  • 1. Data: 2004-01-25 01:36:21
    Temat: Prawda o POL-34
    Od: gito <g...@g...pl>

    Tak czytam dyskusje dotyczące POL34 i odnoszę wrażenie ze sporo osób
    zbierających zdanie niema najmniejszego pojęcia o strukturze szkieletu
    sieci i jej możliwościach.
    W sumie pol34 zostaje powoli zastąpionyprzez PIONIER`a
    www.pionier.gov.pl
    Sama strukturę sieci bardzo ładnie obrazuje traffic map
    http://noc.man.poznan.pl/noc/strony/siec_pol34/stan_
    lacz.htm
    Można tutaj zobaczyć w jakim stopniu obciążony jest szkielet.

    kiedyś tez naskrobałem o tym malutki artykulik
    http://www.student.pr.radom.pl/
    Tytu: Radoam Super Centrum Internetowym.
    Dotyczy on głównie Radomia starałem się opisać z grubsza cała
    strukturę

    Co do polaczenia z tpsa
    Podobno na spotkaniu tpsa zarzasala 1900zl za kazdy mb/s do tego
    dodatkowych opłat stałych za utrzymanie łącza oraz opłat za każdego
    AS`a nazwijmy go komercyjnym Tym samym zerwali wszelkie poprzednie
    ustalenia. Nie było też mowy od żadnych nadwyżkach ruchu ze strony
    MAN`ów podobno takiej niema a wręcz przeciwnie tpsa miała spore
    nadwyżki ruchu w stosunku do MAN`ów. Chcąc przyśpieszyć podjęcie
    decyzji tpsa zaczęła wycinać ruch do szkieletu MAN i taka sytuacje mamy
    do dziś.

    Mówiąc prosto tpsa poczuło się zagrożone konkurencją która
    oferowała łącza od 3-10x tańsze (wystarczy przejrzeć cenniki w
    poszczególnych MAN`ach) Sieć tpsa nie jest w stanie obsłużyć
    większego łącza niż 622mb/s co przy 10-40gb/s w przypadku PIONIER`a
    wydaje się śmieszne.

    Podobno MAN`y planują kontratak polegający na wycięciy userów tpsa ze
    wszystkich usług przez nie oferowany znaczy (np. ftp, irc) oraz tam gdzie
    tylko jest to możliwe rezygnacje z usług tpsa. To są tylko pogłoski
    miejmy nadzieje że się nie sprawdzą

    --
    gito

  • 2. Data: 2004-01-25 02:27:37
    Temat: Re: Prawda o POL-34
    Od: Piotr KUCHARSKI <c...@s...waw.pl>

    gito <g...@g...pl> wrote:
    > Tak czytam dyskusje dotyczące POL34 i odnoszę wrażenie ze sporo osób
    > zbierających zdanie niema najmniejszego pojęcia o strukturze szkieletu
    > sieci i jej możliwościach.

    E tam.

    > W sumie pol34 zostaje powoli zastąpionyprzez PIONIER`a

    Wszyscy mówią "POL34" na to, co zostało z POL34 i co jest PIONIER-em.

    p.

    http://nerdquiz.sgh.waw.pl/ -- polska wersja quizu dla nerdów ;)

  • 3. Data: 2004-01-25 04:10:49
    Od: futszaK <t...@s...pl>

    On Sun, 25 Jan 2004 02:36:21 +0100, gito <g...@g...pl> wrote:

> [...]
    >ustalenia. Nie było też mowy od żadnych nadwyżkach ruchu ze strony
    >MAN`ów podobno takiej niema a wręcz przeciwnie tpsa miała spore

    a co za różnica w którą strone jest nadwyżka ruchu ???
    istotne jest że większość klienta końcowego jest w sieci TPSA i to W
    INTERESIE MANÓW którzy obsługują klienta KOMERCYJNEGO jest mieć dobre
    łacze do TPSA
    Jak łacze będzie złe to klient komercyjny pójdzie se gdzieś indziej
    (na przykład do TPSA_

    > Chcąc przyśpieszyć podjęcie
    >decyzji tpsa zaczęła wycinać ruch do szkieletu MAN i taka sytuacje mamy
    >do dziś.

    czego mamy efekty w postaci zwiększenia sprzedaży polpaku i o to
    chodzi :P

    >Mówiąc prosto tpsa poczuło się zagrożone konkurencją która
    >oferowała łącza od 3-10x tańsze

    ...w zamian za gorszy dostęp do 9/10 klienta końcowego...

> [...]
    >wszystkich usług przez nie oferowany znaczy (np. ftp, irc) oraz tam gdzie
    >tylko jest to możliwe rezygnacje z usług tpsa. To są tylko pogłoski

    jakby ktoś się tym miał specjalnie przejąć

    futszaK
    598339018 601061867
    Telefon to wynalazek SZATANA !!!

  • 4. Data: 2004-01-25 10:05:46
    Od: Goblin <g...@p...pl>

> [...]
    > łacze do TPSA
    > Jak łacze będzie złe to klient komercyjny pójdzie se gdzieś indziej

    roznica imho jest istotna, niech sobie komercyjny nawet klient przejdzie
    z manow do polpaka, edukacyjni zostana w manach, a jezeli polpak bedzie
    mial dupne transfery z manow to klienci koncowi zaczna odczuwac roznice
    miedzy neostradami czy dsl'ami a uslugami oferowanymi przez providerow
    ktorzy oprocz lacza do TP maja lacze do pol-34 lub wogole ruch maja
    tylko przez np. gts.

    Powoli wkraczamy w okres gdy instytucje edukacyjne coraz bardziej beda
    wykozystywac internet i coraz bardziej bedzie sie liczyc dobry transfer
    do nich, np. Politechnika Gdanska ostatnio otworzyla bodaj druga w
    polsce akademicka telewizje... jestem ciekaw jak ona bedzie dzialac
    neostradowiczom.

    --
    - Radoslaw 'Goblin' Pieczonka
    - g...@p...pl

  • 5. Data: 2004-01-25 10:39:43
    Od: f...@i...pl

    On Sun, 25 Jan 2004, futszaK wrote:

    > a co za różnica w którą strone jest nadwyżka ruchu ???

    TPSA wiecej ssie z MAN'ow, bo w praktyce obecnie w sieci TPSA
    sa juz niemal tylko ssacze.

    > Jak łacze będzie złe to klient komercyjny pójdzie se gdzieś indziej
    > (na przykład do TPSA_

    albo na odwrot jesli ssacz nie bedzie sie mogl dobic do wielu serwisow
    to pojdzie gdzie indziej np. do MAN'a.

    > czego mamy efekty w postaci zwiększenia sprzedaży polpaku i o to
    > chodzi :P

    ??? Efekt chwilowy, pozniej bedziemy mieli lawinowa ilosc
    niezadowolonych ssaczy i "odejscia".

    wojtek

  • 6. Data: 2004-01-25 10:39:53
    Od: Szymon Sokół <s...@b...operator.from.hell.pl>

> [...]

    >wszystkich usług przez nie oferowany znaczy (np. ftp, irc) oraz tam gdzie
    >tylko jest to możliwe rezygnacje z usług tpsa. To są tylko pogłoski

    Ha, ha. Tobie się wydaje, że IRC to oferują MAN-y?
    --
    Szymon Sokół (SS316-RIPE) -- Network Manager B
    Computer Center, AGH - University of Science and Technology, Cracow, Poland O

  • 7. Data: 2004-01-25 10:58:51
    Od: futszaK <t...@s...pl>

    On Sun, 25 Jan 2004 11:05:46 +0100, Goblin <g...@p...pl> wrote:

> [...]
    >miedzy neostradami czy dsl'ami a uslugami oferowanymi przez providerow
    >ktorzy oprocz lacza do TP maja lacze do pol-34 lub wogole ruch maja

    ....tylko jaka część MIESZKAŃCÓW naszego wspaniałego kraju ma
    możliwość skorzystania z innego dostawczy Internetu ???

