  • 1. Data: 2010-10-07 10:31:48
    Temat: Pytanie o odliczenie VAT po raz setny :)
    Od: "DJ" <d...@p...onet.pl>

    Witam

    Sporo "googlalem" na interesujacy mnie temat, ale wynik tego nie jest
    jednoznaczny wiec prosilbym osoby zorientowane w temacie o ewentualne
    potwierdzenie lub sprostowanie moich domyslow.

    Sytuacja wyglada tak. Prowadze jednoosobowa DG i chce kupic samochod osobowy
    uzywany od firmy. Samochod jest z 2002 roku i w tym roku zostal zakupiony
    przez ta firme jako nowy w salonie. Chce skorzystac z mozliwosci odliczenia
    60% VAT przy jego kupnie. Na ta chwile jeszcze nie wiem jaka fakture dostane
    tj. czy z VAT-em 22% czy zwolniona z VAT.
    I teraz pytanie kiedy bede mogl odliczyc 60% VAT? Czy warunkiem jedynym i
    koniecznym jest otrzymanie od sprzedawcy faktury VAT 22%? Co w przypadku
    faktury zwolnionej z VAT? Moje watpliwosci sie biora stad, ze gdzies
    wyczytalem, ze wlasnie w przypadku faktury zwolnionej z VAT moge dokonac
    odliczenia. Natomiast w przypadku 22% VAT moga byc pewne problemy.

    Bede wdzieczny za ewentualne podpowiedzi osob zorientowanych w temacie.

    Z gory dziekuje i pozdrawiam

    Darek

  • 2. Data: 2010-10-07 10:36:20
    Temat: Re: Pytanie o odliczenie VAT po raz setny :)
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "DJ" <d...@p...onet.pl> napisał w wiadomości news:

> [...]
    >kupnie. Na ta chwile jeszcze nie wiem jaka fakture dostane tj. czy z VAT-em

    Jeśli samochód jest osobowy, to możesz dostać tylko fakturę bez vat.

    > I teraz pytanie kiedy bede mogl odliczyc 60% VAT? Czy warunkiem jedynym i
    > koniecznym jest otrzymanie od sprzedawcy faktury VAT 22%?

    Oczywiście.
    Inaczej nie masz co odliczać, bo vatu nie ma.

> [...]
    >dokonac odliczenia. Natomiast w przypadku 22% VAT moga byc pewne problemy.

    Odwrotnie.

  • 3. Data: 2010-10-07 10:47:10
    Od: Andrzej 'The Undefined' Dopierała <u...@p...org>

    Dnia 07.10.2010 DJ <d...@p...onet.pl> napisał/a:
> [...]
    > 60% VAT przy jego kupnie. Na ta chwile jeszcze nie wiem jaka fakture dostane
    > tj. czy z VAT-em 22% czy zwolniona z VAT.
    To zalezy od kogo dokladnie kupujesz.

    Jezeli samochod osobowy sprzedaje polska firma, to musi(!) wystawic fakture vat ZW.

    Z takiej faktury VAT nie odliczysz (bo go nie ma)
    Jezeli sprzedaje polski komis ktory odkupil to od polskiej firmy - musi
    dodatkowo do ceny nabycia doliczyc vat 22% - wtedy 60% z tego vatu odliczasz
    (ale samochod i tak jest o 40% * 22% drozszy niz bys go kupil bezposrednio od
    firmy).

    Co wiecej - jezeli chcesz samochod leasingowac, to rowniez firma leasingujaca
    musi doliczyc vat - wiec tez jestes w plecy.

    Ale(!) - kupujac od firmy samochod na zachodzie zazwyczaj mozesz go zakupic w
    cenie netto i w polsce rozliczyc vat (odliczajac 60% z tego co zaplaciles).
    Stad jezeli nie jestes zdecydowany na konkretne auto warto poszukac po
    zachodnich komisach i autko samemu sprowadzic / kupic w polsce sprowadzone z
    22% faktura VAT.

    --
    Andrzej 'The Undefined' Dopierała
    HomePage: http://andrzej.dopierala.name/

  • 4. Data: 2010-10-07 12:01:37
    Od: "DJ" <d...@p...onet.pl>

    > Jezeli samochod osobowy sprzedaje polska firma, to musi(!) wystawic
    > fakture vat ZW.

    Z tego co wyczytalem to jesli firma sobie odliczyla caly VAT to musi
    wystawic fakture z VAT 22%.
    I teraz przy okazji pytanie czy firma w 2002 roku mogla odliczyc caly VAT od
    samochodu osobowego? Czy wcale nie mozna bylo odliczyc? Niestety nie
    pamietam jak to wczesniej bylo.

    Pozdrawiam

    Darek

  • 5. Data: 2010-10-07 12:05:46
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    > Z tego co wyczytalem to jesli firma sobie odliczyla caly VAT to musi
    > wystawic fakture z VAT 22%.

    Ale na osobowy raczej nie odliczyła, o ile nie jest np. firmą leasingową.

    > I teraz przy okazji pytanie czy firma w 2002 roku mogla odliczyc caly VAT
    > od samochodu osobowego?

    Nie.

  • 6. Data: 2010-10-07 14:14:07
    Od: Ariusz <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-10-07 10:47, Andrzej 'The Undefined' Dopierała pisze:
> [...]
    > zachodnich komisach i autko samemu sprowadzic / kupic w polsce sprowadzone z

    Coś namieszałeś.

    Sprawa jest prosta - kupił zapłacił VAT i odliczył VAT i sprzedaje z 22%
    VATem - odliczysz 60%.

    Kupił zapłacił VAT - nie odliczył VATu dostajesz ZW bez możliwości
    odliczenia.

    Firma leasingowa wystawia Ci miesięczne faktury z VATem, który sobie
    odliczasz.

    Jeżeli VATu nie odliczali to dostajesz fakturę ZW (zwolniona) i nic nie
    odliczysz.

    Kupujesz w komisie wychodzi jw. tylko, że komis dodatkowo wystawi Ci
    fakturę na marżę, z VATem 22%

    Kupując za granicą - tam VATu nie płacisz - to musisz zapłacić go w
    Polsce i potem od tej kwoty możesz odliczyć 60%oczywiście robi się to w
    rozliczeniu.

    Ariusz

  • 7. Data: 2010-10-07 14:42:12
    Od: "DJ" <d...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Ariusz" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Kupując za granicą - tam VATu nie płacisz - to musisz zapłacić go w Polsce
    > i potem od tej kwoty możesz odliczyć 60%oczywiście robi się to w

    To wydaje mi sie jak najbardziej logiczne i takie wyjasnienie chyba rozwiewa
    wszystkie moje watpliwosci.

    Dziekuje wszystkim za informacje.

    Pozdrawiam

    Darek

  • 8. Data: 2010-10-07 20:39:05
    Od: Andrzej 'The Undefined' Dopierała <u...@p...org>

    Dnia 07.10.2010 Ariusz <a...@p...onet.pl> napisał/a:
    > Coś namieszałeś.
    gdzie? ;)

    > Sprawa jest prosta - kupił zapłacił VAT i odliczył VAT i sprzedaje z 22%
    > VATem - odliczysz 60%.
    magiczne słówko - odliczył CAŁY VAT. Czyli zakupił samochód ciężarowy wg
    kryteriów z okresu zakupu.

    > Kupił zapłacił VAT - nie odliczył VATu dostajesz ZW bez możliwości
    > odliczenia.
    magiczne słówko - CAŁEGO.

    Jak poprzednia firma kupiła samochód osobowy i odliczyła 60% vatu, to
    sprzedając go musi wystawić fakturę vat ZW (i ewentualnie skorygować odliczony
    vat w sytuacji gdy użytowała samochód poniżej 5 lat).

    Ale kolejny nabywca już vatu nie odliczy(bo nie ma).

    > Kupujesz w komisie wychodzi jw. tylko, że komis dodatkowo wystawi Ci
    > fakturę na marżę, z VATem 22%
    W sytuacji gdy komis kupił auto od firmy która wystawiła vat ZW (z tytułu
    użytkowania ponad pół roku) - komis nie może zastosować vat marży, a musi
    doliczyć cały vat od całej wartości samochodu.

  • 9. Data: 2010-10-07 20:49:20
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "Andrzej 'The Undefined' Dopierała" <u...@p...org>
    napisał w wiadomości news:

    > W sytuacji gdy komis kupił auto od firmy która wystawiła vat ZW (z tytułu
    > użytkowania ponad pół roku) - komis nie może zastosować vat marży, a musi
    > doliczyć cały vat od całej wartości samochodu.

    A faktura vat marża, to jakiego przypadku Twoim zdaniem dotyczy?

  • 10. Data: 2010-10-07 21:13:01
    Od: jerzu <t...@p...onet.pl>

    On Thu, 7 Oct 2010 10:36:20 +0200, "Cavallino"
    <c...@k...pl> wrote:

    >Jeśli samochód jest osobowy, to możesz dostać tylko fakturę bez vat.

    Dlaczego?

    http://jerzu.waw.pl GG:129280