  • 1. Data: 2010-03-02 21:38:31
    Temat: Przeniesienie numeru - jak to działa?
    Od: Tomasz Wójtowicz <S...@T...MUCH.SPAM.com>

    Obserwując działanie stacjonarnego numeru przeniesionego do innego
    operatora, widzę, że zestawienie połączeń trwa dłużej niż przedtem.
    Domyślam się, że wynika to z tego, że połączenie pierw jest kierowane na
    "starą" centralę, która je odsyła w inne miejsce.

    W związku z tym mam pytanie, jak to wygląda od strony technicznej. Czy
    taki przeniesiony numer to po prostu alias do jakiegoś innego numeru na
    centrali drugiego operatora?

  • 2. Data: 2010-03-02 22:44:02
    Temat: Re: Przeniesienie numeru - jak to działa?
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" <S...@T...MUCH.SPAM.com> napisał w wiadomości

    > W związku z tym mam pytanie, jak to wygląda od strony technicznej. Czy
    > taki przeniesiony numer to po prostu alias do jakiegoś innego numeru na
    > centrali drugiego operatora?

    Prawie - nie jest to jednak alias. Po prostu numer ten jest wykreowany na
    centrali nowego operatora - a odpowiednie wpisy routingowe kieruja
    wywolanie - albo przez centrale doychczasowgo operatora, albo bezposrednio -
    do centrali nowego operatora.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 3. Data: 2010-03-03 13:17:57
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "SDD" <s...@t...pl> napisał
> [...]
    > routingowe kieruja wywolanie - albo przez centrale doychczasowgo
    > operatora, albo bezposrednio - do centrali nowego operatora.

    A w koncu ktory wariant wybrano ? UKE konsultowalo cztery ...

    J.

  • 4. Data: 2010-03-03 13:59:41
    Od: mmm1 <m...@g...com>

    > A w koncu ktory wariant wybrano ?   UKE konsultowalo cztery ...
    >
    > J.

    W sieciach stacjonarnych UKE wybrało Onward Routing (OR)
    wszystkie wywołania na numer przeniesiony kierowane są (do centrali
    obsługującej zakres numeracyjny zawierający numer przeniesiony), a
    następnie są kierowane z tej sieci poprzez dopisany do centrali RN do
    sieci biorcy.

    pozzdr
    m1

  • 5. Data: 2010-03-03 15:00:06
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

    On 2010-03-03 14:59, mmm1 wrote:

> [...]
    > obsługującej zakres numeracyjny zawierający numer przeniesiony), a
    > następnie są kierowane z tej sieci poprzez dopisany do centrali RN do

    Dementuję pogłoski, jakoby UKE wybierało dla przenoszenia numerów
    jakiekolwiek rozwiązanie technologiczne. To najwięksi operatorzy
    próbowali zmusić UKE, a w zasadzie jeszcze URTiP, do wskazania
    konkretnych rozwiązań (pewnie po to, żeby było się od czego odwoływać).

  • 6. Data: 2010-03-03 18:27:38
    Od: wiwany <w...@g...pl>

    On 3 Mar, 14:59, mmm1 <m...@g...com> wrote:

> [...]
    > obsługującej zakres numeracyjny zawierający numer przeniesiony), a
    > następnie są kierowane z tej sieci poprzez dopisany do centrali RN do

    A na jakim etapie jest budowanie CBD-PLI i czy jego zakończenie
    wpłynie na zmianę modelu realizacji połączeń do numerów
    przeniesionych ?

  • 7. Data: 2010-03-03 23:46:37
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

    On 2010-03-03 19:27, wiwany wrote:

    > A na jakim etapie jest budowanie CBD-PLI i czy jego zakończenie
    > wpłynie na zmianę modelu realizacji połączeń do numerów
    > przeniesionych ?

    O ile dobrze pamiętam, w październiku podpisano umowę z wykonawcą.
    A model zależy tylko i wyłącznie od operatora. Jak będzie chciał, może
    stosować np. ACQ i kierować ruch bezpośrednio do biorcy, jak nie, nadal
    OR i kierować do dawcy.

  • 8. Data: 2010-03-04 09:39:49
    Od: wiwany <w...@g...pl>

    On 4 Mar, 00:46, "Maciej Bebenek (news.onet.pl)"
    <m...@t...waw.pl> wrote:

> [...]
    > A model zależy tylko i wyłącznie od operatora. Jak będzie chciał, może
    > stosować np. ACQ i kierować ruch bezpośrednio do biorcy, jak nie, nadal

    Czyli mam rozumieć, że "część" CBD będzie z założenia przystosowane do
    współpracy z każdym modelem NP, a "część" PLI bez względu na stosowany
    model każdego abonenta prawidłowo zlokalizuje ?

  • 9. Data: 2010-03-04 10:10:36
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

    > Dementuję pogłoski, jakoby UKE wybierało dla przenoszenia numerów
    > jakiekolwiek rozwiązanie technologiczne.

    O ile pamietam plotki, to popieralo jedno z rozwiazan, ale wybrali
    faktycznie operatorzy.
    Ale jakies konsultacje w temacie UKE prowadzilo.

    > To najwięksi operatorzy próbowali zmusić UKE, a w zasadzie
    > jeszcze URTiP, do wskazania konkretnych rozwiązań (pewnie po to,
    > żeby było się od czego odwoływać).

    Kto wie, moze i w tym celu. To bym im dalo dodatkowy czas :-)

    Mysle jednak ze nieglupie byłoby gdyby UKE zarzadzil, w
    porozumieniu z operatorami.
    Bo teraz to jaka w koncu jest sytuacja ? Przyjdzie jakis nowy
    operator, nie bedzie sie chcial dostosowac do powszechnie uzywanej
    metody, inni operatorzy nie zechca sie dostosowac do niego, i komu
    UKE ma kare wymierzyc i za co ? :-)

    J.

  • 10. Data: 2010-03-04 16:57:38
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

    On 2010-03-04 11:10, J.F. wrote:

> [...]
    > nie bedzie sie chcial dostosowac do powszechnie uzywanej metody, inni
    > operatorzy nie zechca sie dostosowac do niego, i komu UKE ma kare

    Moim zdaniem wszystkie metody NP są kompatybilne w dół. Czyli ACQ będzie
    działać z QoR i OR, a QoR z OR. Stworzenie CBD daje możliwość
    uruchomienia przenoszenia z odpytywaniem bazy, ale tego nie wymusza.
    Zawsze można stosować OR i płacić dodatkowo za każdy tranzyt.

    Kto bogatemu zabroni? :-)