  • 11. Data: 2018-03-19 22:21:20
    Temat: Re: Radio samochodowe do ogrzewania tylnej szyby
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 19.03.2018 o 11:07, Adam Wysocki pisze:
    > Hej,
    >
    > Szukam sposobu na zmniejszenie liczby anten na dachu samochodu. Teraz są
    > dwie (CB i FM), chcę dorzucić trzecią (2m/70cm) i zrobi się już z tego
    > mały jeż :)
    >
    > Wiem, że ludzie podłączają radio samochodowe do ogrzewania tylnej szyby.
    > Są takie fabryczne rozwiązania i różne, bardziej lub mniej skuteczne,
    > wydumki.
    >
    > Macie z tym jakieś doświadczenie?

    Ogrzewanie szyby to moim zdaniem lipa, te ścieżki są oporowe, więc
    straty i słaba antena.

    > Czy moja wizja ma sens? Czy może pomysł jest całkowicie poroniony i lepiej
    > zabudować antenę gdzie indziej, choćby przyklejaną do szyby?

    Miałem taką antenę, o ile pamiętam Bosh, cieniutki drucik przyklejony
    poziomo do przedniej szyby, pośrodku okrągłe pudełeczko ze wzmacniaczem,
    ok 3 tranzystorów, ale to dawno, nie dam sobie reki uciąć.

    --
    Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

  • 12. Data: 2018-03-20 10:26:58
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Adam Wysocki <g...@s...invalid> wrote:

    > Uchwyt TwinCar, nazw anten w sumie nie pamiętam... zbyt dawno kupowałem
    > ten zestaw. Jest napisane na antenach, zerknę.

    Na antenie jest tylko napisane Sirio CB Line, ale zakładam, że to nazwa
    serii, a nie modelu. Z wyglądu najbardziej podobna do Sirio Omega 27.
    FM jest ta, która była dołączona do uchwytu.

    Uchwyt to dokładnie Dirland Sirio Duo (to chyba to samo, co TwinCar). Nie
    ma w środku elektroniki (cewek, filtrów, itd).

    https://www.cb-radio.info.pl/produkt/rid,676,rel,typ
    y.html

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 13. Data: 2018-03-20 12:01:03
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Cezary Grądys <c...@w...onet.pl> wrote:

    > Ogrzewanie szyby to moim zdaniem lipa, te ścieżki są oporowe, więc
    > straty i słaba antena.

    Pytanie czy ten opór ma znaczenie dla sygnału radiowego i impedancji
    wzmacniacza... może rzeczywiście ma.

    > Miałem taką antenę, o ile pamiętam Bosh, cieniutki drucik przyklejony
    > poziomo do przedniej szyby, pośrodku okrągłe pudełeczko ze wzmacniaczem,
    > ok 3 tranzystorów, ale to dawno, nie dam sobie reki uciąć.

    Na Allegro są różne tego typu od 10zł do 30zł. Podawane są wzmocnienia w
    dB, ale podejrzewam że to kit, jak wszystkie parametry w urządzeniach z
    tej półki cenowej. Ciekawe, czy taka antena zadziała lepiej niż wydumka
    z szybą...

    http://allegro.pl/antena-samochodowa-wewnetrzna-fm-z
    e-wzmacniaczem-i7173574348.html

    http://allegro.pl/antena-sam-fm-wewnetrzna-wzmacniac
    z-mala-hq-i7055926538.html

    http://allegro.pl/antena-wewnetrzna-samochodowa-fm-z
    e-wzmacniaczem-i7213732212.html

    http://allegro.pl/wewnetrzna-antena-samochodowa-fm-w
    zmacniacz-i7026036203.html

    http://allegro.pl/antena-fm-samochodowa-wewnetrzna-s
    unker-w3-i7064268127.html

    http://allegro.pl/antena-samochodowa-wewnetrzna-fm-w
    zmacniacz-c375-i7030964304.html

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 14. Data: 2018-03-20 19:01:46
    Od: pilocik <p...@t...pl>

    W dniu 20.03.2018 o 10:26, Adam Wysocki pisze:

> [...]
    >
    > Uchwyt to dokładnie Dirland Sirio Duo (to chyba to samo, co TwinCar). Nie
    > ma w środku elektroniki (cewek, filtrów, itd).

