  • 31. Data: 2013-07-17 09:43:05
    Temat: Re: 74154 + 7404 ?
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Dariusz,

    Wednesday, July 17, 2013, 9:22:44 AM, you wrote:

    > No bo temat nie jest trywialny jak chcesz uprościć i boisz się pewnych
    > rozwiązań.
    > Układ 74154 jest generalnie niefajny, bo to wielkie bydlę, drogie, i w
    > zasadzie nic ciekawego nie oferuje. Już chyba fajniej się używa
    > mniejszych 138, ale one też mają aktywny stan niski.

    [...]

    Dostał na talerzu gotowca:
    http://iqjar.com/jar/wp-content/uploads/2013/04/LED_
    Cube_Circuit_V4.jpg
    do którego dokłada jeden rejestr (zamiast 7 jak w oryginale), 8
    rezystorów i resztę diod. Rejestry są w TME po niewiele ponad 1PLN.
    Układ jest banalnie prosty. Czego chcieć więcej?

    Ale to kolejna łajza, która przyłazi tu pojęczeć, jak jej źle zamiast
    przyjąć do wiadomości, że robi coś nie tak.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 32. Data: 2013-07-17 10:40:10
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Pawel Lampe <s...@s...com> napisał(a):
    > No tak. Małe, proste pytanie i robi się ogromna dyskusja. Skrytykowałem
    > tych co bezpodstawnie oceniają używanie RasPi i tym samym atakują mnie,
    > po czym od razu lawina krytyki. W dodatku od całkiem niezwiązanych z
    > tematem osób.

    Skąd wiesz kto jak jest związany?

    > "Ten napisał 3 linie w COBOL-u i programuje od 20 lat. Tamten wie wszystko
    > o jądrze i commituje do niego 100 linii dziennie."

    Bo zacząłeś kreować się na jedynego co ma jakieś pojęcie.

    > Nie twierdzę, że nie. Na tej grupie na pewno są dużo lepsi. Może i
    > niektórzy z was. Nie obchodzi mnie jednak czy programujecie 20 lat czy
    > 50. Czy używacie lamp próżniowych czy kart perforowanych.

    Niczego nie zrozumiałeś. Nikt Ci nie kazał używać starych technologii,
    zasugerowano Ci jedynie, że nie wszystko co najnowsze jest adekwatne.

    > Po prostu boli mnie takie ocenianie w ciemno ze strony tych którzy się nie
    > znają.

    Więc dlaczego sam oceniasz ludzi, których nie znasz?

    > To takie polskie. Ocenić każdego. Sąsiad krzywo skosił trawnik, tamten
    > nie śpiewał w kościele. Kpić i oceniać. Najgorsze, że macie pewnie po
    > 30, 40 lat.

    Nie mam słów. Twoje zachowanie jest właśnie takie, jakie zarzucasz innym.

    > Dziękuję tym którzy odpowiedzieli na temat.
    > Reszcie polecam lekturę Tischera.

    Gościu, zrozum, że nikt Cię tu personalnie nie atakuje. Odsyłasz do
    Tischnera, a nie potrafisz czytać ze zrozumieniem odpowiedzi, których Ci
    udzielono. Zachwyciłeś się Raspberry Pi i stwierdziłeś, że skoro ma duże
    możliwości, to powinno się tej platformy używać wszędzie. Gdy na grupie
    powiedzano Ci, że może czasem lepiej użyć czegoś innego, to zaszufladkowałeś
    dyskutantów jako oderwanych od rzeczywistości frustratów, który nie potrafią
    docenić tego super wspaniałego komputerka i dlatego Cię atakują. Nie
    potrafisz pojąć, że jeśli ktoś krytykuje Twój pomysł, to a) dlatego, że chce
    Ci pomóc b) nie ocenia _Ciebie_. Jak możesz polecać Tischnera, skoro nawet
    nie potrafisz oddzielić płaszczyzny merytorycznej od personalnej? Nie
    będziesz mieć łatwo w życiu, jeśli w każdej wypowiedzi będziesz się
    doszukiwał ataku na siebie.

    Przyszedłeś na grupę z ciekawym tematem do dyskusji, ale zamiast się na nim
    skupić zacząłeś jakieś osobiste wycieczki. Dziwisz się potem, że dyskusja
    zrobiła się nieprzyjemna.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 33. Data: 2013-07-17 10:47:08
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 16.07.2013 18:01, Grzegorz Niemirowski pisze:

    > jakiegoś czasu aplikację na tę platformę i mam dołączoną własną płytkę
    > gadającą z RasPi po serialu, I2C i I2S. A jak znasz jakiegoś eksperta,
    > to niech poprawi w jądrze sterownik portu szeregowego. Ja na razie piszę
    > inny moduł do jądra.

    Możesz się podzielić informacją co konkretnie jest schrzanione?

  • 34. Data: 2013-07-17 11:01:47
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Zbych <a...@o...pl> napisał(a):
    > Możesz się podzielić informacją co konkretnie jest schrzanione?

