  • 11. Data: 2014-11-27 23:26:06
    Temat: Re: Problem z dvb-t na osiedlu
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Thursday, November 27, 2014, 9:15:31 PM, you wrote:

    > Próbuję anten pokojowych o wzmocnieniu największym chyba w handlu, ale
    > odbiera raczej tvp i niestabilnie a reszta to cieniutko.
    > -----------
    > Ktoś tu kiedyś pisał, że do odbioru sygnału dvb-t wszelkie wzmacniacze
    > antenowe (anteny aktywne) się nie nadają.
    > Zamiast poprawiać to pogarszają bo wprowadzają przesunięcia fazowe które
    > przy sygnale analogowym niewiele szkodą, a przy cyfrowym definitywnie
    > rozkładają możliwość odbioru.

    Nieprawda. Mam antenę ze wzmacniaczem i nie mam najmniejszego problemu
    z odbiorem.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 12. Data: 2014-11-28 09:55:01
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 27 Nov 2014 20:49:10 +0100, Yerine Ictimai napisał(a):

    > A jak bardzo uginają, pod jak dużym kątem i czy on wystarczy żeby antena
    > na balkonie znalazła się poza "cieniem"?
    Stopień ugięcia zależy od konstrukcji krawędzi uginającej i od długosci
    fali. W praktyce nie przewidzisz - prościej jest wypróbować.

    > Poza tym pytanie, jak bardzo beton tłumi falę od DVB-T?
    > Czy ściana to duży problem? A kilka ścian?
    Tak, wielka płyta mocno tłumi. Mieszkam na 12 piętrze od południa,
    nadajnik jest na północy. Dopóki była konieczność korzystania z analogu
    praktycznie nie było odbioru w mieszkaniu. Musiałem wywalać anteny na
    dach.

    --
    Jacek

  • 13. Data: 2014-11-28 09:58:44
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 27 Nov 2014 21:15:31 +0100, Piotr Gałka napisał(a):

    > bo wprowadzają przesunięcia fazowe które
    > przy sygnale analogowym niewiele szkodą, a przy cyfrowym definitywnie
    > rozkładają możliwość odbioru.

    Chyba raczej odwrotnie? :) Skądinąd, kiedy już zebrałem jakieś
    doświadczenie z cyfrówką to wyszło mi że ma wymagania na siłę sygnału
    większe niż analogówka. Tam gdzie ludzie odbierali sygnał analogowy i
    uważali że mają dobry odbiór, często cyfrówki nie było ani śladu bez
    poprawienia instalacji antenowej.
    --
    Jacek

  • 14. Data: 2014-11-28 14:21:48
    Od: Yerine Ictimai <i...@y...ru>

    On 11/27/14 21:15, Piotr Gałka wrote:
> [...]
    > Zamiast poprawiać to pogarszają bo wprowadzają przesunięcia fazowe które
    > przy sygnale analogowym niewiele szkodą, a przy cyfrowym definitywnie

    Jednak jak kręcę gałką od wzmocnienia w mojej antenie pokojowej to w
    miażdżącej liczbie przypadków jednak pomaga: im większe wzmocnienie tym
    lepszy odbiór.
    Jednak czasami dla nielicznych przypadków zdarza się że poprawa
    następuje do pewnego poziomu (i tak bliskiego maksimum) a potem wzrasta
    tylko ilość błedów BER (wzmacnia zakłócenia?)

    --
    Eternal-september.org chyba najlepsze!!!!!!!!!!! ;)

  • 15. Data: 2014-11-28 16:34:32
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Yerine Ictimai" napisał w wiadomości
    >Przytulny blok na wysokim wzgórzu, widziałby spokojnie nadajnik też
    >na wzgórzu w stosunkowo niedużej odległości, jednak pomiędzy stoi...
    >wieżowiec :|

    >Próbuję anten pokojowych o wzmocnieniu największym chyba w handlu,
    >ale odbiera raczej tvp i niestabilnie a reszta to cieniutko. W
    >sklepach po opisie sytuacji chcą wcisnąć mi anteny zewnętrzne,
    >niekierunkowe. Ale jaki to ma sens jeżeli ich wzmocnienie jawi się
    >znacznie mniejsze niż kosztownej anteny wewnętrznej (pokojowej,
    >przynajmniej według specyfikacji na pudełku) która i tak nie zdaje
> [...]

    A probowales wystawic dalej za okno ? Bywa ze cos jeszcze tlumi -
    szklo, metalizacja, metalowa rama.

