  • Data: 2019-02-19 23:37:18
    Temat: Re: Alternator poszedł z dymym...
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console> szukaj wiadomości tego autora

    "WS" 5...@g...co

    > Na moje oko asymptotyczne do jakiegoś maxa, ale czy
    > ten max to ,,papierowy'' max?

    : Tego nie wiem, generalnie powinien byc, zapewne z dokladnoscia
    : do norm, ktore opisuja jak zmierzyc/podawac...

    > I czy przy tym maxie
    > nie dochodzi do spalenia izolacji?

    : Nie, praca "wg tej krzywej", czyli maks prad
    : dla danych obrotow to dosc typowy sposob raczej...

    To zależność prądu od obrotów, nie od obciążenia.

    Daj mniejszy opór a będziesz miał podobną krzywą,
    ale położoną nieco nad tą. Ta krzywa być może
    przecina prostą ;) spalenia.

    : Np. masz 10V SEM aku (bo stal dlugo i sie rozladowal),

    Bo dał prąd do rozruchu.

    : w instalacji 14.5 to aku by sie ladowal masakrycznie
    : duzym pradem,

    Ten prąd mógł spalić izolację uzwojenia.

    : nie ma zadnego extra regulatora/ograniczenia...

    Szkoda.

    : ogranicza go konstrukcja alternatora (czyli przy
    : maksie zaczyna spadac napiecie w instalacji).
    : A dodatkowo jak sie jeszcze wlaczy ogrzewanie
    : szyb, nagrzewnice elektryczna klimy...

    : Zreszta dawno temu ;) byly wskazniki ladowania typu
    : https://www.olx.pl/oferta/wskaznik-ladowania-CID757-
    IDytmnj.html#8ae91e5c5d
    : z zerem na srodu, zeby dalo sie sprawdzic, czy aktualnie
    : ladujemy aku, czy pobieramy z niego prad i w koncu pojazd
    : stanie, wiec np. trzeba wylaczyc cos nie do konca niezbednego.

    Nie rozumiemy się. Odbiornikiem jest akumulator!

    Energia na pewno jest pochłaniana przez akumulator,
    nie pobierana z akumulatora. Napięcie akumulatora
    jest tak niskie, że pomimo spadku napięcia instalacji
    akumulator nadal pobiera energię z alternatora!

    Aby rozjaśnić -- powyższe jest tylko moim założeniem.

    -=-

    Widzę to tak:

    - 28 marca ubr. spaliła się część uzwojenia stojana,
    przez co jedna z faz szwankowała, ale alternator
    nadal potrafił (z niespalonej części) dawać 14.4 V
    przy sporym obciążeniu

    - 12 lutego br. spaliła się kolejna część stojana,
    przez co alternator nie mógł już dawać 14.4 V pod
    obciążeniem, choć wirnik był stale zasilany

    kontrolka akumulatora zapalała się z opóźnieniem,
    gdyż wirnik pracował poprawnie i jakaś elektronika
    sprawdzała napięcie w instalacji; gdy ta elektronika
    uznawała, że napięcie jest zbyt niskie i nie rośnie,
    włączana była kontrolka ładowania

    -=-

    Wykres zależności prądu od obrotów nie zawiera informacji
    o obciążeniu. Jeśli przeciążymy instalację tylko odbiornikami
    innymi niż akumulator, energia będzie czerpana i z alternatora,
    i z akumulatora, ale jeśli przeciążymy instalację akumulatorem,
    przeciążymy alternator...

    Zakładam, że 28 marca ubr. i 12 lutego br. napięcie akumulatora
    spadło tak mocno (w efekcie uruchamiania silnika) że mimo sporego
    spadku napięcia instalacji, alternator nadal dawał spory prąd
    a akumulator ładował się...

    Jeśli moje przypuszczenia są słuszne -- Volvo kpi z klientów.
    (montując alternator wydajny napięciowo, lecz niezbyt wydajny
    prądowo -- dający stosowne napięcie pomimo sporego obciążenia
    i palący się pod wpływem prądu generowanego przez tenże alternator)

    Rozwiązaniem sytuacji byłoby zmniejszanie napięcia alternatora
    takie, aby akumulator nie brał zbyt wielkiego prądu w trakcie
    ładowania. Czas obniżonego napięcia nie byłby długi, gdyż
    akumulator ładowałby się stale, podnosząc swe napięcie
    i zmniejszając pobór prądu ładowania...

    -=-

    Teraz pytanie -- czy zwiększenie mocy alternatora ze 120 A
    do 150 A ratuje sytuację? Wiem, że moc liczymy watami, nie
    amperami, ale napięcie nie ulega zmianie, dlatego pozwoliłem
    sobie na napisanie o amperach.

    -=-

    Zapewne warto mieć i woltomierz -- choćby wpięty w gniazdo
    zapalniczki (który powie co nieco o stanie akumulatora tuż
    po uruchomieniu silnika) i amperomierz mierzący prąd płynący
    przez alternator...

    To pierwsze kosztuje kilka pln -- właśnie trafiło do Polski.

    https://pl.aliexpress.com/item/Nowe-akcesoria-samoch
    odowe-3-1A-Dual-USB-profesjonalny-adowarka-samochodo
    wa-2-Port-wy-wietlacz-LCD-12/32897233719.html?spm=a2
    g0s.12269583.0.0.12ad4adeq2wC5w

    To ostatnie... Dopiero chcę kupić i zainstalować...
    W lutym br. wydałem na dziesięcioletnie Nowe Volvo S40
    ponad 2 kpln. Sporo jak na liczbę przejechanych kilometrów. ;)
    Taksówki byłyby tańsze.

    --