  • 1. Data: 2016-09-15 17:25:19
    Temat: Raspberry Pi i prowadzenie masy - raz jeszcze
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Nie mogę znaleźć starego tematu, wiec zapytam w nowym.
    Jakiś czas temu pytałem o sposób podłączenia Raspberry Pi Zero do masy
    na projektowanej płytce, w którą ma być wpinany ten moduł.

    Otrzymałem wtedy odpowiedź, że zalecaną metodą jest połączenie
    wszystkich pinów GND na gnieździe GPIO z polem masy.

    Płytka jest już praktycznie gotowa i mam do czynienia z następującą
    sytuacją:

    https://s17.postimg.io/6r2uiajhb/pcb.png

    Do jednego pinu GND pośrodku obrazka nie udało mi się doprowadzić masy.
    Gdyby płytka była dwustronna, nie ma problemu - połączenie będzie
    wykonane przez pole masy po drugiej stronie. To jednak ma być amatorski
    prototyp, na jednostronnej płytce wykonanej metodą termotransferu.

    Może zostać tak, jak jest? Bo prawdę mówiąc nie widzę sensu w robieniu
    dodatkowego mostka - w końcu połączenie i tak będzie wykonane na płytce
    RasPi. Chyba, że coś mi umknęło?

  • 2. Data: 2016-09-15 18:05:24
    Temat: Re: Raspberry Pi i prowadzenie masy - raz jeszcze
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Atlantis <m...@w...pl> napisał(a):
> [...]
    > Może zostać tak, jak jest? Bo prawdę mówiąc nie widzę sensu w robieniu
    > dodatkowego mostka - w końcu połączenie i tak będzie wykonane na płytce

    Może tak zostać. Jeśli te piny są i tak połączone, to nie ma sensu na siłę
    tworzyć dodatkowego połączenia. W tego typu układach, gdzie masz cyfrowy
    interfejs z komputerkiem, trudno źle poprowadzić masę. Co innego, jakby to
    była jakaś czuła analogówka.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 3. Data: 2016-09-15 19:16:19
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    >
    > Może zostać tak, jak jest? Bo prawdę mówiąc nie widzę sensu w robieniu
    > dodatkowego mostka - w końcu połączenie i tak będzie wykonane na płytce

    W amatorskim projekcie spokojnie może tak zostać.

    Z łączeniem wszystkich pinów to chodzi o coś takiego.

    Wyobraź sobie, że masz na płytce jeden scalak, który wysyła jakiś sygnał i
    drugi do którego ten sygnał idzie.
    Ścieżka wyszła jak dwa przyprostokątne boki trójkąta.
    Połączenie masy jest po całej drugiej stronie płytki.

    Prąd zawsze musi płynąć w obwodzie. Jak od nadajnika do odbiornika płynie tą
    ścieżką to którędyś musi wracać. Wydawało by się, że wraca po najkrótszej
    drodze - stroną masy po przeciwprostokątnej trójkąta.
    Prawdziwą częścią tego zdania jest: "wydawało by się". Im wyższa składowa
    tym bardziej będzie wracała pod ścieżką (czyli wzdłuż przyprostokątnych). I
    tak jest ze wszystkimi sygnałami powrotnymi. Im szybsze tym bardziej "chcą"
    wracać wzdłuż sygnału. To jest dobra cecha bo minimalizuje powierzchnię
    obwodów emitujących (będących wrażliwymi na) zakłócenia. Jeśli w drodze
    powrotnej sygnał napotka na jakąś przerwę (brak połączenia pinu masy, który
    leży przy połączeniu linii sygnału) to musi to jakoś obejść szukając
    najbliższego połączenia. W tym miejscu droga powrotna oddala się od samego
    sygnału i powiększa się powierzchnia obwodu emitującego/wrażliwego na
    zakłócenia.
    Czy to ma znaczenie czy nie to zależy co za sygnał chciałby skorzystać z
    tego połączenia masy a musi skorzystać z innego.
    P.G.

  • 4. Data: 2016-09-16 10:37:54
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Grzegorz Niemirowski <g...@p...onet.pl> wrote:

    > W tego typu układach, gdzie masz cyfrowy interfejs z komputerkiem,
    > trudno źle poprowadzić masę. Co innego, jakby to była jakaś czuła
    > analogówka.

    Zależy jeszcze od częstotliwości... :)

    Ale na GPIO dużej częstotliwości nie ma. Zostawiłbym tak jak jest.

    --
    http://www.chmurka.net/