  • 31. Data: 2014-01-27 19:21:24
    Temat: Re: Programowanie uC - Pascal, czy C ?
    Od: "inny punkt siedzenia..." <N...@g...pl>

    no pochwal się w czym piszą globalnowiochowe platformowe ci...y?

  • 32. Data: 2014-01-27 19:31:02
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2014-01-27 18:34, J.F wrote:
    [...]
    > A z drugiej strony - uzyles f2c, wiec ominales problem ... ale C++ juz
    > sobie dobrze radzi z liczbami zespolonymi ?
    > Bo Fortran raczej nie ma z tym klopotu, ale dawniej kod z C++ daleki byl
    > od doskonalosci.
    Podejrzewam (bo nie porównywałem), że C++ obecnie radzi sobie z liczbami
    zespolonymi tak samo dobrze jak Fortran. W każdym razie w bibliotece
    standardowej ma wsparcie dla tych liczb:
    http://en.cppreference.com/w/cpp/numeric/complex .

    > Takie np odwrocenie tablicy zespolonej rownie elegancko jak w Fortranie
    > daje sie zapisac i rownie szybko idzie ?
    Elegancko macierze to się odwraca w Matlabie (i klonach):
    http://www.mathworks.com/help/matlab/ref/inv.html. A jak to się robi w
    Fortranie?

  • 33. Data: 2014-01-27 20:23:32
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2014-01-27 07:50, Grzegorz Kurczyk pisze:
    > ale z czasem nie dziwi mnie zapis typu Sum+=*BuffPtr++ i jest dla mnie
    > czytelny od pierwszego rzutu okiem.

    o kurr.. co to robi?

    Fakt, z C jestem cienki, kiedyś na studiach pisałem na i386 w C
    koder/dekoder teletransmisyjny z automatyczną korekcją błędów, ale pół
    roku wcześniej pisaliśmy w Pascalu więc jak zobaczyliśmy te krzaki... ja
    wymęczyłem to jakoś a kumpel wkurzony zaczął od maina i potem poszedł
    asemblerem do samego końca.

    Fakt, nie wyobrażam sobie bez C pisania konkretnego softu. Jakoś
    zabrakło mi motywacji bo to tylko hobbistycznie a język ST jest bliższy
    Pascalowi. Na '51 wolałem napisać program w assemblerze.

    --
    Irokez

  • 34. Data: 2014-01-27 20:39:33
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Irokez <n...@w...pl> napisał(a):
    > o kurr.. co to robi?

    Sumuje elementy tablicy. Potwierdzam, to jest czytelne.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 35. Data: 2014-01-27 20:47:13
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    > Sumuje elementy tablicy. Potwierdzam, to jest czytelne.

    Wierzę na słowo ;)
    Na szybko tak szukam ANSI C i coś o tablicach i jest to jednak
    czytelniej pokazywane.
    No ale skracamy ile się da, nawet ksiądz się wita "pochwa" ;)

  • 36. Data: 2014-01-27 20:52:58
    Od: ajt <a...@u...com.pl>

    W dniu 2014-01-27 20:23, Irokez pisze:

    > o kurr.. co to robi?

    Pobiera wartość wskazywaną przez BuffPtr i dodaje ją do zmiennej sum.
    Przy okazji zwiększa wartość BufPtr tak, by wskazywał na kolejny element :)
    Dla mnie ten zapis jest również bardzo czytelny i oczywisty od
    pierwszego spojrzenia. Po prostu jeden z bardzo typowych i często
    używanych zapisów :)

> [...]
    > roku wcześniej pisaliśmy w Pascalu więc jak zobaczyliśmy te krzaki... ja
    > wymęczyłem to jakoś a kumpel wkurzony zaczął od maina i potem poszedł

    Bardzo lubię(właściwie lubiłem) pisać w C, potem C++; Teraz to bardziej
    w stronę php się przesunęło :)
    Ćwiczenia z C wyglądały ciekawie. Świętej pamięci pan Jan Bielecki
    polecał zakupić właście co wydaną kolejną książkę i zrobić erratę.
    Znawcy jego twórczości zapewne pamiętają, że bardzo lubił popisywać się
    znajomością niuansów języka, zamieszczając często w książkach dość
    pokręcone przykłady, najeżone znaczkami jak wyżej, więc przeanalizowanie
    ich, w celu wykrycia ewentualnych niezgodności z opisem, było niezłą
    szkołą :)