    Podczas otwierania portu pojawia się stan niski na TXD na jakieś 32
    mikrosekundy, co może zostać odebrane przez drugie urządzenie jako bit
    startu i transmisję bajtu. Wiele osób tego nie zauważa, bo używają prędkości
    rzędu 9600 bps i logika UARTa odbiorczego, która zwykle robi trzykrotne
    próbkowanie w okresie 1 bitu, i zignoruje taką szpilkę. Dlatego nie na
    każdej stronie poświęconej RaspPi i portowi szeregowemu ten problem jest
    wspomniany. Jednak przy prędkościach rzędu 115200 bps ta szpilka już jest
    traktowana jako pełnoprawny bit startu i ludzie piszą, że odbierają bajt
    0xFF nie wiadomo skąd.
    Rozwiązań jest kilka. Najprościej jechać na 9600 bps. Można też skorzystać
    ze sprzętowego sterowania przepływem. Można też, o ile się da, zrobić w
    urządzeniu odbiorczym ignorowanie tego bajtu.
    Nie wiem na 100% gdzie leży błąd. Jest albo w peryferium PL011 układu
    BCM2835, albo w sterowniku w jądrze Linuksa. Nie zauważyłem żeby ktoś
    wykonywał jakąś głębszą analizę tego problemu, a googlałem sporo.
    Niezależnie jednak od tego czy jest to bug w sprzęcie czy w kernelu, to
    problem można rozwiązać na poziomie jądra, żeby ludzie piszący aplikacje na
    Raspberry Pi nie musieli się męczyć z problemem, który jest nieznany na
    innych platformach.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 35. Data: 2013-07-17 11:10:09
    Od: ajt <a...@u...com.pl>

    > Niczego nie zrozumiałeś. Nikt Ci nie kazał używać starych technologii,

    Sam chciał używać 74154. Gdzieś w piwnicy chyba jeszcze mam pozytywkę
    zrobioną na nim, jeśli dobrze liczę, jakieś 34 lata temu :)
    Andrzej
    www.symbiostock.info

  • 36. Data: 2013-07-17 11:25:18
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Grzegorz,

    Wednesday, July 17, 2013, 10:40:10 AM, you wrote:

    [...]

    > Niczego nie zrozumiałeś. Nikt Ci nie kazał używać starych technologii,

    Rejestr przesuwający z wyjściem mocy zrealizowanym na MOSFETach ciężko
    nazwać technologią starszą od 74154.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 37. Data: 2013-07-17 11:28:46
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 17.07.2013 11:01, Grzegorz Niemirowski pisze:

> [...]
    > problem można rozwiązać na poziomie jądra, żeby ludzie piszący aplikacje
    > na Raspberry Pi nie musieli się męczyć z problemem, który jest nieznany

    Dzięki za wyjaśnienie. Zastanawiam się tylko, czy sam bym z tym walczył,
    czy uznał to za zakłócenie jak każde inne i protokół komunikacji musi
    być na nie odporny.

  • 38. Data: 2013-07-17 11:35:32
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Zbych,

    Wednesday, July 17, 2013, 11:28:46 AM, you wrote:

    [...]

> [...]

    [...]

    [...]

    > Dzięki za wyjaśnienie. Zastanawiam się tylko, czy sam bym z tym walczył,
    > czy uznał to za zakłócenie jak każde inne i protokół komunikacji musi
    > być na nie odporny.

    Przy prędkości 115200bps 32us to bit startu i rozpoznane trzy bity
    treści. Zakłócenia tyle nie trwają. 9600 to maksymalna prędkość, przy
    której można to traktować jako zakłócenie do sprzętowego ominięcia.
    przy 19200 już będzie FF a nie możesz zakładać, że każde FF to błąd.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 39. Data: 2013-07-17 11:41:17
    Od: Zbych <a...@o...pl>

> [...]
    > której można to traktować jako zakłócenie do sprzętowego ominięcia.
    > przy 19200 już będzie FF a nie możesz zakładać, że każde FF to błąd.

    Zapominasz, że porządny protokół ma sumę kontrolną i sposób
    synchronizacji ramki (czy to przez timeouty, czy przez unikatowy bajt
    startu, stopu). Ja bez problemu potrafię zsynchronizować transmisję
    nawet jak mi wyślesz 1kB śmieci na początku.

  • 40. Data: 2013-07-17 11:55:01
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Zbych,

    Wednesday, July 17, 2013, 11:41:17 AM, you wrote:

> [...]
    > startu, stopu). Ja bez problemu potrafię zsynchronizować transmisję
    > nawet jak mi wyślesz 1kB śmieci na początku.

    Zapominasz, że jeśli start każdej ramki jest obciążony błędem, to
    będziesz transmitował w nieskończoność z błędami. To jest błąd
    systematyczny a nie przypadkowe zakłócenie.

    Owszem, można wykonać partaninę polegająca na świadomym założeniu, że
    każda ramka zaczyna się błędem ale to jest manana a nie solidna
    robota. Błąd należy po prostu wyeliminować raz na zawsze a nie omijać
    jak śmierdzące psie gówno na chodniku.

    --
    Best regards,
    RoMan