  • 11. Data: 2014-04-11 11:08:06
    Temat: Re: A moze by tak grupon lokalny:-)
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > W asemblerze wszystko da się zrobić.
    >
    > [...]
    >
    > --
    > Best regards,
    > RoMan
    > Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
    Tylko jak się umie Roman?
    S.

  • 12. Data: 2014-04-11 11:27:28
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Sylwester,

    Friday, April 11, 2014, 11:08:06 AM, you wrote:

    [...]

    > Tylko jak się umie Roman?

    Najpierw trzeba się naumieć, że na grupach dyskusyjnych nie cytuje się
    sygnaturek, poprawnie oddzielonych tear-line, zwaną też czasem
    delimiterem.

    A co do asemblerów - pierwszego uczyłem się jakieś 30 lat temu. I
    wtedy, mając do dyspozycji wolną pamięć liczoną w setkach bajtów,
    rzeczywiście wygrywałem sporo. W dzisiejszych czasach musiałbym
    naprawdę mocno szukać uzasadnienia, żeby używać asemblera zamiast użyć
    kontrolera z większą ilością pamięci i szybszym zegarem. W
    zdecydowanej większości wypadków by mi się nie chciało. Ale ja stary i
    leniwy jestem i już od 7 lat nie programuję w jakimkolwiek języku -
    stara miłość - elektronika - okazała się lepsza.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 13. Data: 2014-04-11 11:46:53
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    A)
    B)

> [...]
    > sterować? Bezpośrednio z wyprowadzeń uC? A sprzężenie zwrotne? Pomiar
    > prądu w gałęziach? Detekcja zatrzymania wału silnika? Zabezpieczenie
    Jednak w odniesieniu do Twoich uwag:
    a) Jedynym problemem, który powstrzymuje włożenie 8 dodatkowych tranzystorów
    bipolarnych do obudowy
    uC wydaje się być właśnie radiator.
    I nie wiem, dlaczego na razie tylko ST to zrobił.
    Dokładnie zespolił uC z "driverem" i małymi MOSFETAMI +SPI + software w
    jednej obudowie.

    b) Kod.
    Śmiejecie się z ASM, a teraz się okazuje, że boisz się uruchomić gotowych i
    dostępnych za darmo,
    bez szukania, bo podanych na stronach każdego producenta ... aplikacji w C?
    Jest takie powiedzenie:
    Ten się śmieje, kto się śmieje ostatni.
    c) Mosfety na szczęście już są z pomiarem prądu.
    W związku z powyższym odpada z projektu rezystor:
    np.
    IRC740.
    Oczywiście ten ma aż 10 A@400V, więc też i Ron nie imponuje swoim 0,55Ohm,
    ale myślę że wyczujesz sens'e ;-)
    d) Zabezpieczenie zwarciowe i termiczne? Detekcja zatrzymania wału silnika?
    Przyjrzyj się zabezpieczeniom wbudowanych modułów PWM.
    np.
    15.6 Dead Time Control
    Dead time generation is automatically enabled when any of the PWM I/O pin
    pairs are operating
    in the Complementary Output mode. Because the power output devices cannot
    switch instantaneously,
    some amount of time must be provided between the turn-off event of one PWM
    output
    in a complementary pair and the turn-on event of the other transistor.
    The 6-output PWM module has one programmable dead time. The 8-output PWM
    module
    allows two different dead times to be programmed. These two dead times may
    be used in one

    15.10 PWM Fault Pins
    There are two Fault pins, FLTA and FLTB, associated with the PWM module.
    When asserted,
    these pins can optionally drive each of the PWM I/O pins to a defined state.
    This action takes
    place without software intervention so fault events can be managed quickly.

    > Co innego gdyby chodziło o zwykłe, proste kręcenie silnikiem. Ale o
    >, nie wgłębiając się w zaawansowane algorytmy sterowania.

    Te zaawansowane algorytmy sterowania masz w Pralce AMICA.
    Znajdź tam dedykowany chip do analizy pola w silniku.
    To już wiele lat.
    S.

  • 14. Data: 2014-04-11 13:21:00
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    > zdecydowanej większości wypadków by mi się nie chciało. Ale ja stary i
    > leniwy jestem i już od 7 lat nie programuję w jakimkolwiek języku -
    > stara miłość - elektronika - okazała się lepsza.

