  • 1. Data: 2018-11-29 12:56:11
    Temat: Przeróbka lampy - halogen GU5,3 12V -> LED GU5,3 220V
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Bardziej elektryczne niż elektroniczne, ale...

    Mam lampy na żarówki GU5,3 12V z transformatorem (220V->12V).

    Przy okazji zmiany na LED mógłbym ten trafo wywalić i zamontować LED-y 220V?

    To zadziała bez problemu? Gniazda są standardowe, takie jakie można nabyć w
    hipermarketach (te są jeszcze sprzed epoki LED 220V).

    Jakieś minusy takiego rozwiązania?

  • 2. Data: 2018-11-29 13:13:36
    Temat: Re: Przeróbka lampy - halogen GU5,3 12V -> LED GU5,3 220V
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 29.11.2018 o 12:56, r...@k...pl pisze:
> [...]
    >

    > Mam lampy na żarówki GU5,3 12V z transformatorem (220V->12V).
    >
    > Przy okazji zmiany na LED mógłbym ten trafo wywalić i zamontować LED-y 220V?

    Zadziała. U mnie działa.
    Minus jest taki, że ilość światła i trwałość LED jaka jest w praktyce
    nijak się ma to zapewnień marketingowców producenta.
    U mnie po zmianie halogenów 35 W 12 V na LED 5,5 W 230V (Osram made in
    Ukraine) jest wyraźnie ciemniej. Spośród 6 lampek padła już jedna,
    chociaż mają dopiero kilka miesięcy.
    Paragon trzymać koniecznie do reklamacji.
    Jacek

  • 3. Data: 2018-11-29 13:42:32
    Od: yabba <g...@g...com>

> [...]
    >
    > To zadziała bez problemu? Gniazda są standardowe, takie jakie można nabyć w
    > hipermarketach (te są jeszcze sprzed epoki LED 220V).

    Izolacja kabli może nie być przewidziana na 230V.

    yabba

  • 4. Data: 2018-11-29 14:13:17
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    >chociaż mają dopiero kilka miesięcy.
    >Paragon trzymać koniecznie do reklamacji.

    U mnie LED sie sprawdzaja, ale mam zamiast duzych zarowek, a nie
    malenstw.

    Ale kupilbym najpierw jedna ... i sprawdzil miganie.

    J.

  • 5. Data: 2018-11-29 14:34:41
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk">

    On 2018-11-29 13:42, yabba wrote:

    > Izolacja kabli może nie być przewidziana na 230V.

    Bywały takie lampki co 12V szło przez nieizolowane teleskopy
    (konstrukcja jak antena w radyjku)
    https://www.vilagitasok.hu/asztali-lampa-teleszkopos
    -fekete-t140454

    Włodek

  • 6. Data: 2018-11-29 15:13:45
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...
    On 2018-11-29 13:42, yabba wrote:

    >Bywały takie lampki co 12V szło przez nieizolowane teleskopy
    >(konstrukcja jak antena w radyjku)
    >https://www.vilagitasok.hu/asztali-lampa-teleszkopo
    s-fekete-t140454

    Pamietam.
    Byly tez takie instalacje z dwoma linkami, na ktorych sie wieszalo
    lampki.

    Ale ze im nikt tych anten nie zwarl przypadkowo ... no coz, moze i
    zwarl, bezpiecznik sie spali ...

    J.

  • 7. Data: 2018-11-29 15:17:40
    Od: yabba <g...@g...com>

    W dniu 29-11-2018 o 15:13, J.F. pisze:
> [...]
    > Byly tez takie instalacje z dwoma linkami, na ktorych sie wieszalo lampki.
    >
    > Ale ze im nikt tych anten nie zwarl przypadkowo ... no coz, moze i

    Zwierałem. Efektem jest iskierka i buczenie transformatora.

    yabba

  • 8. Data: 2018-11-29 16:49:09
    Od: pytajacy <r...@p...fm>

    Mam też transformator i halogeny.
    W miarę przepalania się standardowych halogenów wymieniam stopniowo na LED 5W.
    Nie zauważyłem słabszego światła LED 5W w porównaniu do halogenu 35W.
    Wszystko zasilam transformatorem toroidalym i nie widzę sensu usuwania go i
    przechodzenia na 230V.
    Led już zainstalowany świeci bez awarii od 20 miesięcy.

  • 9. Data: 2018-11-29 18:28:07
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > Jakieś minusy takiego rozwiązania?
    led świeci pi razy oko na 3V. Teraz się zacznie ze ledy zasila się
    stałym prądem nie napięciem. ale w ledach 230v ten prąd jest pi razy oko
    z dupy, znaczy z kondensatora wzięty. choć nie zawsze. są ledy z
    "driverkiem" jak kiedyś będziesz widział migającego leda - to znak że mu
    ten "driverek" padł, bo to dość szybko padające urządzenia. więc jakie
    sa wady? Mało trwałe ustrojstwo regulujące prąd diody. co więcej, w
    większości przypadków ten prąd jest ustalany na 110% tego co zalecil
    producent diody. przez to skraca się jej trwałość, a wszystko do okoła
    emituje ciepło.
    ja mam inną propozycje. wpakuj nieco wieksze diody na 12v. zamiast tego
    toroida zamontuj impulsowy zasilacz 12v, a najlepiej 11v(znaczy taki
    który lekko siądzie albo da się regulować). jak potrzebujesz taniego i
    mocnego - użyj z mini PCtów. Będzie działa wiecznie, diody również.

    Pozdrawiam, ToMasz, właściciel kilu tysięcy diod, oświetlajacych
    mieszkania, warsztaty, garaże i lokale firmowe.

  • 10. Data: 2018-11-30 19:51:16

    Thu, 29 Nov 2018 18:28:07 +0100, w <ptp7j7$q96$1@dont-email.me>, ToMasz
    <t...@p...fm.com.pl> napisał(-a):

> [...]
    > który lekko siądzie albo da się regulować). jak potrzebujesz taniego i
    > mocnego - użyj z mini PCtów. Będzie działa wiecznie, diody również.

    Dzięki. Rozważę to, jednakże lampy raczej i tak za jakiś czas będą do
    wyrzucenia, więc nie wiem czy warto.
    Ale zapamiętam jakbym jednak je zostawiał.