez względu na
    >to czy
    >z dopłatami czy nie.

    Nie, nie liczymy bez uzwglednienia doplat :-)

    Za to krajowy prad mocno drozeje ... ale nie wiadomo czy sztucznie ...

> [...]
    >dopłacają, nawet ci co TERAZ nie korzystają, nie ma znaczenia.
    >Skorzystają
    >w przszłości, jak nie oni to ich dzieci.

    No to postawmy w przyszlosci, jak juz inni zaplaca za stworzenie rynku
    :-)

    >Ja nie wiem czemu ludzie takich
    >elementarnych rzeczy nie rozumieją. :P Znaczy, na zachodzie JUŻ
    >rozumieją,

    Sa bogaci, choc moze bezpieczniej napisac, ze byli bogaci :-)

    >Nie ma to znaczenia kto i gdzie. Bez dopłat to się JUŻ opłaca,
    >tj. gdy się ma EV i ew. dom grzany prądem.

    Pod warunkiem, ze rzad zorganizuje wymiane, albo choc nie bedzie
    przeszkadzal.
    Bo zima EV kiepsko dziala, a latem cena pradu ujemna :-P

    Wiec raczej bym sie skupil na domie chlodzonym pradem :-)

    No czy nie taniej miec dom grzany weglem :-P

    J.