eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaCNC dla elektronika - lewa strona vs prawa strona (G41/42) › Re: CNC dla elektronika - lewa strona vs prawa strona (G41/42)
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Fri, 16 Jun 2017 16:41:44 -0700 (PDT)
    Subject: Re: CNC dla elektronika - lewa strona vs prawa strona (G41/42)
    From: s...@g...com

    W dniu sobota, 17 czerwca 2017 00:40:49 UTC+2 użytkownik Marek S napisał:

    > Teraz następna rzecz. Może wreszcie to pojmę. Jeśli w G kodzie mamy
    > kwadrat do wycięcia. Powiedzmy 10x10. Grubość narzędzia 2mm. Nie
    > modyfikujemy G-kodu. Będzie on zawierał tylko ścieżkę. Zapuszczamy
    > maszynę. Wycięty kształt będzie miał wymiary 8x8. To jest dla mnie jasne
    > bo nie ma kompensacji.
    >
    > Teraz dostawiamy G42.1 D2 na początku.
    > Tniemy i ... wychodzi nam piękne 10x10. W dodatku tak jak mi pokazałeś tu:
    >
    > http://imgur.com/a/rf5qB
    >
    > ścieżka ruchu narzędzia będzie tak samo zaokrąglona na rogach. Sam
    > rysunek skomentuję później bo też olśnienia doznałem :-)

    no nie powinno tak byc.
    Jak oryginalna scieżka jest ostra, bez zaokraglen to ścieżka z dodanym g42 też ma byc
    ostra. Ale narzedzie ma sie przesuwac o 1mm obok (dla D2).

    Jak ścieżka jest zaokraglona to bedzie tak samo ale geometria ci sie nie zgodzi.
    Nie mam jak teraz przetestować a cutviewer mi tego chyba nie łyka.
    http://www.cutviewer.com/faq/#gc
    Choc powinien. Daj mi takiego gkoda to puszcze raz i zmienie g42 na g41 i porównam...

    > Ale teraz niespodzianka bo G41.1 D2 wstawione zamiast powyższego,
    > zamiast zmienić jedynie kierunek cięcia, to ustawi narzędzie WEWNĄTRZ
    > wycinanego kształtu. Kształt ruch narzędzia będzie idealnie prostokątny
    > bez zaokrąglanych narożników. Produktem będzie płytka 6x6 z
    > zaokrąglonymi narożnikami.

    Jak oryginalny gkod byl okragly to tak ma byc.
    Innymi slowy:
    G0-3 nic nie wie o średnicy freza. Albo CAM wie i odsuwa wszystkie ścieżki o promień
    freza albo generujesz w CAM-ie kod idący dokładnie po krawedzi produktu i stosujesz
    g41-42.

    Tak teoretycznie powinno to wygladac.
    Jak pomieszasz gkod generowany z offsetem (odsuniecie ścieżki od krawedzi w CAM-ie z
    g41-g42 to wyjdzie metlik.

    > Jak wybór współbieżnego / przeciwbieżnego ruchu narzędzia będzie
    > drastycznie rzutować na kształt i wymiary?
    Nie będzie. Współbieżnośc i przeciwbieżność ma tylko pomóc w uzyskaniu odpowiendiej
    jakości obróbki. Geometria sie nie ma zmieniać.

    > Póki co to mi się kupy nie
    > trzyma.
    Trzyma sie, trzyma, ale jak pomieszasz gkod generowany z offsetem z g41-g42 to sie
    nie potrzyma :)
    Innymi słowy:
    Masz scieżkę jaką ci dałem. Ona zawiera offset. Offset to około 1mm od krawedzi
    produktu.

    Aby miało sens stosować g41-g42 potrzebujesz ścieżkę bez offsetu.
    Ona będzie ostra bez zaokraglen. Ta ścieżka sie nada do grawerowania.
    Po dodaniu do niej g41 uzyskasz otwór o wymiarach kształtu.
    Po dodaniu do niej g42 uzyskasz przedmiot o wymiarach kształtu (albo odwrotnie bo nie
    chce mi sie dumać które jest lewe a które prawe).

    > Zgodnie z tym, co napisałeś to ruch głowicy narzędzia raz ma być
    > zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek a innym razem odwrotnie. Tymczasem
    > dzieje się dużo więcej. I tego nie ogarniam i w ciemno G42.1 (lub G42
    > gdy używam tool table) stosuję gdy płytka nie ma otworów a G41/G41.1 gdy
    > je posiada. Wycinanie otworów pomijam w dyskusji - chodzi tylko o
    > zewnętrzny obrys PCB. Taką zasadę sobie bezmyślnie wpoiłem i działa za
    > każdym razem.

    Podaj taki dziwny gkod to sobie go obejrze. Bo cos sie nam nie klei narracja :)

    > No coś Ty! Może ale nie musi. Po zastosowaniu G41/G42 G-kod nie ma nic
    > wspólnego ze ścieżką po jakiej idzie narzędzie. Bez zastosowania tych
    > kodów - jak najbardziej zgadzam się.

    Podaj przyklada bo chyba cos nie do konca sie rozumiemy :)

    > hahahha
    > Podoba mi się uzasadnienie :-)
    >
    > Z ciekawości spytam o to co właściwie oznacza "robię płytkę". Frezujesz
    > ścieżki czy tylko wiercisz i wycinasz a ścieżki inną metodą?