    >A może poprawiłoby coś przykrecenie na balkonie anteny zewnętrznej
    >ale kierunkowej? Jakiś człowiek powiedział mi że to ma sens bo można
    >złapać falę odbitą od bloku naprzeciwko itp. i to znacznie więcej
    >daje niz antena bezkierunkowa. Ile w tym prawdy ewentualnie widzą
    >specjalisci?

    Moze pomoc, ale ... masz od czego odbic ?

    Ogolnie masz racje, wzmacniasz w antenie pomaga tylko umiarkowanie i
    do pewnych granic, jak nie ma sygnalu, to szumy wzmocni, musialby byc
    znacznie lepiej zaprojektowany niz glowica stopien wejsciowy glowicy w
    TV aby cos polepszyc.
    Byle antena zewnetrzna da sygnal niewiele lepszy od pokojowej na
    parapecie, jesli akurat ma dobry widok.
    A kierunkowa i tak nic nie odbierze, skoro budynek zaslania.
    Pozostaje kablowka, satelita ... lub zrezygnowac z TV, i tak tam
    ostatnio "nic nie ma".

    A swoja droga - macie jakis pomysl/schemat na dobry wzmacniacz
    antenowy dla dvb ?
    No bo skoro kupowanie gotowego to jak kota w worku ... to pozostaje
    kupic jakis profesjonalny lub zrobic samemu :-)

    J.

  • 16. Data: 2014-11-28 17:30:05
    Od: platformowe głupki <N...@g...pl>

    > Pozostaje kablowka, satelita ... lub zrezygnowac z TV, i tak tam
    > ostatnio "nic nie ma".

    ja protestuje! jak można tak bagatelizować kolejne triumfy masakrą PiS
    tej popartej przez EU ekipy...

  • 17. Data: 2014-11-28 19:11:23
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

> [...]
    > większe niż analogówka. Tam gdzie ludzie odbierali sygnał analogowy i
    > uważali że mają dobry odbiór, często cyfrówki nie było ani śladu bez

    Z prostego powodu, analogowy sygnał był nadawany z mocą 0.5 - 1MW a
    cyfrowy 0.1 MW, tak jest np u mnie z nadajnika na Skrzycznem.

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 18. Data: 2014-11-28 19:35:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jacek Maciejewski" napisał w wiadomości

> [...]
    >większe niż analogówka. Tam gdzie ludzie odbierali sygnał analogowy
    >uważali że mają dobry odbiór, często cyfrówki nie było ani śladu bez

    A nie odwrotnie ? Niejako z zalozenia zasieg mial byc podobny, a
    ostatnio pozmniejszali moc nadajnikow, i starcza.

    A druga sprawa - tam gdzie sygnal jest zaszumiony, tam na analogu "cos
    widac", a na cyfrowce nic.

    Odbicia - wersja dvb-T ma na nie byc odporniejsza.
    Tam jest modulacja ortogonalna, czyli bardzo wiele nosnych o
    niewielkiej przepustowosci. Odbicie moze zaszkodzic jednej, ale nie
    wszystkim.

    J.

  • 19. Data: 2014-11-28 21:19:52
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2014-11-28 19:11, janusz_k wrote:
    [...]
    > Z prostego powodu, analogowy sygnał był nadawany z mocą 0.5 - 1MW a
    > cyfrowy 0.1 MW, tak jest np u mnie z nadajnika na Skrzycznem.
    U mnie, jakieś 60 km od RTCN Krynice, to np. TVP2 w MUX3 (100 kW ERP)
    wygląda jednak lepiej od analogowego TVP2 (400 kW ERP). Kłopoty z
    odbiorem niektórych MUX-ów były tylko w okresie przejściowym. Inna
    sprawa, że gdy przerabiałem instalację antenową na "DVB-T Ready" to
    zamieniłem siatkę (na której odbiór był w zasadzie OK, tylko sypała się
    mechanicznie) na kierunkową.

  • 20. Data: 2014-12-02 21:41:53
    Od: Yerine Ictimai <i...@y...ru>

    On 11/28/14 16:34, J.F. wrote:
    > A probowales wystawic dalej za okno ? Bywa ze cos jeszcze tlumi - szklo,
    > metalizacja, metalowa rama.

    Owszem, wystawiałem daleko na balkon, ale żadnej różnicy.

    A czy sąsiedztwo anteny satelitarnej ma jakiś wpływ?

    Nie moge oprzeć się wrażeniu, że jak włączy się dekoder satelitarny
    wówczas RUJNUJE to sygnał DVB-T

    --
    Eternal-september.org chyba najlepsze!!!!!!!!!!! ;)