  • 11. Data: 2009-01-04 16:22:34
    Temat: Re: 60mm czy 105mm do do D300?
    Od: syriusz <r...@s...pl>

    sandalwood wrote:
    > Nikon AF-S Nikkor 60mm f/2.8G ED Micro
    > Nikon AF-S Nikkor 105 mm f/2.8G IF-ED Micro VR
    [...]
    > cel uzycia: fotografia portretowa z naciskiem na fragmentarycznosc twarzy.

    Sam przymierzam się do zakupu obiektywu makro do swojego Nikona, więc
    mogę tylko podzielić się własnymi przemyśleniami :)

    Obecnie można brać pod uwagę właściwie 3 obiektywy Nikkor Micro dostępne
    w sprzedaży (mówię o pełnej klatce, bo w DX się nie orientuję - jeśli
    jakieś są...):

    60/2.8 G
    105/2.8 G
    200/4 D

    Choć wszystkie podobnie ostre, to jednak 105 najostrzejszy, później 60,
    a później 200.

    Jeśli chodzi o "fotografie portretowa z naciskiem na fragmentarycznosc
    twarzy", to stawiałbym na 200/4 D.
    Jeśli to portret ze statywu, to VR niepotrzebny, a dzięki największej (z
    tych trzech) odległości roboczej przy danej skali odwzorowania, nie
    wjedziesz modelce przednią soczewką w usta... ;-)
    Tyle, że 200/4 to z tych trzech najdroższy - 4300zł.

    Jeśli go nie bierzesz pod uwagę, to tylko 105/2.8 G - najostrzejszy, z
    VR-em i odległość robocza niezła. Cena - 2300zł.

    Jeśli jednak niska cena jest najważniejszym kryterium - wtedy tylko
    60/2.8 G :) "Zaledwie" 1300zł.
    Wtedy tylko niech modelka uważa na nos i przednie zęby... ;-)

    Ja do swojego "makro" zdecydowałem się już na 105/2.8 G i zbieram... ;-)

    Pozdrawiam,
    syriusz

  • 12. Data: 2009-01-04 16:31:57
    Od: Valwit <l...@v...net>

    www.radunc.pl wrote:
    > przyslona], pamietaj tylko ze to obiektyw macro

    nie, nie jest. nie da ci wiekszego odwzorowania niz 1:1

    > ma stalego światla 2.8 gdyż światło zmienia się wraz z odległością od
    > przedmiotu, co przy zbliżeniach daje np.. f3,2 etc

    wartosc ponad 2.8 masz tylko jak ostrzysz na cos bardzo blisko, i
    obiektyw sie rozciąga. niegdy nie zauwazylem zeby obiekt dalej niz okolo
    metra powodowal mniejsze swiatlo niz 2.8

    --
    Łukasz "Valwit" Grupa http://valwit.net ICQ:40117364 GG:1591997

  • 13. Data: 2009-01-04 18:22:37
    Od: "www.radunc.pl" <j...@g...com>

    Valwit pisze:

> [...]
    > obiektyw sie rozciąga. niegdy nie zauwazylem zeby obiekt dalej niz okolo
    > metra powodowal mniejsze swiatlo niz 2.8

    ale z odleglosci wiecej niz 1m obiektywem macro 60mm nie zrobisz detalu

  • 14. Data: 2009-01-04 18:34:58
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2009-01-04 17:31:57 +0100, Valwit
    <l...@v...net> said:

    > nie, nie jest. nie da ci wiekszego odwzorowania niz 1:1

    Heu? Że co niby? To jaka jest Twoim zdaniem definicja obiektywu makro?

    de Fresz

  • 15. Data: 2009-01-04 18:35:23
    Od: ajt <a...@u...com.pl>

    www.radunc.pl pisze:

    > ale z odleglosci wiecej niz 1m obiektywem macro 60mm nie zrobisz detalu
    > twarzy o czym pisze autor wątku :))

    To f3,2 (a przy skali 1:1 f5) to nie wina zmiennego światła obiektywu,
    lecz to, że body podaje otwór przysłony z uwzględnieniem dodatkowego
    wyciągu przy ostrzeniu na bliskie odległości. Ten obiektyw owszem, ma
    zmienne światło, ale akurat w drugą stronę, tzn. przy ostrzeniu na
    bliskie odległości ogniskowa nieco maleje, a światło rośnie. Bez tego
    dla skali 1:1 zobaczyłbyś na wyświetlaczu nie 5 a 5,6 :)
    Andrzej
    www.album.radom.pl

  • 16. Data: 2009-01-04 20:10:16
    Od: Valwit <l...@v...net>

    de Fresz wrote:

    > Heu? Że co niby? To jaka jest Twoim zdaniem definicja obiektywu makro?

    makro masz wtedy gdy skala odwzorowania jest wieksza niz 1:1. konkretnie
    to jak obiekt odwzorowany na blonie/matrycy jest wiekszy niz w
    rzeczywistosci. wspomniane nikkory daja 1:1 dlatego sa nazwane micro a
    nie macro.