    nie w każdym mieście jest tak jak w Poznaniu gdzie mamy dobrze
    działającego dostawce Internetu over CATV. Niejednokrotnie można
    spotkać się z przypadkiem że o ile telewizja kablowa z Internetem jest
    to jej szefostwo żałuje wydać na porządnego (czytaj pracującego za
    pieniądze a nie za półdarmo) admina nie mówiąc już o dobrym łaczu, ba
    zasięg niektórych kablówek potrafi się ograniczyć do największych
    osiedli w mieście, a pozostały obszar jest skazany na TPSA i jej
    nerrwostrade o ile nie ma BMT (Brak Możliwości Technicznych)

> [...]
    >do nich, np. Politechnika Gdanska ostatnio otworzyla bodaj druga w
    >polsce akademicka telewizje... jestem ciekaw jak ona bedzie dzialac

    będzie działać źle - użyszkodnicy nie będą korzystać z w/w usług

  • 8. Data: 2004-01-25 11:10:22
    Od: futszaK <t...@s...pl>

    On Sun, 25 Jan 2004 11:39:43 +0100, f...@i...pl wrote:

    >TPSA wiecej ssie z MAN'ow, bo w praktyce obecnie w sieci TPSA
    >sa juz niemal tylko ssacze.

    bo taka jest natura sieci w której jest nadwyżka klienta końcowego

    >albo na odwrot jesli ssacz nie bedzie sie mogl dobic do wielu serwisow
    >to pojdzie gdzie indziej np. do MAN'a.

    wiesz, bardzo chętnie pójde, powiem więcej, zabiore ze sobą miejską
    sieć kablową udostępniającą Internet również na obszarze kilku
    okolicznych wiosek oraz kilka sieci osiedlowych :P

    >??? Efekt chwilowy, pozniej bedziemy mieli lawinowa ilosc
    >niezadowolonych ssaczy i "odejscia".

    jedyne przypadki niezadowolenia przeciętnego klienta były z powodu
    mulenia się wp czy onetu a te wybacz z TPNet-u chodzą dobrze.

    Dla klienta końcowego niedziałanie jakiegoś serwisu nie jest jakimś
    szczególnym problemem (idzie se gdzieś indziej) w przeciwieństwie do
    właścicieli tych serwisów dla których zła łaczność DO TPNet-u oznacza
    wymierne straty FINANSOWE i powoduje zmiane dostawcy który zapewnia
    właściwy poziom łacz DO TPNet-u.

  • 9. Data: 2004-01-25 11:34:35
    Od: f...@i...pl

    > bo taka jest natura sieci w której jest nadwyżka klienta końcowego

    dlaczego wiec placic maja wszystkie trzy strony i to kilkakrotnie
    wiecej niz w przypadku innych stykow miedzyoperatorskich czy nawet
    uplinkow zagranicznych ?
    (trzy strony = klient-ssacz, portal, inny operator)

    > jedyne przypadki niezadowolenia przeciętnego klienta były z powodu
    > mulenia się wp czy onetu a te wybacz z TPNet-u chodzą dobrze.

    No to chociaz te dwa serwisy dzialaja ... :)

    Wojtek

  • 10. Data: 2004-01-25 11:39:58
    Od: "gito" <g...@c...pl>

> [...]
    > właścicieli tych serwisów dla których zła łaczność DO TPNet-u oznacza
    > wymierne straty FINANSOWE i powoduje zmiane dostawcy który zapewnia

    uwazasz ze MAN`y powinny poddac sie kazdej zachciance TPSA?
    Jezeli za miesiac tpsa zmieni zdanie i powie ze 10000zl za 1mb/s
    tez sie maja zgodzic.
    Podobie bylo w tym przypadku, rokowania
    jaki byly prowadzone z tpsa dotyczyly uruchomienia peeringu
    622mb/s (wiecej tpsa niema technicznych mozliwosci),
    gdy juz wszystko bylo ustalone niemal dopiete na ostatniu guzik,
    tpsa nagle zmienila zdanie.