    Andrzej
    www.symbiostock.info

  • 37. Data: 2014-01-27 20:59:30
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marek napisał:

> [...]
    > osób. Jak już wszystko ruszyło i pokazywałem wykładowcy efekt
    > działania, to był dość zaskoczony, bo z 30 sekund obliczeń na DOS
    > zrobiło się około 3-4. Wyraził uznanie, że faktycznie to szybciej
    > działa, ja mu na to, wskazując na kolegę siedzącego na stanowisku
    > obok i grającego w Quake'a - Wie Pan, może udało by się jeszcze
    > szybciej ale kolega ma właśnie misję do skończenia i gra też na tej
    > maszynie, więc prosił aby tą nasza symulację odpalać z mniejszym
    > nice'em, bo mu trochę gra korbi - mina wykładowcy bezcenna ;)

    FORTRAN pod DOS-em działał jakoś wyjątkowo marnie. Sądzę, że został
    sklecony naprędce z potrzeby chwili, bo przecież wśród użytkowników
    DOS-a była olbrzymia grupa przesiedleńców z mainframe'ów, którym bez
    FORTRANu było jakoś tak nijak. Sam używałem mało, ale miałem kolegę
    nałogowca, który jakieś symulacyjki w tym wciąż łupał. Gdzieś tak na
    przełomie wieków też chciał cos łupność, ale się okazało, że na swoim
    laptopie z W98 nie ma kompilatora, za to na moim z linuksem da się
    FORTRAN odpalić. Wnioski były podobne -- czas obliczeń o rząd wielkości
    krótszy.

    --
    Jarek

  • 38. Data: 2014-01-27 21:00:00
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

> [...]
    > Takie np odwrocenie tablicy zespolonej rownie elegancko jak w
    > Fortranie daje sie zapisac i rownie szybko idzie ?

    To mnie zawsze wprawiało w pewną zadumę. Fortran od dziecka rachował
    na liczbach zespolonych jak na każdych innych. Zaś jego bezpośredni
    następcy jeśli już, to dopiero po dopisaniu do nich jakichś bibliotek.
    Edisony jakieś te wszystkie języki pisały, czy co?

    --
    Jarek

  • 39. Data: 2014-01-27 21:02:31
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Irokez <n...@w...pl> napisał(a):
    > Wierzę na słowo ;)
    > Na szybko tak szukam ANSI C i coś o tablicach i jest to jednak czytelniej
    > pokazywane.
    > No ale skracamy ile się da, nawet ksiądz się wita "pochwa" ;)

    Tutaj odwołanie jest przez wskaźnik, dlatego nie widzisz kwadratowych
    nawiasów. Wskaźnik pokazuje na jakiś element bufora. Gwiazdką pobieramy
    sobie wskazywany element, a operatorem inkrementującym ++ przesuwamy
    wskaźnik na kolejny element. Wartość, którą pobraliśmy, dodajemy do zmiennej
    Sum. Ta linijka generalnie pracuje sobie w jakiejś pętli. Jeśli tablica
    nazywa się Buff i mamy zmienną indeksową i, wówczas możemy zapisać to tak:
    Sum+=Buff[i++];
    I akurat tutaj nie jest to kwestia skracania, oba zapisy są podobnie długie.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 40. Data: 2014-01-27 21:29:42
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    W dniu 27.01.2014 21:02, Grzegorz Niemirowski pisze:

> [...]
    > zapisać to tak:
    > Sum+=Buff[i++];
    > I akurat tutaj nie jest to kwestia skracania, oba zapisy są podobnie

    Zapis ze wskaźnikiem stosowałem w związku z optymalniejszym kodem
    wynikowym avr-gcc. Przy konstrukcji Buff[i++] umieszczonym w pętli w
    kodzie wynikowym za każdym razem był liczony wskaźnik do i-tego elementu
    tablicy. Czyli gdy np elementami tablicy Buff były zmienne typu long, to
    w pętli za każdym przejściem było liczone wskaźnik do elementu wg wzoru
    ptr = adres_bazowy_tablicy_Buff + i * 4; Przy zastosowaniu wskaźnika był
    on ustawiany na adres początku tablicy tylko raz przed pętlą, a potem
    wewnątrz pętli inkrementację wskaźnika załatwiał jeden rozkaz procesora
    ADIW Z, 4

    Pozdrawiam
    Grzegorz