    From: "HF5BS" <h...@...pl>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    Subject: Re: Błędny R2 w Europie?
    Date: Sat, 6 Jan 2018 20:35:54 +0100
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <p2oogc$vpd$1@node1.news.atman.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <p2qfs7$jkk$1@node1.news.atman.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>

    news:slrnp51to3.bm1.jaros@falcon.lasek.waw.pl...

    > Ale mogą brać wzorzec jeden od drugiego.

    A czemu nie?

    > Ja natomiast twierdziłem, że może wydawać się proste, ale w praktyce jest
    > niemożliwe.

    Jak coś jest łatwe, to jest trudne. Jak coś jest trudne, to jest bardzo
    trudne. Jak coś jest bardzo trudne, to jest niemożliwe. Jak coś jest
    niemozliwe, to jest banalne i poradzi sobie z tym nawet teściowa, i to bez
    komputera...

    > "Tu studio TV w Warszawie, za chwilę połaczymy się z naszym ośrodkiem
    > regionalnym w Poznaniu" -- wszystko idzie gładko, bo technicy za wczasu
    > przygotowali odpowiedni opóźniacz. Ale widzowie z Poznania oglądają
    > program zdalny, a w chwili przełączenia dostają "swój". Niestety, na
    > odcinku zaopatrzenia w linie przyśpieszające występuja wciąż chwilowe
    > braki.

    Dlatego ja się dopraszam, żeby do emisji szedł już sygnał skomutowany, gdzie
    nawet, jeśli gdzieś po drodze będą opóźnienia, to zostaną zawszasu
    skompensowane. A dalsze opóźnienia nie będą już mieć znaczenia.
    Braki... Myślę, że to jest do przejścia. Albo nawet, jeśli przy każdym
    przełączeniu kolejne resynchro, to i tak puszczenie do emisji gotowego
    sygnału powinnoi zmniejszyć ilość problemów. Miałbym kartkę, to bym lepiej
    wyjaśnił swój zamiar.

    > Przy całym zamiłowaniu do centralizacji, jednak nie robiono tego tak,
    > że sygnał za każdym razem wędrował wte i nazad do Warszawy.

    NIE! Zdecydować sie np. dziś komutuje Kraków, jutro Gdańsk, a do emisji, czy
    to w Warszawie, czy Krakowie, Łodzi, Wrocławiu, itd, (BTW. Kojarzycie Studio
    8, czy Halo na łączach, takie programy z PRLu?), idzie już jeden sygnał, ile
    nabierze opóźnienia po drodze, to już nie takie ważne.
    Zresztą, co jest złego w tym, aby rzeczywiście, do takich spraw wyznaczyć
    jeden specjalizowany ośrodek, który prócz własnego studia (a może i bez
    niego nawet), zajmie się tym, co umie najlepiej - zbierze do takiej audycji
    sygnały z ośrodków, odpowiednio je poopóóźnia, a ośrodki zdalnie, będą tylko
    guziczkować (poza wewnętrzną komutacją, bo sensu wysyłania do centrali 20
    sygnałów, by je tam komuyować, nie ma żadnego, poza tym, było by
    kosztowniejsze, bo łącza nie są za dwa złote, niech co mogą, skomutują u
    siebie, a do centrali wyślą już gotowy sygnał, a centrala już będzie
    wiedzieć, co zrobić. I nie chodzi o lizanie dupy komunie, lecz o to, by
    zmniejszyć koszty i komplikacje w realizowaniu programu. Nieraz były
    przekazy, gdzie wszystkie 8 TV regionalnych dawało na żywo i jakoś dało radę
    to udźwignąć.
    Równie dobrze, może w odpowiednim uzgodnieniu z regionalnymi, pozostając z
    nimi cały czas na drucie, koordynować i realizować dużą lomutację
    wyznaczony, bądź dedykowany do tego ośrodek. Centralę telefoniczną (jako
    synonim łącznicy) wymyślono nie dla centralizacji jako takiej, ale aby
    uprościć i usprawnić łączenie telefonów. Wyobrażanie sobie tysiąc abonentów
    każdy z każdym? Huta do dziś by chyba miedzi na przewody nie nastarczyła. a
    tak po kabelku do centrali, a tam kilka przekaźniczkow połączy szybko i
    sprawnie. Zresztą w radiofonii (nie wiem, jak w TV) stosowało się wybieraki
    telefoniczne do komutowania sygnałów.

    > Gdyby był dokładnie 1/25, to by nie było problemu.

    To niech będzie 1.25, tylko, że nie zawsze jeden ośrodek od drugiego będzie
    odpowiednio tak oddalony, poza tym, dochodzi opóźnienie, niewielkie, ale, na
    krotnicach i transkrotnicach, nawet analogowych.

    > Trudno. Tam wszystko musiał dyktować mechanika, która ma duża bezwładność.

    Wiesz... ja tam nie będę mieć żalu do telekina, że mu z tego powodu skoczy
    kilka pierwszych klatek, ale dobry aparat startuje raczej szybko, więc to
    powinno być raczej mignięcie, ale, jeśli elektronika ośrodków nie będzie
    potrafiła się na czas wyrównać, to już żal mieć będę. Bo jeśli jednak
    operator centralny (... ja nie wykluczam, ze może jakąś uproszczoną
    komutację będzize robił jakiś ośrodek po drodze, jeśli jest na drodze między
    jakimś, a centralą. Odpowiednio skoordynować i już, odciążymy centralę. Choć
    i tak sygnał do emisji na telewizory już od niej.

    > Raczej się nie zdarza. Za to jest duże opóźnienie podyktowane technologią.

    Zdarza się, bardzo rzadko, ale bywa, niuanse jakieś, przeważnie przy
    transmisji z terenu, z tym że nie jest już takie widowiskowe. I naprawdę
    sporadycznie. A opóźnienie od technologii, cóż, kodek musi zebrać dane,
    przetworzyć, przeliczyć, a to kosztuje, raczej nie pieniądze (pomińmy, że
    sprzęt i technicy kosztują niemało), lecz czas. Jak czasem rozkminiam jakąś
    telewizornię, oglądaną na dwa OTV, zasilane sygnałem z różnych mediów (np.
    jeden kablówka, a drugi naziemnie, a trzeci np., przez net), to czasem kilka
    sekund między nimi mija.
    Opóźnienie w odtwarzaniu daje się zauważyć nawet na bardzo szybkich
    komputerach, im kodek jest "gęstszy", tym bardziej, bo ma więcej do
    przeliczenia, zanim uwolni oczekiwaną treść. To tylko igła kładziona na
    kręcącą się płytę, gra od razu. Czy taśma magnetofonowa...

    --
    Pies jest jedynym zwierzęciem, które potrafi wyrazić zadowolenie lub
    śmiać się kręcąc lub wymachując ogonem i czyni to nieporównanie wdzięczniej