  • Data: 2020-05-11 01:12:59
    Temat: Re: Akumulatorki AA i AAA Eneloop
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console> szukaj wiadomości tego autora

    "Arek" 5eb86e7f$0$537$6...@n...neostrada.pl

    > Po naładowaniu (zależy jak to potraktuje ładowarka)

    Miałem coś (Diskmen Philipsa lub MiniDisc Sonego) ładujący powyżej 1.55 V.
    Kiedyś o tym pisałem -- dziś niewiele pamiętam poza tym, że napięciowo
    wysoko sięgał.

    > mogą sięgnąć 1,5V po chwili spada do 1,4coś_tam. Potem spada wolniej.

    W tym problem, by spadało tak samo w każdym z tej samej partii niepolitycznej.

    > Akumulatorki się samorozładowują.

    Nie eneloopy. ;)

    > W różnym tempie. "Fabricznie" naładowane
    > na półce mogą mieć różne napięcia.

    > To pojemniść pełnego cyklu rozładuj-ładuj?

    Oczywiście nie -- jedynie doładowałem do pełna.
    Tych akumulatorków zazwyczaj nie trzeba ,,docierać'',
    więc ich nie rozładowuję bez potrzeby.

    > Nie wiem jak teraz, kiedyś NiMh dopiero po ok. 3-4 pełnych
    > cyklach nabierały pełnej pojemności, za 1. razem mogły
    > mieć np. 70%. Potwierdzone na "batoniku" 4xAA do starej
    > Motorolki.

    > Sprawność ładowania NiMh to ok. 70% przy prądzie Q10 (jak
    > kto woli C/10) czyli ładowania prądem 10x mniejszym od
    > pojemności w Ah (stąd słynne ładować 14 godzin).
    > Zależy od prądu, przy większym sprawność nieco rośnie

    Zwłaszcza wtedy, gdy się gotują. ;)
    Są optymalne warunki zarówno ładowania jak i rozładowywania.
    Akumulatorki eneloop nie rozładowują się samoistnie zbyt
    szybko -- więc ładowanie małym prądem jest korzystniejsze
    niż dużym.

    > (dla nowych bo w starszych więcej traci na rez. wewn.)

    > Lub ma większą rezystancję wewn. ładowarka szybciej przestała
    > ładować. Wiem, że ładowarki mogą działać na -dV ale przy małym
    > prądzie ładowania jest słabo wykrywalne, być może ładowarka
    > posiłkuje się czasem płaskiego wykresu napięcia lub samym napięciem.

    Ponoć wszystkim:
    - czasem
    - temperaturą
    - spadkiem napięcia
    - napięciem
    (powyżej 2 V nie ładują i poniżej 1 V chyba też)

    > Nie wiem jakie są teraz w praktyce różnice wśród aku
    > z tej sameh serii.

    Z mojego doświadczenia -- nikłe!
    Mam akumulatorki eneloop w różnym stanie -- po różnych
    przeżyciach, ;) ale komplety (pracujące szeregowo zawsze
    razem i ładowane albo szeregowo razem, albo równolegle do
    pełna wyżej opisaną ładowarką) są wyrównane napięciowo do
    tysięcznych części V!

    > A dawnych lat: aku Ansmann AA 2 szt. Po kupieniu nie
    > pamiętam, po nałdowaniu równe co do 1 mV, podobnie
    > po rozładowaniu. W ciągu 2 lat napięcia nie rozjechały
    > się bardziej niż 1mV (!).

    U mnie tak jest tylko z eneloopami.
    (pracującymi razem -- bo mam różne czwórki czy parki...)
    Tak jest, czy raczej -- tak było, bo z dawnych różności
    niewiele zostało niedobitków... Parki innych firm tak
    rozjeżdżały się, że jeden z parki pracuje do dziś a po
    drugim z tejże parki może nie być u mnie śladu od 10 lat...

    Zacząłem zabawę z tymi (najpierw z NiCd; AA NiCd miały
    raptem 500 mAh) akumulatorkami na dobre w drugiej połowie
    lat osiemdziesiątych -- wcześniej miałem z nimi do czynienia
    sporadycznie. Ładowałem zwykle ładowarkami rzekomo (może
    i naprawdę) indywidualnie traktującymi każdy akumulatorek...
    Producent zapewniał, że akumulatorków nie trzeba wyjmować
    czy doglądać po naładowaniu -- że mogą zostać w ładowarce
    do czasu, gdy będą potrzebne... Nie zauważyłem, by tamte
    ładowarki (miałem dwie takie same) dawały akumulatorkom
    zbyt duże napięcie. Prąd ładowania wg producenta wynosił
    50 mA, co miało naładować do pełna 500 mAh akumulatorki
    w 14 godzin.

    Poza tymi ładowarkami ładowałem bezpośrednio w urządzeniach
    (telefonie Motoroli, minidiscu, discmanie...) szeregowo -- tak,
    jak pracowały...

    > Do czasu gdy mi się radyjko włączyło w tym ustrojstwie
    > i wyssało do ułamka wolta.

    > Jeden tak głębokie rozładowanie zniósł gorzej. Stracił
    > pojemność bardziej, zyskał więcej rezystancji wewn.,
    > padł wcześniej.

    > Następna parka od razu rózniła się o kilkanaście mV
    > i tak już do końca (ten o wyższym napięciu padł wcześniej).

    Padały stopniowo czy nagle? -- u mnie raczej nagle i niespodziewanie!
    Ze szwankującej parki czy czwórki wypadał jeden a reszta była jakoś
    inaczej kompletowana...

    Z eneloopami nie miałem takich cyrków -- poza jednym, który mam do tej pory!
    W tym jednym jest dziura (czy nawet dwie dziury) na samym dole, na minusie...
    Prawie wcale nie pracował!!!

    Już wtedy, gdy kupowałem eneloopy, kupiłem raz jakieś chińskie
    Panasoncki AAA osiem sztuk -- padły już wszystkie poza tymi,
    które utopiłem razem z pulsoksymetrem, który spadł mi z palca
    do wody...

    Tak Bóg ukarał głupotę -- wówczas wiedziałem już, że z akumulatorków
    AA/AAA NiMH nie warto niczego kupować poza Sanyo i poza eneloopami!
    Pamiętam sklep, w którym kupiłem te Panasonicki!

    O eneloopach najpierw czytałem, później długo czekałem na nie
    aż wreszcie w FotoJokerze w Auchan na Produkcyjnej w Białymstoku
    (same W?) dziewczyna powiedziała, że niedługo będą i będą
    w ,,normalnej'' cenie... Wkrótce do nich dokupiłem ładowarkę,
    która jest ze mną do dzisiaj...

    Najniższy, ale kombinowany (trzeba ustawić pojemność akumulatorka
    na 500 mA) prąd ładowania to 50 mA, ale normalnie najniższy to 200 mA.
    Najwyższy to chyba 20 A. :) Najniższy rozładowania to 100 mA. Domyślnie
    ładowarka ustawia 1 A na ładowanie, co zmniejszam do 200 mA.

    --