  • 21. Data: 2016-09-28 21:41:07
    Temat: Re: Prowadzenie Ethernetu na zewnątrz
    Od: "michal" <...@b...pl>

    news:57ebd1d4$0$661$65785112@news.neostrada.pl...
    > Użytkownik "Atlantis" napisał w wiadomości grup
    pl...

    Widze na codzień kable energetyczne ziemne SN które mają 39 lat,
    jakoś nic się nim odpukać nie dzieje, nie widze powodu by kabel ethernetowy
    ziemny
    dobrego producenta wykonany zgodnie z wymaganiami norm nie przetrwał tyle
    samo.
    Michal

  • 22. Data: 2016-09-28 21:59:34
    Od: Dariusz K. Ładziak <d...@n...pl>

    Atlantis pisze:
> [...]
    > większe możliwości.
    >
    > Tylko w jaki sposób zrobić to bezpiecznie? Światłowód to chyba jednak
    > spory overkill, szczególnie biorąc pod uwagę koszt instalacji. Czy
    > przeciągnięcie skrętki ziemią wiąże się z jakimś ryzykiem? Pioruny
    > raczej nigdy nie uderzały w tym miejscu - teren znajduje się w
    > zagłębieniu terenu otoczonym wzniesieniami i sporymi drzewami, więc
    > ewentualne wyładowanie raczej będzie sobie szukało łatwiejszej drogi w
    > innym miejscu.
    >
    > Jak wygląda kwestia trwałości kabla Ethernetowego, prowadzonego w ten

    Ethernet teoretycznie działa do stu metrów całego toru. W praktyce
    odejmuje się od dziesięciu do dwudziestu (trochę przesadnie) metrów na
    połączenia końcowe metrów, i z pięć do dziesięciu metrów na zakręty i
    skoki góra - dół. Tyle teorii. Osobiście zdarzyło mi się podłączyć
    kamerę zasilaną prze PoE kablem o długości 130 m. Kabel nie był
    najwyższej jakości - pierwotne założenie było takie, że przesyłamy po
    VDSL, kabel zasilający modem VDSL również położyliśmy - ale tak na próbę
    spięliśmy to przez ETH PoE - i do dziś tak działa.

    Najdłuższe łącze ETH PoE jakie zrobiłem ma prawie trzysta metrów -
    oczywiście z każdą setką metrów spada moc dysponowana na końcowym
    urządzeniu, ale są ekstendery, które troszkę mocy z Poe uszczkną na
    regenerację sygnału ETH, resztę dalej przekażą.

    A odporność w glebie - jak zakopiesz szarą skrętkę wnętrzową to po roku
    pożegnaj się z transmisją, woda przez pory w izolacji ci wszystko
    przemoczy. Jak dasz skrętkę żelowaną w opończy polietylenowej - musisz
    tylko zadbać żeby grubymi kamieniami jej nie zasypać i nie pokaleczyć.
    Jak nie pokaleczysz - prędzej ci się znudzi jak nawali.
    Łatałem tory kamer analogowych prowadzone skrętką zakopaną bezpośrednio
    w ziemi. Łatać trzeba było dlatego, że ktoś na trasie kablowej tuje
    posadził (tylko ... sadzą tuje). Po załataniu przerw na klejowe
    termokurczliwe koszulki system działa do dzisiaj.

    Czyli - jak masz nie więcej jak sto metrów, jak dasz porządną żelowaną i
    w opończy polietylenowej (szczelniejsza i sztywniejsza od poliwinylowej)
    skrętkę doziemną - musi działać!

    --
    Darek

    ---
    Avast.

  • 23. Data: 2016-09-28 22:18:24
    Od: Dariusz K. Ładziak <d...@n...pl>

    Jarosław Sokołowski pisze:

    > Rada oczywiście dobra, popieram. Ale w sytuacjach, gdy ktoś o tej
    > żyłce zapomniał, sprawdza się odkurzacz. Dobrze wsysa kable.

    Póki w arocie nie za ciasno. Ale zawsze pozostaje opcja wypięcia jednego
    z położonych kabli, przypięcia do niego mocnego pilota, wycofania kabla
    i wciągnięcia go z powrotem razem z nowym kablem - przy użyciu wcześniej
    podpiętego pilota. Ostatnio robiłem to rękami zleceniodawcy -
    popatrzyliśmy, powiedzieliśmy że poprzedni wykonawcy robotę spieprzyli
    (trasa kablowa w rurach kanalizacyjnych z kolankami - nijak nie idzie
    przepchnąć włókna) i czekamy na propozycję dalszego działania. Klient
    wyszukał najmniej odpowiedzialny kabel, cofnął go wciągając dwa piloty,
    jednym przywrócił cofnięty kabel, drugi dał nam. No to wciągnęliśmy co
    mieliśmy wciągnąć - odpowiedzialność za cofanie używanego kabla klient
    wziął na siebie, my go ciężkimi robotami ziemnymi nie obciążyliśmy -
    obie strony zadowolone.
    Zawsze trzeba tak kombinować żeby za jak najmniej rzeczy odpowiadać, jak
    najwięcej zrobić za darmo cudzymi rękami, i żeby klient miał wrażenie że
    tanio go wyszło (a bardziej boli złotówka wyjęta z kieszeni jak godzina
    ciągnięcia druta osobiście...)

    --
    Darek

    ---
    Avast.

  • 24. Data: 2016-09-29 13:07:09
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

> [...]
    > wylać asfalt, generalnie odcinając sobie łatwy dostęp do tych kabli?
    > Mogę liczyć na to, że przetrwają parę dekad?

    Kable ziemne leżą zakopane po 30 lat (i więcej) i przeważnie nic się z nimi
    nie dzieje.
    Ważne, żeby nie uszkodzić izolacji w czasie układania.
    Głębokość zakopania rury musisz odnieść do przewidywanego nacisku na
    nawierzchnię (czy będzie to tylko chodnik dla ludzi czy tez będziesz jeździł
    po tym samochodem lub ciężarówką). Minimalna głębokośc to chyba 50-60 cm.
    Oczywiście rura bez zakrętów, a jeśli już muszą być to baaaardzo łagodne.

    > Kable zasilające 230V jak rozumiem powinienem puścić osobnymi rurami?

    Jeśli chodzi o zakłócenia, to nie znaczenia. Rozdzielenie o minimum 50 cm
    jest wymagane z uwagi na możliwość porażenia lub uszkodzenia sprzętu przy
    jednoczesnym przecięciu kabla 230V i niskonapięciowego.

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 25. Data: 2016-09-29 13:14:32
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Dariusz K. Ładziak" napisał w wiadomości
> [...]
    >wyszukał najmniej odpowiedzialny kabel, cofnął go wciągając dwa
    >piloty, jednym przywrócił cofnięty kabel, drugi dał nam. No to

    A trzeciego pilota wciagneliscie przy okazji ? :-)

> [...]
    >wrażenie że tanio go wyszło (a bardziej boli złotówka wyjęta z
    >kieszeni jak godzina ciągnięcia druta osobiście...)

    A duzo mu zaproponowaliscie za te godzine roboty ?
    Bo nie kazdy ma taki uklad, ze jak porobi godzine dluzej, to zarobi te
    100, 200 czy 500 zl wiecej.
    Minus VAT i inne podatki.

    Zreszta - po miesiacu siedzenia w fotelu wyciagnac kabel - sama
    przyjemnosc :-)

    J.

  • 26. Data: 2016-09-29 13:15:27
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

    ps.com...
    W dniu środa, 28 września 2016 12:01:52 UTC+2 użytkownik yabba napisał:
    > Użytkownik "tomekp" <t...@a...ma.kota.pl> napisał w wiadomości

    > Jak kabel ziemny może korodować od kontaktu z wodą? Musi być przecież
    > odporny na ciągły kontakt z wilgocią.

    To troche co innego jak jest w ziemi wilgotnej kontra zalany w rurce.
    Jak jest w ziemi to woda albo wyschnie albo wsiąknie i przez lato będzie
    jako tako suchy i nie słony.

    Jak woda wejdzie do peszla i co gorsza będzie słona/kwaśna to zostanie tam
    na amen. I będzie działać na kabel długo.

    Do tego każde uszkodzenie jesli zamoczone w wodzie będzie umozliwiać
    wypełnienie kabla tą wodą.

