    Newsgroups: pl.comp.pecet
    From: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
    Subject: Re: BR-D wielokrotnego zapisu
    Date: Tue, 25 Sep 2018 00:36:06 GMT

    On 2018-09-24, RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl> wrote:

    > Jak masz kopię to za 50 lat może będą, jak nie masz to nie byłbym
    > taki pewny.

    I z tą logiką dość trudno dyskutować. Poza tym, mi równiez wydaje się
    naiwną wiara, że przez 50 lat zachowa się ciągłość usług. Mam tego
    trochę, załaduję do chmury, zapłacę parę groszy rocznie i ktoś będzie
    zarządzał takim miejscem. Jakie jest prawdopodobieństwo, że coś w tym
    czasie nie padnie lub zbankrutuje, włączając w to wojny i innych bin
    ladenów?

    MZ jak sie ma coś cennego (sentymentalnie czy w inny sposób) to trzeba
    to przechowywać min. jedna kopia lokalnie i kolejna w innej lokalizacji,
    może być w chmurze.

    Lokalna kopia jest krytyczna chocby ze względu na czas i łatwość
    dostępu. Nb. płyty, szczególnie te standardów archiwalnych, np. takie
    M-Disc, mają tę zaletę na dyskami twardymi, że tam, jesli dobrze
    przechowywac, nic się tak łátwo nie uszkadza czy degenruje. Z dyskami,
    choć wygodnie, jest trochę loteria.

    Ostatnio po odkryciu, że w paroletniej macierzy niektóre archiwa nie
    chcą się rozpakowyać, zacząłem robić par2 z 5-10% redundancją. Te pary
    trzymam na BD.

    --
    Marcin