  • Data: 2017-10-19 07:16:44
    Temat: Re: Atak na pijaka
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2017-10-18 o 23:47, Tomasz Pyra pisze:

    > Dlaczego?

    Dlatego, że kodeks cywilny określa odpowiedzialność sprawcy wypadku
    samochodowego tylko na zasadzie winy, a nie na zasadzie ryzyka. Uściślę,
    że wyłączna zasada winy obowiązuje tylko w przypadku zderzenia się dwóch
    pojazdów i wynika z art.436 par. 2 kc.

    > Znam ileś tam przypadków wypłaty odszkodowania na podstawie ryzyka i nie
    > słyszałem o żadnych problemach.

    To ciekawe, bo ja właśnie znam różne przypadki odmowy wypłaty
    odszkodowania za wypadek bez winy (typu: niezawiniona przez kierowcę
    awaria hamulców), oczywiście potwierdzone wyrokami.

    > Wszystkie szkody powodowane przez samochody rajdowe w otoczeniu rajdu, to
    > właśnie zasada ryzyka.

    Być może nie wiesz po prostu o czym piszesz. Oczywiście nieprawdą jest,
    że "wszystkie szkody" spowodowane przez samochody rajdowe w otoczeniu
    rajdu są oceniane pod względem ryzyka. Po pierwsze - jak wyżej - zasada
    wyłącznie odpowiedzialności za winę - dotyczy zderzenia się dwóch
    pojazdów mechanicznych, po drugie - można podać wiele przykładów, kiedy
    za zdarzenie na rajdzie winę ponosi kierowca - np. za szybkie wejście w
    zakręt itp.

    > Kierowca nie ponosi winy za taki wypadek (miał prawo tak jechać, wypadek

    To, że ktoś "miał prawo" tak jechać, nie oznacza, że nie ponosi winy.

    > nie jest jego winą i nie jest za to w żaden sposób karany), a
    > ubezpieczyciel płaci, za szkody "wynikające z ruchu pojazdu", a nie
    > czyjejkolwiek winy.

    jw.
    Mogę jechać 30km/h w mieście, ale jak wypadnę z drogi i przejadę
    pieszego, to jest to moja wina.

    --
    Liwiusz