  • 51. Data: 2017-12-06 00:35:55
    Temat: Re: RAID5
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    news:5a269373$0$15189$65785112@news.neostrada.pl...
> [...]

    Mam gdzieś dysk, który ma SMART przepiękny. A do użytku się nie nadaje. Mam
    też ze SMARTem wręcz pośmiertnym, a działa dobrze.

    > Z drugiej strony ... jesli w takiej ilosci, ze i tak ma pojsc do RAID, to
    > czemu nie :-)

    Jakiś mi karzełki podpowiadają, aby dyski w rajdzie były w jednakowym
    stanie, możliwie najlepszym, możliwie nowe dobrej firmy i wykonania. Ale
    może to takie przewrażliwienie moje tylko?

    --
    Psy kochają przyjaciół i gryzą wrogów,
    (C) Zygmunt Freud.

  • 52. Data: 2017-12-06 00:39:33
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Czemu ? Byle tylko piszczek byl sprawny :-)
    > Nie spodziewasz sie chyba, ze dwa dyski padna w ciagu kilku godzin, nie
    > pozwalajac odbudowac macierzy :-)

    Zdziwisz się, co technika potrafi odpier...ić... Rzadkie, ale z używkami
    dość realne.

  • 53. Data: 2017-12-06 00:47:51
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 6 Dec 2017 00:35:55 +0100, HF5BS napisał(a):

    > Jakiś mi karzełki podpowiadają, aby dyski w rajdzie były w jednakowym
    > stanie, możliwie najlepszym, możliwie nowe dobrej firmy i wykonania. Ale
    > może to takie przewrażliwienie moje tylko?

    Przewrazliwienie - I jak Inexpensive :-)

    A wrecz powiedzialbym odwrotnie - skoro jest redundancja i padniecia
    jednego dysku sie nie boimy, to trzeba uniknac sytuacji, gdy padna dwa
    naraz. Czyli ... stan powinien byc rozny, wieksza szansa, ze jeden
    padnie pierwszy :-)

    J.

  • 54. Data: 2017-12-06 02:46:32
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

> [...]
    > jednego dysku sie nie boimy, to trzeba uniknac sytuacji, gdy padna dwa
    > naraz. Czyli ... stan powinien byc rozny, wieksza szansa, ze jeden

    Czyli mimo wsio potwierdzasz regułę. Doświadczalnie wiem, że dyski, po
    jednakowym nawet używaniu, nie zawsze są w jednakowym stanie. Zatem lepiej
    chyba kierować sie ku urządzeniom nowym, ale dla zróżnicowania stanu, nie
    upuszczałbym jednego dysku przed włożeniem do serwera, a przy różnym stanie
    nie możemy też wykluczyć, że w trakcie stany się wyrównają i nastąpi ich
    niemal równoczesne wyjebutanie. Może to też jakiś RAID, ale mi się widzi
    takie rozwiązanie, że w kompie dyżuruje jeden świeży dysk, w momencie, gdy
    spadaczy któryś z dysków w macierzy, to albo ten spadaczony się szybciutko
    robi posektorowo na dyżurnego, albo po prostu przepina odtworzenie macierzy
    na ten dyżurny, spadaczony odpina i robi głośne ała, żeby operator wiedział,
    iż musi dupę z fotela ruszyć, a nie tylko piwo pić i w CS-a grać.

    PS. Muszę sprawdzić, w jakim stanie jest mój dysk z roku... 1993, tak, 24
    lata, jak ostatnio go macałem, to był w pełni sprawny.
    Czyli oba podejścia mają swoje zady i walety, zarówno co do jednakowego
    stanu początkowego, jak i różnego takowegoż.
    Na razie się nie rozpiszę, jakoś tak weny nie mam, choć z obserwacji mam
    wrażenie, żze mógłbym trochę o temacie powiedzieć (kurczę, czy mógłbym do
    tego kiedyś podejść normalnie?)