    Frezuje calosc.
    Kiedys trawilem ale trwalo to długo, jakies pompki chcialem kupować, trawnik grzać, i
    i tak raz wychodzilo a raz nie albo podtrawialo albo nie dotrawialo...

    Czasem nie wierce calosci tylko zaznaczam miejsca na otwory. Zalezy jak mi sie humor
    ułozy.

    > Teraz skomentuje moje drugie olśnienie. Po zapoznaniu się z rysunkiem i
    > kodem do niego już wiem o co Ci chodziło z G3! :-D
    >
    > Widzę, że programista Cam-bama też poległ jak ja na G41/G42 i wolał
    > obejść temat serią kodów z serii G2/3 :-D
    >
    > A co do kodu prostokąta, to ja używam znaaaacznie mniej kodu niż
    > polecasz. To obecny mój projekt z Eagle przełożony na Gerbera a ten z
    > kolei wewnętrznie przez kontroler na G-kod:

> [...]

    Ale seka. Czemu masz takie nierówne koordynaty skoro frez masz 2mm?

    > Oczywiście jeśli go puścisz, to kształt płytki ani nie będzie
    > prostokątem ani nie będzie miał wymiaru 39x24. Aby naprawić obie te
    > rzeczy, to na początku dopisuję 1 linijkę kodu:
    >
    > G42.1 D2

    I ci wyjdzie dokładnie 39x24?
    Czy ty masz poprawnie skalibrowana maszyne? Otwory z środkami odległymi o 100mm o
    średnicy 1mm mają krawędzie odległe o 99mm?
    (taki przyklad dla szybkiego zweryfikowania)

    > W przypadku Cam-bama będzie to sterta kodu z zakrętami G3 i innymi
    > przeliczeniami koordynat. Człowiek tego nie wygeneruje z czapy. A mi
    > chodziło jedynie o to by z pliku Gerbera natychmiast wyciąć pożądany
    > kształt. Ewentualnie z drobną modyfikacją jak w/w linijka kodu. Intencją
    > było to by do tak prostej czynności nie angażować armaty, nie uczyć się
    > softu pośredniczącego. Po co poświęcać czas na to skoro 1 linijka kodu
    > (ściślej mówiąc: dwie bo na końcu G40 trzeba dodać) załatwi temat?

    Bo tak jest elastyczniej. Prostokatne wyciecia rzeczywiscie robi sie z glowy.
    ale jak juz potrzeba fikuśne wycięcie w plytce to konczy sie na ksztaltach "od
    siekiery" robionych recznie albo na kodzie z CAM-a.

    > Ten od softu CAM, nie od sterownika.
    > No ale już sobie odpowiedziałem na pytanie: programista nie poradził
    > sobie. Zamienił 1 linię G-kodu na pierdylion operacji imitujących tą
    > linię :-D :-D

    Bo to tak naprawde jest lepsze. gkody g0-3 sa wspierane przez kazdy szanujący sie
    sterownik. g41-g42 juz nie do konca choć nie jest tak źle.

    > Nie, żadnego buga nie ma w "moim" sofcie czyli Eaglu. Prawidłowo
    > generuje ścieżki cięcia ale bez kompensacji wymiarów narzędzi. Eagle to
    > nie CAM.

    Mialem na mysli tego programiste od sterownika.
    Bo skoro cos ci nie działa to albo nie rozumiesz jak powinno dzialac albo ktos źle
    zaimplementował :)

    > Rozumiem :-) Teraz już wiem skąd 41/42.
    >
    > Powiedz mi jeszcze, jak to obecnie się robi? Narzędzia zużywają się tak
    > samo jak kiedyś. Czy po prostu cały nowy G-kod frezer generuje sobie w
    > celu kompensacji zużycia?

    Dzis sie albo frezów nie ostrzy albo jak sie ostrzy i zmieniaja swoje wymiary to sie
    dla zestawu frezów nowy gkod generuje.
    Dlatego nowoczesne maszyny maja podpięcie ethernetem do "biura" i robota jest
    kompletowana per narzędzie i gkod.

    Zauważ że sporo frezów przemysłowych ma płytki węglikowe przykręcane.
    Jak sie taka stępi to się ja odkręca, obraca i przykręca spowrotem. A jak sie taka
    stępi z 2/4/8 stron to się ją zbiera do woreczka i oddaje do firmy je produkującej
    aby se odzyskała wolfram, tytan i co tam jeszcze w środku jest i zrobila nowe.

    Naostrzyć frez śrubowy nie jest łatwo. A jak sie naostrzy to relatywnie sporo z niego
    zejdzie. Bo wyszczerbienie to zazwyczaj ze 0.2-2mm I tyle z grubsza trzeba by zebrać
    ze średnicy. A wtedy to juz prawie inny frez bo dla agresywnych parametrów obróbki
    zmienia sie i pojemność przestrzeni między zębami (to ma największy wpływ) ale i
    troche średnica a co za tym idzie prędkośc obrotowa.
    Więc taki frez nie tylko geometrie obróbki powinien mieć inną ale i pare parametrów
    tez można zoptymalizować.

    I na koniec o aspekcie g0-3 i g41-42:
    Dla prostych operacji w rodzaju cięcie prostej, łuku, koła g41-42 jest zrozumiałe i
    łatwe do zastosowania.
    Przy fikuśniejszych strategiach obróbki g41-42 nie sprawdza sie i firmy po prostu nie
    chcąc zbytnio mieszać generuja ścieżki w całości stosując offset w CAM-ach. A maszyna
    niech nie filozofuje tylko jedzie jak sie jej każe...