  • Data: 2019-05-10 21:00:09
    Temat: Re: Ada Tutorial - w Instytucie Lotnictwa
    Od: heby <h...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 10/05/2019 08:21, Maciej Sobczak wrote:
    > A co jest złego w MISRA-C++?

    Nikt go nie używa. Zacytuje jednego z developerów MICRA-C: "Znowu te
    pedały coś wymyśliły". Po prostu jest niekoszerny. Najbardziej widać to
    w automatyce przemysłowej i kontrolerach. Mimo że nawet 8-bitowy
    procesor skorzystał by z kodu pisanego w C++ to typowy developer uC
    nawet go kijem nie ruszy bo jednak nic lepszego niż void* nie wymyślono.

    jest ważny. Żeby mógł spieprzyć jak najmniej.
    > Może spieprzył mniej? Może gdyby spieprzył więcej, to rakietę by szlag trafił
    jeszcze przed startem?

    Może. Problem w tym że to nie ma znaczenia. Ktoś napisał w języku z
    silnym typowaniem i fikuśnymi wyjątkami kod w asemblerze który przedarł
    się przez code review, weryfikację i był sterowany przez księgowych.

    Zaznaczam że gdyby ktokolwiek obecnie zapytał mnie jak to zrobic to w
    przypływie mojej ignorancji napisałbym klasę do obsługi arytmetyki z
    saturacją, być może z możliwością wymiany jej na bezpośrednie wsparcie
    hardware co przecież dziwne nie jest.

    Tutaj nadziubdziali żałosny asm.

    Albo core review składał się z takich samych hackerów jak ten miszczu
    albo też code review nie było i cała ta Ada to pic na wodę. I nie
    mówiłbym tego gdyby nie to że przez te ostatnie naście lat widziałem
    troszkę kodu "bezpiecznego" i funta kłaków bym za wiele kawałków nie
    dał, to po prostu dobrze udokumentowane i przetestowane g...

    > Są też systemy pisane w niebezpiecznych językach w niebezpieczny sposób.

    Tak. Na przykład Verilog. Język z wbudowaną wadą projektową i
    najbardziej rozbudowanym systemem weryfikacji do zastosowań krytycznych.
    Dzień jak codzień w IT.

    > Tu się zgadzam. Ciekawe, czy Godek to czyta. :-)
    > Ale akurat Ada nie ma związku z żadną z tych rzeczy.

    Na codzień mam do czynienia z VHDL. To taka ada + troche ekstra składni.
    Pisanie bezpieczne w tym języku polega głównie na obchodzeniu przez
    programistów silnego typowania chałupniczymi workaroundami. Stąd
    popularnośc Veriloga, można tam pisać co się chce a i tak sie jakoś
    skompiluje. Ludzie nie potrzebują bezpicznych jezyków i ograniczeń.
    Ludzie są leniwi i potrzebują dodawać inta do stringa a wynik ma być
    taki jak ma być i już.

    > Ale to nie są unit testy.

    To są narzędzia do wykrywania wyjątków w unit testach co oznacza że za
    ich pomocą można pisać unit testy testujące wyjątki.

    > Jest zakaz wyjątków. Właśnie po to, żebym nie musiał przygotowywać.

    No ale to nie udowania tezy że rzucanie wyjątku przez generyka jest
    bezpieczne czy niebezpieczne. To tylko chowanie głowy w piasek z braku
    argumentacji.

    Powtarzam, wyjątek czy nie, nie jest kwestią funkcji generycznych jego
    obsługa. Jakiekolwiek kombinowanie w tym temacie to błąd projektowy.