    Antenka przyzwoita, jak zresztą większość Sirio/Midlanda

    Jak chce Ci się nieco pomajsterkować to na twincarze w miejsce FM
    wmontuj Triflexa, zapewni FM i CB oraz wjazd na parkingi :D
    Chociaż jak kiedyś parkowałem u szwagra w garażu podziemnym to i tak
    musiałem pręt od Tajfuna wykręcić, no ale auto dość wysokie - Alhambra
    Triflex powinien Ci zapewnić osiągi porównywalne z twoją obecną anteną,
    zwłaszcza jak jest pochylona ;)
    Warto tylko czarnym lakierem zamalować logo SIRIO na podstawie, niestety
    wielu żuli wie że sam pręt do trifla to stówka :(

    W miejsce obecnej CB możesz wtedy wkręcić tę na 144mHz, będzie tak jak
    teraz, dwie sztuki a trzy funkcje

  • 15. Data: 2018-03-28 17:33:05
    Od: Andrzej <d...@o...pl>

    W dniu 2018-03-19 o 11:07, Adam Wysocki pisze:
    > Hej,
    >
    > Szukam sposobu na zmniejszenie liczby anten na dachu samochodu. Teraz są
    > dwie (CB i FM), chcę dorzucić trzecią (2m/70cm) i zrobi się już z tego
    > mały jeż :)

    CB to ok. 27MHz.
    Trzecia harmoniczna =81MHz, więc spokojnie powinno odbierać FM.
    I to lepiej niż jakieś grzałki.

  • 16. Data: 2018-03-31 23:20:01
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    pilocik <p...@t...pl> wrote:

    > Jak chce Ci się nieco pomajsterkować to na twincarze w miejsce FM
    > wmontuj Triflexa, zapewni FM i CB oraz wjazd na parkingi :D

    Trochę się boję podłączać FM do CB :) Czy nadawanie na CB nie upali mi
    radia FM? Czy ten Triflex będzie miał lepsze osiągi na CB i na FM, niż
    dedykowana do CB i wewnętrzna na szybę do FM?

    Na razie:

    1. W miejsce anteny CB wmontowałem Nagoyę UT-106UV (2m / 70cm)
    2. W miejsce anteny FM wmontowałem złącze DV na antenę CB
    3. Tymczasowo zamieniłem CB na GL27 (bo miałem) i zamówiłem Sirio T3 27
    (krótki helical na miasto; w trasy będę używał tej, której miałem)
    4. Zupełnie odciąłem radio FM i zamówiłem Sunker W3 (wewnętrzną ze
    wzmacniaczem), przykleję ją do bocznej szyby i jak się nie sprawdzi,
    to wrócę do pomysłu z tylną szybą

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 17. Data: 2018-04-01 03:14:59
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Adam Wysocki" <g...@s...invalid> napisał w wiadomości
    > Trochę się boję podłączać FM do CB :) Czy nadawanie na CB nie upali mi

    Jak zastosujesz zwrotnicę - nie powinno. Na początku lat 90 jeździłem tak,
    mając jednocześnie podpięte radio 2m i CB, nie zauważyłem istotnego wpływu
    jednego na drugie. ANT była do zwykłego radia odbiorczego, efektywnością nie
    porażała, ale tak do 50 km od przemiennika można było gadać.

    > radia FM? Czy ten Triflex będzie miał lepsze osiągi na CB i na FM, niż
    > dedykowana do CB i wewnętrzna na szybę do FM?

    Wypróbuj, czasem się sprawdzi, a czasem nie. Jak CB nie będzie mieć w środku
    filtra PP, to możesz się zdziwić, jak dobrze to poleci (tylko, że wtedy może
    z otoczenia łapać wszelką statykę i wtedy praca w czasie burzy będzie bardzo
    niewskazana - spodziewałbym się wtedy braku zamknięcia obwodu dla prądu
    stałego i przebiegów wolnozmiennych, już miałem na swojej ręce statykę z
    okolicznej burzy, dziwne wrażenie(*)). Jako świadek, zetknąłem się z całkiem
    poprawną na 2m pracą CB-icznej anteny SkyLab (czy jakoś tak) - 27 MHz jest
    blisko, choć nie dokładnie 7 harmonicznej na 2m, a tu ilość ćwiartek jak
    będzie nieparzysta, to antena ma szansę ładnie popracować. W moim starym
    klubie, SP5PKN, antena na 7 MHz, zadziwiająco dobrze się stroiła i pracowała
    na 21 MHz - nieparzystej wielokrotności 7 MHz.

    (*) Lepiej nie ryzykować, że ładunek na ręce pojawi się nie przez indukcję
    (w końcu pojęcie to nie jest jedynie domeną cewek), lekko tylko drapiąc (co
    nawet nie jest specjalnie niemiłe, może być nawet przyjemne), lecz od
    bezpośredniego dupnięcia. Ryzyko też jest dla elektroniki... A jako
    przejaskrawiona ilustracja - https://www.youtube.com/watch?v=RvG3ieOh8cI

    --
    Pies może złamać serce tylko raz,
    kiedy jego własne przestaje bić...

  • 18. Data: 2018-04-06 14:13:58
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    HF5BS <h...@...pl> wrote:

> [...]
    > jednego na drugie. ANT była do zwykłego radia odbiorczego, efektywnością nie
    > porażała, ale tak do 50 km od przemiennika można było gadać.

    Zobaczę tego Sunkera W3, bo już kupiony i czeka, aż przyjdzie jeszcze
    gniazdo antenowe do założenia na kabel (żeby podłączyć). Jak będzie bardzo
    źle, to będę kombinował z CB.