  • 55. Data: 2017-12-06 06:59:22
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2017-12-06 o 00:47, J.F. pisze:

> [...]
    > jednego dysku sie nie boimy, to trzeba uniknac sytuacji, gdy padna dwa
    > naraz. Czyli ... stan powinien byc rozny, wieksza szansa, ze jeden

    Nie, idąc w szczegóły zapominasz o podstawach. RAID nie ma zwalniać od
    myślenia. Ma zapewnić poprawną pracę, a w to wlicza się wymianę dysków
    _w_porę_, a nie po padnięciu. To, że nie lubimy wydawać pieniędzy "na
    zapas", nie ma nic wspólnego z rozsądkiem.
    Dyski w RAIDzie mają być nowe i używane tak długo, jak powinny, a nie do
    uszkodzenia.
    Dlatego warto czasem przerwać rozmyślania i zastanowić się o co tak
    naprawdę chodzi?

    Pozdrawiam

    DD

  • 56. Data: 2017-12-06 08:45:49
    Od: Mateusz Viste <m...@w...tell>

    On Tue, 05 Dec 2017 18:35:48 +0100, Dariusz Dorochowicz wrote:
    > Niech będzie że nie parę godzin, ale parę dni.

    Oj nie - to naprawdę mogą być godziny, jak nie *minuty*, ale od momentu
    wstawienia nowego dysku. Zdarzyło mi się takie "cuda" obserwować, i to
    niejednokrotnie.

    Dlaczego? Są sobie dwa dyski w mirroringu. Głównie siedzą sobie w
    ciepłym, kręcą się powolutku, czekają i starzeją się razem w pełnym
    szczęściu. Pewnego dnia jeden z dysków pada (bo tak). Bywa. No cóż, nic
    złego - wszak ten drugi dalej działa, RAID sprawny, dane dostępne, więc
    można by rzec, jest git. Usuwamy padalca z macierzy, wstawiamy nowy. I co
    się dzieje? Ano odbudowywanie macierzy. A to raz, że może trwać dobre
    kilka, jak nie kilkanaście (lub kilkadziesiąt w ekstremalnych
    przypadkach) godzin, to jest to czynność mega intensywna, zarówno dla
    nowego (zapis) jak i starego dysku (odczyt i latanie głowicami). No i
    niestety - ten drugi dysk, podstarzały już nieco, nie wytrzymał presji
    podczas odbudowy... i padł. Dane gdzie są, każdy się domyśla.

    Dlatego nie czekam aż mi dyski zejdą śmiercią naturalną, nawet (lub
    szczególnie) mając RAID. Wymieniam co rok, dwa, i mam spokój.

    Mateusz

  • 57. Data: 2017-12-06 10:33:54
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Mateusz Viste" napisał w wiadomości grup
    ..

> [...]

    >się dzieje? Ano odbudowywanie macierzy. A to raz, że może trwać dobre
    >kilka, jak nie kilkanaście (lub kilkadziesiąt w ekstremalnych

    Kopiowanie dysku w mirrorze w zasadzie kilka godzin.

    >to jest to czynność mega intensywna, zarówno dla
    >nowego (zapis) jak i starego dysku (odczyt i latanie głowicami).

    IMO wcale. Samo kopiowanie powinno isc sekwencyjne i glowice tylko
    delikatnie cykaja.
    Chyba, ze sie na to nalozy normalna dzialalnosc i i glowice lataja jak
    glupie ..

    >Dlatego nie czekam aż mi dyski zejdą śmiercią naturalną, nawet (lub
    >szczególnie) mając RAID. Wymieniam co rok, dwa, i mam spokój.

    Moje wczesniejsze doswiadczenia z dyskami byly bardzo dobre - pracuja
    latami i nie padaja.
    Ale ostatnio kilka mnie dopadlo ... juz za gesto upakowane, czy
    potanili produkcje ?

    J.

  • 58. Data: 2017-12-06 11:11:30
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Dariusz Dorochowicz" napisał w wiadomości grup

    >Nie, idąc w szczegóły zapominasz o podstawach. RAID nie ma zwalniać
    >od myślenia. Ma zapewnić poprawną pracę, a w to wlicza się wymianę
    >dysków _w_porę_, a nie po padnięciu.

    Hm, R jak redundant.
    A "w pore" to moze byc Hot Swap.

    >To, że nie lubimy wydawać pieniędzy "na zapas", nie ma nic wspólnego
    >z rozsądkiem.
    >Dyski w RAIDzie mają być nowe i używane tak długo, jak powinny, a nie
    >do uszkodzenia.

    Ja tam jestem czlowiek starej daty i uwazam, ze dyski nie padaja :-)
    Tzn owszem, zdarza im sie, ale to wyjatek, a nie regula.

    Ale ... postep zwolnil, juz sie nie wymienia dysku na wiekszy po 2-3
    latach, wiec moze warto zmienic zdanie :-)

    >Dlatego warto czasem przerwać rozmyślania i zastanowić się o co tak
    >naprawdę chodzi?

    No chodzi o to, ze masz zabezpieczenie, to po co sie bardziej
    zabezpieczac ?
    A backup i tak trzeba, na wypadek bledu oprogramowania, czlowieka,
    wirusa.

    J.

  • 59. Data: 2017-12-06 11:17:28
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Dariusz Dorochowicz" <_...@w...com> napisał w wiadomości
> [...]
    > _w_porę_, a nie po padnięciu. To, że nie lubimy wydawać pieniędzy "na
    > zapas", nie ma nic wspólnego z rozsądkiem.

    Ja wszakże chcę się zabezpieczyć także od braku pomyślenia.
    Jaka różnica, czy dysk zlazł od "bo nie mogłem", "bo za szybko", "bo nie
    pomyślałem", itp, itd? Danych tak samo nie ma.

    > Dyski w RAIDzie mają być nowe i używane tak długo, jak powinny, a nie do
    > uszkodzenia.

    I tak ma być, co jednak, gdy z jakiegoś powodu nie ma wyboru? Zresztą, tutaj
    ta sama uwaga, co akapit wcześniej.

    > Dlatego warto czasem przerwać rozmyślania i zastanowić się o co tak
    > naprawdę chodzi?

    Nie ukrywam, że muszę odpocząć od myślenia :P Ale spoko, jak będę robić, na
    pewno nie zrobię byle jak.
    O co chodzi... za moich czasów szkolnych, to się mówiło "O ten tramwaj, co
    nie chodzi" :) Na razie, to ja się muszę zastanowić, jak księgowej
    dostarczyć faktury (zrobi się), a wtedy będzie czas zastanowić się nad
    "rajdem".

    Pahdon za błędy, to zs przemęczenia.

  • 60. Data: 2017-12-06 11:21:41
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "HF5BS" napisał w wiadomości grup

> [...]

    >Zatem lepiej chyba kierować sie ku urządzeniom nowym, ale dla
    >zróżnicowania stanu, nie upuszczałbym jednego dysku przed włożeniem

    Jak zakladam nowa macierz, to tak z reguly musze kupic do niej dyski,
    to one i tak rowne.
    Ale zakladajac ze dla oszczednosci kupilem stado uzywanych dyskow, czy
    np w firmie mamy serwerow wiele, i potrzeba nagle kolejnego, a w
    magazynku czeka troche sprzetu ...

    > a przy różnym stanie nie możemy też wykluczyć, że w trakcie stany
    > się wyrównają i nastąpi ich niemal równoczesne wyjebutanie.

    Ano, jest takie ryzyko.

> [...]
    >dysków w macierzy, to albo ten spadaczony się szybciutko robi
    >posektorowo na dyżurnego, albo po prostu przepina odtworzenie

    Hot Swap. Sie stosuje ... ale to kolejny dysk.
    Jak potrzebujesz duzo danych i masz tych dyskow np 10, to 1 czy 2
    dodatkowo juz nie sa problemem ... ale jak sie zmiescisz na 1 dysku ?
    :-)

    >PS. Muszę sprawdzić, w jakim stanie jest mój dysk z roku... 1993,
    >tak, 24 lata, jak ostatnio go macałem, to był w pełni sprawny.

    No to od czego mial sie zepsuc ?
    Smar sie zestarzal, wilgoc sciezki przezarla, czy nosnik odpadl - co
    obstawiasz ? :-)

    Ale to jednak nie to samo, co ciagle krecenie - lozyska maja swoja
    zywotnosc.

    J.