    --
    Łukasz "Valwit" Grupa http://valwit.net ICQ:40117364 GG:1591997

  • 17. Data: 2009-01-04 20:18:57
    Od: Jan Rudziński <j...@a...net>

    Cześć wszystkim

    Valwit pisze:

> [...]
    > to jak obiekt odwzorowany na blonie/matrycy jest wiekszy niz w
    > rzeczywistosci. wspomniane nikkory daja 1:1 dlatego sa nazwane micro a

    Mógłbyś podać, skąd wziąłeś taką definicję i dlaczego właśnie ona ma być
    obowiązująca?

    Bez wątpienia makro to zdjęcia ze skalą odwzorowania zbliżoną do 1:1.
    Ale jak zbliżoną, co do tego każdy autor fachowych książek o fotografii
    uważa inaczej. Szczytem jest autor, dla którego makro to zdjęcia w skali
    mieszczącej się w zakresie od 20:1 do 1:20.

    --
    Pozdrowienia
    Janek

  • 18. Data: 2009-01-04 20:31:21
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2009-01-04 21:10:16 +0100, Valwit
    <l...@v...net> said:

    > makro masz wtedy gdy skala odwzorowania jest wieksza niz 1:1.

    Aha.

    http://www.canon-europe.com/For_Home/Product_Finder/
    Cameras/EF_Lenses/Macro_Lenses/EF_50mm_f25_Macro/ind
    ex.asp
    http://www.canon-europe.com/For_Home/Product_Finder/
    Cameras/EF_Lenses/Macro_Lenses/EF-S_60mm_f2.8_Macro_
    USM/index.asp
    http://www.canon-europe.com/For_Home/Product_Finder/
    Cameras/EF_Lenses/Macro_Lenses/EF_100mm_f28_Macro_US
    M/index.asp
    http://www.canon-europe.com/For_Home/Product_Finder/
    Cameras/EF_Lenses/Macro_Lenses/EF_180mm_f35L_Macro_U
    SM/index.asp
    http://www.pentax.co.uk/en/product/21730/Photo_Lense
    s.html
    http://www.pentax.co.uk/en/product/21530/Photo_Lense
    s.html
    http://www.pentax.co.uk/en/product/21520/Photo_Lense
    s.html
    http://www.sony.pl/product/ddl-macro-lenses/sal-50m2
    8#pageType=TechnicalSpecs
    http://www.sony.pl/product/ddl-macro-lenses/sal-100m
    28#pageType=TechnicalSpecs

    Dalej

    się mi już nie chce. Litościwie przemilczę wszelkie Sigmy, które mając
    w nazwie dodatek "macro", oferując góra 1:3-4.

    > wspomniane nikkory daja 1:1 dlatego sa nazwane micro a nie macro.

    Śmiem twierdzić, że nazywają się tak tylko i wyłącznie ze względów
    marketingowych. Jako że zarówno większość producentów nie stosuje się
    do Twoich podziałów, ani też większość znanych mi użytkowników, mam
    nieodparte wrażenie, że wytrzasnąłeć je z sufitu. Tak BTW - w tej
    chwili w małym obrazku jest zdaje się cały jeden obiektyw spełniający
    Twoje kryteria "makro" (Canon MP-E 65/2.8).

    de Fresz

  • 19. Data: 2009-01-04 20:42:15
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "de Fresz" <d...@N...pl> napisał:

    > Heu? Że co niby? To jaka jest Twoim zdaniem definicja obiektywu makro?

    Problem w tym, że ścisłej i jednoznacznej definicji od którego momentu
    zaczyna się makro nie ma. Kilka lat temu próbowałem ten problem
    rozstrzygnąć, grzebałem po sieci, po literaturze pzredmiotu i praktycznie co
    autor to inna definicja:-(.
    Osobiście najbardziej podoba mi się definicja którą ktoś kiedyś podał an tej
    liście - makro zaczyna się wtedy, gdy w celu ustawienia ostrości zamiast
    kręcić pierścieniem na obiektywie zaczynamy przybliżać/oddalać cały aparat
    od motywu.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 20. Data: 2009-01-04 20:54:10
    Od: Kryhu <k...@p...pl>

    de Fresz pisze:

    Hej

> [...]
    > nieodparte wrażenie, że wytrzasnąłeć je z sufitu. Tak BTW - w tej chwili
    > w małym obrazku jest zdaje się cały jeden obiektyw spełniający Twoje

    Hmmmmmm...:

    http://www.naturfotograf.com/index2.html

    --
    Pozdro