  • 11. Data: 2010-06-06 17:57:26
    Temat: Re: Przeciwdzialanie i usuwanie naprezen spawalniczych.
    Od: "Krzysztof Tabaczyński" <k...@w...pl>

    news:44fn06pbsoidt1qmqo7q79v6cgrqe9pjhq@4ax.com...

    > Wzorek faktycznie jaby taki - kolka ~5mm przestawione o jakies 2mm.

    > No to nic na swiecie nie zrobiono postepu .. chyba ze ktos dozyna
    > stare maszyny.
    >
    > Szybko to pracuje ? tych zgrzewow jest tam z tysiac, a nowy zbiornik
    > potrzebny co 1-2 minuty ..

    Tam było kilka takich maszyn.
    Conajmniej jedna zawsze była niesprawna.
    Koło ma średnicę 200 do 300 mm i grubość od 10 do 20 mm.
    Spawanie zbiornika do "Malucha" trwało właśnie około 1 do 2 minut.

    I jeszcze o postępie. Rok temu kolega zaprowadził mnie do tyskiej fabryki
    amerykańskiego Delphi gdzie produkuje się układy kierownicze do kilku
    typów samochodów. Wyglądało to jak Fiat w drugiej połowie lat 70-tych.
    Taka sama technologia, taka sama organizacja pracy, prawie identyczne
    maszyny i przyrządy i takie same hasła propagandowe dotyczące wydajności
    pracy i postępu technicznego! Tyle, że było dużo czyściej, palenie TYLKO
    w palarni i bezwględne wymaganie noszenia okularów ochronnych.
    I jeszcze jedno - majster zamiast na kartce papieru, produkcję notował
    na komputerze pod Windowsem XP... :-)

    Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

  • 12. Data: 2010-06-06 22:49:17
    Od: "kogutek" <k...@v...pl>

> [...]
    > w palarni i bezwględne wymaganie noszenia okularów ochronnych.
    > I jeszcze jedno - majster zamiast na kartce papieru, produkcję notował

    I tak będzie to wyglądało za 500 lat. W obróbce metalu na skalę masową będą
    zmieniały się narzędzia a nie maszyny. Będą coraz lepsze ściernice, frezy i noże
    tokarskie. Ale w dalszym ciągu będą automaty sterowane krzywkami. Przez nowe
    ostrza wzrośnie wydajność o 5%. Jedyne co się może zmienić to transport
    wewnętrzny, Będzie coraz więcej głupich jak w tej chwili robotów przemysłowych
    przekładających z kupy na kupę detale, wyciągających detale spod pras,
    spawających i zgrzewających konstrukcje. Postęp jest w innym miejscu. Krzywki do
    automatów, tłoczniki itp kiedyś robili ludzie w narzędziowniach na obrabiarkach
    uniwersalnych. Teraz robią to maszyny CNC bo są dokładniejsze i trochę szybsze
    tylko dlatego że mogą pracować 24 godziny na dobę przy minimalnym nadzorze.
    Jakich nowych technologii chciałbyś przy wykonywaniu listwy zębatej do
    przekładni kierowniczej. Teraz jest ona robiona metodą obróbki plastycznej na
    zimno z odkuwki. Od razu w przeciągu kilku sekund są zrobione zęby i to na
    dodatek z założoną tolerancją. Wystarczy zahartować i odpuścić. Potem tylko
    kosmetyka. Wielowypusty są walcowane, wielorowki przeciągane. Nikt nic nie
    zmieni bo nie ma na co. Walcowanie wielowypustu na walku sprzęgłowym w latach 70
    dziesiątych trwało krócej niż jego założenie i zdjęcie z maszyny. Żadna inna
    technologia nie zapewni takiej szybkości i jakości. Albo sworznie kuliste do
    drążków kierowniczych. W ramach praktyk miesiąc bujałem się fabryce robiącej
    podzespoły do PF 125p. W specjalizowanej tokarce robiącej sworznie, nic innego
    na niej się by nie wytoczyło, wrzeciono się nie zatrzymywało żeby nie było
    straty czasu. Na obrotach podajnik umieszczał w uchwycie półfabrykaty. Za 500
    lat maszyna do sworzni będzie wyglądała i pracowała tak samo. Może zmienią
    licznik na elektroniczny a na pewno dodadzą jakiś interfejs kontrolujący stan
    maszyny.

