    From: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: AT91SAM7/9 i Linux
    Date: Tue, 21 Aug 2018 22:01:00 +0200

    On 8/21/2018 8:29 AM, Atlantis wrote:
    > Czy ktoś mógłby mnie odesłać do jakiejś sprawdzonej instrukcji i
    > narzędzi, pozwalających przygotować projekt dla tych MCU?

    W przypadku SAM7 w minimalistycznej formie potrzebujesz:

    a) gcc dla ARMa
    b) skrypt linkera pod konkretny procesor
    c) startup pod konkretny procesor
    d) OpenOCD + jakiś programator JTAG

    i można zaczynać. Jeśli potrzebujesz exampla typu "miganie diodami" to
    takowy mogę podesłać, to jest bare metal, żadnych środowisk tylko
    wołanie gcc i linkera.

    Ogóle w przypadku rodziny SAM7 natkniesz się na kilka pułapek:

    a) Atmel miał gdzieś jakość, wszystkie pliki typu inkludy czy startup w
    kazdym examplu sa inne, inaczej poprzerabiane, z błedami i wylewającym
    się dziadostwem, zawsze inaczej przerobione. Warto wiedzieć że np. jakiś
    kretyn wyciął ze skryptu linkera sekcję odpowiadającą za tablice
    wirtualne obiektów czym uczynił moje debugowanie ciekawszym... Oczekuj
    więc sciągania ze śmietnika o nazwie internet kolejnych z trudem
    działajacych definicji rejestrów w ktorych zawsze czegoś brakuje i
    startupów które zawsze zapominają czegoś zainicjować i makefiles których
    nikt nie rozumie wliczając autora, ale wszedzie są podpisy Atmela.

    b) SAM7 szybciej wykonuje kod z ram niż z flash. Czasem trzeba funkcje
    przepisać do ramu.

    c) GPIO jest bardzo wolne jak na te częstotliwości taktowania, byle AVR
    jest szybszy.

    d) procesor jest dośc delikatny, przynajmniej sprawia wrażenie
    resetującego się z byle powodu.

    e) ceny SAM7 w pewnym momencie osiągnęły przebieg piły. Efektem czego
    nikt ich nie uzywa bo troche niefajnie zastać nastepnego dnia ten sam
    procesor co wczoraj tylko 5x droższy.

    Zrobilem dośc przywoity system uC na SAM7, napisalem częściowo wlasne
    GUI, filesystem, makefiles itd itp. Jak już masz skrypty linkera i
    jesteś w stanie pisać abstrakcyjnie kod to nie ma znaczenia czy to sam7
    czy stm32 czy target PC.

    Natomiast SAM9 nie dotykałem za dużo. To już pamięc wirtualna i procesor
    bardzo skomplikowany. Nie warto, atemala wszak już nie ma a SAM9 na
    rynku nie jest chyba nawet szumem.