    Jak kabel jest zakopany w ziemi ma szanse ze woda przez to uszkodzenie
    jednak wypłynie przynajmniej w lato...

    Wielka różnica to nie jest ale lepiej albo zadbać aby rura z kablem była
    niezniszczalna albo mogła być drenowana (otwory od jej spodu) albo jej nie
    było.

    Kable ziemne układa się też w kanalizacji teletechnicznej, a tam w studniach
    potrafią być całoroczne jeziorka z płynem wodnopodobnym i kable to
    przeżywają.
    Rura drenowana nie ma sensu, ponieważ w praktyce nikt nie będzie bawił się w
    układanie rury otworkami na dół.
    Może i kabel z uszkodzoną izolacją dłużej będzie się degradował zakopany
    tylko w ziemi, a nie w rurze. Jednak jak już jest uszkodzenie, to łatwiej je
    usunąć wciagając w rurę nowy odcinek kabla niż przekopując jego całą trasę.

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 27. Data: 2016-09-29 13:38:18
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > A trzeciego pilota wciagneliscie przy okazji ? :-)

    Trzeci to może być nawigator.

    --
    Jarek

  • 28. Data: 2016-09-29 22:40:51
    Od: Dariusz K. Ładziak <d...@n...pl>

    michal pisze:
> [...]
    > ziemny
    > dobrego producenta wykonany zgodnie z wymaganiami norm nie przetrwał tyle

    Jak go bambulcami nie zasypać a popatrzeć co pod nim leży i co się na
    niego sypie (jak pod nim i nad nim za dużo bambulców - to trochę je
    odsiać) - to póki nikt o pół metra terenu nie obniży, a potem na trasie
    kablowej tuj nie posadzi (tylko .... sadzą tuje) - masz rację. Opisane
    wyjątki znam z praktyki - cośmy się nakopali szukając uszkodzeń i
    napieprzyli je łatając to nasze. Ale jak zgonie ze sztuką zrobione i
    udokumentowane - to albo działa, albo dupek co teren obniżył i tuje
    posadził za naszą robotę zapłaci. Nie nam - nam zapłaci klient a z
    dupkiem niech się sam dalej buja, jest w prawie.

    --
    Darek

    ---
    Avast.

  • 29. Data: 2016-09-29 22:58:02
    Od: Dariusz K. Ładziak <d...@n...pl>

    yabba pisze:
> [...]
    > Oczywiście rura bez zakrętów, a jeśli już muszą być to baaaardzo łagodne.

    50 cm dla teletechniki, 70 cm dla NN (do 250V w stosunku do ziemi), min.
    1.5 m dla WN (15 kV). A łagodność zakrętów nie ma zbyt wiele do rzeczy -
    słynny rosyjski matematyk Euler sformułował równanie kabestanu - jest
    tam kąt opasania, współczynnik tarcia statycznego, i podstawa logarytmu
    naturalnego. W pierwszym przybliżeniu (cięgło nieskończenie elastyczne)
    nie ma nic o promieniu zagięcia.

    Powyżej 360 stopni opasania zaczyna być ciężko (musieliśmy po drodze
    dodatkowe punkty ciągnięcia druta stawiać), 720 stopni opasania nawet na
    olej jest trudno przeciągnąć - sto metrów prostej z kablem półcalowym
    przemnożone przez współczynnik wynikający z równania kabestanu potrafi
    przekroczyć wytrzymałość kabla na zerwanie.

    --
    Darek

    P.S. Że niby co - że Euler był Szwajcarem? Ale w Bazylei kościane
    dziadki i klan hazardzistów (znaczy - Bernullich) żyć by mu nie dały za
    pomysł pierwiastka z minus jedności. Chciał Pietruszka Pierwszy go za
    speca od nauczania Rosjan matematyki - to wziął posadę, w złośliwości
    swej tylko im reguły rozwiązywania równania kwadratowego odwrócił
    (normalna delta czyli wyróżnik równania kwadratowego i ruska delta,
    czyli wyróżnik równania kwadratowego z rosyjskich podręczników
    matematyki)...

    ---
    Avast.

  • 30. Data: 2016-09-29 23:01:17