    From: Robert Wańkowski <r...@w...pl>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Cięcie arkuszy laserem - jakie ogólne zasady wymiarowania?
    Date: Sat, 16 Dec 2023 03:02:27 +0100

    W dniu 15.12.2023 o 23:37, heby pisze:
    > Cześć.
    >
    > Chcę coś wyciąć laserem. Najpierw w sklejce, potem w stali. Etap
    > sklejkowy w celu naniesienia poprawek i poeksperymentowania z
    > przeróbkami, finalnie w stali.

    Nie sądzę, aby firma, która wycina w stali miała na stanie sklejkę.
    Jak na próbę, to wytnij od razu w stali, ale coś mniejszego.

    > Widzę, że cięcie laserem ma różną precyzje, również wiązka laserowa ma
    > różną szerokość.

    To Ciebie nie interesuje.

    > Dodatkowo, przy wycinaniu otworu z kątami 90, widzę, że rysunki
    > techniczne mają już uwzględnione wjechanie lasera nieco głebiej w
    > materiał w narożnikach, przynajmniej w dokumentacji do wycinania, jaką
    > znalazłem przykładową.

    Ale chyba nie o laser chodzi, dla frezów to się stosuje te sztuczki, acz
    można frezem okrągłym zrobić ostry narożnik 100% 90°.

    > Może ktoś podpowiedziec jakie są zasady projektowania takich elementów?

    Ja ryzuję tak jak ć w rzeczywistości. Jedynie jak coś ma w coś wchodzić
    (jak puzzle) to odejmuję 0,1 mm na stronę.

    > 1) Czy to ja muszę ogarniać szerokośc wiązki lasera i kompensować
    > wymiary odsuwając ją od docelowych krawędzi? Czy zrobi to oprogramowanie

    Oprogramowanie to zrobi.

    > wycinarki? A jesli zrobi to oprogramowanie, to skąd wie co jest, a co
    > nie, elementem i odpadem i w resultacie w którą stronę odsunąć wiązkę?

    Jak masz kontur zamknięty to zawsze wiadomo. Przy otwartych trzeba
    wskazać, ale otwartych nie będziesz robił zlecając.

    > 2) Czy "wcięcia" w narożnikach 90 są do wykonania u mnie, czy
    > oprogramowanie wycinarki samo sobie je doda?

    W laserze nic nie dodajesz do konturu, będzie tak jak narysujesz.

    > 3) W jakim formacie, który mogę samodzielnie, algorytmicznie,
    > wygenerować można im to podrzucić? dwg widzę, czy dwg ma jakieś cechy
    > które powodują, że firma będzie go preferować (np. odrożnia
    > wnętrze/zewnętrze i dzieki temu samo kompensuje szerokośc wiązki)? W
    > moim wypadku częśc rysunku jest raczej niemożliwa do narysowania z reki,
    > jest parametryczna i kształt jest generowany algorytmicznie, wic szukam
    > opcji generacji tych plików w jakiś sposób z poziomu języka
    > programowania (np. pythona).

    Format dowolny. Ja np. wysyłam dxf. Jeżeli laerownia robi problemy z
    formatem, to znaczy, że się dopiero uczą.
    Mi jak zlecają (nie laser) to mogą wysłać nawet bitmapę (jak zapłacą) :)

    Robert