eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaCNC dla elektronika - lewa strona vs prawa strona (G41/42) › Re: CNC dla elektronika - lewa strona vs prawa strona (G41/42)
    From: Marek S <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: CNC dla elektronika - lewa strona vs prawa strona (G41/42)
    Date: Thu, 15 Jun 2017 21:08:33 +0200

    W dniu 2017-06-15 o 19:43, s...@g...com pisze:

    > Mozesz wycinać po jednej krawędzi ale wtedy górna krawedz wycinasz w
    > jedna strone a dolna w druga...

    Dzięki :-D Jak tak dalej pójdzie, to wrócę do piły ręcznej :-D

    > To zalezy czy chcesz ciąć współbieżnie ciąc czy przeciwbieżnie.

    Wszystko mi jedno. Ja tylko chcę wyciąć kształty w PCB :-) Sęk w tym, że
    wychodzą różne w zależności od zastosowanego kodu G41 lub G42. Więc nie
    do końca one mają odniesienie tylko do współbieżności.

    > Kiedys probowalem z jakiegos schematu zrobić plik do frezowania.
    > Najprosciej było wpuscic bitmape do inkscape, przerobic na wektor,
    > zapisac jako dxf, wciagnac do cam-bam-a i tam wygenerowac gkod dla
    > freza.
    >
    > Jak chcesz to ci gdzies wystawie i se obadasz.

    Strasznie się sprawa komplikuje, a miało być prościej z CNC :-) W
    przypadku PCB sądzę, że możemy ograniczyć się do 2 kształtów:
    1) Samej płytki PCB
    2) Otworów w niej o różnych kształtach.

    Praktycznie zawsze wycinam jednym narzędziem: pilnik 2mm.

    > Ale moment. Brakuje ci wiedzy o tym co pisałem wyżej. Poczytaj jak to
    > wygląda to ci sie wszystko poukłada.
    > https://www.tormach.com/g02_g03.html
    >
    > Dodatkowy hint: Wycięcie otworu można wykonać za pomocą gkodów
    > liniowych (g0) lub za pomocą łuków (g2,g3) albo za pomocą operacji
    > wiercenia (canned cycle) https://www.tormach.com/g81.html
    > Poczytaj i zobaczysz ze sie calosc zgadza w kupke.

    To ostatnie słowo jest jak najbardziej adekwatne :-D

    W opisie G02 i G03, który mi poleciłeś znalazłem tylko jedno zdanie o
    kompensacji narzędzia:

    If cutter radius compensation is active, the motion will differ from the
    above; see Cutter Compensation.

    W tym zdaniu jest odsyłacz do G41 i G42 i kółko się zamyka bo w opisie
    posługują się bliżej nie zdefiniowaną dla krzywych zamkniętych stroną
    lewą i prawą. Czytałem ten opis mnóstwo razy zanim zadałem pytanie w tym
    miejscu. Tak na marginesie: pod pojęciem otworu w PCB nie mam na myśli
    koła. Kształty nawet zazwyczaj nim nie są. Prędzej prostokąt.

    > Na koniec dodam ze np. w cam bamie do kazdej krzywej (nie tylko
    > zamknietej) opcja outside/inside dziala. I dla krzywych otwartych
    > zmienia sie tylko strona z której linia bedzie frezowana.

    Hmmm... właśnie tak od pewnego czasu zastanawiam się czy gerberowskiego
    pliku nie zasysać do programu typu SimplyCam lub tego, który sam
    używasz. Wtedy temat się sam rozwiąże. Ciekaw jestem jak poradził sobie
    programista takiego softu z kompensacją za pomocą G41/G42 skoro działają
    one jakoś (pseudo)losowo przy krzywych zamkniętych?

    Miałbym prośbę do Ciebie. Spróbuj zaprojektować prostokątne cięcie,
    powiedzmy 20x30mm a w nim kwadrat 10x10. Kompensacja grubości narzędzia:
    2mm. Ciekaw jestem G-kodu jaki z programu wyjdzie. Czy w związku z
    nieprzewidywalnym działaniem G41/G42 programista unika ich na rzecz
    zmian współrzędnych w prostych kodach G00...03.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek