  • 31. Data: 2017-12-04 20:08:52
    Temat: Re: RAID5
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > Wtedy pisnie, przelaczy na HotSpare i przestanie piszczec :-)
    > Jak przeoczysz ten krotki pisk, to bedzie powtorka :-)

    Nic bardziej błędnego.
    Alarm się zatrzaskuje i należy go potwierdzić aby ucichł, inaczej będzie
    wyło do skutku. Można też potwierdzić, ale nic z tym dalej nie robić. W
    moich alarm świeci nadal po potwierdzeniu, ale już nie piszczy. Jak
    długo... nie wiem.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 32. Data: 2017-12-04 20:18:09
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > Ano nie ma, dlatego jednak jadę na mirrorach.

    Ok, ale jak potrzeba trochę więcej przestrzeni niż zapewnia jeden dysk,
    to jak?

    > Wiadomo. I zawsze jak trzeba to będzie problem bo dane potrzebne "na
    > już" a kontroler będzie za dwa dni.

    Jak są takie obostrzenia, to wypadało by "zmirorować serwery" :)
    Idąc dalej tym tropem...switche, zasilanie, serwerownie wręcz i to na
    dodatek w oddzielnych lokalizacjach...
    Może gdzieś tak jest (na pewno jest), ale nie przesadzajmy z tą granicą.
    Zazwyczaj dobra kopia wystarcza do uratowania tematu.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 33. Data: 2017-12-04 20:29:18
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Irek.N." napisał w wiadomości grup

    >Jak są takie obostrzenia, to wypadało by "zmirorować serwery" :)

    Kiedys to Novell oferowal.

    Dzis wiele firm ("high availability"), tudziez cala wirtualizacja ..

    >Idąc dalej tym tropem...switche, zasilanie, serwerownie wręcz i to na
    >dodatek w oddzielnych lokalizacjach...
    >Może gdzieś tak jest (na pewno jest), ale nie przesadzajmy z tą
    >granicą.

    Jak najbardziej.

    >Zazwyczaj dobra kopia wystarcza do uratowania tematu.

    Patrzysz przez swoj punkt widzenia, a jak to bedzie bank ?
    Nie mamy pana pieniedzy, bo nam komputer padl, prosze przyjsc jutro.
    Gielda ... no powiedzmy, ze nic wielkiego sie nie stanie, jak na dzien
    stanie.
    Gorzej z biurem maklerskim, jak klienci straca pieniadze, bo nie mogli
    na czas sprzedac/kupic :-)

    Linie lotnicze, kolejowe, porty (przeladowanie takiego statku z 10 tys
    kontenerow), szpitale, nawet glupie przychodnie lekarskie.
    Czy np systemy sklepowe - nie zamowia na czas i zostaniesz bez chleba
    :-)

    J.

  • 34. Data: 2017-12-04 21:29:22
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2017-12-04 o 20:18, Irek.N. pisze:

    > Ok, ale jak potrzeba trochę więcej przestrzeni niż zapewnia jeden dysk,
    > to jak?

    Na szczęście nie potrzebuję aż tak dużo miejsca w całości.

    > Jak są takie obostrzenia, to wypadało by "zmirorować serwery" :)
    > Idąc dalej tym tropem...switche, zasilanie, serwerownie wręcz i to na
    > dodatek w oddzielnych lokalizacjach...

    Wszystko to kwestia kosztów. Gdzieś się trzeba zatrzymać.

    > Może gdzieś tak jest (na pewno jest), ale nie przesadzajmy z tą granicą.
    > Zazwyczaj dobra kopia wystarcza do uratowania tematu.

    Pewnie, ale zawsze lepiej odbudować mirror niż dane z kopii :)

    Pozdrawiam

    DD

  • 35. Data: 2017-12-04 22:13:16
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

> [...]
    > kontenerow), szpitale, nawet glupie przychodnie lekarskie.
    > Czy np systemy sklepowe - nie zamowia na czas i zostaniesz bez chleba :-)

    No ba, a mieliśmy się nie zapędzać :)
    Czyli co, nawet w warzywniaku mają duble komputerów/serwerów? Oj coś
    pojechałeś za daleko ;)

    Śmiem twierdzić, że 75% instytucji prywatnych nie ma żadnej kopii
    bezpieczeństwa, a z pozostałych 25% jakieś 90% (czyli 22,5%) nie ma
    aktualnej - w tym przypadku dzisiejszej, jeżeli dzień się zakończył dla
    nich.

    Wiesz co jest najzabawniejsze, ja też się do nich zaliczam, tylko że w
    moim przypadku jestem tego świadomy i godzę się z tym. :)

    Miłego.
    Irek.N.

  • 36. Data: 2017-12-05 01:17:57
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2017-12-04, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Przyjmuje, ze przeczytac by musial.
    > Ale czy jest sens zapisywac, skoro na dysku juz jest to samo ?

    Jesli już przeczytał, to oczywiście bez sensu chyba, że chcemy
    "odświeżyć".

    > A tak z ciekawosci. Niezgodnosc na paru MB uznajemy za normalna,
    > niezgodnosc na wiekszej ilosci, szczegolnie na roznych obszarach
    > powinna dac do myslenia.

    Dlaczego?

    --
    Marcin

  • 37. Data: 2017-12-05 01:22:14
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2017-12-04, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > kontenerow), szpitale, nawet glupie przychodnie lekarskie.
    > Czy np systemy sklepowe - nie zamowia na czas i zostaniesz bez chleba

    To są obszary zastosowań, który z natury rzeczy muszą miec wywalona w
    kosmos redundancje danych w tym geograficzną. To jest zupełnie inna
    klasa problemów i nie spodziewam się aby ktoś w ogóle to ropatrywał w
    kategoriach fizycznych kontrolerów dysku.

    --
    Marcin

  • 38. Data: 2017-12-05 01:35:59
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2017-12-04, Mateusz Viste <m...@w...tell> wrote:
> [...]

    Przy RAID5 jest tez ten (czasami kwestionowany) problem zwany URE.
    Sprowadza się on do tego, że specyfikacja SATA dopuszcza jeden błąd
    odczytu na ca 15TB danych. Ma to przekładać się ma znaczace (xx%)
    prawdopodobieństwo katastrofy przy odbudowie odpowiednio dużej
    macierzy.

    > Dlatego dyski wymienia się prewencyjnie. A przynajmniej ja tak robię. W
    > moim domowym RAID-1 wymieniam jeden z dysków (zamiennie) co 12-18
    > miesięcy.

    Chyba niepotrzebnie aż tak często(*). Mi "się" wymieniając naturalnie
    raz na 3-4 lata wraz ze spadkiem cen za jednostkę pojemności.

    *) https://www.backblaze.com/blog/hard-drive-failure-ra
    tes-q1-2017/

    --
    Marcin

  • 39. Data: 2017-12-05 01:51:07
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2017-12-04, Marek <f...@f...com> wrote:

    > Rsync między identycznymi dyskami jest wystarczający. Od 10 lat mam
    > takie rozwiązanie. Dwa identyczne dyski , jeden działa normalnie,
    > (master) drugi jest jego kopią. (slave), który rsyncuje się raz na

    Mam podobnie. Rzeczy cenne, np. prywatne zdjęcia, filmy, dokumenty,
    są właśnie synchronizowane po rsync i istnieją w przynajmniej w 3ch
    różnych fizycznych kopiach (w tym jedna u tescia w innej lokalizacji).

    Ale mam tez kategorie gdzie są np. kopie obrazów całych partycji z
    systemami pozbieranymi ze wszystkich domowych/firmowych komputerów.
    Te są trzymane na RAID5. Nie sa to dane aż tak krytyczne a tylko
    kopie, które pomogą odtworzyć szybko system do stanu podstawowej
    uzywalności.

    --
    Marcin

  • 40. Data: 2017-12-05 09:32:47
    Od: Mateusz Viste <m...@w...tell>

    On Tue, 05 Dec 2017 00:35:59 +0000, Marcin Debowski wrote:
    > Chyba niepotrzebnie aż tak często(*). Mi "się" wymieniając naturalnie
    > raz na 3-4 lata wraz ze spadkiem cen za jednostkę pojemności.

    Zapewne niepotrzebnie - ale częstotliwość wiąże się też z tym że z czasem
    wymieniam dyski na coraz większe, więc ca co ~2 lata jestem w stanie
    zwiększyć rozmiar macierzy (jak już oba dyski dojdą do wyższego pułapu).
    No i dochodzi aspekt odsprzedaży: roczny czy dwuletni dysk w pełni
    działający da się sprzedać całkiem dobrze, a na kilkuletniego trupa z
    błędami SMART jest jednak dużo mniej chętnych :)

    Mateusz