  • 13. Data: 2010-06-07 10:46:34
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    > Co o tym sądzicie ?
    > A moze po prostu wyolbrzymiam cały problem związany ze skurczem spoin w
    > takiej konstrukcji, choć z wcześniejszych moich doświadczeń związanych ze
    > spawaniem profili z normalnej stali wynika, że ten skurcz ten potrafi
    > całkiem nieźle powyginać elementy ?

    Powiem tak: albo dasz to komuś kto zjadł zęby na spawaniu cienkiej
    nierdzewki (ale nie spodziewaj się że on ci pokaże jak to zrobił),
    albo powzmacniasz całość grubym żelazem na czas spawania, albo
    zainwestujesz w drogą spawarkę plazmową i pomalutku zrobisz cieniutką
    spoinę bez materiału dodatkowego. Doczołowo spawane 2mm blachy laserem
    albo plazmą wyglądają jakbyś ołówkiem kreskę narysował, na pierwszy
    rzut oka nie widać że to jest spoina. Oczywiście nie ma śladu
    deformacji. Bez doświadczenia masz dużą szansę spartolić to
    koncertowo. Chociaż wcale nie twierdzę że ci się nie uda :-)
    Konrad
    PS pomyśl o nierdzewce ferrytycznej (np 430, HSW kiedyś bardzo
    przyzwoite gatunki robiła, teraz nie wiem) albo przynajmniej
    dupleksie, one mają mniejszy współczynnik temperaturowej
    rozszerzalności liniowej.

  • 14. Data: 2010-06-07 18:56:45
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Krzysztof Tabaczyński" <k...@w...pl> napisał
> [...]
    > Koło ma średnicę 200 do 300 mm i grubość od 10 do 20 mm.
    > Spawanie zbiornika do "Malucha" trwało właśnie około 1 do 2

    Maluch nie mial plastikowego zbiornika ?

    J.

  • 15. Data: 2010-06-07 19:19:39
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "kogutek" <k...@v...pl> napisał w
> [...]
    > ściernice, frezy i noże
    > tokarskie. Ale w dalszym ciągu będą automaty sterowane krzywkami.

    No nie wiem, nie wiem - coraz wiecej maszynek CNC trafia pod
    strzechy, takze w Polsce.
    Owszem - wielkoseryjna produkcja ma swoje prawa, i tu moze sie
    jeszcze dlugo utrzymywac.
    Szczegolnie ze teraz bedzie mozna znacznie szybciej krzywki
    zmieniac :-)

> [...]
    > trochę szybsze
    > tylko dlatego że mogą pracować 24 godziny na dobę przy minimalnym

    Czlowiek przede wszystkim nie da rady, jak ma wykonywac dane
    wygenerowane przez komputer.
    Za duzo danych, zbyt latwo sie pomylic, zmieniaj tu naraz 3 osie w
    maszynie, albo choc 2 osie jednoczesnie czytajac dane z programu.

> [...]
    > półfabrykaty. Za 500
    > lat maszyna do sworzni będzie wyglądała i pracowała tak samo.

    A zebys sie nie zdziwil ze ona pierwsza ulegnie zmianie.
    Bo skoro juz mowa o tokarce, wykonujacej skomplikowana sekwencje
    czynnosci, to czemu ma byc na krzywkach a nie CNC ?
    CNC bedzie drozsza, ale zarzad ja kupi, bo bedzie bardziej
    uniwersalna. I tez nie bedzie zatrzymywac wrzeciona, a moze i
    bedzie, bo bedzie miala lepszy silnik i falownik.

    J.
    P.S. gietarka do drutu - czyz to nie wyglada imponujaco ?
    http://www.youtube.com/watch?v=nf44yx5kMqo

  • 16. Data: 2010-06-07 21:04:54
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    J.F. napisal:
    > Maluch nie mial plastikowego zbiornika ?

    Metal jak najbardziej. W dodatku wrednie korodujący :(

    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 17. Data: 2010-06-07 21:35:17
    Od: "Krzysztof Tabaczyński" <k...@w...pl>

    > Użytkownik "Krzysztof Tabaczyński" <k...@w...pl> napisał
    >
    > Maluch nie mial plastikowego zbiornika ?

    Nie, stalowy.

