  • 41. Data: 2019-05-30 01:07:22
    Temat: Re: Artykuł: Historia edycji tekstu w Polsce, czyli jak piraci sami na siebie ukręcili stryczek
    Od: Filip454 <f...@g...com>

    W dniu 2019-05-29 o 07:36, ToMasz pisze:
    > nie traktuj tego osobiście, ale jeśli to nie tajemnica, napisz proszę,
    > jak dałeś sobie spokój z LO / OO to czego używasz do edycji tekstu?
    >
    > ToMasz
    Do plaintextu używam Notepada++ :) Nie jest to jakiś nadprogram, ale
    naprawdę daje radę. Co do tekstu formatowanego, ze względu na zgodność
    dokumentów, używam teraz pakietu "giganta z Redmond", ale w kilkuletniej
    wersji.

    Od razu zaznaczam, że wspieram otwarte oprogramowanie i moim ogromnym
    marzeniem jest powstanie zaawansowanych pakietów do edycji wideo, które
    będą niezawodne i udostępniane za darmo. Jeśli chodzi o edycję grafiki
    to GIMP jest chyba jedna z najlepszych niewłasnościowych alternatyw, ale
    dalej mu dużo brakuje do Adobe PS.

    Gdyby istniały darmowe narzędzia, które robią to samo 1:1 z obróbką
    multimediów, to bez zastanowienia bym z nich korzystał do końca ich
    istnienia :)
    --
    Filip454
    [f...@g...com]

  • 42. Data: 2019-05-30 11:02:22
    Od: Szyk Cech <s...@s...pl>

    W dniu 30.05.2019 o 01:07, Filip454 pisze:
    > Gdyby istniały darmowe narzędzia, które robią to samo 1:1 z obróbką
    > multimediów, to bez zastanowienia bym z nich korzystał do końca ich
    > istnienia :)

    To wiadomo... Jednak nasuwa się pytanie kto za to miałby zapłacić?!?

  • 43. Data: 2019-05-30 18:20:49
    Od: Filip454 <f...@g...com>

    W dniu 2019-05-30 o 11:02, Szyk Cech pisze:

    > To wiadomo... Jednak nasuwa się pytanie kto za to miałby zapłacić?!?

    GIMP jest darmowy, a oferuje naprawdę duże możliwości. Mało mu brakuje
    do tego 1:1. Myślę, że chyba problemem jest to, że ludzie tworzący
    darmowe aplikacje, często nie chcą jej upodabniać do softu
    "proprietary", "bo tak".

    Mają po prostu swoje twarde zasady i GUI, których nie chcą
    zmienić/upodobnić do płatnej konkurencji i ich nie zmienią, vide:
    Richard Stallman.

    --
    Filip454
    [f...@g...com]

  • 44. Data: 2019-05-30 18:42:18
    Od: Szyk Cech <s...@s...pl>

    W dniu 30.05.2019 o 18:20, Filip454 pisze:

    > GIMP jest darmowy, a oferuje naprawdę duże możliwości.

    Myślisz, że skoro jest "darmowy" to fer jest używać go bez płacenia?!?
    Moim zdaniem nie. Bo napisanie go to tytaniczna praca - nie dość, że
    trzeba projektować złożone algorytmy, to jeszcze trzeba walczyć z
    różnymi bibliotekami i innymi narzędziami które działają w różny sposób
    i czasem mają błędy.

    Od jakiegoś czasu ja staram się płacić również za programy "darmowe" i
    "darmowe" serwisy internetowe - oczywiście jak widzę w tym jakiś duży
    sens - bo byle czego nie wspieram.
    By podać jakieś przykłady, to w ostatnim roku wsparłem:
    Kubuntu, Zorin, Wikipedia.org, Kresy.pl, phoronix.com
    Może nie wydałem majątku, ale dołożyłem się.
    Poza tym chcę by wychodziła polskojęzyczna literatura fachowa, dlatego
    prenumeruję Programista i Linux Magazine.

    Moim zdaniem w wielu "darmowych" projektach często zawodzi dział
    marketingu, który powinien zabiegać o wsparcie użytkowników, firm i
    instytucji państwowych - gdyż jeśli chcemy by to czego używamy, co
    uważamy za dobre, trwało i rozwijało się, to nie ma cudów - trzeba
    płacić. A lepiej płacić niewiele niż spuszczać się z tysięcy jakiemuś M$
    czy Apple.

  • 45. Data: 2019-05-30 19:25:21
    Od: Filip454 <f...@g...com>

    W dniu 2019-05-30 o 18:42, Szyk Cech pisze:
    > Myślisz, że skoro jest "darmowy" to fer jest używać go bez płacenia?!?

    Skąd takie przypuszczenie?
    A kto Ci broni przelać datek?!?

    > Może nie wydałem majątku, ale dołożyłem się.

    Ja wsparłem Web Archive, gdyż sam jedno tam prowadzę, dość obszerne.
    Szkoda byłoby, gdyby tak użyteczny serwis padł. Robią niesamowitą robotę
    (ich roboty webowe też), aczkolwiek też nie był to majątek i raczej
    jednorazowa wpłata (co nie wyklucza dalszych).

> [...]
    chcemy by to czego używamy, co uważamy za dobre, trwało i rozwijało się, to nie ma

    Niby tak, ale popatrz co się stało z Firefoxem. Według mnie, ta
    przeglądarka ma niewiele wspólnego z darmowym, w 100% niezależnym
    oprogramowaniem. Zawsze za wsparciem firm i instytucji rządowych, stoi
    poświęcenie tej niezależności.

    > A lepiej płacić niewiele niż spuszczać się z tysięcy jakiemuś M$ czy Apple.

    Czasem niestety nie ma innego wyboru.

    --
    Filip454
    [f...@g...com]

  • 46. Data: 2019-05-30 20:16:10
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-05-30, Szyk Cech <s...@s...pl> wrote:

    > Myślisz, że skoro jest "darmowy" to fer jest używać go bez płacenia?!?
    [..]
> [...]
    > uważamy za dobre, trwało i rozwijało się, to nie ma cudów - trzeba
    > płacić. A lepiej płacić niewiele niż spuszczać się z tysięcy jakiemuś M$

    Dofinansowe projektów to jedna rzecz, ale to co je kładzie w temacie
    firm (głowna siła napędowa programow w okolicach "biuro"), to
    najczęściej brak odpowiedniego wsparcia ("support'u"). Jak jeszcze
    jest mała firma to sobie wyszuka po sieci w faqach i innych. Większe
    nie zaadoptują żadnego programu na poziomie korpo bez w miarę
    rzetelnego wsparcia (telefon/email).

    --
    Marcin

  • 47. Data: 2019-06-11 03:11:22
    Od: Smok Eustachy <s...@w...pl>

    W dniu 30.05.2019 o 18:42, Szyk Cech pisze:
    /../
    > Myślisz, że skoro jest "darmowy" to fer jest używać go bez płacenia?!?
    > Moim zdaniem nie.

    Tak

  • 48. Data: 2019-06-11 05:37:16
    Od: Szyk Cech <s...@s...pl>

    W dniu 11.06.2019 o 03:11, Smok Eustachy pisze:
    > W dniu 30.05.2019 o 18:42, Szyk Cech pisze:
    > /../
    >
    > Tak

    To egoistyczne a po drugie nieperspektywiczne (bo bez wsparcia maleją
    szanse na kontynuację projektu).

  • 49. Data: 2019-06-13 09:08:08
    Od: Emru <e...@g...com>

    W dniu Sat, 25 May 2019 02:45:12 +0200, uAOEytkownik Filip454 napisaA‚:

> [...]
    > do poznania, bez szerszej konsultacji z użytkownikami. Przed sprzedażą
    > serwisu PCLab.pl Onetowi, coś takiego nie miałoby prawa się w ogóle
    > stać.
    >
    > Całe szczęście, że z grup można uciec wyłącznie z braku czasu bo w
    > wyglądzie i sposobie funkcjonowania nie zmieniło się w sumie zbyt dużo
    > od kilkudziesięciu lat. To właśnie lubię najbardziej w usenecie.
    >
    > Smutna jest jednak taka kolej rzeczy, że ludzie z grup i IRC odeszli na
    > fora internetowe. Z kolei z for odchodzą na jakieś Discordy i inne
    > wynalazki, na których silne często między użytkownikami więzi,

    Odchodzą na Discordy i grupy na Facebooku, fora już przeminęły.
    Istniało pewne polskie fora, Cytadela albo Twierdza, nazwa wyleciała mi z
    głowy, które było ogromnym skupiskiem wiedzy o fantasy, RPG, cRPG i
    innych tematach. Ostatnio zostało usunięte, bo ludzie poodchodzili na
    grupy, co jest dla mnie zupełnie bez sensu. Znaleźć coś na tej grupie
    konkretnego to katorga, a idea podpisywania się pod wszystkim swoim
    imieniem i nazwiskiem zbytnio mi się nie podoba, osobnego konta na
    fałszywe dane też nie mam ochoty tworzyć. Poza tym te grupy często mają
    właśnie bardzo silne więzi, takie, że jeśli jest się kimś z zewnątrz, to
    niezwykle trudno do niej dołączyć.

    Podobnie z Discordem, dla mnie to zupełna abominacja czatu internetowego.
    Coś co powinno być proste jak IRC zostało niemożebnie skomplikowane,
    scentralizowane. Niby ludzi w Internecie coraz więcej, ale ruch poza
    Facebookiem i "głównym ściekiem" coraz mniejszy.

    Wyraźnie widać od wielu lat, że Internet odchodzi od decentralizacji na
    rzecz coraz większej centralizacji, odchodzi od swej głównej idei,
    przestaje być "dzikim zachodem" którym był jeszcze niedawno.

  • 50. Data: 2019-06-13 09:17:08
    Od: Emru <e...@g...com>

    W dniu Thu, 23 May 2019 16:58:59 +0200, uAOEytkownik Filip454 napisaA‚:

    > Macie jakieś szersze doświadczenia z różnymi edytorami tekstu, czy
    > zawsze trzymacie się tego jednego (MS Word)?

    VIM, od biedy LibreOffice jak bardzo potrzebuję