  • 11. Data: 2014-07-31 19:35:11
    Temat: Re: Przekrój promienia lasera - jak?
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    W dniu 31.07.2014 o 09:23, Artur Miller pisze:
    > ello,
    >
    > jestem w potrzebie zobrazowania przekroju promienia laserowego
    > (czerwonego, b. małej mocy - 1mW około), jego średnica w interesującym
    > mnie miejscu to ok 100um. Przychodzi mi do głowy rzucenie go na matryce
    > CCD od jakiegoś webcama, tylko czy nie ucierpi ona od takiej gęstości
    > energii?
    >
    > @

    Tak czytam wątek i się zastanawiam, czy chodzi o zmierzenie średnicy
    promienia laserowego, czy o pokazanie go na monitorze aby ładnie wyglądało?

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 12. Data: 2014-07-31 19:54:54
    Od: Artur Miller <n...@n...com>

    W dniu 2014-07-31 19:35, Grzegorz Kurczyk pisze:

    > Tak czytam wątek i się zastanawiam, czy chodzi o zmierzenie średnicy
    > promienia laserowego, czy o pokazanie go na monitorze aby ładnie wyglądało?

    zmierzenie. jak rzucę na matrycę (bez optyki) znając rozmiary pixela to
    poznam rozmiary obrazu. na monitorze nawet nie musze tego oglądać, ciąg
    hexów wystarczy :)

    @

  • 13. Data: 2014-07-31 20:03:00
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    W dniu 31.07.2014 o 19:54, Artur Miller pisze:

    > zmierzenie. jak rzucę na matrycę (bez optyki) znając rozmiary pixela to
    > poznam rozmiary obrazu. na monitorze nawet nie musze tego oglądać, ciąg
    > hexów wystarczy :)
    >
    > @

    Coś mi świta, że taki pomiar robiłem za pomocą obracającej się przysłony
    (żyletka zamocowana na osi silniczka), fotokomórki i oscyloskopu.

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 14. Data: 2014-07-31 20:53:18
    Od: l...@g...com

    użytkownik J.F. napisał:

    > Mikroskopem patrzec na wiazke lasera ?
    >
    > Wiesz ze to sie udaje dwa razy ? :-)
    >

    > J.

    W kinie jest projektor podswietlajacy ekran od tylu lampa kilku kW.

  • 15. Data: 2014-08-01 11:04:32
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 31.07.2014 o 20:53 <l...@g...com> pisze:

    > W kinie jest projektor podswietlajacy ekran od tylu lampa kilku kW.

    Jesteś pewien? bo ja widziałem że z przodu, czyli ekran odbija a nie
    świeci przez.
    --

    Pozdr
    Janusz

  • 16. Data: 2014-08-02 17:38:18
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 31 Jul 2014, J.F. wrote:

> [...]
    p-mikko-30-x-reczny-3130229990_2_orginal.jpg
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    > Mikroskopem patrzec na wiazke lasera ?
    > Wiesz ze to sie udaje dwa razy ? :-)

    Tak samo jak na Słońce - ci, którzy mylą "wiązkę" z "plamką" mają
    dwukrotny limit ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 17. Data: 2014-08-03 05:29:46
    Temat: Re: Przekr?j promienia lasera - jak?
    Od: Tornad <t...@h...com>

    On Thursday, July 31, 2014 11:13:20 AM UTC-4, Mirek wrote:

    > To jak Oni trafiają w rdzeń światłowodu (9um)? Aż tyle się marnuje?

    > Mirek.

    Problem jest optyczny. Formalnie nie wiem w jakiej odleglosci od laserka Gosciu
    chce te srednice plamki mierzyc. Ja sie domysllem, a scislej zalozylem, ze
    w jakiejs wiekszej odleglosci, np. kilku czy kilkudziesieciu metrow. Wtedy
    uzyskanie plamki mniejszej od srednicy zrodla optycznie nie jest fizycznie
    mozliwe. Obowiazuje zaleznosc 1/x + 1/y = 1/f. Gdy y jest duzo wieksze od x
    to uzyskuje sie obrazy powiekszone. W przypadku granicznym, gdy ustawiasz
    soczewka w odleglosci jej ogniskowej, uzyskuje sie rownolegla wiazke swiatla
    praktycznie o srednicy soczewki.
    W ukladach swiatlowodowych ustawia sie soczewke dalej od zrodla niz ogniskowa
    i wtedy ona pracuje jak obiektyw aparatu fotograficznego. Uzyskuje sie obraz
    pomniejszony.
    Ten sam sposob uzyskuje sie kumulacje swiatla w urzadzeniach do wypalania
    dziurek.
    Byc moze ja sie zagalopowalem bo sam kombinowalem uklady optyczne, do
    zogniskowania plamki, w jak najwiekszej odleglosci.
    W sumie Twoja uwaga jest sluszna. Moje tlumaczenie uwazam za poprawne,
    tyle, ze dla wiekszych odleglosci od laserka, co kazdy moze potwierdzic
    doswiadczalnie.
    Ty zalozyles, ze chodzi o odleglosci centymetrowe czy mniejsze.
    Moze Pytajnik napisze do czego ten pomiar jest potrzebny wtedy sprawa sie wyjasni.
    Tyle, ze ja nie lubie pytac; a do czego ci to potrzebne, co zamierzasz skonstruowac
    i za ile:)
    Pzdr
    Tornad

  • 18. Data: 2014-08-03 09:13:26
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 2 Aug 2014 20:29:46 -0700 (PDT), Tornad napisał(a):

> [...]
    > soczewka w odleglosci jej ogniskowej, uzyskuje sie rownolegla wiazke swiatla

    Tylko zapominasz ze laser daje swiatlo rownolegle.
    To sie daje skupic teoretycznie w punkt a w lepszej teorii trzeba o
    wiazce Gaussa poczytac.

    lasery polprzewodnikowe ponoc daja wiazke rozbiezna, ale do niezlej
    rownoleglosci daje sie doprowadzic.

    J.

  • 19. Data: 2014-08-04 09:46:02
    Od: Artur Miller <n...@n...com>

    W dniu 2014-08-03 05:29, Tornad pisze:

> [...]
    > chce te srednice plamki mierzyc. Ja sie domysllem, a scislej zalozylem, ze
    > w jakiejs wiekszej odleglosci, np. kilku czy kilkudziesieciu metrow.

    Gościu chce mierzyć w odległości około 12cm ;)

    @

  • 20. Data: 2014-08-05 11:06:37
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

> [...]
    > mnie miejscu to ok 100um. Przychodzi mi do głowy rzucenie go na matryce
    > CCD od jakiegoś webcama, tylko czy nie ucierpi ona od takiej gęstości

    Wykombinował już Kolega jak to zrobić?
    Bo jeśli nie przeszkadzają elementy mechaniczne, to metoda z wirującą
    przysłoną jest dość prosta.

    Pozdrawiam
    Grzegorz