    Do CB mam dwie anteny. Jedną w postaci długiego bata (nie pamiętam
    oznaczenia, bo kupiona wiele lat temu, ale chyba Sirio Omega) i jedną
    krótką, helikalną (Sirio T3 27, dopiero co przyszła i jeszcze nie
    założyłem).

    Bat będzie zakładany w trasy (i na trasach, jak jest prosty, to się
    sprawdza; do tej pory po mieście jeździłem z nim mocno pochylonym... i się
    nie sprawdzał), helikal na miasto. Pytanie jak ten helikal sprawdzi się
    przy odbiorze FM.

    Na zdjęciach Sunkera W3 tego nie widać, ale paski, które z niej wystają,
    to tak naprawdę elastyczne PCB z 3 ścieżkami, z czego 2 tworzą pętlę a 1
    jest osobna. Pewnie to ma związek z odbiorem także AM.

    > Wypróbuj, czasem się sprawdzi, a czasem nie. Jak CB nie będzie mieć w środku
    > filtra PP, to możesz się zdziwić, jak dobrze to poleci

    CB to stara, dobra, niezniszczalna Onwa MK2, kupiona z 16 lat temu.
    Najpierw stała u mnie na bazie, a potem w trzech różnych pojazdach.
    Gdzieś w sieci były jej schematy, ale teraz nie mogę znaleźć.

    W sumie możnaby zmienić CB na jakieś współczesne, żeby chociażby mieć ANL
    / NB i RF Gain (do Onwy dorobiłem, ale nigdy nie chciał dobrze działać),
    ale a) nie widzę tak naprawdę potrzeby, b) nie wiem, czy robią jeszcze
    radia, w których jest mechaniczny przełącznik szybkiej 19-ki. Dla mnie
    to konieczność, bo nie chcę klikać przycisku po każdym zapłonie.

    > https://www.youtube.com/watch?v=RvG3ieOh8cI

    Ja parkuję samochód na parkingu, w gęstej zabudowie, jest mała szansa, że
    dupnie właśnie w moją antenę... choć szansa jest zawsze. Tyle że odkąd
    jeżdżę, jeszcze nie dupnęło :) W domu odłączam radia, jak nie korzystam
    (nawyk wyniesiony z klubu SP5PZQ), ale w samochodzie nie, bo tam radio to
    tylko dodatek. Jak wsiadam to nie myślę o radiu, radio ma się włączyć samo
    i samo działać. Najwyżej czasem dostroję squelch.

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 19. Data: 2018-04-07 04:48:34
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Ja parkuję samochód na parkingu, w gęstej zabudowie, jest mała szansa, że
    > dupnie właśnie w moją antenę... choć szansa jest zawsze. Tyle że odkąd

    Niestety. Był w Warszawie kilka(naście) lat temu przypadek, że w miejscu,
    otoczonym wysoką (na ile, to nie pomnę, ale były wyższe budynki) zabudową,
    był sobie przystanek autobusowy. Z pojazdu wysiadła sobie parka młodych, no
    i piorun w nich przydupił. Niestety, skutecznie :( Choć teoretycznie nie
    powinno, ze względu na zabudowę).

> [...]
    > tylko dodatek. Jak wsiadam to nie myślę o radiu, radio ma się włączyć samo
    > i samo działać. Najwyżej czasem dostroję squelch.

    No, miło jest, jak mi pudełko po właczeniu zasilania zostanie tam, gdzie je
    wyłączyłem i nie zapomni nastawów.

    --
    Pies może złamać serce tylko raz,
    kiedy jego własne przestaje bić...
    PS. FT817ND, jedyny ból mam do radia FM radiofonicznego - porażka na całej
    linii, już tania chińszczyzna lepiej działa. Filtry też by się przydały, ale
    to już nie taki wielki problem.

  • 20. Data: 2018-04-09 15:05:45
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    HF5BS <h...@...pl> wrote:

> [...]
    > i piorun w nich przydupił. Niestety, skutecznie :( Choć teoretycznie nie

    Jak ktoś ma pecha, to i w drewnianym kościele mu cegła na głowę spadnie...

    > No, miło jest, jak mi pudełko po właczeniu zasilania zostanie tam, gdzie je
    > wyłączyłem i nie zapomni nastawów.

    Dokładnie. Ogólnie wszystko, co mam w samochodzie, musi włączać się
    automatycznie. Inaczej po prostu po jakimś czasie przestałbym tego używać.

    > PS. FT817ND, jedyny ból mam do radia FM radiofonicznego - porażka na
    > całej linii, już tania chińszczyzna lepiej działa. Filtry też by się
    > przydały, ale to już nie taki wielki problem.

    Ciekawe. To nie jest przecież tani chińczyk. Swoją drogą nigdy nie
    rozumiałem wydawania tyle kasy na radio (a to i tak mało, w porównaniu z
    innymi TRXami)... szukam jakiegoś taniego (max 300 zł) KF-owego, z
    sensownymi filtrami wejściowymi, ale ciężko znaleźć.

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]