  • 21. Data: 2014-08-27 00:53:27
    Temat: Re: Raspberry Pi - wysyłanie maila z notyfikacją
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    I jeszcze jedna sprawa. W SMTP jest pewna schizofrenia. Ten protokół jest
    zarówno do komunikacji klient-serwer jak i serwer-serwer. W przypadku
    klient-serwer używamy portu 465 lub 587, obecnie rzadko 25 (wielu operatorów
    obecnie blokuje ten port). Po połączeniu się na ten port, klient
    uwierzytelnia się i wysyła pocztę, która potem leci do serwera odbiorcy. W
    przypadku połączeń serwer-serwer używany jest port 25 lub 465 (SSL). Nie ma
    uwierzytelniania. Zastanów się co chcesz zrobić. Jak piszesz swojego
    klienta, to on łączy się do serwera, na którym masz konto i się na nim
    najpierw uwierzytelnia. Jak wysyłasz coś ze swojego Exima, to on się łączy
    do serwera odbiorcy (według jego rekordu MX w DNS) i wysyła pocztę bez
    uwierzytelniania. Musisz rozróżniać te dwie rzeczy. Podejrzewam, że to co
    widzisz, to odrzucanie połączeń z Neostrady przez serwer SMTP odbiorcy.
    Neostrada i inne konsumenckie łącza nie służą do wysyłania poczty i są
    traktowane często jako spamerskie. Myślę, że nie ma sensu żebyś kombinował z
    lokalnym SMTP. Skorzystaj z dowolnego klienta SMTP, który potrafi wysłać
    pocztę z Twojego konta (uwierzytelniając się). Ja go sam pisałem bo to było
    na STM32 a nie na RasberryPi z Linuksem.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 22. Data: 2014-08-27 12:01:26
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Całość wygląda następująco:

    user@raspberrypi:/home/user$ mail -s "Test" m...@w...pl -v
    Test, tylko test.
    .
    EOT
    user@raspberrypi:/home/user$ LOG: MAIN
    <= a...@i...pl U=user P=local S=491
    delivering [tutaj ciąg znaków, zashashowane hasło? login?]
    R: smarthost for m...@w...pl
    T: remote_smtp_smarthost for m...@w...pl
    Transport port=25 replaced by host-specific port=587
    Connecting to poczta.interia.pl [217.74.64.236]:587 ... connected
    SMTP<< 220 ESMTP INTERIA.PL
    SMTP>> EHLO raspberrypi
    SMTP<< 250-poczta.interia.pl
    250-PIPELINING
    250-SIZE 157286400
    250-STARTTLS
    250-AUTH PLAIN LOGIN
    250-AUTH=PLAIN LOGIN
    250-ENHANCEDSTATUSCODES
    250 8BITMIME
    SMTP>> STARTTLS
    SMTP<< 220 2.0.0 Ready to start TLS
    SMTP>> EHLO raspberrypi
    SMTP<< 250-poczta.interia.pl
    250-PIPELINING
    250-SIZE 157286400
    250-AUTH PLAIN LOGIN
    250-AUTH=PLAIN LOGIN
    250-ENHANCEDSTATUSCODES
    250 8BITMIME
    SMTP>> MAIL FROM:<a...@i...pl> SIZE=1529
    SMTP>> RCPT TO:<m...@w...pl>
    SMTP>> DATA
    SMTP<< 250 2.1.0 Ok
    SMTP<< 554 5.7.1 <******.*******.****.tpnet.pl[***.***.***.***]>:
    Client host rejected: Access denied
    SMTP<< 554 5.5.1 Error: no valid recipients
    SMTP>> QUIT
    LOG: MAIN
    ** m...@w...pl R=smarthost T=remote_smtp_smarthost: SMTP
    error from remote mail server after RCPT TO:<m...@w...pl>: host
    poczta.interia.pl [217.74.64.236]: 554 5.7.1
    <bwz215.neoplus.adsl.tpnet.pl[83.29.249.215]>: Client host rejected:
    Access denied
    LOG: MAIN
    <= <> [ciąg znaków. hasło? login?] U=Debian-exim P=local S=1481
    LOG: MAIN
    Completed
    delivering [ciąg znaków. hasło? login?]
    R: smarthost for a...@i...pl
    T: remote_smtp_smarthost for h...@i...pl
[...]
    SMTP>> MAIL FROM:<> SIZE=2543
    SMTP>> RCPT TO:<a...@i...pl>
    SMTP>> DATA
    SMTP<< 250 2.1.0 Ok
    ** a...@i...pl R=smarthost T=remote_smtp_smarthost: SMTP
    error from remote mail server after RCPT TO:<a...@i...pl>:
    host poczta.interia.pl [217.74.64.236]: 554 5.7.1
    <******.*******.****.tpnet.pl[***.***.***.***]>: Client host rejected:
    Access denied
    LOG: MAIN
    Frozen (delivery error message)

  • 23. Data: 2014-08-27 17:51:17
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Atlantis <m...@w...pl> napisał(a):
> [...]
    > poczta.interia.pl [217.74.64.236]: 554 5.7.1
    > <bwz215.neoplus.adsl.tpnet.pl[83.29.249.215]>: Client host rejected:

    Czyli łączysz się do serwera Interii i próbujesz wysłać ze swojego
    interiowego konta. Nie uwierzytelniasz się jednak w żaden sposób i serwer
    odrzuca Twoją pocztę.