  • 18. Data: 2010-06-08 22:10:43
    Od: "PaweL" <l...@i...pl>

    > Metal jak najbardziej. W dodatku wrednie korodujący :(

    I następca - cinquecento też miał z blachy stalowej. I też go rdza
    przeżerała.

    Paweł

  • 19. Data: 2010-06-09 19:46:00
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    Użytkownik "Konrad Anikiel" <a...@g...com> napisał w wiadomości

    > Powiem tak: albo dasz to komuś kto zjadł zęby na spawaniu cienkiej
    > nierdzewki (ale nie spodziewaj się że on ci pokaże jak to zrobił),

    Zdaję sobie z tego sprawę, że się nie podzieli swoją wiedzą i
    umiejętnościami :)

> [...]
    deformacji. Bez doświadczenia masz dużą szansę spartolić to
    koncertowo. Chociaż wcale nie twierdzę że ci się nie uda :-)

    Co do samego spawania to się nie boję, bo bardzo szybko się uczę, a już
    trochę spawałem do tej pory i mam jako takie pojęcie o spawalnictwie.
    Niestety były to do tej pory raczej grubsze elementy długie oraz małe
    elementy z cienkich blach.
    Co do skurczu to jestem świadomy jak to działa i dlaczego. Podstawy
    spawalnictwa także nie są mi całkiem obce, bo się także uczyłem, choć
    spawaniem zajmowałem się do tej pory amatorsko. Lubię spawać i traktuję to
    jako fajną zabawę, która pozwala mi trochę odskoczyć od pracy umysłowej :)
    Za namową Kogutka kupiłem TIG-a. Faktycznie bez dodawania spoiwa
    odkształcenia są znacznie mniejsze, ale jednak jeszcze są - tak jak Ty
    pisałeś. Dlatego też powziąłem decyzję, że te spawy, które jestem w stanie
    wykonać sam, a będzie ich tam dość sporo, pospawam sam, a te spawy, które
    wymagają dużego doświdczenia zlecę wykonanie firmie specjalistycznej.
    Dobrze, że mi podpowiedziałeś jak rozmawiać z firmami i czego oczekiwać, bo
    szczerze mówiąc trochę się obawiałem ich jakości wykonania. W dwóch firmach
    spawalniczych, gdzie spawali TIG-iem widziałem jakieś pospawane zbiorniki z
    takiej blachy, w których spawy wyglądały duzo gorzej od moich robionych
    MIG-MAG-iem, choć blachy nie były powyginane, ale spawy były o wiele większe
    i brzydkie :)
    Stąd też zrodziła się myśl, że zaoszczędzę te prawie 3 tys. zł na spawaniu,
    skoro ma to tak później wyglądać.
    Teraz już wiem, że po prostu muszę znaleźć inną firmę :D

    Wielkie dzięki Tobie i Kogutkowi.

    > PS pomyśl o nierdzewce ferrytycznej (np 430, HSW kiedyś bardzo
    > przyzwoite gatunki robiła, teraz nie wiem) albo przynajmniej
    > dupleksie, one mają mniejszy współczynnik temperaturowej
    > rozszerzalności liniowej.

    Ale też mają chyba znacznie niższą odporność na chemikalia ?

  • 20. Data: 2010-06-09 22:17:39
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On 9 June, 20:46, "Plumpi" <p...@o...pl> wrote:
    > Ale te maj chyba znacznie ni sz odporno na chemikalia ?

    Zależy jakie chemikalia, w jakiej temperaturze, w jakich warunkach
    typu naprężenia, zmęczenie, pełzanie itd. Rurę wydechową masz z
    ferrytu. Chemikaliowce robi się z duplexu. Noże robi się z martenzytu.
    Wytwornice pary do reaktorów jądrowych z austenitu. Obudowy pralek z
    201-ynki, niby austenit ale bez niklu. Wirówki do uranu z maragingu. A
    wszystko to nierdzewka, optymalnie dobrana do warunków pracy. Poza
    stalą masz molibdeny, tytany, nikle, cyrkony, ceramiki, co tam tylko
    chcesz. Bazy danych inżynierskich materiałów konstrukcyjnych mają
    dziesiątki albo setki tysięcy pozycji. Każda z tych pozycji ma swoje
    zastosowania :-)
    Konrad