    Młodym też się nie chce, szczególnie studentom. Ci do przesady i na siłę
    szukają do każdej duperełki biblioteki.

    --
    Michał

  • 15. Data: 2014-04-11 13:22:10
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Michał,

    > Młodym też się nie chce, szczególnie studentom. Ci do przesady i na siłę
    > szukają do każdej duperełki biblioteki.

    Mają rację - po co wyważać otwarte drzwi?

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 16. Data: 2014-04-11 13:55:53
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2014-04-11 02:23, Pawel "O'Pajak" pisze:

> [...]
    > bardzo. Wersja PD jest pod radiator. Bawilem sie jakims ukladem Allegro
    > (-Microsystems) do sterowania krokowcow i przy ok. 1,5 A na faze cieplo
    > bylo ledwie wyczuwalne pod palcem, a kosteczka chyba 4x4mm.

    > Bo mam mechanike do zrobienia i to jest dla mnie pewne wyzwanie, jak bym
    > mial czas, to bym sobie taki sterownik wystrugal nawet na 1024
    > mikrokroki;-) w celach edukacyjnych. Ale jest tyle problemow
    > technicznych do rozwiazania, ze ni cholery nie chce mi sie jeszcze tego
    > drivera robic.

    > I jeszcze poznawac nowa rodzine prockow i DSP, o ktorym nie mam

    Najlepiej od razu pisz w asm, bo Sylwek wykazał, że kompilatory c od
    Microchipa są do niczego.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 17. Data: 2014-04-11 14:02:16
    Od: Mario <m...@...pl>

> [...]
    > dostępnych za darmo,
    > bez szukania, bo podanych na stronach każdego producenta ... aplikacji w C?

    Bo wykazałeś, że po kompilacji kompilatorem ze stajni Microchip trzeba
    się bać :)

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 18. Data: 2014-04-11 14:21:36
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

> [...]
    > dostępnych za darmo,
    > bez szukania, bo podanych na stronach każdego producenta ... aplikacji w C?

    Ja się nie boję. Użyłam ich i zadziałały mi bezbłędnie. Przerobiłem
    tylko funkcje obsługi SPI i równoległych wejść pod swój hardware.

    > c) Mosfety na szczęście już są z pomiarem prądu.

    No i co? Gdzie i jak to wepniesz?

> [...]
    > d) Zabezpieczenie zwarciowe i termiczne? Detekcja zatrzymania wału silnika?
    > Przyjrzyj się zabezpieczeniom wbudowanych modułów PWM.

    Większość producentów mikrokontrolerów ma w swojej ofercie układy
    wyposażone w takie bloczki.

    > Te zaawansowane algorytmy sterowania masz w Pralce AMICA.
    > Znajdź tam dedykowany chip do analizy pola w silniku.

    Ale Paweł-o-Pająk nie jest inżynierem/projektantem w firmie produkującej
    elektronikę do sprzętu AGD, a amatorem-hobbystą próbującym zrobić kilka
    egzemplarzy urządzeń, może troszkę więcej. Jest w stanie wydać 10zł
    więcej za układ scalony niż zapłaciłby za elementy dyskretne bo nie
    będzie już musiał ślęczeć nad projektowaniem (dobór elementów) i
    uruchamianiem samego sterownika silnika i robić jakieś iteracje
    projektowe. Lutuje jednego scalaka i ma co chce.
    Gdyby chciał się zabawić we własny sterownik nie pytałby o L6470,
    nieprawdaż?

    Miałem się wygadać jaki układ bierzemy do następnego projektu, ale
    ugryzłem się w język. Chyba bym musiał wziąć urlop na 4 tygodnie z
    powodu kolejnej bezsensownej dyskusji z Sylwestrem :P

    --
    Michał

  • 19. Data: 2014-04-11 15:23:12
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    > Mają rację - po co wyważać otwarte drzwi?

    Nie w tym rzecz. Kwestia dobrania środków do realizacji zadania.

    --
    Michał

  • 20. Data: 2014-04-13 12:51:15
    Od: LS <l...@g...com>

    W dniu 2014-04-11 14:21, Michał Lankosz pisze:

    > Miałem się wygadać jaki układ bierzemy do następnego projektu,

    Wiadomo że optymalny:) Zawsze.