> [...]
    > error from remote mail server after RCPT TO:<a...@i...pl>:
    > host poczta.interia.pl [217.74.64.236]: 554 5.7.1

    Tutaj też łączysz się do Interii i też się nie uwierzytelniasz. Dodatkowo
    adres nadawcy gdzieś się zgubił i w MAIL FROM jest pusty.

    Tak jak napisałem w poście obok, mylisz klienta SMTP i serwer SMTP.
    Próbujesz wysłać pocztę ze swojego konta (czyli jak to robi klient SMTP)
    używając narzędzia jakim jest serwer SMTP, czyli bez autoryzacji. Exima
    możesz używać jak masz swoją domenę. Możesz sobie wtedy założyć maila
    cośt...@a...pl i z niego wysyłać. Wtedy Twój Exim połączy się z Interią,
    powie MAIL FROM: <c...@a...pl> i Interia to łyknie. A tak, to mówisz, że
    jesteś z Interii a Interia mówi "Hola, hola, skoro masz u mnie konto, to
    czemu się nie zalogowałeś" i odrzuca. Więc musisz mieć swoją domenę. Jednak
    antyspamy krzywo patrzą na domeny podpięte do Neostrady, więc nawet jak nie
    dostaniesz komunikatu błędu, to mail i tak może wylądować w spamie. Dlatego
    ja bym nie szedł tą drogą. Olej Exim i komendę mail. Wysyłaj klientem SMTP
    (logując się na swoje konto!!!), np. http://msmtp.sourceforge.net/

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 24. Data: 2014-08-27 18:07:26
    Od: Marek Wodzinski <m...@O...mamy.to>

    On Wed, 27 Aug 2014, Atlantis wrote:

> [...]
    > user@raspberrypi:/home/user$ LOG: MAIN
    > <= a...@i...pl U=user P=local S=491
    > delivering [tutaj ciąg znaków, zashashowane hasło? login?]

    może msg-id :-)

    > R: smarthost for m...@w...pl
    > T: remote_smtp_smarthost for m...@w...pl
    > Transport port=25 replaced by host-specific port=587
    > Connecting to poczta.interia.pl [217.74.64.236]:587 ... connected
> [...]

    ^ to jest odpowiedź na MAIL FROM

    > SMTP<< 554 5.7.1 <******.*******.****.tpnet.pl[***.***.***.***]>:
    > Client host rejected: Access denied

    ^ a to na RCPT TO.

    Ponieważ klient nie zautoryzował się, to nie może przesłać poczty dalej.
    Po przejściu na TLS pierwsze powinno być:
    a nie MAIL FROM.

    Teoretycznie powinien Cię już odrzucić po MAIL FROM, ale może demon jest
    skonfigurowany tak jak na porcie 25, czyli przyjmie pocztę do @interia.pl.

    Czyli musisz sobie dokonfigurować 'mail' jeżeli już z niego chcesz
    korzystać.

    Pozdrawiam

    Marek
    Jean-Baptiste Emmanuel Zorg

  • 25. Data: 2014-08-27 18:43:10
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    > Czyli łączysz się do serwera Interii i próbujesz wysłać ze swojego
    > interiowego konta. Nie uwierzytelniasz się jednak w żaden sposób i
    > serwer odrzuca Twoją pocztę.

    Hmm... Wpisałem login i hasło w odpowiednim pliku. Trzeba coś jeszcze
    skonfigurować?

    > Tutaj też łączysz się do Interii i też się nie uwierzytelniasz.
    > Dodatkowo adres nadawcy gdzieś się zgubił i w MAIL FROM jest pusty.

    Dlaczego pojedyncze wywołanie mail powoduje wysyłanie czegoś dwa razy?
    Przynajmniej tak to wygląda w powyższym logu...

    > Tak jak napisałem w poście obok, mylisz klienta SMTP i serwer SMTP.

    A to przypadkiem nie chodzi o coś takiego? Przecież w tym
    pseudograficznym configu exima można wybrać, czy chce się wysyłać maila
    bezpośrednio ze swojej maszyny pełniącej funkcję serwera SMTP, czy też
    przy użyciu zewnętrznego serwera. Wybrałem drugą opcję...

> [...]
    > używając narzędzia jakim jest serwer SMTP, czyli bez autoryzacji. Exima
    > możesz używać jak masz swoją domenę. Możesz sobie wtedy założyć maila

    Czy domena posiadana w ramach dyndns-a się nada? Fakt, że mam zmienne IP
    w neostradzie nie będzie przeszkodą? Generalnie właśnie dlatego używam
    dyndns-a...

