eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaCNC dla elektronika - lewa strona vs prawa strona (G41/42) › Re: CNC dla elektronika - lewa strona vs prawa strona (G41/42)
    From: Marek S <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: CNC dla elektronika - lewa strona vs prawa strona (G41/42)
    Date: Thu, 15 Jun 2017 18:26:56 +0200

    W dniu 2017-06-15 o 14:41, s...@g...com pisze:

    > Lewa i prawa bierze sie ze skrętności frezu i kierunku obrotów
    > wrzeciona lub rodzaju obróbki (współbiezne/przeciwbieżne).
    >
    > (...)
    > Tu nie chodzi o koordynaty X-X ani Y-Y. Tu chodzi o kierunek
    > skrawania.

    Heh, no ale tego też nie potrafię przełożyć na realną pracę i
    G-kodowanie. No bo teraz najbardziej typowa operacja jaką jest wycinanie
    prostokątnej płytki z arkusza PCB jest operacją jednocześnie współbieżną
    i przeciwbieżną w zależności od tego, który bok opracowujemy. Zatem
    nadal nie wiem czy użyć G41 czy G42 do tej operacji. Tzn wiem, ale
    ustaliłem to na chybił trafił a nie korzystania z wiedzy.

    > Temat jaki poruszyłeś ma to do siebie że większość programów CAM nie
    > korzysta z tych Gkodów gdzie stosowana jest korekcja średnicy
    > narzędzia. One generuja kod biorąc pod uwage geometrie narzędzia
    > wewnetrznie. To pozwala łatwiej pewne elementy obróbki
    > zaimplementować.

    Czyli wychodzi na to, że użytkownicy np. Eagla są outsiderami? W
    generowanym pliku Gerber nie sposób uwzględnić geometrię cięcia w
    funkcji rozmiarów narzędzia. Owszem, robiąc sobie jakąś płytkę
    prostokątną możemy ręcznie dodać do obrysu promień narzędzia. No ale w
    przypadku bardziej złożonych kształtów to syzyfowa praca.

    > Oczywiście taki Gkod jest mniej elastyczny. Produkując Gkod w cambam
    > musze go wygenerować ponownie jesli zmienie średnice freza. W
    > "tradycyjnym" gkodzie mozna zmienic tylko srednice frezu a kontroler
    > sam sobie to przekalkuluje. Ale wtedy tez trzeba ręcznie zmienic
    > posuwy, gęstośc frezowania wpustów itp. Więc w sumie nie tak
    > elegancko.

    Hmmm... ja się z tym nie cackam szczerze mówiąc. Ustawiam sobie niski
    posuw na np. 100. Zmieniam narzędzie, kontroler ładnie ścieżkę koryguje
    do bieżącego G41/42.

    Ale tak czy owak, nadal nie wiem kiedy, który z nich stosować. Póki co
    przy wycinaniu wewnętrznych kształtów jako materiał stosuję zamiast
    docelowego PCB np. karton aby sprawdzić, po której stronie ścieżki
    ustawił się frez. A co gorsze - jeśli w wycinanej PCB dostawimy otwór,
    to do cięcia zewnętrznego obrysu (mam na myśli - nie otworu) zmienia się
    kod z G42 na G41!!! Paranoja. Nie sposób nad tym zapanować.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek