  • 1. Data: 2009-11-03 13:34:03
    Temat: Prymitywna sonda oscyloskopowa.
    Od: ToTylkoJa <m...@n...chce.tego.poczta.fm>

    Witam

    Jak zrobić najprostszą sondę? Chciałem sprawdzić zdobyczny oscyloskop polski
    DT-513 czy jakoś podobnie bo trochę oznaczenie zatarte. Zrobiłem na kwarcu
    i 7400 generator 14 MHz który dwoma metrowymi kabelkami podłączyłem do
    wejścia Y. Oscyloskop się nawet zsynchronizował i i pokazuje przebieg ale
    on bardziej podobny do sinusa co prostokąta. Przez ciekawość dałem 2
    przerzutniki 'D' (7474) i przebieg po podzieleniu przez 4 już wygląda na
    prostokąt ale ma straszne 'wąsy' na górze i dole. Wejście Y opisane jest
    1Mohm/27pF czyli co, jeśli na końcu kabelka przylutuję rezystor 1Mohm i
    równolegle z nim (a może właśnie do masy ?) kondensator 27pF to będę miał
    taka prymitywną sondę 1:2 ? Czy to zlikwiduje mi te 'przepięcia' w
    oglądanym przebiegu prostokątnym

    pozdrawiam MArek

  • 2. Data: 2009-11-03 14:21:55
    Temat: Re: Prymitywna sonda oscyloskopowa.
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Tue, 03 Nov 2009 14:34:03 +0100, ToTylkoJa napisał(a):

    > Wejście Y opisane jest
    > 1Mohm/27pF czyli co, jeśli na końcu kabelka przylutuję rezystor 1Mohm i
    > równolegle z nim (a może właśnie do masy ?) kondensator 27pF to będę miał
    > taka prymitywną sondę 1:2 ?

    Aleś sobie wymyślił :) Jak chcesz widzieć przebieg z TTL-a mniej więcej bez
    zniekształceń to zastosuj po drodze wtórnik emiterowy.
    --
    Jacek

  • 3. Data: 2009-11-03 14:29:27
    Od: "Desoft" <D...@i...pl>

    > Aleś sobie wymyślił :) Jak chcesz widzieć przebieg z TTL-a mniej więcej
    > bez
    > zniekształceń to zastosuj po drodze wtórnik emiterowy.

    Proponuję użycie kabelka ekranowanego.
    Często używam oscyloskopu bez sondy, po prostu wlutowuję kabel ekranowany w
    miejsce pomiarowe. Oczywiście kabelek z drugiej strony zakończony wtykiem
    pasującym do oscyloskopu.
    1Mom jest w miarę dużo impedancją, wtórnik nie jest potrzebny, szczególnie
    do cyfrówki.

    --
    Desoft

  • 4. Data: 2009-11-03 14:53:47
    Od: Konop <k...@g...pl>

> [...]
    > równolegle z nim (a może właśnie do masy ?) kondensator 27pF to będę miał
    > taka prymitywną sondę 1:2 ? Czy to zlikwiduje mi te 'przepięcia' w

    A jakie pasmo ma ten oscyloskop (bo nie mogę wygooglać)? Bo wiesz, 14MHz
    prostokąt to dosyć dużo dla oscyloskopu na przykład 20MHz ;)... po
    podzieleniu przez 4 masz 3,25MHz i to już zdecydowanie "lepsza" wartość
    ;)...
    Co do sondy - musiałbyś dać szeregowo rezystor 1M i rownolegle z nim
    27pF ;)... Ale sonda tego typu niewiele pomoże...

    Pozdrawiam
    Konop

  • 5. Data: 2009-11-03 15:00:53
    Od: ToTylkoJa <m...@n...chce.tego.poczta.fm>

    Jacek Maciejewski wrote:

    > Aleś sobie wymyślił :) Jak chcesz widzieć przebieg z TTL-a mniej więcej
    > bez zniekształceń to zastosuj po drodze wtórnik emiterowy.

    Wyszło drobne nieporozumienie. Ja oglądając ten przebieg chciałem sprawdzić
    (oszacować) zdobyty oscyloskop. I wyszło mi że na dwóch kablach to jego
    pasmo przenoszenia to 14MHz. Tak mi wyszło bo z prostokąta zrobił sinus
    (czyli pierwsza harmoniczna). Po prostu chciałem w prymitywny sposób
    wyeliminować wpływ kabelków. I tyle. Bo jak wygląda przebieg z wyjścia
    Ttl-a to potrafię sobie wyobrazić :-).

    pozdrawiam MArek

  • 6. Data: 2009-11-03 15:06:20
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello ToTylkoJa,

    Tuesday, November 3, 2009, 2:34:03 PM, you wrote:

> [...]
    > równolegle z nim (a może właśnie do masy ?) kondensator 27pF to będę miał
    > taka prymitywną sondę 1:2 ? Czy to zlikwiduje mi te 'przepięcia' w

    Przerosty na przebiegu prostokątnym świadczą o tym, że ktoś popsuł
    kompensację dzielnika wejściowego na przełączniku :( I to chyba popsuł
    mocno.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 7. Data: 2009-11-03 15:09:48
    Od: ToTylkoJa <m...@n...chce.tego.poczta.fm>

    Konop wrote:
    [ciach]

    > A jakie pasmo ma ten oscyloskop (bo nie mogę wygooglać)? Bo wiesz, 14MHz
    > prostokąt to dosyć dużo dla oscyloskopu na przykład 20MHz ;)... po
    > podzieleniu przez 4 masz 3,25MHz i to już zdecydowanie "lepsza" wartość

    Już wyjaśniłem. Ten eksperyment miał pomoc w oszacowaniu pasma przenoszenia
    tego DT-513. Na oko wygląda na trochę więcej niż 10 MHz.

    > Co do sondy - musiałbyś dać szeregowo rezystor 1M i rownolegle z nim
    > 27pF ;)... Ale sonda tego typu niewiele pomoże...

    Ale dlaczego? :-( Czy to nie problem w niedopasowaniu ?

    pozdrawiam MArek

  • 8. Data: 2009-11-03 15:29:16
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "ToTylkoJa" <m...@n...chce.tego.poczta.fm> napisał w
    wiadomości news:hcph3d$pk6$2@news.onet.pl...

    > Ale dlaczego? :-( Czy to nie problem w niedopasowaniu ?

    27pF*1M = 27us
    Nieskompensowanie sondy daje przepięcia o mniej więcej takich stałych
    czasowych. Dlatego do kompensacji sondy stosuje się prostokąt rzędu
    pojedynczych kHz.
    Dla MHz przyczyn nieładności prostokąta szukałbym gdzie indziej, ale nie
    wiem gdzie - może indukcyjności tych kabli połączeniowych.
    Zacząłbym od podłączenia nie metrowymi, ale centymetrowymi kablami.
    P.G.

  • 9. Data: 2009-11-03 15:58:59
    Od: Michał Baszyński <m...@g...ze.ta.pl>

    ToTylkoJa pisze:

    > Wyszło drobne nieporozumienie. Ja oglądając ten przebieg chciałem sprawdzić
    > (oszacować) zdobyty oscyloskop.

    skąd jesteś?
    Może prostsze, szybsze i pewniejsze będzie pożyczenie od kogoś na chwilę
    sondy?

    --
    Pozdr.
    Michał

  • 10. Data: 2009-11-04 15:33:35
    Od: Marek <b...@s...pl>

    RoMan Mandziejewicz pisze:

    > Przerosty na przebiegu prostokątnym świadczą o tym, że ktoś popsuł
    > kompensację dzielnika wejściowego na przełączniku :( I to chyba popsuł
    > mocno.

    AFAIK ten oscyloskop ma wyprowadzony z przodu sygnał do kalibracji sondy
    napięciowej (1V/1ms) po to aby podłączone sondy kalibrować na "kształt"
    przebiegu z tego kalibratora. Pasmo najlepiej sprawdzić podając sygnał
    z przestrajanego generatora w.cz o stabilizowanej amplitudzie,
    zapewniając jego poprawne dopasowanie do impendacji wejściowej oscyloskopu.

    --
    Marek