> [...]
    > swoją domenę. Jednak antyspamy krzywo patrzą na domeny podpięte do
    > Neostrady, więc nawet jak nie dostaniesz komunikatu błędu, to mail i tak

    Chodzi mi o wysyłanie wiadomości do siebie, więc jeśli tylko poczta
    pokaże mi, że taka wiadomość doszła i pozwoli na zdjęcie flagi spamu, to
    będzie dobrze.

    > Dlatego ja bym nie szedł tą drogą. Olej Exim i
    > komendę mail. Wysyłaj klientem SMTP (logując się na swoje konto!!!), np.
    > http://msmtp.sourceforge.net/

    Ok, wielkie dzięki - spróbuję.

  • 26. Data: 2014-08-27 18:57:03
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Atlantis <m...@w...pl> napisał(a):
> [...]
    > bezpośrednio ze swojej maszyny pełniącej funkcję serwera SMTP, czy też
    > przy użyciu zewnętrznego serwera. Wybrałem drugą opcję...

    Na te pytania nie odpowiem, bo nie znam się na zawiłościach konfiguracji
    Exima. Widocznie czegoś jeszcze brakuje, bo uwierzytelnienie nie nastąpiło.

    > Czy domena posiadana w ramach dyndns-a się nada? Fakt, że mam zmienne IP
    > w neostradzie nie będzie przeszkodą? Generalnie właśnie dlatego używam
    > dyndns-a...

    To już zależy od konfiguracji antyspamu. Generalnie serwerki na Neostradach,
    na dodatek z dynamicznym DNS, jakiejś dobrej reputacji w antyspamie nie będą
    miały. Dlatego napisałem, żeby nie iść tą drogą. Teoretycznie może to być
    dowolna domena, byle różna od tej, jaką ma serwer przez który wysłasz, bo
    wtedy by wychodziło, że się pod niego podszywasz. W praktyce jednak dochodzą
    mechanizmy antyspamowe, które przeprowadzają ocenę maila (scoring) na
    podstawie różnych parametrów, np. właśnie czy IP należy do łącza
    konsumenckiego (Neostrada, kablówka), czy ma RevDNS, czy domena jest
    dynamiczna, czy wcześniej z tego segmentu sieci wysyłano spamu. W
    dzisiejszych czasach, gdy jest dużo spamu, a antyspamy są wyczulone na różne
    rzeczy, trudno spełnić wszystkie kryteria, szczególnie na domowym łączu.

    > Ok, wielkie dzięki - spróbuję.

    Jeśli Exim umie działać jako klient, to może być i Exim. Jak wspomniałem,
    nie znam jego możliwości. Google znalazło mi to:
    http://blog.tonyscelfo.com/2009/07/13/use-smarthost-
    to-route-outgoing-exim4.html

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 27. Data: 2014-08-27 19:15:04
    Od: Marek Wodzinski <m...@O...mamy.to>

    On 08/27/2014 06:43 PM, Atlantis wrote:
> [...]
    > bezpośrednio ze swojej maszyny pełniącej funkcję serwera SMTP, czy też
    > przy użyciu zewnętrznego serwera. Wybrałem drugą opcję...

    Logi świadczą, że nie łączysz się do tego swojego Exima, więc w tej
    chwili jego konfiguracja jest bez znaczenia.

  • 28. Data: 2014-09-01 11:21:14
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2014-08-27 19:15, Marek Wodzinski pisze:

    > Logi świadczą, że nie łączysz się do tego swojego Exima, więc w tej
    > chwili jego konfiguracja jest bez znaczenia.

    Jedną chwilę. Twierdzisz, że wywołanie "mail" przekazuje wiadomość
    innemu daemonowi, a nie eximowi? Byłoby to dziwne, bo w niczym innym nie
    podawałem namiarów na smtp.interia.pl. Poza tym zmiana konfiguracji
    exima wpływa na to, co wywala log (m.in. treść po EHLO).

  • 29. Data: 2014-09-02 13:49:40
    Od: Marek Wodzinski <m...@O...mamy.to>

    On Mon, 1 Sep 2014, Atlantis wrote:

    > Jedną chwilę. Twierdzisz, że wywołanie "mail" przekazuje wiadomość
    > innemu daemonowi, a nie eximowi?

    Tak wynika z logów. 'mail' łączy się bezpośrednio do interii zamiast do
    lokalnego serwera.

    > Byłoby to dziwne, bo w niczym innym nie
    > podawałem namiarów na smtp.interia.pl. Poza tym zmiana konfiguracji
    > exima wpływa na to, co wywala log (m.in. treść po EHLO).

    To może napisz gdzie podałeś te namiary i w którym pliku możesz je
    znaleźć. Obstawiam coś w stylu /etc/mail.rc lub ~/.mailrc zamiast
    exim.conf.
    Ten 'konfigurator' exima, to też jak uruchamiasz?