  • 1. Data: 2016-09-27 14:18:51
    Temat: Prowadzenie Ethernetu na zewnątrz
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Projekt co prawda planowany dopiero na trochę odleglejszą przyszłość,
    jednak już teraz chciałbym zebrać trochę informacji.

    Z jakiś czas planuję wykonać sterownik automatycznej bramy, który można
    by spiąć z domową siecią i sterować nim np. z poziomu smartfona.
    Zastanawiam się w jaki sposób doprowadzić dane do sterownika.

    Na tym etapie rozważań nie biorę pod uwagę rozwiązań bezprzewodowych i
    ze względu na większą niezawodność, zastanawiam się nad przewodowymi.
    Najprościej byłoby chyba użyć jakiegoś RS485 albo CAN, ale wtedy będzie
    można przesłać tylko niewielką ilość danych. Dla samego sterownika
    wystarczy ze sporym zapasem, ale gdybym np. chciał tam zainstalować
    jakąś kamerę IP? Podciągnięcie pod skrzynki Ethernetu daje o wiele
    większe możliwości.

    Tylko w jaki sposób zrobić to bezpiecznie? Światłowód to chyba jednak
    spory overkill, szczególnie biorąc pod uwagę koszt instalacji. Czy
    przeciągnięcie skrętki ziemią wiąże się z jakimś ryzykiem? Pioruny
    raczej nigdy nie uderzały w tym miejscu - teren znajduje się w
    zagłębieniu terenu otoczonym wzniesieniami i sporymi drzewami, więc
    ewentualne wyładowanie raczej będzie sobie szukało łatwiejszej drogi w
    innym miejscu.

    Jak wygląda kwestia trwałości kabla Ethernetowego, prowadzonego w ten
    sposób?

  • 2. Data: 2016-09-27 14:32:18
    Temat: Re: Prowadzenie Ethernetu na zewnątrz
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

> [...]
    > innym miejscu.
    >
    > Jak wygląda kwestia trwałości kabla Ethernetowego, prowadzonego w ten

    Są kable Ethernet ziemne, czasem nawet żelowane. Zakop od razu dwa i w celu
    zabezpieczenia przed uszkodzeniem łopatą w przyszłości dobrze byłoby je
    schować w peszlu. Ale nie takim najtańszym przezroczystym (po roku się
    rozpadnie), ale w szarym lub czarnym. Na końcach kabla możesz zamontować
    ograniczniki przepięć dedykowane do Ethernetu - do dostania w sklepach z
    CCTV (wymagają uziemienia). Do kompletu możesz dorzucić kabel ziemny 230V do
    zasilania napędu bramy. Wtedy przy zakopywaniu kabla połóż nad nim
    ostrzegawczą wstęgę foliową (do kupienia w Castoramie i hurtowniach
    elektrycznych) na połowie głębokości..

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 3. Data: 2016-09-27 14:53:14
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

> [...]
    > połóż nad nim ostrzegawczą wstęgę foliową (do kupienia w Castoramie i
    > hurtowniach elektrycznych) na połowie głębokości..

    Puść ten kabel w rurze pex al pex. bęziesz miał wodoodporne, w ekranie
    alu i jednym "szlagiem" łopaty takiego pexa nie przetniesz. A rure
    możesz nawet z odzysku dostać gratis

    ToMasz

  • 4. Data: 2016-09-27 15:47:01
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2016-09-27 o 14:53, ToMasz pisze:

    > Puść ten kabel w rurze pex al pex. bęziesz miał wodoodporne, w ekranie
    > alu i jednym "szlagiem" łopaty takiego pexa nie przetniesz. A rure
    > możesz nawet z odzysku dostać gratis

    Przy zakopywaniu rury przeciągnij przez nią nylonową linkę, będziesz
    mógł przeciągnąć kabel przywiązując go do końca linki. Nie zapomnij przy
    tym przywiązać następną linkę, aby w rurze zawsze była nylonowa linka do
    przeciągnięcia kolejnego kabla.

    P.P.

  • 5. Data: 2016-09-27 16:55:17
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Atlantis pisze:

> [...]
    > w zagłębieniu terenu otoczonym wzniesieniami i sporymi drzewami, więc
    > ewentualne wyładowanie raczej będzie sobie szukało łatwiejszej drogi

    Z pieronami wcale nie jest tak, że muszą walnąć, by zrobić kuku.
    Instalacjom w budynkach (i nazewnątrz tak samo), czyli rozległym
    w poziomie, bardziej zagrażają wyładowania chmurowe. Czyli też
    poziome. Robi się wtedy transformator i między kończmi długiego
    kabla indukują się spore napięcia. Coś gdzieś pogrzmiało, a tu
    nie wiadomo czemu sieć przestała działać.

    Z doziemnymi miałem jedną ciekawą przygodę. Łupnęło coś zdrowo,
    aż się dom zatrząsł. Żadnych szkód, poza jednym komputerem, który
    stracił łącznośc. Scalak na karcie sieciowej miał odwalony kawał
    plastiku. Komputer podłączony był do gniazdka obok, ale długim
    przewodem zwiniętym w kłębek. No i taka fajna cewka z tego wyszła.

    --
    Jarek

  • 6. Data: 2016-09-27 16:58:01
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Paweł Pawłowicz napisał:

> [...]
    > przy tym przywiązać następną linkę, aby w rurze zawsze była nylonowa
    > linka do przeciągnięcia kolejnego kabla.

    Rada oczywiście dobra, popieram. Ale w sytuacjach, gdy ktoś o tej
    żyłce zapomniał, sprawdza się odkurzacz. Dobrze wsysa kable.

    --
    Jarek

  • 7. Data: 2016-09-27 17:11:41
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Tue, 27 Sep 2016 14:18:51 +0200, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
    > Na tym etapie rozważań nie biorę pod uwagę rozwiązań
    bezprzewodowych i

    A sprawdź sobie (smartfon+appka) jak daleko sięga zasięg Wifi z
    twojego routera.

  • 8. Data: 2016-09-27 20:53:06
    Od: s...@g...com

    W dniu wtorek, 27 września 2016 16:55:19 UTC+2 użytkownik Jarosław Sokołowski
    napisał:

> [...]
    > plastiku. Komputer podłączony był do gniazdka obok, ale długim
    > przewodem zwiniętym w kłębek. No i taka fajna cewka z tego wyszła.

    Uuuuu dżin uleciał.
    To znak że ze scalaka już nic nie będzie.
    Bo scalaki są napędzane dżinami.
    Tak długo jak dżin jest w środku - scalak działa.
    Ale jak uleci to nie ma szans. Nie zadziała juz nigdy.
    Wiem to. Widziałem pare razy jak dżin uleciał. I scalak juz potem nie działał.

    ;)

  • 9. Data: 2016-09-27 21:11:46
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    s...@g...com napisał:

> [...]
    > Ale jak uleci to nie ma szans. Nie zadziała juz nigdy.
    > Wiem to. Widziałem pare razy jak dżin uleciał. I scalak juz potem

    Dżin bywał lampie. Aladyna. Nie wiedziałem, że w scalakach też mieszka.
    Widocznie się przeprowadził. Może nie miał wyjścia.

    --
    Jarek

  • 10. Data: 2016-09-28 07:36:46
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    > Dżin bywał lampie. Aladyna. Nie wiedziałem, że w scalakach też mieszka.
    > Widocznie się przeprowadził. Może nie miał wyjścia.

    Jakby nie miał wyjścia, to nie miał by możliwości na przeprowadzkę.

    Ale chyba są co najmniej dwa rodzaje dżinów: te z przed SDI - czyli
    klasyczne, działające na głaskanie, i te nowsze, multimedialne.

    Aha, to teraz już wiem, skąd się wzięło "mizianie" smartfonów.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam