  • 41. Data: 2017-03-07 16:35:59
    Temat: Re: Calling card
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Krzysztof Halasa" napisał w wiadomości
    Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> writes:

    >W bitnecie lub UUCP (xxx!plearn!bitnet), owszem. W Internecie - nie.
    >Coś w stylu jaros%p...@s...se, także tak.

    Te % pamietam.

    >To zupełnie inne sprawy - plearn.edu.pl to był host w Internecie.
    >(xxx@)plearn to był adres w bitnecie oraz ew. na niektórych maszynach
    >UUCP. Nie w (samym) Internecie.

    >Teoretycznie oczywiście istnieje możliwość, że gdzieś tam na drugim
    >końcu świata ktoś dodał sobie do /etc/hosts linię "a.b.c.d plearn",
    >i wtedy mogłoby mu to działać (niezbyt zgodnie z zasadami, ale
    >nieważne). Normalnie w Internecie - nie.

    Byc moze byla jakas konfiguracja do serwerow pocztowych, ze takie
    @plearn, a raczej @jednoslowo probowal pchac do bitnetu.
    I moze jakos bardziej popularna byla.

    Ewentualnie Jarek zapomnial i ten "krotki adres" tylko w EARN/BITNET
    dzialal.

    Swoja droga - listserv jednak byl, to widac IBM jakos zadbal o rozwoj
    funkcjonalnosci "w dobra strone".
    Czy to nie IBM ?

    J.

  • 42. Data: 2017-03-07 17:15:17
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Date: Tue, 1 Sep 92 16:28:47 CDT
    From: ................. <....@M...UCHICAGO.EDU>
    To: Jaroslaw Sokolowski <J...@P...BITNET>
    Subject: Re: Hej, hej !

    Wcześniejszych nagłówków nie mam, ale z tych widać, że:

    1. Przedinternetowe, bo dopiero wrzesień 1992
    2. Wysyłane na @PLEARN.BITNET
    3. Odebrane przez PLEARN.EDU.PL

    Wydaje mi się, że na @PLEARN też dochodziło, ale całkowitej
    pewności nie mam.

> [...]
    > i wtedy mogłoby mu to działać (niezbyt zgodnie z zasadami, ale
    > nieważne). Normalnie w Internecie - nie.

    No więc widać, że końcówkę edu.pl dodano nie później, lecz wcześniej.
    A to wszystko jest o tym, co kiedyś znaczyło "normalnie w Internecie".
    No więc Internet był na tyle mały, że normalnie działał wszędzie adres
    jaros@plearn, a przynajmniej j...@p...bitnet. Nie pamiętam, by ktoś
    miał kłopoty z wysłaniem.

    --
    Jarek

  • 43. Data: 2017-03-07 17:23:48
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > Takie porównanie to (przynajmniej) lekki fraud. To, co było przed
    > Internetem (w szczególności amatorskie, bardzo dobrze rozwinięte
    > mimo niesprzyjających warunków Fido), nie zasłużyło sobie niczym
    > na bycie ignorowanym.

    Ale ja nie mam intencji nikogo i niczego ignorować czy omijać!
    A już zwłaszcza karczmy. Zwróciłem tylko uwagę na fakt, że
    określenie "grupa dyskusyjna" w okołointernetowej terminologii
    zrosło się z Usenetem. Co też ciekawe, mamy swoiste tłumaczenie.
    W angielskim możemy się spotkać z "Usenet groups", co na nasze
    przekładane jest właśnie jako "grupa dyskusyjna". Dyskutowanie
    to nasza narodowa specjalność, mamy to we krwi.

    Jarek

    --
    Zwyciężonemu za pomnik grobowy
    Zostaną sucha drewna szubienicy,

  • 44. Data: 2017-03-07 18:05:30
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Date: Tue, 1 Sep 92 16:28:47 CDT
    From: ................. <....@M...UCHICAGO.EDU>
    To: Jaroslaw Sokolowski <J...@P...BITNET>

    >1. Przedinternetowe, bo dopiero wrzesień 1992
    >2. Wysyłane na @PLEARN.BITNET
    >3. Odebrane przez PLEARN.EDU.PL

    1. Jednak @plearn.bitnet, a nie @plearn.
    2. trudno mi powiedziec kiedy wlazlo w siec bitnetowa. Czy 4-ty od
    dolu (drugi od gory - via BSMTP), czy wczesniej ... zaraz od
    drugiego do czwartego to mi wyglada na jeden host IBM kolejne programy
    na nim,
    3. czasy niby przedinternetowe, a jednak PLEARN.EDU.PL. Juz dobrze
    skonfigurowane.

    >Wydaje mi się, że na @PLEARN też dochodziło, ale całkowitej pewności
    >nie mam.

    Z sieci EARN/Bitnet.
    Tam bylo tak malo serwerow/wezlow, ze wystarczylo jedno slowo na
    adresacje.
    I tablica routingu o ile wiem byla stala.

    Reszta internetu (wtedy jeszcze nie taka duza), musialaby sie
    domyslec, ze taki PLEARN czy UCHIMVS1 to poczta w Bitnecie i do
    wlasciwego gatewaya poczte przeslac.

    Hm ... *.bitnet to programy pocztowe wiedzialy jak obslugiwac, czy
    DNS zadbal, aby wlasciwego MX zwrocic, lub wszystkie byly wpisane ?

    >No więc widać, że końcówkę edu.pl dodano nie później, lecz wcześniej.

    Mam wrazenie, ze jeszcze wczesniej.

> [...]
    >Internecie".
    >No więc Internet był na tyle mały, że normalnie działał wszędzie

    Byc moze kontaktowales sie tylko ze srodowiskiem, gdzie EARN/Bitnet
    dominowal.

    Ja pamietam jakies tabelki, jak wyslac poczte do odpowiedniej sieci,
    wlasnie typu
    JAROS%PLEARN@gateway...

    Maly dokument z 1988
    https://www.aapm.org/pubs/reports/RPT_30.pdf

    i chronologia
    http://internetum.blox.pl/2011/08/Chronologia-Intern
    etu-w-Polsce-1986-1999.html

    1990:
    17 Maj
    Polska zostaje członkiem sieci EARN, połączonej z Internetem za
    pomocą BITFTP.

    17 Lipiec
    O godzinie 14.02 Polska przyłączona do sieci BITNET (jako pierwszy
    kraj Europy Wshodniej). Zostaje utworzony węzeł PLEARN.
    Połączono Centrum Obliczeniowym UW z węzłem DKEARN w Kopenhadze.

    25 Październik
    Wrocław w BITNECIE (PLWRTU11)

    1991:
    10 Kwiecień
    Sieci WAWPOLIP zostaje przyznana klasa adresowa B 148.81.0.0/16.

    30 Kwiecień
    Jan Sorensen - szef Ośrodka Komputerowego Uniwersytetu w Kopenhadze -
    rejestruje polską domenę .pl.

    17 Sierpień
    Zostaja wymienione pierwsze pakiety TCP/Ip pomiędzy Polską a Danią.
    Dokonują tego Rafał Pietrak i Jan Sorensen. Połączone zostają Wydział
    Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego i Centrum Komputerowego Uniwersytetu
    w Kopenhadze.
    Ta data jest uważana za symboliczny początek Internetu w Polsce.

    24 Grudzeń
    Katowice w internecie (pierwsze miasto poza Warszawą).

    J.

  • 45. Data: 2017-03-13 17:33:39
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Hm, przy sposobie komunikacji 3270 to raczej niemozliwe, ewentualnie
    > "slabo emulujacy".

    Możliwe że pracował tylko liniowo, coś mi się też przypomina że hasło
    (UNIXowe albo inne FTP) pojawiało się na ekranie. W każdym razie
    przekodowywał ASCII<>EBCDIC. Wydaje mi się, że jakiś "vi" także z tym
    działał, ale może to był tylko "more".
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 46. Data: 2017-03-13 17:48:32
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Byc moze byla jakas konfiguracja do serwerow pocztowych, ze takie
    > @plearn, a raczej @jednoslowo probowal pchac do bitnetu.
    > I moze jakos bardziej popularna byla.

    Raczej nie - zamiast tego sendmail standardowo dokonywał "kanonizacji"
    (to było coś w stylu rule S97, nie pamiętam już oczywiście). W przypadku
    komputerów w domenie (/etc/hosts i/lub w DNS), oznaczało to np.
    doklejenie nazwy lokalnej domeny.

    Na niektórych bramkach robione były mniej typowe rzeczy i tam
    rzeczywiście xxx@plearn mogło działać.

    > Ewentualnie Jarek zapomnial i ten "krotki adres" tylko w EARN/BITNET
    > dzialal.

    Tam, oczywiście działał - w bitnecie nie było domen.

    > Swoja droga - listserv jednak byl, to widac IBM jakos zadbal o rozwoj
    > funkcjonalnosci "w dobra strone".
    > Czy to nie IBM ?

    To był wtedy niezależny soft (i szybko zrobił się dość drogi). Dostępny
    (później?) także na maszynki uniksowe. Chyba dopiero majordomo przełamał
    monopol (dodatkowo on od razu działał na małych maszynach, nie trzeba
    było mieć dostępu do IBMa - wystarczył (386|Net)BSD, pewnie także jakiś
    Linux, a z komercji przypuszczalnie Coherent lub inny Xenix (i większe)).
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 47. Data: 2017-03-13 18:02:38
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> writes:

    > Wydaje mi się, że na @PLEARN też dochodziło, ale całkowitej
    > pewności nie mam.

    > No więc widać, że końcówkę edu.pl dodano nie później, lecz wcześniej.

    Dodano znacznie później niż utworzenie PLEARN w ogóle.
    To miało sens dopiero przy konfiguracji MX dla plearn.edu.pl, a tego nie
    dało się zrobić bez BITNETu i bez PLEARNu w bitnecie.

    > No więc Internet był na tyle mały, że normalnie działał wszędzie adres
    > jaros@plearn, a przynajmniej j...@p...bitnet. Nie pamiętam, by ktoś
    > miał kłopoty z wysłaniem.

    No więc pierwsza forma działała praktycznie tylko w BITNET/EARN,
    natomiast oczywiście co do @plearn.bitnet zgadzam się.

    PLEARN został podpięty do Internetu w czasie, gdy nazwami hostów
    zajmował się DNS, a pliki /etc/hosts zawierały typowo tylko lokalne
    informacje (wyjątkiem był MILNET, ale jakoś tak trochę wątpię by
    w milnetowym "hosts" był plearn). xxx@plearn nie był normalnie dostępnym
    adresem email w Internecie.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 48. Data: 2017-03-13 18:43:37
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > with
    > BSMTP id 9021; Wed, 02 Sep 92 21:13:36 CET

    To oczywiście musiało przejść bitnetem, no bo jeśli nie było Internetu
    na plearnie...

    To był wewnętrzny proces na tej maszynie, dość typowe.

    > (UCLA/Mail V1.500 M-SMTPSERV-4480-69); Wed, 02 Sep 92 14:11:49 CST

    To oczywiście także.

    > SMTP V2R1)
    > with TCP; Wed, 02 Sep 92 14:11:43 CDT

    Tu mamy TCP i MVS SMTP, więc przeszło Internetem.

> [...]
    > dolu (drugi od gory - via BSMTP), czy wczesniej ... zaraz od
    > drugiego do czwartego to mi wyglada na jeden host IBM kolejne programy

    BSMTP to był "batch SMTP", w tym przypadku wersja IBM (był także
    podobnie działający BSMTP w UUCP). Internetowy SMTP nie był batch, to
    się pojawiło dopiero chyba w ESMTP.

    > Hm ... *.bitnet to programy pocztowe wiedzialy jak obslugiwac, czy
    > DNS zadbal, aby wlasciwego MX zwrocic, lub wszystkie byly wpisane ?

    Był MX w DNS, natomiast komputery będące w obu sieciach miały swoje
    zasady.

> [...]
    >
    > 30 Kwiecień
    > Jan Sorensen - szef Ośrodka Komputerowego Uniwersytetu w Kopenhadze -

    I dopiero wtedy można było zarejestrować także "plearn.edu.pl" (kiedy to
    zrobiono, to nie wiem). Adresy xxx@PLEARN działały już wtedy
    przynajmniej od kilku miesięcy.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 49. Data: 2017-03-13 19:26:02
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    >To oczywiście musiało przejść bitnetem, no bo jeśli nie było
    >Internetu
    >na plearnie...

    1992 to juz chyba byl.
    Ale prawdopodobnie wykrylo ze to bitnet, skierowalo do gatewaya, a
    stad juz bitnetem.

> [...]

    >BSMTP to był "batch SMTP", w tym przypadku wersja IBM (był także
    >podobnie działający BSMTP w UUCP). Internetowy SMTP nie był batch, to

    A co znaczy "batch"?
    Ze nie wymaga, tak jak SMTP, bezposredniej lacznosci z serwerem
    docelowym ?

    >Był MX w DNS, natomiast komputery będące w obu sieciach miały swoje
    >zasady.

    Tylko ten MX powinien byc dla kazdego hosta w Bitnecie, aby SMTP
    dobrze dzialalo.
    Chyba, ze jakos sprytnie zrobili, ze jeden wpis wystarczal ... ale to
    w sumie ma sens, aby do roznych hostow byly rozne gatewaye - po co
    transmitowac np z Niemiec do Niemiec przez USA.

    Ale dostepne tylko w bitnecie.
    Ewentualnie x...@p...bitnet.

    J.

  • 50. Data: 2017-03-13 19:36:10
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

> [...]
    >(UNIXowe albo inne FTP) pojawiało się na ekranie. W każdym razie
    >przekodowywał ASCII<>EBCDIC. Wydaje mi się, że jakiś "vi" także z tym

    z vi to raczej nie mialo nic wspolnego, predzej ed/ex.

    Chociaz ... moze i vi mial jakis osobny tryb dla 3270, program jeden,
    a obsluga mocno inna.

    Ewentualnie to nie byl more, tylko wlasnie jakis edytor pelnoekranowy.

    wiki podaje Kedit i Sedit
    https://en.wikipedia.org/wiki/XEDIT

    J.