  • Data: 2019-05-10 20:33:15
    Temat: Re: Ada Tutorial - w Instytucie Lotnictwa
    Od: heby <h...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 10/05/2019 08:03, Maciej Sobczak wrote:
    > Tak. Oczywiście potrzeba, żeby programiści z roku na rok też robili postępy w tym,
    jak korzystają z tego języka.

    O tym piszę od początku jako elemencie niezbędnym obok bezpiecznego języka.

    >>> Niezupełnie. W takich systemach może być wymaganie na pokrycie testami każdej
    ścieżki.
    > Co to jest "typowy system"?

    Taki który jest na tyle typowy że produkuje się do niego bardzo, ale to
    bardzo drogie narzędzia do kontrolowania procesu produkcji. Zacznij od
    pojęcia "test plan".

    https://en.wikipedia.org/wiki/Test_plan

    > Bo w konteście całej ludzkiej aktywności programistycznej, w ogóle wymaganie
    weryfikacji czegokolwiek jest niszowe.

    Jeśli to coś miga diodą to masz rację. Ale jak już steruje czymkolwiek
    to przegapiłeś rewolucję. Nie wejdziesz na rynek aplikacji krytycznych
    bez bardzo rozbudowanego mechanizmu weryfikacji który sam podlega
    regorystycznej weryfikacji.

    > A jak jesteśmy w niszach, to trudno mówić o "typowym systemie".

    Typowy system critical safe. Nikt tu nie mówi o pisaniu migania diodą i
    narzekania że wyjątki są do tego kiepskie.

    > W niszach są standardy i procesy. Nie spotkałem wymagań w procentach pokrycia.

    Poczytaj o testplanach w okolicy pojęcia IpCore i programowania hardware.

    > Też w procentach?

    Tak. Np. ze wszystkich 2^32 adresów IP przetestowaliśmy 5% i wydają się
    działać w duperelowatym kawałku kodu do migania diodą jak przyjdzie
    pakiet broadcast.

    > No to może za dużo jest tych linii? Albo ktoś je napisał a dopiero potem
    zorientował się, że warto by zrobić jakąś weryfikację. To niedobrze.

    Nie, weryfikacja powstaje *zanim* napiszesz kod. Tylko że ludzie piszący
    wymagania wiedzą że coś jest nierealne do osiągnięcia jak 100% pokrycia
    itd itp. Zarządza się ryzykiem.

    > Trochę się motasz. Przedsionek serca to system krytyczny. Miganie diodą też nim
    może być, zależy co to za dioda.
    > A jeśli masz system, w którym ktoś napisał kilkaset tyś. linii a potem się
    zorientował, że nie może ich pokryć

    Zorientował się przed napisaniem kodu. Oszacował ryzyko, w każdym
    punkcie systemu inaczej. Ryzyko mikrokernela jest wysokie i tam stopień
    pokrycia i wymagania co do jakosci są wyższe. Dla sterownika wentylatora
    nie są tak wyśrubowane a do sterownika poświetlenia klawiatury są niskie.

    >, to może jednak ten system od samego początku nie był tak bardzo krytyczny i tylko
    ludzie sobie dodają fasonu twierdząc, że jest.

    Nie dalej nie czaisz. Obecnie pisanie systemów krytycznych podlega pod
    bardzo restrykcyjne zasady. W nich samego pisania jest mało, znacznie
    więcej jest dokumentowania wymagań, śledzenia zmian, akceptacji,
    odpowiedzialności itp itd tylko że w przeciwieństwie do banków tutaj
    całosć procesu jest automatyzowana w miarę możliwości w całości.

    > Nie. Nie widzi.
    > Cytat ze standardu do F-35 (bo tam zaczęliśmy):
    > "
    > AV Rule 208:
    > C++ exceptions shall not be used (i.e. throw, catch and try shall not be used.)
    > Rationale: Tool support is not adequate at this time.

    To trzeba zmienić tool.

    > Problem w tym, że nadal jest "not adequate". I bardzo możliwe, że zawsze tak
    będzie.

    Mało porawdopodobne. Standardy tego typu powstają kiedy obecni
    użytkownicy szczali jeszcze w pieluchy. Wystarczy zauważyć że w ciągu 10
    lat projkekt LLVM z pomysłu stał się praktycznie kombajnem do
    weryfikacji i to zaskakującej jakości jak na projekt "akademicki".

    > Zmartwię Cię. Wymaganie pokrycia dotyczy kodu obiektowego a nie źródłowego. Na tym
    poziome nie ma już wiedzy o tym, który kawałek kodu był generyczny a który nie.

    I źródłowego, i wynikowego i każdego innego który ma wpływ na
    bezpieczeństwo.

    Przykładowo narzędzia do weryfikacji potrafią powiązać dowolną linijkę
    kodu źródłowego z wymaganiem formalnym i śledzić zmiany.

    > Nie rzuci, bo jest zakaz. Właśnie po to.

    Przypuszczam że Ariane miała zakaz przepełniania zmiennych. Nawet może
    ktoś pogroził paluszkiem.

    > A dlaczego nie dało się pokryć tego brakującego 1%?

    Bo wymaga to 99% czasu więcej? Szacujący ryzyko ocenia na ile chce mieć
    system działający vs system w wiecznej fazie produkcji.

    > A kod obiektowy, w którym jest milion nieprzetestowanych rozgałęzień jest OK?

    Ale co to ma wspólnego z fukcją generyczną?

    Kod obiektowy w którym jest milion nieprzetestowancyh rozgałęzień ma
    milion miejsc do poprawienia na weryfikacji. Zakasujesz rękawy i
    pokrywasz albo masz w zespole człowieka który nie dopuści do takiego
    dziadostwa. Ale spokojnie, autoamty do weryfikacji też nie odpuszczą a
    na samym końcu ktoś się pod tym podpisuje i to jego złapią za jaja w
    razie wypadku.