  • 31. Data: 2016-09-29 23:23:36
    Temat: Re: Prowadzenie Ethernetu na zewnątrz
    Od: Dariusz K. Ładziak <d...@n...pl>

    Jarosław Sokołowski pisze:
    > Pan Dariusz K Ładziak napisał:
    >
    >> słynny rosyjski matematyk Euler
    >
    > Radziecki!

    Nie. Rosyjski. Piotr Wielki nijak za władzy radzieckiej nie
    funkcjonował. Takoż wynalazca żarówki, czyli Jabłoczkow (wcześniej -
    wynalazca tzw. "świecy Jabłoczkowa") był wynalazcą rosyjskim a nie
    radzieckim. Tak, żarówkę wymyślił Jabłoczkow, nie Edison - tyle że
    najlepsza z żarówek Jabłoczkowa poświeciła coś około ośmiu minut. Na tej
    samej zasadzie z kumplami robiliśmy germanowe diody świecące - najdłużej
    świeciły diody ostrzowe (do kilkunastu sekund), złączowe świeciły
    pojedyncze milisekundy...

    --
    Darek

    ---
    Avast.

  • 32. Data: 2016-09-30 10:21:28
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Dariusz K. Ładziak" napisał w wiadomości grup
    pl...
    Jarosław Sokołowski pisze:

> [...]
    >funkcjonował. Takoż wynalazca żarówki, czyli Jabłoczkow (wcześniej -
    >wynalazca tzw. "świecy Jabłoczkowa") był wynalazcą rosyjskim a nie

    Czy to sa stanowiska zgodne z Wielka Encyklopedia Radziecka ?
    Szczegolnie ze starszymi wydaniami ?

    nawiasem mowiac - rosyjska wiki
    https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%AD%D0%B9%D0%BB%D0%
    B5%D1%80,_%D0%9B%D0%B5%D0%BE%D0%BD%D0%B0%D1%80%D0%B4

    twierdzi, ze to szwajcarski, niemiecki i rosyjski matematyk.

    J.

  • 33. Data: 2016-09-30 10:54:35
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

> [...]
    B5%D1%80,_%D0%9B%D0%B5%D0%BE%D0%BD%D0%B0%D1%80%D0%B4

    > twierdzi, ze to szwajcarski, niemiecki i rosyjski matematyk.

    Ktoś mi przed laty pokazywał knigę, "Leksykon matematyków radzieckich",
    czy jakoś tak to się nazywało. W poczet zaliczony był niejaki al-Chuwarizmi,
    ten, od którego pochodzi słowo "algorytm". Ponieważ gdyż urodził się na
    terenie Uzbekistanu. A że dwanaście wieków przed Leninem -- to już szczegół.

    --
    Jarek

  • 34. Data: 2016-09-30 11:31:35
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

    Użytkownik "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl> napisał w
    wiadomości news:57ed8058$0$5155$65785112@news.neostrada.pl...
    yabba pisze:
    > Kable ziemne leżą zakopane po 30 lat (i więcej) i przeważnie nic się z
    > nimi nie dzieje.
    > Ważne, żeby nie uszkodzić izolacji w czasie układania.
    > Głębokość zakopania rury musisz odnieść do przewidywanego nacisku na
    > nawierzchnię (czy będzie to tylko chodnik dla ludzi czy tez będziesz
    > jeździł
    > po tym samochodem lub ciężarówką). Minimalna głębokośc to chyba 50-60 cm.
    > Oczywiście rura bez zakrętów, a jeśli już muszą być to baaaardzo łagodne.

    50 cm dla teletechniki, 70 cm dla NN (do 250V w stosunku do ziemi), min.
    1.5 m dla WN (15 kV). A łagodność zakrętów nie ma zbyt wiele do rzeczy -
    słynny rosyjski matematyk Euler sformułował równanie kabestanu - jest
    tam kąt opasania, współczynnik tarcia statycznego, i podstawa logarytmu
    naturalnego. W pierwszym przybliżeniu (cięgło nieskończenie elastyczne)
    nie ma nic o promieniu zagięcia.

    Gdy musimy ominąć przeszkodę na trasie kabla, to lepiej ominąć ją trzema
    łagodnymi łukami niż czterema zakętami 90o. Dla grubszych kabli dochodzi
    jeszcze siła potrzebna na ich gięcie i prostowanie po przejściu przez
    zakręt.

    Powyżej 360 stopni opasania zaczyna być ciężko (musieliśmy po drodze
    dodatkowe punkty ciągnięcia druta stawiać), 720 stopni opasania nawet na
    olej jest trudno przeciągnąć - sto metrów prostej z kablem półcalowym
    przemnożone przez współczynnik wynikający z równania kabestanu potrafi
    przekroczyć wytrzymałość kabla na zerwanie.

    Zaciągałeś kabel wzdłuż spiralnej klatki schodowej?

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 35. Data: 2016-09-30 12:00:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
> [...]
    >na
    >terenie Uzbekistanu. A że dwanaście wieków przed Leninem -- to już

    A ja widzialem "Slownik Filozoficzny" z 1956, polskie wydanie zreszta.

    "Cybernetyka - reakcyjna pseudonauka ...."
    "Genetyka - reakcyjna pseudonauka oparta o mityczne pojecie chromozomu
    ..."

    Ale juz w latach 70-tych przedmowa do jakiejs ksiazki zawierala
    pochwale informatyki socjalistycznej nad informatyka kapitalistyczna
    :-)

    J.

  • 36. Data: 2016-09-30 12:23:46
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Ale juz w latach 70-tych przedmowa do jakiejs ksiazki zawierala
    > pochwale informatyki socjalistycznej nad informatyka kapitalistyczna
    > :-)

    Informatyka socjalistyczna rzecz jasna miała słuzyć gospodatce planowej
    sterowanej centralnie. Niezachwiana była wiara w to, że jak już komputer
    stojący w podziemiach KC będzie miał odpowiednia moc, to nigdy więcej
    nie zabraknie papieru w WC -- tak to wszystko będzie prezyzyjnie
    zarządzane.

    Za to ilekroć w Dzienniku Telewizyjnym pokazywano komputer imperialistyczny
    nowej generacji, to złowieszczym tonem oznajmiano, ile godzin wystarczy
    mu na przeprowadzenie wszystkich obliczeń potrzebnych do zrobienia bomby
    atomowej.

    Jarek

    --
    Panie Truman, spuść ta bania, to jest nie do wytrzymania.