  • 11. Data: 2009-02-02 09:25:09
    Temat: Re: Preferencje użytkowników screen readerów
    Od: Grzegorz Staniak <g...@w...pl>

    On 02.02.2009, ethanak <s...@b...pl> wroted:

    > Właśnie. Tylko ja podejrzewam że preferencje polskiego użytkownika będą
    > zupełnie inne niż amerykańskiego.

    To ja będę jednak upierdliwy i wskażę, że jeśli nie mamy reprezentatywnych
    próbek, mówienie o "preferencjach polskiego/amerykańskiego użytkownika" na
    podstawie wyników takich badań jest jednak lekkim nadużyciem.

    GS
    --
    Grzegorz Staniak <gstaniak _at_ wp [dot] pl>
    Nocturnal Infiltration and Accurate Killing

  • 12. Data: 2009-02-02 09:33:02
    Od: ethanak <s...@b...pl>

    Dnia Mon, 02 Feb 2009 09:25:09 +0000, Grzegorz Staniak napisał(a):

> [...]
    > reprezentatywnych próbek, mówienie o "preferencjach
    > polskiego/amerykańskiego użytkownika" na podstawie wyników takich badań

    Dlatego zaproponowałem ankietę dla subskrybentów list użytkowników
    screenreaderów... nie powiesz chyba że nie ma to szans bycia próbką
    reprezentatywną ;)

    ethanak
    PS. Nie, nie interesują mnie preferencje amerykańskiego użytkownika nawet
    jeśli 100% ichniejszych tubylców się wypowie. Interesuje mnie natomiast
    polski użytkownik.
    --
    mailto=window.atob('ZXRoYW5ha0Bwb2xpcC5jb20=');
    http://milena.polip.com/ - Nie bede czekac na Ivo :)

  • 13. Data: 2009-02-02 10:19:11
    Od: Grzegorz Staniak <g...@w...pl>

    On 02.02.2009, ethanak <s...@b...pl> wroted:

    > Dlatego zaproponowałem ankietę dla subskrybentów list użytkowników
    > screenreaderów... nie powiesz chyba że nie ma to szans bycia próbką
    > reprezentatywną ;)

    Ma większe szanse, ale... wiesz, to jednak trzeba skonstruować tak, żeby
    odzwierciedlało demografię użytkowników. Nie możemy wiedzieć z góry np.
    jaki odsetek użytkowników screenreaderów jest zapisany na listy, czy
    obecność na takiej liście nie koreluje mocno z innymi zmienymi (np.
    wiek), a przez to nie wpływa na odpowiedzi zależne od wieku, nie
    faktu używania screenreadera itd. itp. Żeby mieć naprawdę _wiedzę_,
    a nie mniej lub bardziej educated guesses, trzeba jednak skonstruować
    próbkę reprezentatywną zgodną ze strukturą populacji użytkowników
    screenreaderów. Czyli najpierw należałoby ją właśnie ogólnie zbadać.

    GS

  • 14. Data: 2009-02-02 10:22:50
    Od: Piotr Siudak <s...@x...pl>

    Grzegorz Staniak pisze:
> [...]
    > próbkę reprezentatywną zgodną ze strukturą populacji użytkowników
    > screenreaderów. Czyli najpierw należałoby ją właśnie ogólnie zbadać.

    niby racja z tym że takie badania z reguły prawie nigdy nie mają
    doskonale reprezentatywnej próby. Prawie zawsze później dane trzeba
    wazyć zeby tą reprezentatywność osiagnąć. Z drugiej strony to racja ze
    wybieranie ankietowanych wyłącznie spośród uczestników jakiejś
    zamknietej grupy od początku skazuje takie badanie na porażkę.

    --
    Piotr Siudak

  • 15. Data: 2009-02-02 11:38:13
    Od: Grzegorz Staniak <g...@w...pl>

    On 02.02.2009, Piotr Siudak <s...@x...pl> wroted:

> [...]
    > wybieranie ankietowanych wyłącznie spośród uczestników jakiejś
    > zamknietej grupy od początku skazuje takie badanie na porażkę.

    To oczywiście może być jakaś tam podstawa do podejmowania decycji,
    w końcu badanie dotyczyłoby jednak _jakiegoś_ podzbioru użytkowników
    screenreaderów. Trzeba tylko być świadomym ograniczeń i nie traktować
    wyników jako "preferencji polskich użytkowników readerów". Trochę jak
    w tym dowcipie o uczonych patrzących z pociągu na owcę.

    GS

  • 16. Data: 2009-02-02 11:54:28
    Od: ethanak <s...@b...pl>

    Dnia Mon, 02 Feb 2009 11:38:13 +0000, Grzegorz Staniak napisał(a):

    >[...]Trzeba tylko być świadomym ograniczeń i nie traktować
    > wyników jako "preferencji polskich użytkowników readerów".

    Mi raczej chodzi o różnice między preferencjami polskiego użytkownika a
    amerykańskiego. Choćby "identyfikacja logo" - tekst po polsku brzmi
    zupełnie inaczej i podejrzewam że preferencje mogą tu byc odmienne (dla
    mnie najwygodniejsze jest "strona główna XXX", wiem od razu że to link do
    strony głównej a na serwisie XXX i tak jestem - w wersji amerykańskiej
    tego w ogóle nie było)...

    ethanak

  • 17. Data: 2009-02-02 12:40:38
    Od: Grzegorz Staniak <g...@w...pl>

> [...]

    > mnie najwygodniejsze jest "strona główna XXX", wiem od razu że to link do
    > strony głównej a na serwisie XXX i tak jestem

    To Ty łazisz screenreaderem po serwisach XXX? ;)

    > - w wersji amerykańskiej tego w ogóle nie było)...

    No cóż, trzeba by trochę inaczej skonstruować badanie. I owszem,
    dla wychwycenia różnic reprezentatywność nie byłaby chyba konieczna.

    GS

  • 18. Data: 2009-02-03 13:02:49
    Od: fv <f...@c...com>

    ethanak wrote:

    > Dlatego zaproponowałem ankietę dla subskrybentów list użytkowników
    > screenreaderów... nie powiesz chyba że nie ma to szans bycia próbką
    > reprezentatywną ;)

    http://en.wikipedia.org/wiki/Self-selection

    Od strony teoretyczniej występuje tu problem taki, że próbujesz aproksymować wyniki
    badania na
    próbce czytającej jakąś grupę, zakładając że jest to dobrze wybrana próbka
    reprezentatywna.
    Tymczasem dobór do próbki (czytających grupę) nie jest losowy. Ludzie sami ustalają
    czy chcą grupę
    czytać czy nie.

    Autoselekcja (self selection) nastąpi tu drugi raz, podczas podejmowania decyzji czy
    uczestniczyć w
    badaniu...

    Zarówno teoretycznie jak i merytorycznie chyba jednak nie nie jest to prawda.
    Użytkownicy grup/list
    dyskusyjnych nie są losową próbką z populacji, tylko osobami o specyficznych cechach.
    Podobnie osoby
    podejmujące wysiłek odpowiedzi na ankietę.

    Istnieją modele statystyczne które pozwalają poprawnie aproksymację taką
    przeprowadzić, ale ich
    założeniem jest pierwotne dokładne wyestymowanie modelu przystąpienia do próbki. A
    najstarsi górale
    chyba nie wiedzą jak podejść do grup dyskusyjnych. Trzebaby się naszukać po pracach
    doktorskich...

    Tak, ja wiem że to jest nudne, ale niestety takie są fakty ;-)

    PS: U siebie w zespole po prostu wynotowałem punkty i zrobiłem pogadankę jak opisywać
    alty i jeszcze
    raz podkreślając bezdenne zło flasha. Dla mnie to badanie wystarczyło.
    --
    fv
    Xbox gamertag: fastviper PL